Referendum Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Chaya » 30 mar 2016 13:15

Het vervelende is dat er geen stemwijzer is, ze zijn door de subsidie heen.

Op 6 april 2016 houdt Nederland een referendum over de Nederlandse goedkeuring van het associatieakkoord met Oekraïne. Helaas zal ProDemos geen StemWijzer maken voor het referendum (de zogenaamde Referendumwijzer). De aanvraag voor subsidie is door de Referendumcommissie afgewezen, omdat het subsidieplafond is bereikt.

:roll:
Volg de debatten is het advies, * slaakt een zucht * zo geen zin in.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Boanerges » 30 mar 2016 13:17

meribel schreef:je kiest een volksvertegenwoordiger en zijn werk is zich hard maken voor de zaken die in zijn partijprogramma stonden.


Je vergeet daarbij volgens mij een belangrijk gegeven. Een coalitiepartij is gehouden aan een regeerakkoord, tenminste zolang ze een kabinet niet wil laten vallen. Dat betekent dat er altijd water bij de wijn moet worden gedaan wanneer het over het partijprogramma gaat. Het nemen van regeringsverantwoordelijkheid kost in het land als het onze altijd je principes. Je kunt ze nooit allemaal binnenhalen. Bij de regeringsdeelname van de CU enige tijd geleden hebben ze het abortusbeleid, de euthanasiewetgeving en de openstelling van het huwelijk voor mensen van gelijk geslacht niet terug kunnen draaien terwijl dat wel in hun programma staat/stond.
Zit je daarentegen in de oppositie dan kun je principieel zijn maar heeft dat waarschijnlijk weinig effect omdat je tot de minderheid behoort. In beide gevallen gaat jouw stelling dus naar mijn mening niet op. Of het moet zo zijn dat je de coalitie aan een meerderheid kunt helpen. Dan kun je dingen uitruilen en bedrijf je dus politiek. Zie de houding van klein rechts en D66 aan het begin van deze kabinetsperiode.

Het bedrijven van politiek wordt nu in dit geval via een referendum ook aan de individuele burger toegestaan. Jij mag nu zeggen wat je ervan vindt. Jouw individuele principe mag nu worden gehoord. Ik ben het met je eens dat het referendum door een stelletje idioten is afgedwongen maar jouw opmerking dat je ook niet bent gehoord in het geval van "de verhoging van de pensioenleeftijd, het overgaan op de euro, wel of niet onverdoofd slachten, Zondagswet afschaffen of handhaven, verplicht biologisch eten, stoppen met de hypotheekrenteaftrek" kan toch geen reden zijn om je nu ook niet uit te spreken?

Laat je stem horen en daag zo de regering uit om betere keuzes te maken die niet politiek gekleurd zijn maar op het welzijn van de wereld en de mens zijn gericht.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Boanerges » 30 mar 2016 13:27

Chaya schreef:Het vervelende is dat er geen stemwijzer is, ze zijn door de subsidie heen.
Volg de debatten is het advies, * slaakt een zucht * zo geen zin in.


Ik ben niet zo van het inplakken van teksten maar wil je dit stukje toch niet onthouden mijn beste Chaya. Ik hoop dat het je helpt een beslissing te nemen.

Nederlands Dagblag 30 maart 20016 schreef:Nee-stem zal Oekraïne goed doen

Arjan van Dixhoorn, Pepijn van Houwelingen en Beata Supheert

Het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne verdient een nee-stem op 6 april. Van dit akkoord profiteren alleen de verkeerde
partijen.
Nederland zelf heeft geen enkel belang bij het associatieverdrag dat de EU met Oekraïne heeft gesloten. We worden dankzij dit verdrag straks
via en door de EU gedwongen Oekraïne financiële steun te verlenen (artikel 453), we gaan militair samenwerken (artikel 7) met een land in
(burger)oorlog en verliezen verder de controle over onze grenzen: er komt namelijk een visumvrije regeling voor Oekraïners (artikel 19 lid 3).
Dit associatieverdrag maakt het bovendien voor Oekraïne mogelijk miljoenen kilo’s zeer dieronvriendelijk geproduceerd (plofkippen)vlees in
Nederland te verkopen, ten koste van onze boeren, die wel diervriendelijk (moeten) produceren.
De handelsboycot met Rusland, die een rechtstreeks gevolg is van dit associatieverdrag, kost, zo heeft het CBS becijferd, ons land 300 miljoen
euro winstmarge en 5000 banen per jaar, meer dus dan de handel met Oekraïne – een economie die kleiner is dan die van Noord-Holland – ons
ooit zal opleveren.

Bovendien is Oekraïne een van de meest corrupte landen ter wereld. Het Oekraïense agentschap dat belast is met het bestrijden van de
corruptie, wordt zelf nota bene als een van de meest corrupte instellingen van het land gezien.
Onlangs is de minister van Economische Zaken afgetreden vanwege de welig tierende corruptie in zijn land, waar hij maar geen grip op kan
krijgen.
Via dit associatieverdrag en de EU – dat is onvermijdelijk – zal deze corruptie uiteindelijk ook onze instituties en ons land aantasten.

Oligarchen

Maar dit verdrag is óók niet in het belang van Oekraïne.
Het vrijhandelsgedeelte van dit associatieverdrag, zo blijkt uit economische onderzoek naar vergelijkbare verdragen, is een grote steun in de rug
van de kleine groep oligarchen die min of meer het land bezitten. Zij profiteren van de handelsliberalisatie, van de Europese subsidies en van
verdragsartikel 145, waarin kapitaalstromen verder worden geliberaliseerd.
Daardoor wordt het voor hen nog makkelijker kapitaal uit Oekraïne weg te sluizen (bijvoorbeeld via de Cyprusroute naar Nederland) en zo
belasting te ontwijken.
De kloof tussen arm en rijk in Oekraïne zal met dit verdrag verder groeien. Maar nog veel ernstiger: ook de kloof tussen Oost en West, die
dankzij dit verdrag heeft geleid tot niets minder dan een burgeroorlog, verdiept zich verder – tenzij we op 6 april tegen dit verdrag stemmen.

Verzoenende toon

Een tegenstem zal het huidige, erg onpopulaire regime van oligarchen dat het westen van het land bestuurt, eindelijk dwingen een meer
verzoenende toon aan te slaan tegen het oostelijk deel van het land, dat tot nu toe door het regeringsleger alleen maar beschoten en
gebombardeerd is.
Het afwijzen van dit verdrag voorkomt ook dat Oekraïne moet doorgaan met allerlei drastische bezuinigingen en het plotseling openstellen van
hun markt voor westerse bedrijven.
Die bedrijven zullen korte metten maken met de inefficiënte Oekraïense bedrijven. Terwijl het land al zulke enorme problemen heeft, zal dat nog
meer werkloosheid veroorzaken.

Grote westerse multinationals zijn maar wat blij met dit verdrag. Artikel 404 lid c maakt het bijvoorbeeld voor Monsanto mogelijk zijn genetisch
gemodificeerde zaden ook in Oekraïne te verbouwen.
Shell is er blij mee vanwege zijn schaliegasboringen in Oekraïne. De lokale bevolking, die door Shell met wat handdoeken (!) is afgekocht, is dat
zeker veel minder.

De klos

Nee, dit verdrag is alleen maar goed voor Oekraïense oligarchen, eurocratische politici als Guy Verhofstadt en miljardairs als George Soros (die
de ja-campagne in ons land met 200.000 euro steunt).
Het verdrag is goed voor enkele westerse multinationals en voor de EU als institutie, die met dit verdrag haar macht en invloed verder uitbreidt
naar het Oosten.

De overige 99,99 procent van de Europese bevolking is de klos.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Boekenlezer » 30 mar 2016 13:40

Dat artikel is van dezelfde auteurs als degenen van wie ik gisteren een artikel onder ogen kreeg:
Maak van Oekraïne geen Europese modelkolonie
Dat artikel heeft wel wat overtuigends. Ik vind het niet zo gemakkelijk om een keuze te maken, maar ik neig meer dan tegen dan naar voor.

Ook interessant:
Roep zinloze expansiedrang EU halt toe
Beter beperkt handelsakkoord met Oekraïne dan dit associatieverdrag

Het lijkt mij een duidelijke zaak dat wij Oekraïne niet moeten willen europaïseren.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Mortlach » 30 mar 2016 13:45

Yoshi schreef:Democratie is zonde van het geld? Daar ben ik het grondig mee oneens. Dit referendum is een feestje der democratie. Alle democratie gezinde mensen zouden daar gebruik van moeten willen maken.


Hoewel je in principe wel gelijk hebt, geldt dat wel voornamelijk voor een ideale situatie waar iedereen genoeg kennis heeft om een weloverwogen keuze te maken. In de praktijk, echter, is dat vaak niet het geval, zeker als de situatie zo ingewikkeld is dat de gemiddelde stemmer niet eens genoeg kennis KAN verzamelen. Zoals iemand al zei, daar is de volksvertegenwoordiging toch voor?

Maar goed, je kunt het in dit geval nooit goed doen. Heb je geen referendum, dan voelen de burgers alsof het ze door de strot is gedrukt; als je wel een referendum houdt, voelt de burger zich onvoldoende geïnformeerd of is ze niet geïnteresseerd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Chaya » 30 mar 2016 15:44

Boanerges schreef:
Ik ben niet zo van het inplakken van teksten maar wil je dit stukje toch niet onthouden mijn beste Chaya. Ik hoop dat het je helpt een beslissing te nemen.

Ah, wat goed zeg, dank je wel. d:)b
In klare en korte taal, daar hou ik van.
Ik moet/mag dus niet thuis blijven, maar me toch naar de stembus begeven.
En dan wordt het NEE.
Of mocht ik dat niet zeggen om anderen te beinvloeden? :lol:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Boanerges » 30 mar 2016 16:31

Chaya schreef:En dan wordt het NEE.
Of mocht ik dat niet zeggen om anderen te beinvloeden? :lol:

Haha....tuurlijk mag je dat zeggen. We zijn het vaak van harte met elkaar oneens dus laten we de momenten van harmonie dan vooral koesteren :D

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2016 17:43

Mortlach schreef:Hoewel je in principe wel gelijk hebt, geldt dat wel voornamelijk voor een ideale situatie waar iedereen genoeg kennis heeft om een weloverwogen keuze te maken. In de praktijk, echter, is dat vaak niet het geval, zeker als de situatie zo ingewikkeld is dat de gemiddelde stemmer niet eens genoeg kennis KAN verzamelen. Zoals iemand al zei, daar is de volksvertegenwoordiging toch voor?

Laat nou voor die ook de ideale situatie net zo min opgaan als voor het gewone voetvolk.
Maar goed, je kunt het in dit geval nooit goed doen. Heb je geen referendum, dan voelen de burgers alsof het ze door de strot is gedrukt; als je wel een referendum houdt, voelt de burger zich onvoldoende geïnformeerd of is ze niet geïnteresseerd.

Je kan het iig een stuk beter doen dan het "democratische" systeem in Nederland. Het voorbeeld ligt bijna om de hoek; Zwitserland.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor meribel » 30 mar 2016 18:04

Boanerges schreef:Je vergeet daarbij volgens mij een belangrijk gegeven. Een coalitiepartij is gehouden aan een regeerakkoord, tenminste zolang ze een kabinet niet wil laten vallen. Dat betekent dat er altijd water bij de wijn moet worden gedaan wanneer het over het partijprogramma gaat. Het nemen van regeringsverantwoordelijkheid kost in het land als het onze altijd je principes. Je kunt ze nooit allemaal binnenhalen. Bij de regeringsdeelname van de CU enige tijd geleden hebben ze het abortusbeleid, de euthanasiewetgeving en de openstelling van het huwelijk voor mensen van gelijk geslacht niet terug kunnen draaien terwijl dat wel in hun programma staat/stond.
Zit je daarentegen in de oppositie dan kun je principieel zijn maar heeft dat waarschijnlijk weinig effect omdat je tot de minderheid behoort. In beide gevallen gaat jouw stelling dus naar mijn mening niet op. Of het moet zo zijn dat je de coalitie aan een meerderheid kunt helpen. Dan kun je dingen uitruilen en bedrijf je dus politiek. Zie de houding van klein rechts en D66 aan het begin van deze kabinetsperiode.

Het bedrijven van politiek wordt nu in dit geval via een referendum ook aan de individuele burger toegestaan. Jij mag nu zeggen wat je ervan vindt. Jouw individuele principe mag nu worden gehoord. Ik ben het met je eens dat het referendum door een stelletje idioten is afgedwongen maar jouw opmerking dat je ook niet bent gehoord in het geval van "de verhoging van de pensioenleeftijd, het overgaan op de euro, wel of niet onverdoofd slachten, Zondagswet afschaffen of handhaven, verplicht biologisch eten, stoppen met de hypotheekrenteaftrek" kan toch geen reden zijn om je nu ook niet uit te spreken?

Laat je stem horen en daag zo de regering uit om betere keuzes te maken die niet politiek gekleurd zijn maar op het welzijn van de wereld en de mens zijn gericht.


nee hoor, ik vergeet niets. Ik weet dat de nederlandse politiek zo werkt.
Een raadgevend referendum wat alleen geldig is bij opkomst van 30%, maar dan nog naast hun neergelegd kan worden, zoals eerder al is gebleken, en afgedwongen door een stelletje idioten.........is dát hoe ik als individueel burger 'politiek kan bedrijven'....ehh....
ik laat mijn stem juist spreken.
Door niet te gaan.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 30 mar 2016 18:54

Yoshi schreef:Je kan het iig een stuk beter doen dan het "democratische" systeem in Nederland. Het voorbeeld ligt bijna om de hoek; Zwitserland.

Je bedoelt dat land waar nog geen 80% van de meerderjarigen stemrecht heft?
Waar vrouwen pas in 1991 stemrecht kregen?

Of ken jij een ander Zwitserland?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2016 19:05

StillAwake schreef:Je bedoelt dat land waar nog geen 80% van de meerderjarigen stemrecht heft?

Dat lijkt me meer dan prima geregeld in Zwitserland.
Waar vrouwen pas in 1991 stemrecht kregen?

Wat heb ik, of wie dan ook met geschiedenis van het stemrecht van 20+ jaar geleden te schaften als we het over het heden hebben?
Juist ja; helemaal niets.
Of ken jij een ander Zwitserland?

Ik heb het over het prachtige land wat tussen Italië, Duitsland, Oostenrijk en Frankrijk ligt. Het land waar meerdere keren per jaar bindende referenda worden gehouden en waar politici dus wel naar de wil van het volk te luisteren hebben.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor meribel » 30 mar 2016 19:16

bindende referenda lijken me heel vermoeiend.


als we op vakantie gaan vragen we altijd de kinderen waar ze zin in hebben,
dat is raadgevend, en dat is prima.
maar beslissingen laat je bij de mensen die er verstand van hebben.


( en of bestuurders er altijd verstand van hebben...'het is nog een geluk wanneer de koning zorg draagt voor de oogst' )

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2016 19:21

meribel schreef:bindende referenda lijken me heel vermoeiend.

Klopt. Het makkelijkst zou gewoon een complete dictatuur zijn. Dan hoef je niet te stemmen en ook niet na te denken over het een of ander.
als we op vakantie gaan vragen we altijd de kinderen waar ze zin in hebben,
dat is raadgevend, en dat is prima.
maar beslissingen laat je bij de mensen die er verstand van hebben.

Waar kunnen we die mensen vinden in Nederland? En dan moeten we er ook nog in ieder geval 150 vinden om de zeteltjes te bezetten en dan nog een par om de regering te vormen. Zoveel mensen die van heel veel verstand hebben ga je niet vinden binnen de huidige politiek. Dan zal je toch echt buiten de politiek moeten gaan zoeken. En laten die mensen nou zelden interesse hebben in de slangenkuil waar ook ongeschoold en niet zelden ronduit dom volk een boterham verdient met netwerken.
( en of bestuurders er altijd verstand van hebben...'het is nog een geluk wanneer de koning zorg draagt voor de oogst' )

Juist.

Gebruikersavatar
pindas83
Majoor
Majoor
Berichten: 1929
Lid geworden op: 01 jun 2015 15:35

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor pindas83 » 30 mar 2016 20:33

Ik stem ook nee, onder voorbehoud dat ik het niet straal vergeet :oops:

Een duidelijk signaal, ondanks dat ze zich er hoogstwaarschijnlijk niks van aantrekken, lijkt me het minst wat we kunnen doen.

Ik heb nog geen overtuigend argument uit het ja-kamp gehoord, in elk geval niets wat leugenachtig en gekleurd is.
Het artikel wat hier geplaatst is, laat duidelijk zien dat het een 'rampenplan' is, niet in laatste plaats voor de Oekrainse bevolking (lees: jan met de pet). Voor de machthebbers daar geldt natuurlijk iets anders.

De politiek is al tijden geen echte volksvertegenwoording meer, nee de shells en de monsanto 's van deze wereld hebben een veel dikkere vinger in de pap, zo blijkt maar weer.

Maar goed, je kop in het zand steken en denken dat de heren in den Haag het wel zouden weten is natuurlijk ook je democratisch, goed recht.

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 02 apr 2016 06:53

Op dit forum een banner met daarop "ik ben wel voor";
Godsdienstvrijheid
Vrije handel
Democratie

Godsdienstvrijheid; daar heb je geen associatieverdrag voor nodig met een militaire component. Het is maar de vraag of de EU die mentaliteitsverandering kan brengen.
Vrije handel is al deels geregeld. Vrije verkeer van mensen wil je koste wat kost voorkomen. Zeker als je Oekraine niet in de kou wil laten staan. De hoogopgeleide bevolking zal namelijk binnen de korstte keren wegtrekken Europa in en ook de onderklasse zal zijn geluk elders gaan zoeken. Blijven de mensen over die niet weg kunnen komen. Dit zal er voor zorgen dat de economie nog verder instort.
Democratie; ook daar heb je echt geen EU voor nodig. Sterker nog het is de EU die er aan bij heeft gedragen dat een democratisch gekozen regering afgezet werd. Daarvoor in de plaats is er een marionet regering voor de EU neergezet. Waarbij een deel van de bevolking overigens geen stem uit kon/mocht uitbrengen vanwege een burgeroorlog. En het democratische gehalte in de EU zelf is natuurlijk eentje die niet zou misstaan in een EUSSR.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten