Referendum Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Referendum Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 29 mar 2016 10:14

Volgende week woensdag Mogen we naar de stembus om onze mening te geven over het associatieverdrag met Oekraine.
Wie gaat er stemmen?
En stem je voor of tegen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Boekenlezer » 29 mar 2016 14:16

Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken, en dus ook niet wat ik met dit referendum moet. En als ik er artikelen over lees, zegt de een dit, en de ander dat.
In een democratie denken ze zeker dat het volk alwetend is.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Chaya » 29 mar 2016 14:24

En voor mijn gevoel is het zo ver van een gemiddeld bed, dus ook het mijne.
Ik weet het werkelijk niet. Ik heb eigenlijk ook weinig zin om er echt in te verdiepen.
Wat brengt een NEE op en wat levert een JA op?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 29 mar 2016 15:28

Ik ga stemmen en ik stem tegen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2016 21:01

Ik ga niet stemmen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Sabra » 29 mar 2016 21:37

Boekenlezer schreef:Ik weet eigenlijk niet goed wat ik er van moet denken, en dus ook niet wat ik met dit referendum moet. En als ik er artikelen over lees, zegt de een dit, en de ander dat.
In een democratie denken ze zeker dat het volk alwetend is.


Nee, dat denkt men niet.

Ik ga zeker stemmen en ik neig naar nee, maar het zou ook blanco kunnen worden. In ieder geval geen ja.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Boanerges » 29 mar 2016 23:23

Sabra schreef:Ik ga zeker stemmen en ik neig naar nee, maar het zou ook blanco kunnen worden. In ieder geval geen ja.

Ik hoop dat je je dan realiseert dat een blanco stem als ongeldig zal worden gezien en niet meetelt. Daarmee stem je dus eigenlijk voor. Omdat onze regering al voor gestemd heeft en dit slechts een raadgevend referendum is is niet naar de stembus gaan of een ongeldige stem uitbrengen een directe instemming met het verdrag.
Wanneer je tegen bent moet je actief tegen stemmen. Als je voor bent kun je ook thuisblijven.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 30 mar 2016 07:35

Yoshi schreef:Ik ga stemmen en ik stem tegen.

Als ik zie hoe weinig (eerlijke) informatie wij toegespeeld krijgen (en ik ben er best actief naar op zoek), en zie hoe mij het stemmen ontmoedigd wordt (in plaats van de 4 gebruikelijke stemlocaties zijn er maar 2) heb ik besloten tegen te gaan stemmen.
Als er voldoende opkomst is en het wordt een "nee", dan zal namelijk blijken wat onze democratie waard is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor StillAwake » 30 mar 2016 07:37

Sabra schreef:Ik ga zeker stemmen en ik neig naar nee, maar het zou ook blanco kunnen worden. In ieder geval geen ja.

Boanerges schreef:Ik hoop dat je je dan realiseert dat een blanco stem als ongeldig zal worden gezien en niet meetelt. Daarmee stem je dus eigenlijk voor. Omdat onze regering al voor gestemd heeft en dit slechts een raadgevend referendum is is niet naar de stembus gaan of een ongeldige stem uitbrengen een directe instemming met het verdrag.
Wanneer je tegen bent moet je actief tegen stemmen. Als je voor bent kun je ook thuisblijven.

Eens met Boanerges.
Aan de andere kant geloof ik dat ook een stem tegen genegeerd wordt...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Boanerges
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 22 okt 2013 12:01

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Boanerges » 30 mar 2016 11:39

StillAwake schreef:Aan de andere kant geloof ik dat ook een stem tegen genegeerd wordt...


Ik denk dat dat in het huidige politieke klimaat gelijk staat aan zelfmoord. Die truc hebben ze al eerder uitgehaald met dat wat de "Europese Grondwet" werd genoemd. Ook dat getuigde niet van luisteren naar de stem van het volk. Verder is het koren op de molen van de PVV en daar zitten de coalitiepartijen natuurlijk ook niet op te wachten. We zullen inderdaad zien wat democratie waard is wanneer de opkomst hoog genoeg is en de meerderheid NEE zegt.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor meribel » 30 mar 2016 12:22

ik ga niet stemmen en hoop dat de opkomst niet hoog genoeg is,
vind het een stom 'zondevanhetgeld' referendum, ik stem eens per vier jaar op een politieke partij die mijn vertegenwoordigd in de kamer en daar bespreken ze dit soort zaken.

Een raadgevend referendum is leuk als we stemmen over een nieuwe vlag of een nieuw volkslied, maar politiek is politiek.

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2016 12:31

Democratie is zonde van het geld? Daar ben ik het grondig mee oneens. Dit referendum is een feestje der democratie. Alle democratie gezinde mensen zouden daar gebruik van moeten willen maken.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor meribel » 30 mar 2016 12:42

moet er toch niet aan denken dat voor alle beslissingen telkens opnieuw het volk geraadpleegd moet worden,
lekker handig, voor elke scheet een referendum. Is die er geweest voor de verhoging van de pensioenleeftijd? het overgaan op de euro? wel of niet onverdoofd slachten? Zondagswet afschaffen of handhaven? verplicht biologisch eten? stoppen met de hypotheekrenteaftrek? gazomaardoorgazomaardoor...

je kiest een volksvertegenwoordiger en zijn werk is zich hard maken voor de zaken die in zijn partijprogramma stonden.

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 30 mar 2016 12:56

Wellicht is het handig om eerst eens te kijken aan welke voorwaarden voldaan moet worden alvorens tot een referendum te komen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor meribel » 30 mar 2016 13:04

ik weet van de hoeveelheid handtekeningen die Geenstijl nodig had voor dit referendum.


en als de opkomst onder de 30% blijft is het duidelijk dat de meeste Nederlanders het referendum overbodig vindt


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten