Water(schaarste)?!

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2020 22:56

Lalage schreef:Het neerslagtekort is toch nog lang niet ingehaald en het is nog altijd één van de droogste jaren ooit:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... rt_droogte


Klopt. Overigens wel opvallend dat die kaartjes beginnen bij april terwijl februari en het eerste deel van maart heel nat waren. Hier was het waterpeil in vijvers, plassen, van het grondwater enzovoorts beduidend hoger dan vorig jaar terwijl we volgens de cijfers daarop voorlopen.

En inderdaad, we zijn nog lang niet op een “normaal niveau” en moeten ook een beetje gaan afvragen of dit niet het “nieuwe normaal” aan het worden is. Minder neerslag (en als het valt valt het in korte tijd in grote hoeveelheden wat weer niet gunstig is voor de grond) en hogere temperaturen en dus ook meer verdamping en hoger waterverbruik.

Maar goed, hopelijk wisselen zon en regen zich de komende tijd wat meer af en zorgt dat ervoor dat de inhaalslag van afgelopen week een goed vervolg krijgt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 19 jun 2020 23:04

Lalage schreef:Het neerslagtekort is toch nog lang niet ingehaald en het is nog altijd één van de droogste jaren ooit:
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... rt_droogte


Wij hebben hier meer dan 110 MM gehad in 1 week tijd.
Maar inderdaad, dat gaat het tekort niet verbeteren.
Hoe het de rest van het jaar zal gaan, is maar afwachten.
Vandaag is het gisteren van morgen.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 19 jun 2020 23:06

Marnix schreef:Klopt. Overigens wel opvallend dat die kaartjes beginnen bij april terwijl februari en het eerste deel van maart heel nat waren. Hier was het waterpeil in vijvers, plassen, van het grondwater enzovoorts beduidend hoger dan vorig jaar terwijl we volgens de cijfers daarop voorlopen.

En inderdaad, we zijn nog lang niet op een “normaal niveau” en moeten ook een beetje gaan afvragen of dit niet het “nieuwe normaal” aan het worden is. Minder neerslag (en als het valt valt het in korte tijd in grote hoeveelheden wat weer niet gunstig is voor de grond) en hogere temperaturen en dus ook meer verdamping en hoger waterverbruik.

Maar goed, hopelijk wisselen zon en regen zich de komende tijd wat meer af en zorgt dat ervoor dat de inhaalslag van afgelopen week een goed vervolg krijgt.



Schijnbaar wel de verwachting hè , die extremen.
Moet er nog een hoop gedaan worden aan ons water management.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 19 jun 2020 23:30

Uiteraard. Met het de opwarming verandert ook de hoeveelheid neerslag die er gemiddeld per jaar valt en hoe het valt... dus we moeten er rekening mee houden dat dit heel geregeld voor gaat komen... en dan wordt watermanagement een stuk belangrijker dan vroeger. Hoe hou je water vast, hoe sla je het op. Dat vonden we vroeger niet zo belangrijk want het regende toch heel vaak in Nederland....

Overigens verschilde het sterk per plaats hoeveel neerslag er viel. In De Bilt wat graadmeter is voor de grafiek waren geen grote neerslagpieken zoals in Winterswijk, Vlissingen en Hoogeveen. De


.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor MoesTuin » 22 jun 2020 22:43

De komende dagen zal het droog blijven en warm worden.
Geniet van de zon of heerlijk in de schaduw!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 23 jun 2020 08:07

Ondanks alle regen die we gehad hebben, staat de pomp weer aan. De hortensia's hebben weer dorst.
Ideaal die druppelslang.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2020 08:16

MoesTuin schreef:De komende dagen zal het droog blijven en warm worden.
Geniet van de zon of heerlijk in de schaduw!


Klopt, vandaag een graad of 26 (De Bilt) en daarna 3 dagen rond de 30 graden. Een regionale hittegolf lijkt sowieso wel te lukken, voor De Bilt is het mogelijk maar het wordt spannend. Vrijdag lijkt de 30 graden wel gehaald te worden, woensdag en donderdag zal de maximum temperatuur rond de 30 graden komen. Dat zou bijzonder zijn, maar 1x eerder was er een hittegolf in De Bilt die helemaal in juni plaatsvond. In het weekend draait de wind van oost naar zuidwest waardoor het minder warm wordt. Met een graad of 23 en wat wind wordt het dan aangenaam weer. Dat gaat mogelijk gepaard met een beetje neerslag maar daar zijn de kaarten nog wat over verdeeld.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor MoesTuin » 24 jun 2020 09:53

Marnix schreef:Klopt, vandaag een graad of 26 (De Bilt) en daarna 3 dagen rond de 30 graden. Een regionale hittegolf lijkt sowieso wel te lukken, voor De Bilt is het mogelijk maar het wordt spannend. Vrijdag lijkt de 30 graden wel gehaald te worden, woensdag en donderdag zal de maximum temperatuur rond de 30 graden komen. Dat zou bijzonder zijn, maar 1x eerder was er een hittegolf in De Bilt die helemaal in juni plaatsvond. In het weekend draait de wind van oost naar zuidwest waardoor het minder warm wordt. Met een graad of 23 en wat wind wordt het dan aangenaam weer. Dat gaat mogelijk gepaard met een beetje neerslag maar daar zijn de kaarten nog wat over verdeeld.

Nou Marnix, je zou wel weerman kunnen zijn
=D> :mrgreen:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2020 11:21

MoesTuin schreef:Nou Marnix, je zou wel weerman kunnen zijn
=D> :mrgreen:


Haha nou, ik vind het wel interessant en leuk om een beetje te volgen en soms een blik op de weerkaarten te werpen. Komende dagen warm, een nationale hittegolf zit er denk ik net niet in (vandaag wordt kantje boord, morgen denk ik geen 30 graden in De Bilt). Vanaf zaterdag een paar dagen koeler met wat buien, maar veel neerslag lijkt er voor alsnog niet te vallen, vooral het zuiden kan nog wel redelijk wat krijgen. (Misschien heb je geluk K80, dan kan je volgende week hooien) Vanaf dinsdag klimmen de temperaturen dan weer omhoog. Vraag is even voor hoe lang.
Laatst gewijzigd door Marnix op 24 jun 2020 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor MoesTuin » 24 jun 2020 11:41

Marnix schreef:Haha nou, ik vind het wel interessant en leuk om een beetje te volgen en soms een blik op de weerkaarten te werpen. Komende dagen warm, een nationale hittegolf zit er denk ik net niet in (vandaag wordt kantje boord, morgen denk ik geen 30 graden in De Bilt). Vanaf zaterdag een paar dagen koeler met wat buien, maar veel neerslag lijkt er niet te vallen. (Miisschien heb je geluk K80, dan kan je volgende week hooien) Vanaf dinsdag klimmen de termperaturen dan weer omhoog.


Misschien zie ik je vanavond bij het 8 uur journaal d:)b
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2020 12:02

MoesTuin schreef:Misschien zie ik je vanavond bij het 8 uur journaal d:)b


Haha nee hoor zoveel weet ik er niet van...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 24 jun 2020 13:17

Marnix schreef:Haha nou, ik vind het wel interessant en leuk om een beetje te volgen en soms een blik op de weerkaarten te werpen. Komende dagen warm, een nationale hittegolf zit er denk ik net niet in (vandaag wordt kantje boord, morgen denk ik geen 30 graden in De Bilt). Vanaf zaterdag een paar dagen koeler met wat buien, maar veel neerslag lijkt er voor alsnog niet te vallen, vooral het zuiden kan nog wel redelijk wat krijgen. (Misschien heb je geluk K80, dan kan je volgende week hooien) Vanaf dinsdag klimmen de temperaturen dan weer omhoog. Vraag is even voor hoe lang.


De maaier hangt al achter de John Deere.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 24 jun 2020 15:40

K80 schreef:De maaier hangt al achter de John Deere.


Vrijdag maaien en hooien dan? Ik weet niet hoeveel tijd je nodig hebt. Zaterdag blijft het denk ik toch niet helemaal droog.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor K80 » 24 jun 2020 16:09

Marnix schreef:Vrijdag maaien en hooien dan? Ik weet niet hoeveel tijd je nodig hebt. Zaterdag blijft het denk ik toch niet helemaal droog.

Ik ga dit weekend weg met mn vrouw, anders had ik al gemaait. Maar had geen zin om me in bochten te wringen om het voor een vrijdag klaar te hebben. Ik zie volgende week wel.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Water(schaarste)?!

Berichtdoor Marnix » 26 jun 2020 11:21

K80 schreef:Ik ga dit weekend weg met mn vrouw, anders had ik al gemaait. Maar had geen zin om me in bochten te wringen om het voor een vrijdag klaar te hebben. Ik zie volgende week wel.


Maaien zit er denk ik niet in. Vanmiddag al regen en onweer in het zuiden, later ook in de rest van het land. Morgen wordt het in de loop van de dag koeler, met een graad of 25 en wat neer wind (zuidwest) is het dan een stuk aangenamer. Daarna zakken de temperaturen verder naar een graad of 20-22, met wat wolken en af en toe neerslag krijgen we wat klassieker Nederlands zomerweer.

Wel lekker, in ons huis (hoekhuis, jaren 30 waar de zon de hele dag op een kant staat) wordt het altijd erg warm. Momentee 28,5 in de woonkamer en dat loopt denk ik nog op tot een graad of 30 :-) )

Je zei trouwens dat je in de Langstraat woont, waar ergens? Want daar kom ik ook geregeld :-)

Veel plezier trouwens dit weekend, waar ga je naartoe?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten