Referendum Oekraine

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2016 18:55

Jess schreef:het regent en ik heb geen zin om een kilometer door de regen te fietsen om nog te gaan stemmen.

Lopen onder de paraplu gaat prima in de regen. Lijkt me lekkerder dan fietsen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Boekenlezer » 06 apr 2016 18:56

Jess schreef:Zoonlief die een groot voorstander was van dit referendum is al vanaf vanmorgen half 7 aan het werk, die kan zijn stem niet uitbrengen. Wat zal hij balen!

Waarom niet? Iedere stemgerechte burger wordt toch in staat gesteld om te stemmen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Jess
Sergeant
Sergeant
Berichten: 395
Lid geworden op: 19 sep 2006 12:53
Locatie: @ home

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Jess » 06 apr 2016 19:04

Ja, in principe misschien wel maar als je een flinke klus hebt in de havens van onze grote havenstad heeft dat toch prioriteit. Denk niet dat de baas zegt: o ja jongens, jullie moeten je spullen maar pakken zodat je kunt gaan stemmen en morgen zien we wel weer verder. De opdrachtgever zal daar niet blij mee zijn. Niet iedereen heeft een kantoorbaan van 9 tot 5, met airco en koffie automaat, zoals ik wel es het idee krijg van velen hier op RW. Mijn mannen komen vaak vies en stinkend thuis, werken buiten in de koude en hitte. Veelal 6 dagen per week. Wij klagen niet maar zijn blij dat er werk is.

Wel boeiende vraag, moet een werkgever ervoor zorgen dat zijn personeel ten alle tijde de gelegenheid heeft om te gaan stemmen?

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 06 apr 2016 19:05

http://frontpage.fok.nl/nieuws/733194/1 ... ratie.html

En ook hier sporen van een (lokale) overheid die er alles aan doet om het democratische proces te saboteren.
Laat dat debat maar snel komen en stel dan maar gelijk een parlementaire commissie in of nog liever gewoon een tribunaal.

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 06 apr 2016 19:07

Jess schreef:Ja, in principe misschien wel maar als je een flinke klus hebt in de havens van onze grote havenstad heeft dat toch prioriteit. Denk niet dat de baas zegt: o ja jongens, jullie moeten je spullen maar pakken zodat je kunt gaan stemmen en morgen zien we wel weer verder. De opdrachtgever zal daar niet blij mee zijn. Niet iedereen heeft een kantoorbaan van 9 tot 5, met airco en koffie automaat, zoals ik wel es het idee krijg van velen hier op RW. Mijn mannen komen vaak vies en stinkend thuis, werken buiten in de koude en hitte. Veelal 6 dagen per week. Wij klagen niet maar zijn blij dat er werk is.

Wel boeiende vraag, moet een werkgever ervoor zorgen dat zijn personeel ten alle tijde de gelegenheid heeft om te gaan stemmen?

De baas zal wel moeten. Je hebt als werknemer gewoon het recht om te stemmen. Of hij daar blij mee is of niet doet volstrekt niet ter zake.
Daarnaast werken er maar weinig mensen 13 uur op een dag. Iedereen heeft op enig moment op de dag altijd wel tijd om naar het dichtstbijzijnde stembureau te gaan. Niet stemmen omdat je geen tijd had is een slap excuus.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Marnix » 06 apr 2016 19:10

Yoshi schreef:Het regent niet constant. http://buienradar.nl/
Zoek een moment uit waarop het droog blijft en doe je burgerplicht.


Een democratie verplicht je niet om te stemmen. Het is een recht, geen plicht. Zeker niet als het om een adviserend referendum gaat waarvan niemand precies weet waar het over gaat. Ik geef mensen groot gelijk als ze thuisblijven en niet gaan stemmen bij zo'n onzinnig referendum.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor pien » 06 apr 2016 19:22

Jess schreef:Zoonlief die een groot voorstander was van dit referendum is al vanaf vanmorgen half 7 aan het werk, die kan zijn stem niet uitbrengen. Wat zal hij balen!



En je kunt een ander toch machtigen?

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor pien » 06 apr 2016 19:23

Yoshi schreef:De baas zal wel moeten. Je hebt als werknemer gewoon het recht om te stemmen. Of hij daar blij mee is of niet doet volstrekt niet ter zake.
Daarnaast werken er maar weinig mensen 13 uur op een dag. Iedereen heeft op enig moment op de dag altijd wel tijd om naar het dichtstbijzijnde stembureau te gaan. Niet stemmen omdat je geen tijd had is een slap excuus.


Nee, dat denk ik niet, dat de baas dat moet. Zou wel al te zot zijn natuurlijk. Je kunt een ander gewoon machtigen, dus helemaal niet noodzakelijk dat je zelf gaat.

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor pien » 06 apr 2016 19:27

meribel schreef:ik weet van de hoeveelheid handtekeningen die Geenstijl nodig had voor dit referendum.


en als de opkomst onder de 30% blijft is het duidelijk dat de meeste Nederlanders het referendum overbodig vindt


Of dat ze niet eens weten waar het over gaat. Ik ben bang dat het het laatste is. Wel zeuren als er geen geld is voor de zorg, of voor je pensioen straks, maar geen idee hebben waar dit allemaal over gaat. Tja, dat is een beetje de realiteit denk ik, in Nederland :wink:

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 06 apr 2016 19:30

Marnix schreef:Een democratie verplicht je niet om te stemmen. Het is een recht, geen plicht.

Dat klopt.
Zeker niet als het om een adviserend referendum gaat waarvan niemand precies weet waar het over gaat.

Iedereen kan gewoon (de samenvatting) lezen waar het over gaat. De tekst van het verdrag staat gewoon online en in het Nederlands.
Mensen kunnen veel meer weloverwogen een keuze maken dan tijdens reguliere verkiezingen.
Ik geef mensen groot gelijk als ze thuisblijven en niet gaan stemmen bij zo'n onzinnig referendum.

Ik niet. Daarnaast ben ik van mening dat het referendum vrij belangrijk is voor de toekomst van de EU en dus Nederland.

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 06 apr 2016 19:31

pien schreef:Nee, dat denk ik niet, dat de baas dat moet. Zou wel al te zot zijn natuurlijk. Je kunt een ander gewoon machtigen, dus helemaal niet noodzakelijk dat je zelf gaat.

Die mogelijkheid is er, en het is goed dat die er is. Van die mogelijkheid kan je om een veelvoud aan redenen geen gebruik willen maken. En dan zal je toch echt zelf moeten gaan stemmen.

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor pien » 06 apr 2016 19:41

Yoshi schreef:
Die mogelijkheid is er, en het is goed dat die er is. Van die mogelijkheid kan je om een veelvoud aan redenen geen gebruik willen maken. En dan zal je toch echt zelf moeten gaan stemmen.


En dat is natuurlijk niet het probleem van een baas. Dus dan zul je vrij moeten nemen.

Yoshi

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor Yoshi » 06 apr 2016 19:48

pien schreef:En dat is natuurlijk niet het probleem van een baas. Dus dan zul je vrij moeten nemen.

Ik ben het er mee eens dat in de 13 uur dat de stembureaus open zijn je vast wel een plekje in je eigen tijd vindt om te gaan stemmen.
Mocht je toevallig een dienst draaien van 12+ uur dan zou ik toch lekker gaan stemmen in de baas zijn tijd. En als hij/zij daar dan een probleem mee had dan zou ik qua werktijden wat meer op mijn strepen gaan staan de volgende keer.

De tijd dat een baas een slavendrijver was en de werknemer een horige die maar te doen had ligt overigens wel achter ons. In overleg is er heel veel mogelijk.

pien
Mineur
Mineur
Berichten: 139
Lid geworden op: 15 jan 2015 20:07

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor pien » 06 apr 2016 20:11

Tja, zo is iedereen anders. Het zou in mij niet opkomen zoiets aan mijn baas te vragen, ik zou gewoon even in mijn pauze gaan, maar proberen kan altijd natuurlijk. Ik vind het alleen een beetje bijzonder om te zeggen: je baas heeft niks te willen, hij zal wel moeten. Ik mag toch hopen dat je in werkelijkheid een beetje meer fatsoen hebt , anders valt er niet lang meer iets te overleggen denk ik :lol:

Gebruikersavatar
hans0166
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1472
Lid geworden op: 28 dec 2012 15:30

Re: Referendum Oekraine

Berichtdoor hans0166 » 06 apr 2016 21:05

Nee, dat denk ik niet, dat de baas dat moet. Zou wel al te zot zijn natuurlijk. Je kunt een ander gewoon machtigen, dus helemaal niet noodzakelijk dat je zelf gaat.


heel toevallig staat het gewoon in de wet dat een baas je ten hoogste 2 uur vrij moet geven om je stemrecht te kunnen gebruiken.
Gezien de mogelijkheid tot stemmen binnen een zeer ruime tijdspanne is het maar de vraag hoelang dit nog wel houdbaar is.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten