Water(schaarste)?!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor MoesTuin » 17 jun 2020 21:07

Nou, ik wil niet vervelend doen hoor.....maar het wordt me allemaal nu wel een beetje teveel al dat hemel water :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 17 jun 2020 22:36

Geen zorgen ;-) Volgende week droog en heet.

K80 schreef:Het regent hier in de Langstraat weer. De lampen kunnen aan in huis omdat het al zo donker is.


Volgende week kan je allicht hooien. Voor halverwege volgende week zie ik kansen voor dertig-plussere op de kaart verschijnen, zeker voor het zuiden. Na morgen lijkt de meeste regen wel gevallen voorlopig. Misschien ergens in het weekend nog een klein buitje. Temperaturen stijgen daarna snel vanaf dinsdag al temperaturen rond de 30 graden mogelijk en de dagen daarna misschien nog wel iets hoger. In het zuiden kans op een (regionale) hittegolf, ik denk niet dat De Bilt dat al redt. Snelle opwarming zorgt vaak wel weer een keer voor onweer en een beetje afkoeling maar de vraag is even wanneer precies. De neerslag van de afgelopen dagen en wat daar vannacht / morgen nog bijkomt zijn in ieder geval een fijne buffer zo aan het begin van de zomer.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 18 jun 2020 07:34

Hier gisteren een 12mm gevallen terwijl even verderop er 30 tot 40 vielen.
Neerslag zal weinig effect hebben op de grondwaterstanden want ten 1e krijgt het water geen kans om de grond in te dringen en ten 2e het water wordt zo rap mogelijk afgevoerd naar het IJsselmeer c.q. de grote rivieren.
Waterborg is niet of nauwelijks aanwezig.
Zolang hier geen werk van wordt gemaakt zal waterschaarste hier altijd een probleem blijven.
Heb een neef werken op het hoofdkantoor ( hoge functie ) van waterschap Zuiderzeeland in Lelystad en die zegt ook dat men landelijk de zaak moet gaan coördineren, desnoods vanuit Den Haag, omdat men anders achter het paard blijft aanlopen.
Er beweegt wel iets op dat vlak.
Probleem is dat de burger niets merkt van waterschaarste en zich dan ook nergens druk om maakt.
Mensen in het veld zien het wel.
Oplossing 1 is om jan en alleman daarvan kennis te laten maken/overtuigen, want zolang wij in Hart van NL nog mensen zien die vertellen dat om de 3 dagen een zwembadje te verversen, met soms 15000 liter is het roeien tegen de stroom in.

@K80


Dat hooien is hem niet geworden deze week neem ik aan.
Vroeger zetten wij dat op "tassen", totdat het weer enige dagen droger weer werd.
Succes met het hooien
Vlgd week enige dagen rond de 28 gemiddeld.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 18 jun 2020 07:35

Moestuin schreef

Nou, ik wil niet vervelend doen hoor.....maar het wordt me allemaal nu wel een beetje teveel al dat hemel water


Regenton vol, Moestuin? :wink:
Het groeizame, volkstuin bewaterende weer komt eraan hoor
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2020 08:22

elburger schreef:Hier gisteren een 12mm gevallen terwijl even verderop er 30 tot 40 vielen.
Neerslag zal weinig effect hebben op de grondwaterstanden want ten 1e krijgt het water geen kans om de grond in te dringen en ten 2e het water wordt zo rap mogelijk afgevoerd naar het IJsselmeer c.q. de grote rivieren.
Waterborg is niet of nauwelijks aanwezig.
Zolang hier geen werk van wordt gemaakt zal waterschaarste hier altijd een probleem blijven.
Heb een neef werken op het hoofdkantoor ( hoge functie ) van waterschap Zuiderzeeland in Lelystad en die zegt ook dat men landelijk de zaak moet gaan coördineren, desnoods vanuit Den Haag, omdat men anders achter het paard blijft aanlopen.
Er beweegt wel iets op dat vlak.
Probleem is dat de burger niets merkt van waterschaarste en zich dan ook nergens druk om maakt.
Mensen in het veld zien het wel.
Oplossing 1 is om jan en alleman daarvan kennis te laten maken/overtuigen, want zolang wij in Hart van NL nog mensen zien die vertellen dat om de 3 dagen een zwembadje te verversen, met soms 15000 liter is het roeien tegen de stroom in.
Dat hooien is hem niet geworden deze week neem ik aan.
Vroeger zetten wij dat op "tassen", totdat het weer enige dagen droger weer werd.
Succes met het hooien
Vlgd week enige dagen rond de 28 gemiddeld.


Natuurlijk helpt het wel. En wordt het grondwaterpeil wel hoger. Je moet niet doen alsof het niet uitmaakt hoeveel neerslag er valt omdat het uiteindelijk toch wel weer wegstroomt. En ja, daar moeten ze wat mee gaan doen om bij steeds meer voorkomende langere perioden voldoende buffer te hebben.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 18 jun 2020 11:37

Geeft maar vier dagen dat de neerslag kans kleiner is dan 15% daarna stijgt dat weer. Ik die vier dagen krijg ik het niet droog. Daarnaast is het land te nat om er gelijk met de trekker op te gaan. Moet eerst vier dagen drogen voordat ik kan maaien en dan heb ik zeker acht dagen nodig om te hooien.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 18 jun 2020 14:34

K80 schreef:Geeft maar vier dagen dat de neerslag kans kleiner is dan 15% daarna stijgt dat weer. Ik die vier dagen krijg ik het niet droog. Daarnaast is het land te nat om er gelijk met de trekker op te gaan. Moet eerst vier dagen drogen voordat ik kan maaien en dan heb ik zeker acht dagen nodig om te hooien.


Even afwachten waar de mogelijke buitjee dit weekend vallen, die zijn denk ik vrij plaatselijk. Daarna zie ik voorlopig nog geen regen op de planning (hoewel het warme weer vroeger of later wel onweer en regen zal gaan opleveren). Pas volgende week vrijdag op zijn vroegst wat neerslagkansen maar dat is nog totaal niet zeker.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 18 jun 2020 14:54

Marnix schreef

Natuurlijk helpt het wel. En wordt het grondwaterpeil wel hoger. Je moet niet doen alsof het niet uitmaakt hoeveel neerslag er valt omdat het uiteindelijk toch wel weer wegstroomt. En ja, daar moeten ze wat mee gaan doen om bij steeds meer voorkomende langere perioden voldoende buffer te hebben


Iets maakt het wel uit, ja.Maar dat er nu werk gemaakt moet worden om echte schaartste te voorkomen is ook duidelijk.

Geheel toevallig vanmiddag een stuk gelezen van Greenpeace België.in het Nieuwsblad:



Vlaanderen kampt met een uitzonderlijk neerslagtekort. Woensdag viel op sommige plaatsen in ons land de regen met bakken uit de lucht, maar dat verandert niets, zeggen experts. Milieuorganisatie, Greenpeace, vraagt dan ook aan onze overheden om de klimaatnoodtoestand uit te roepen.

“We kampen met extreme droogte en de zomer moet nog beginnen. Krijgen we na de coronacrisis een nog grotere watercrisis te verduren? Feit is: met de klimaatopwarming zien we in België langere droge periodes afgewisseld met zeer intense regenval, waarbij veel te weinig water effectief in de bodem kan dringen”, aldus Joeri Thijs, woordvoerder van Greenpeace België.

Meer natuur en meer moerassige gebieden zijn hier een oplossing voor, klinkt het. Die zorgen ervoor dat regenwater weer in de bodem kan dringen. Zo wordt een strategische voorraad gecreëerd in de watercrisis. Tegelijk roept Greenpeace ook op om de onderliggende oorzaak van het probleem aan te pakken: de klimaatcrisis. “Zo niet riskeren we jaar na jaar hogere temperaturen en langere periodes van droogte”, aldus Thijs.

Greenpeace roept onze overheden op om de klimaatnoodtoestand uit te roepen, naar analogie met het Europees Parlement in 2019. Zo kunnen meer ingrijpende maatregelen genomen worden op lange termijn. “Vandaag is Vlaanderen even droog als Zuid-Spanje, beleven we het droogste voorjaar uit onze geschiedenis en begint de verwoestijning van Vlaanderen al op de Kalmthoutse Heide”, klinkt het.

Dit laat wel zien dat een en ander verandert en dat wij mensen hier ook in Nl terdege rekening mee moeten gaan houden. Vooral op de zandgronden van Limburg, de Veluwe, Drenthe en het Oosten van Nederland zijn gebieden waar de droogte al heel snel zijn sporen achter laat.

Vorig jaar liep ik in het Amerongse bos waar men aan de rand van een vennetje een buis in de grond had geslagen, erg diep, en waar een ieder dmv van een "kurk" kon aflezen waar het grondwaterpeil zich op dat moment bevond.. Was niet zichtbaar. Afgelopen januari ben ik er weer geweest en de "kurk" was net zichtbaar.
Dit is maar één van de vele voorbeelden van een tekort aan regenwater en/of een slecht waterbeheer.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Gebruikersavatar
elburger
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1112
Lid geworden op: 14 mar 2016 14:59

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor elburger » 18 jun 2020 14:55

K80 schreef

Geeft maar vier dagen dat de neerslag kans kleiner is dan 15% daarna stijgt dat weer. Ik die vier dagen krijg ik het niet droog. Daarnaast is het land te nat om er gelijk met de trekker op te gaan. Moet eerst vier dagen drogen voordat ik kan maaien en dan heb ik zeker acht dagen nodig om te hooien.


Met de zeis?
Ik kan zeisen, maar jij woont te ver uit de buurt.
Mooi wark man.
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 18 jun 2020 15:45

elburger schreef:Met de zeis?
Ik kan zeisen, maar jij woont te ver uit de buurt.
Mooi wark man.



Hahaha. Nee de trekker en schijvenmaaier.
En voor de randjes een Stihl bosmaaier.
Ik kan het trouwens wel met de zeis. Die ligt nog ergens bij ons moeder.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor MoesTuin » 18 jun 2020 21:37

elburger schreef:Regenton vol, Moestuin? :wink:
Het groeizame, volkstuin bewaterende weer komt eraan hoor

:mrgreen: inderdaad Elburger..
Ik heb al de komkommer plantjes en pompoenen voorgetrokken...die gaan morgen de grond in met prima condities mbt het weer in het vooruitzicht...
Alles bloeit en groeit rijkelijk op de moestuin, de aardappelen bloeien als nooit te voren en de eerste witte bloemkool is in aantocht....
En tussendoor snoepen van de aalbessen.... :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2020 08:44

Lekker groeizaam weer, eerst regen en dan heel veel zon. Hoewel die dertig graden niet hoeft van mij, met thuiswerkplekken aan de keukentafel vlakbij een hoop ramen zonder zonwering en op zolder onder een kunststof dakkapel wordt dat niet heel fijn thuiswerken :-)

En als er na een warme week vervolgens weer regen valt, prima. :D
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 19 jun 2020 12:37

Marnix schreef:Lekker groeizaam weer, eerst regen en dan heel veel zon. Hoewel die dertig graden niet hoeft van mij, met thuiswerkplekken aan de keukentafel vlakbij een hoop ramen zonder zonwering en op zolder onder een kunststof dakkapel wordt dat niet heel fijn thuiswerken :-)

En als er na een warme week vervolgens weer regen valt, prima. :D


Snel een airco aanschaffen Marnix
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2020 20:29

K80 schreef:Snel een airco aanschaffen Marnix


Nah... kost zo achterlijk veel energie. En bovendien moet ik dan iedere keer met dat ding gaan zeulen van de woonkamet naar de kamer van de kinderen naar twee hoog en weer naar beneden :-)

Voorlopig red ik me nog wel met een ventilator en de ramen ‘s nachts tegen elkaar open. Alleen overdag thuiswerken is even een uitdaging, ik denk dat ik maar vaker even ergens op kantoor ga zitten :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Lalage » 19 jun 2020 20:45

Het neerslagtekort is toch nog lang niet ingehaald en het is nog altijd één van de droogste jaren ooit:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... rt_droogte


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron