Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

mohamed

Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor mohamed » 06 okt 2016 17:43

Afbeelding

Gepubliceerd: 06 oktober 2016 11:01
Laatste update: 06 oktober 2016 13:24


Een Nederlandse man die in Myanmar in september een ritueel verstoorde, is veroordeeld tot een celstraf van drie maanden voor het beledigen van een religie. Daarnaast kreeg hij een boete van 105 dollar, ruim negentig euro.

Dat laat een woordvoerder van Buitenlandse Zaken weten.

Volgens het ministerie van Buitenlandse Zaken zou het bedrag inmiddels zijn betaald en worden de dagen die de man heeft vastgezeten van zijn straf afgetrokken. De man beraadt zich momenteel samen met zijn advocaat op een hoger beroep, omdat hij niet verwacht had dat de straf zo hoog uit zou vallen.

Volgens eerdere berichtgeving zou er sprake zijn van zes maanden celstraf en dat de man hier een deel van heeft afgekocht, maar dat klopt niet.

De verstoring van het ritueel, vorige maand, leidde tot veel kritiek in Myanmar. De man zou na de verstoring ook nog de heilige plek met schoenen hebben betreden, waarna hij de stekker van een versterker uit het stopcontact trok, waardoor de ceremonie van boeddhisten niet meer te horen was.

De Nederlander zei niet te weten dat het kabaal dat hem stoorde een boeddhistische preek was.

-bron-

Kennelijk is het boeddhisme stukken minder tolerant dan vaak gedacht wordt. En dat het geen religie zou zijn valt nog te bezien als ik dit lees.

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 804
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor Prisma23 » 06 okt 2016 17:58

Zou een aardig experiment zijn.
Een refokerk binnenlopen tijdens een dienst en de stekker uit de versterker trekken!

Wat zou er gebeuren????????

mohamed

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor mohamed » 06 okt 2016 18:11

Hooguit wat boze blikken, maar in geen geval zal je er drie maanden voor moeten brommen noch 100.000 euro boete krijgen. Denk niet dat de Nederlander zich bepaald zen voelt na de actie.

Yoshi

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor Yoshi » 06 okt 2016 19:26

Nederlanders moeten zich maar eens leren te gedragen, ook in het buitenland. Je bent te gast en deze man heeft de goede naam van Nederland te kakken gezet.

mohamed

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor mohamed » 06 okt 2016 21:08

De man had alleen een stekker uit een speaker getrokken omdat hij gek werd van het kabaal. Om daar drie maanden cel + 100.000 Dollar boete voor te krijgen is wel een beetje extreem nietwaar?

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor pindas83 » 06 okt 2016 21:31

Dit is een echte kerel, die laat die boeddhistische herrie niet over z'n kant gaan, en zeker niet na 22:00 uur!
Dat hij dat moet bekopen met een boete van 1000.000.000 dollar en een gevangenschap deert hem niks.
Deze man verdient eerder een standbeeld als Boeddha wat mij betreft =D>

Yoshi

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor Yoshi » 06 okt 2016 21:42

mohamed schreef:De man had alleen een stekker uit een speaker getrokken omdat hij gek werd van het kabaal. Om daar drie maanden cel + 100.000 Dollar boete voor te krijgen is wel een beetje extreem nietwaar?

De boete is nog geen 100 euro.
En ja in sommige landen zijn ze niet zo halfzacht als hier en delen ze nog wek celstraffen uit die je de volgende keer een paar keer doen nadenken of je actie het wel waard is.

mohamed

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor mohamed » 06 okt 2016 21:59

mohamed schreef:De man had alleen een stekker uit een speaker getrokken omdat hij gek werd van het kabaal. Om daar drie maanden cel + 100.000 Dollar boete voor te krijgen is wel een beetje extreem nietwaar?

Yoshi schreef:De boete is nog geen 100 euro.

Inderdaad, mijn vergissing, had niet goed gelezen. :oops:
Yoshi schreef:En ja in sommige landen zijn ze niet zo halfzacht als hier en delen ze nog wek celstraffen uit die je de volgende keer een paar keer doen nadenken of je actie het wel waard is.

Nee oké maar drie maanden cel voor een stekker uit de speaker trekken is buitenproportioneel. De man wilde gewoon nog even slapen.

Yoshi

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor Yoshi » 06 okt 2016 22:02

Het is wat veel idd, maar als hij niet zo achterlijk had gedaan was hij nu fijn thuis geweest. Het is zijn eigen handelen geweest wat hem in deze situatie heeft gebracht en ik heb echt geen medelijden.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor hans0166 » 06 okt 2016 22:32

mohamed schreef:De man had alleen een stekker uit een speaker getrokken omdat hij gek werd van het kabaal. Om daar drie maanden cel + 100 Dollar boete voor te krijgen is wel een beetje extreem nietwaar?


misschien in ons land van relativering en pampering beetje veel, maar geheel terecht.

We hebben een grote mond over aanpassen van asielzoekers, maar zelf kunnen we in het buitenland ons nog steeds niet gedragen... hier een stekker, een paar jaar geleden die halve zool op de Taj Mahal.. Ben er ook wel beetje klaar ermee.
Gevolgen van je daden gewoon dragen. Moesten we hier ook maar weer eens gaan uitvoeren. Gedraag je je als een hork, wordt je ook behandeld als een hork.
Drie maanden is niets op je leven en je zult je volgende keer wel drie keer bedenken.

mohamed

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor mohamed » 06 okt 2016 23:22

Yoshi schreef:Het is wat veel idd, maar als hij niet zo achterlijk had gedaan was hij nu fijn thuis geweest. Het is zijn eigen handelen geweest wat hem in deze situatie heeft gebracht en ik heb echt geen medelijden.

Het was niet slim van hem om die stekker er uit te trekken, maar hij had zijn lesje ook wel geleerd als ze hem een nacht hadden vastgehouden. Drie maanden is een seizoen en voor zo'n akkefietje blijf ik het een forse straf vinden.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor rotterdam » 07 okt 2016 06:13

pindas83 schreef:Dit is een echte kerel, die laat die boeddhistische herrie niet over z'n kant gaan, en zeker niet na 22:00 uur!
Dat hij dat moet bekopen met een boete van 1000.000.000 dollar en een gevangenschap deert hem niks.
Deze man verdient eerder een standbeeld als Boeddha wat mij betreft =D>


1000.000.000 dollar is een miljard - het wordt steeds meer :mrgreen:

Deze "echte kerel" maakte een culturele rondreis - kijk daar moet ik dan weer om lachen.

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor hans0166 » 07 okt 2016 08:42

pindas83 schreef:Dit is een echte kerel, die laat die boeddhistische herrie niet over z'n kant gaan, en zeker niet na 22:00 uur!
Dat hij dat moet bekopen met een boete van 1000.000.000 dollar en een gevangenschap deert hem niks.
Deze man verdient eerder een standbeeld als Boeddha wat mij betreft =D>



dus jij vind dat je de gastheer niet hoeft te respecteren.

Met dit in mijn achterhoofd wil ik best eens jouw kerkdienst bijwonen ... maar dan mag ik wél aan de knopjes zitten ok?

mohamed

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor mohamed » 07 okt 2016 09:15

pindas83 schreef:Dit is een echte kerel, die laat die boeddhistische herrie niet over z'n kant gaan, en zeker niet na 22:00 uur!
Dat hij dat moet bekopen met een boete van 1000.000.000 dollar en een gevangenschap deert hem niks.
Deze man verdient eerder een standbeeld als Boeddha wat mij betreft =D>

rotterdam schreef:1000.000.000 dollar is een miljard - het wordt steeds meer :mrgreen:

Deze "echte kerel" maakte een culturele rondreis - kijk daar moet ik dan weer om lachen.

En cultuur heeft hij gekregen, het komt nu zijn neus uit reken maar.

Yoshi

Re: Drie maanden cel voor Nederlandse toerist om verstoring ritueel Myanmar

Berichtdoor Yoshi » 07 okt 2016 09:26

3 maanden gevangeniscultuur meemaken in zo'n land geneest je gelijk van dat "alle culturen zijn gelijkwaardig" complex.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten