eigenbijdrage ziektekosten

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Riska

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 16 sep 2016 13:40

Chaya schreef:Het is eigenlijk eerlijk, wie zorg nodig heeft, betaalt meer, maar het wrange is dat veel mensen die chronisch ziek zijn van weinig geld moeten rondkomen.

Het is helemaal niet eerlijk. Zeker niet voor chronisch zieken.
Kijk, als je rookt, als je teveel alcohol gebruikt, kan er ziekte ontstaan. Dat is - min of meer - eigen schuld,dikke bult.
Maar veel mensen kunnen er domweg niks aan doen: de ziekte overkomt je.
Mijn dochter heeft de ziekte van Crohn, een darmziekte.
Nee, zij heeft er niet om gevraagd. Ze ziet - en terecht naar mijn mening! - het eigen risico als een boete voor ziek zijn. Haar broer gaat hooguit naar de tandarts. Vorig jaar vertrouwde hij iets niet en ging voor de veiligheid naar de huisarts (die niet onder het eigen risico valt). De assistente kende hem niet - en zelfs de huisarts moest even nadenken. Die heeft dus nooit last van het eigen risico.
Het is een kwestie van solidariteit.
VGZ heeft inderdaad een regeling om per maand te betalen, dat scheelt alweer.

Wat fysiotherapie betreft: Zoals gezegd: een aanvullende verzekering nemen in het komende jaar. Ik heb het 'vitaal pakket' dat betekent dat je voor €1000,00 per jaar verzekerd bent. Het heet 'beweegzorg' en daar valt fysio onder, maar ook mensendieck en nog zo wat dingen die direct of indirect met 'bewegen' te maken heeft Sessies worden vergoed tot een maximum van €45,00.De rest is eigen risico. Maar gewone fysio is rond de €30,- dus daar kun je héél veel sessies voor hebben. :wink:

Yoshi

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Yoshi » 16 sep 2016 13:44

Solidariteit hoest haar broer al meer dan genoeg op lijkt me. Nooit ziek en heeft nooit wat maar betaald wel elke maand meer dan 100 euro aan de verzekering, en waarschijnlijk nog veel meer via zijn werkgever.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2016 14:21

Riska schreef:Het is helemaal niet eerlijk. Zeker niet voor chronisch zieken.
Kijk, als je rookt, als je teveel alcohol gebruikt, kan er ziekte ontstaan. Dat is - min of meer - eigen schuld,dikke bult.
Maar veel mensen kunnen er domweg niks aan doen: de ziekte overkomt je.

Zo bedoelde ik het niet Riska. :D
Het is ook niet eerlijk/eerlijk, maar zo wordt er geredeneerd. >>> wie zorg gebruikt, betaalt.
De solidariteit lijkt verdwenen op deze manier.
Als iedereen dezelfde premie zou moeten betalen, gezond of ziek, valt het niet op, zoals het vroeger ging dus.
Maar nu is degene die "pech" heeft vanwege een slechte gezondheid of acute aandoening, de pineut.
Je kunt niet kiezen, dat is het probleem.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Riska

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 16 sep 2016 14:31

Chaya schreef: Zo bedoelde ik het niet Riska. :D
Het is ook niet eerlijk/eerlijk, maar zo wordt er geredeneerd. >>> wie zorg gebruikt, betaalt.
De solidariteit lijkt verdwenen op deze manier.
Als iedereen dezelfde premie zou moeten betalen, gezond of ziek, valt het niet op, zoals het vroeger ging dus.
Maar nu is degene die "pech" heeft vanwege een slechte gezondheid of acute aandoening, de pineut.
Je kunt niet kiezen, dat is het probleem.

Ik begrijp wat je bedoelt. Inderdaad: verdelen over iedereen, ook al betekent dat een verhoging van de premie. Maar dat merk je minder. Zoals nu voor mij met een maandelijkse betaling die bovenop de maandelijkse premie komt. Ik ben daardoor bijna "vergeten" dat het het eigen risico is.
Het zou ook minder erg zijn als niet aan het eind van het jaar de bijdrage van het CAK voor chronische zieken was ingetrokken.

Riska

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 16 sep 2016 14:46

Yoshi schreef:Solidariteit hoest haar broer al meer dan genoeg op lijkt me. Nooit ziek en heeft nooit wat maar betaald wel elke maand meer dan 100 euro aan de verzekering, en waarschijnlijk nog veel meer via zijn werkgever.

Hij zzp-er, dus geen werkgever. Alleen al om de pijn en het lijden van zijn zus is hij heel graag solidair, door inderdaad iedere maand gewoon premie te betalen.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Sabra » 16 sep 2016 15:05

antoon schreef:Ik spreek voor mijn eigen en een aantal mensen die ik ken, ik/wij hebben aantoonbare betere rersultaten zonder medicijn gebruik, de dokter staat voor raadsels, maar dan heb ik het ook over welvaartziekten zoals oa. een hoge bloeddruk, ook voor ernstige gevallen heb ik toch mijn twijfel of een goede natuurlijke behandeling misschien ook tot goede resultaten kan komen zonder bijwerkingen


Absoluut. Ik ken nog een goede kliniek in Duitsland waar ze natuurlijke behandelingen doen, ze zijn enkel tijdelijk even gesloten.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Sabra » 16 sep 2016 15:12

Riska schreef:Het is helemaal niet eerlijk. Zeker niet voor chronisch zieken.


Ik vind het juist wel heel eerlijk. Je betaalt omdat je gebruik maakt van zorg? Waarom zou de gezondheidszorg volledig gratis moeten zijn?

Nee, zij heeft er niet om gevraagd. Ze ziet - en terecht naar mijn mening! - het eigen risico als een boete voor ziek zijn.


Je kunt het ook andersom beredeneren. Van alle kosten die gemaakt worden hoeft ze slechts € 385,- zelf te betalen. En ja, ook in mijn gezin betalen we het eigen risico ieder jaar volledig i.v.m. een chronische ziekte.

Het is een kwestie van solidariteit.


Het is een kwestie van zeuren.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor rotterdam » 16 sep 2016 15:13

Riska schreef:Het is helemaal niet eerlijk. Zeker niet voor chronisch zieken.
Kijk, als je rookt, als je teveel alcohol gebruikt, kan er ziekte ontstaan. Dat is - min of meer - eigen schuld,dikke bult.
Maar veel mensen kunnen er domweg niks aan doen: de ziekte overkomt je.


Maar dat is toch altijd zo geweest ? Ook in de (laatste) tijd van het ziekenfonds. Brillen, kunstgebitten, wandelstokken.
Niemand kan daar iets aan doen ?
Hoever moet je gaan ? Een gratis petje voor kale mensen ? Plastische chirurgie voor lelijkerds ?
En waarom zou deze solidariteit stoppen bij de landsgrenzen ?
De eigen bijdrage is in het leven geroepen om de eigen verantwoordelijkheid van de mensen te ondersteunen.
Kijk, jullie gaan allemaal uit van de goedwillende patiënt. De praktijk was anders.
De eerste hulp, bij het ziekenhuis, zeker in het weekend, werd platgelopen met allerlei kwaaltjes die met gemak konden wachten tot de volgende dag bij de huisarts. Het was weer "ja maar ik heb er recht op" geworden.
Al jaren stijgen de ziektekosten in ons land de pan uit. Dus er moest iets gebeuren.
Terugverlangen naar het ziekenfonds is misplaatste nostalgie.
Geef de materie in handen van ambtenaren dan weet je zeker dat het ons allemaal een vermogen gaat kosten.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2016 15:21

Sabra schreef:Absoluut. Ik ken nog een goede kliniek in Duitsland waar ze natuurlijke behandelingen doen, ze zijn enkel tijdelijk even gesloten.

Aj aj aj. Ik weet niet zeker of dit onder het begrip "natuurlijk" valt.
antoon schreef:ik/wij hebben aantoonbare betere rersultaten zonder medicijn gebruik

Als het gaat over een gezondere leefstijl - minder zout, minder suiker, meer bewegen, minder alcohol - kan dat ja.
Maar ik was blij met de antibiotica toen ik een dubbele longontsteking bleek te hebben.
antoon schreef:ook voor ernstige gevallen heb ik toch mijn twijfel of een goede natuurlijke behandeling misschien ook tot goede resultaten kan komen zonder bijwerkingen

Wat bedoel je precies met ernstig, kanker, herseninfarct, COPD bijvoorbeeld?
antoon schreef:maar dan heb ik het ook over welvaartziekten zoals oa. een hoge bloeddruk

De naam zegt het al. Schrap wat welvaart uit je dagelijks menu en het resultaat zal onmiddellijk merkbaar zijn.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Chaya » 16 sep 2016 15:24

rotterdam schreef:Kijk, jullie gaan allemaal uit van de goedwillende patiënt. De praktijk was anders.
De eerste hulp, bij het ziekenhuis, zeker in het weekend, werd platgelopen met allerlei kwaaltjes die met gemak konden wachten tot de volgende dag bij de huisarts. Het was weer "ja maar ik heb er recht op" geworden.
Al jaren stijgen de ziektekosten in ons land de pan uit. Dus er moest iets gebeuren.

Dat is waar. Dus het is weer een kwestie van: de goeden moeten onder de kwaden lijden.
Sowieso hoor ik soms van mensen waar ze mee naar de dokter lopen, met een kwaaltje waarvan ik denk:
zonder dokter en medicijn duurt het een week, met dokter en medicijn duurt het 7 dagen. :mrgreen:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor rotterdam » 16 sep 2016 15:33

Chaya schreef:Dat is waar. Dus het is weer een kwestie van: de goeden moeten onder de kwaden lijden.
Sowieso hoor ik soms van mensen waar ze mee naar de dokter lopen, met een kwaaltje waarvan ik denk:
zonder dokter en medicijn duurt het een week, met dokter en medicijn duurt het 7 dagen. :mrgreen:


Wist je dat 50% van de bezoekers van de huisarts absoluut niets mankeert ?
(dus meteen een mooie verklaring waarom sommigen baat hebben bij homeopathie).
Ik weet uit zeer betrouwbare bron dat er patiënten zijn die 100 keer per jaar komen.
Ze hebben geen contact meer met de dominee of de pastoor dus nu zitten ze hun eenzaamheid weg te kletsen bij de huisdokter.

Riska

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Riska » 16 sep 2016 15:49

Rotterdam schreef:Ze hebben geen contact meer met de dominee of de pastoor dus nu zitten ze hun eenzaamheid weg te kletsen bij de huisdokter.

Daar is ie toch voor? :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Cicero
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3394
Lid geworden op: 01 okt 2004 14:06
Locatie: Holland

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor Cicero » 19 sep 2016 22:08

Ik heb het eigen risico op maximaal gezet (ruim €800) en de hele jaarpremie in één keer betaald, wat ook weer enkele tientjes scheelt. Zo druk ik kosten voor datgene waarvan ik toch (vrijwel) geen gebruik maak.

Daar staat tegenover dat ik geen zorgtoeslag krijg, een deel van mijn loon aan de zorgverzekeringswet kwijt ben, en vaak ook nog achteraf zvw moet afdragen aan de belastingdienst.

In een slecht jaar ben ik ook nog eens honderden euro's kwijt aan de tandarts.

Met andere woorden: ik betaal me blauw voor zorg waar ik geen gebruik van maak, en ik ben veel geld kwijt aan zorg die ik niet vergoed krijg.

Ik vind daarom dat een fors eigen risico een uitstekend idee is. Zorg is niet goedkoop.

lekkerbek
Luitenant
Luitenant
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mei 2012 09:28

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor lekkerbek » 19 sep 2016 23:58

Antoon, er zijn meerdere kosten dan alleen medicatie. Je bent een gelukkig mens als je verder geen kosten hdbt! Dat dit zo ineens kan veranderen zul je ook wel beseffen.
Zonder de meficijnen meegerekend zit ik er na de eerste maand al doorheen.
Ik vind het trouwens wat kort door de bocht om te zeggen dat je niet in medicijnen gelooft.....je legt het later weer iets anders uit. Ik begrijp hiermee wel wat je bedoelt. Ik ben t ook met je eens dat er vaak alternatieven zijn, of kan het voorkomen.worden dat je meficijnen moet gebruiken. Maar als mijn moeder geen anri-epileptica inneemt heeft ze de hele dag insulten.....en zo kan ik wel tig voorbeelden noemen. Ik denk dat je dit ook niet bedoelt gezien je 2e berichtje, maar zeg dan niet dat je niet in medicijnen gelooft,
Ook ik ben trouwens bij Zorg en Zekerheid verzekerd, maar dit is nieuw voor mij, een verlaging van je maandelijkse bijdrage als je vrijwilligerswerk doet. Ga ik gelijk achteraan, dank voor de tip!

antoon

Re: eigenbijdrage ziektekosten

Berichtdoor antoon » 20 sep 2016 08:08

Antoon, er zijn meerdere kosten dan alleen medicatie. Je bent een gelukkig mens als je verder geen kosten hdbt! Dat dit zo ineens kan veranderen zul je ook wel beseffen.
Zonder de meficijnen meegerekend zit ik er na de eerste maand al doorheen.
Ik vind het trouwens wat kort door de bocht om te zeggen dat je niet in medicijnen gelooft.....je legt het later weer iets anders uit. Ik begrijp hiermee wel wat je bedoelt. Ik ben t ook met je eens dat er vaak alternatieven zijn, of kan het voorkomen.worden dat je meficijnen moet gebruiken. Maar als mijn moeder geen anri-epileptica inneemt heeft ze de hele dag insulten.....en zo kan ik wel tig voorbeelden noemen. Ik denk dat je dit ook niet bedoelt gezien je 2e berichtje, maar zeg dan niet dat je niet in medicijnen gelooft,
Ook ik ben trouwens bij Zorg en Zekerheid verzekerd, maar dit is nieuw voor mij, een verlaging van je maandelijkse bijdrage als je vrijwilligerswerk doet. Ga ik gelijk achteraan, dank voor de tip!


Mijn vrouw is is van Marente een vrijwilligers organisatie en wij beiden krijgen daardoor korting op de premie, ook als je lid bent. van ouderen vereniging KBO krijg je korting.

Heb ook last van ouderdoms epilepsie, maar slik bewust geen medicijnen, ik probeer de tekenen van mijn lichaam te onderscheiden, tekenen die die geeft als een aanval kan komen, dan geen licht of veel geluid in mijn omgeving, zeer matig eten, want als de aanval werkelijk komt kan je daarmee braken voorkomen, beslist niet achter de computer gaan, rustig in bed gaan leggen, zo kan ik zware aanvallen voorkomen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 32 gasten