Carnaval 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

mohamed

Carnaval 2016

Berichtdoor mohamed » 06 feb 2016 18:18

Carnaval wordt door protestanten niet gevierd en vooral met het zuiden van Nederland geassocieerd, maar dat klopt slechts ten dele. Wat sommigen misschien niet weten is dat zuidwest Friesland overwegend katholiek is en dat men het in Sneek al sinds jaar en dag viert. Vandaag was het 40jarig jubileum waar ik naartoe ben gegaan met mijn familie.

Afbeelding

Afbeelding

Er was een lange optocht die wel een uur duurde, met prachtige versierde wagens, drumbands en korpsen en spuit 11 die over de mensenmassa spoot met confetti. Ondertussen deelden verklede mensen snoep uit aan kinderen en mijn nichtje was diep onder de indruk zo vol waren haar zakken. Ja, mijn nichtjes hebben beide vandaag hun eerste carnaval gevierd en het is hun goed bevallen!

Afbeelding
De confetti wagen

De sfeer was goed en het weer lekker. Wat wil een mens nog meer?

Zijn er ook protestanten die carnaval een warm hart toedragen en het zelf ook vieren?

Yoshi

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor Yoshi » 06 feb 2016 22:55

Fijn dat jij en je familie jullie vermaakt hebben. :) Leuk om te lezen dat in het hoge noorden ook regio's zijn waar carnaval gevierd wordt.
Hier in Salland wordt het her en der ook gevierd maar in Twente veel meer.

mohamed

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor mohamed » 07 feb 2016 14:44

Dank je wel, ja de sfeer was geweldig.

Twente is ook zo'n gebied net als Friesland waar je als buitenstaander niet van verwacht dat er carnaval gevierd wordt. Ik weet dat Herman Finkers uit Twente komt en katholiek is, maar verder ken ik behalve jij geen katholieken uit dat gebied.

Yoshi

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor Yoshi » 07 feb 2016 14:46

Ik kom uit Salland. Een naastgelegen gebied. Twente is een vrij katholieke regio muv Rijssen.

mohamed

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor mohamed » 07 feb 2016 15:04

Nooit geweten, de katholieken in Brabant waar ik wel kwam vonden dat alles boven de rivieren min of meer het kwaad was. Gezien ze mij over de vloer hadden kun je dat met een knipoog beschouwen maar toch zat er wel een kern van waarheid (voor hen) in.

Yoshi

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor Yoshi » 07 feb 2016 15:12

http://www.tubantia.nl/regio/oldenzaal- ... -1.5693224

Ik denk dat ik volgend jaar maar eens naar Oldenzaal ga. :)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor mona » 07 feb 2016 16:22

Yoshi schreef:Ik denk dat ik volgend jaar maar eens naar Oldenzaal ga.
mohamed schreef:klinkt als een feestje!

Gaan jullie samen met de Heere Jezus?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor Yoshi » 07 feb 2016 17:26

Misschien wordt het tijd voor een gereformeerde carnavalsgroep die een praalwagen gaan maken in een bijbels thema, of nog leuker een gigantische kansel met een prekende dominee (eentje van het kaliber van dik hout zaagt men planken). En vervolgens lopen er tijdens de optocht ook leden omheen om te flyeren met het bijbelsche evangelie.

Geef ik hier toch zomaar gratis een gigantisch leuk evangelisatie idee. ;)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor benefietdiner » 07 feb 2016 18:18

Carnaval is een bacchanaal feest.

Tijdens het carnavalsfeest wordt er veel gedronken en gegeten. Carnaval is niets anders dan een grote zwelgpartij. De Bijbel waarschuwt ernstig tegen drankmisbruik en brassen. Drink- en eetgelagen hebben hoe dan ook niks te maken met echte vreugde die we van God krijgen. Met het oog op carnaval wat dus een bacchanaal feest is, schreef Petrus in zijn brief:"Zij achten het een genot op klaarlichte dag te zwelgen; schandvlekken en smetten zijn zij, die in hun bedriegerijen zwelgen, als zij met u feesten; zij hebben ogen, die altijd uitzien naar een overspeelster en nooit ophouden met zondigen; zij verlokken onstandvastige zielen, hun hart is volleerd in hebzucht; kinderen der vervloeking zijn zij."
II Petrus 2:13-14

En Judas schrijft in vers 11 en 13:
Wee hun, want zij zijn de weg van Kain ingegaan, en door de verleiding van het loon van Balaam zijn zij henengestort, en zijn door de tegenspreking van Korach vergaan.
Wilde baren der zee, hun eigen schande opschuimende; dwalende sterren, denwelken de donkerheid66 der duisternis in der eeuwigheid bewaard wordt.


De beschrijving past precies in het carnavalsfeest als deze mensen als wilde beesten zich gedragen! Ook lopen huwelijken en verhoudingen gevaar bij carnaval. Door de vermomming kan men de ander niet zien en is men vrij met diegene te dansen, met wie men wil. Het komt veel voor dat twee wildvreemde mensen met elkaar naar bed gaan. Niet voor niets waarschuwt de Bijbel ons ernstig voor echtbreuk. De apostel Paulus schreef heel duidelijk dat echtbrekers en dronkeaards het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Yoshi

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor Yoshi » 07 feb 2016 18:40

benefietdiner schreef:Carnaval is een bacchanaal feest.

Dat is altijd sterk afhankelijk van het individu die het viert.
Tijdens het carnavalsfeest wordt er veel gedronken en gegeten.

Tijdens een bruiloft ook. Er schijnt zelfs gelachen te worden.
Carnaval is niets anders dan een grote zwelgpartij.

Dat zeggen mensen ook wel eens van Kerst en Pasen.
De Bijbel waarschuwt ernstig tegen drankmisbruik en brassen.

Niet alleen de bijbel, elk zinnig mens en alle volksgezondheidsorganisaties waarschuwen tegen drankmisbruik.
Drink- en eetgelagen hebben hoe dan ook niks te maken met echte vreugde die we van God krijgen.

Het is wat.
Met het oog op carnaval wat dus een bacchanaal feest is, schreef Petrus in zijn brief:"Zij achten het een genot op klaarlichte dag te zwelgen; schandvlekken en smetten zijn zij, die in hun bedriegerijen zwelgen, als zij met u feesten; zij hebben ogen, die altijd uitzien naar een overspeelster en nooit ophouden met zondigen; zij verlokken onstandvastige zielen, hun hart is volleerd in hebzucht; kinderen der vervloeking zijn zij."
II Petrus 2:13-14

En Judas schrijft in vers 11 en 13:
Wee hun, want zij zijn de weg van Kain ingegaan, en door de verleiding van het loon van Balaam zijn zij henengestort, en zijn door de tegenspreking van Korach vergaan.
Wilde baren der zee, hun eigen schande opschuimende; dwalende sterren, denwelken de donkerheid66 der duisternis in der eeuwigheid bewaard wordt.


En die hadden het al over carnaval terwijl het nog niet eens bestond? Heel bijzonder.
De beschrijving past precies in het carnavalsfeest als deze mensen als wilde beesten zich gedragen! Ook lopen huwelijken en verhoudingen gevaar bij carnaval. Door de vermomming kan men de ander niet zien en is men vrij met diegene te dansen, met wie men wil. Het komt veel voor dat twee wildvreemde mensen met elkaar naar bed gaan. Niet voor niets waarschuwt de Bijbel ons ernstig voor echtbreuk. De apostel Paulus schreef heel duidelijk dat echtbrekers en dronkeaards het Koninkrijk Gods niet zullen beërven.

Die beschrijving past ook prima op een huwelijksfeestje, op Kerst op Pasen op een verjaardagsfeestje op eigenlijk zo'n beetje alles waar mensen plezier hebben en waar er ook alcohol geschonken wordt.
Het is toch wat allemaal.

Alhoewel ik het zelf niet of nauwelijks vier is carnaval voor mij vooral een feestelijke periode voor de grote vasten. Godvrezende mensen vasten natuurlijk wel gedurende de 40 dagen tijd. Dit doen zij om zich voor te bereiden op de opstanding van de Heere Jezus Christus op Pasen.
Ik neem aan dat jij Aswoensdag ook gewoon in de kerk te vinden bent.

mohamed

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor mohamed » 07 feb 2016 19:55

Yoshi schreef:Alhoewel ik het zelf niet of nauwelijks vier is carnaval voor mij vooral een feestelijke periode voor de grote vasten.

Hoewel ik het zelf ook niet vier maar er wel bijsta en dus gerust gerekend wordt tot de heidenen die het vieren, verheug ik me er vooral in dat het christendom zo levendig is. Want het is en blijft een christelijk feest van een andere orde als e.o. jongerendag want daar hoor je ze niet over. En daar wordt ook gegeten en gedronken. :roll:

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor mona » 08 feb 2016 10:52

StillAwake schreef:Eens, waarbij wel moet worden opgemerkt dat jijzelf degene was die met deze manier van spreken begon...

Dus je vind dat ik begon met spotten?
De vraag die ik stelde was echt heel serieus bedoeld.
Ik had ook kunnen vragen: Wat zou Jezus doen?

Als Yoshi en Mohamed zich uitgeven voor christenen, dan vind ik dat de vraag aan hen gesteld mag worden of de Heere Jezus ook bij hun feestje kan zijn.
Als je dat spotten of uitlokken vind, en als het dat niet meer kan lijden,
dan moet ik me af gaan vragen of ik hier nog wel op dit christelijke forum thuis hoor.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor Yoshi » 08 feb 2016 10:54

mona schreef:Ik vind dat je spot.

Dat mag je vinden. Ik geef echter een vrij helder en theologisch kloppend antwoord. Dat je dat niet verstaat is eerder reden tot een vraag dan een veroordeling.

Edit; Zowel de vraag als het antwoord zijn inmiddels zonder simpele mededeling verwijderd. Daardoor lijkt de discussie wat krom. Bij klachten en vragend dan wel opmerkingen kan men bij de crew aankloppen.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 08 feb 2016 16:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor StillAwake » 08 feb 2016 11:03

mona schreef:Dus je vind dat ik begon met spotten?
De vraag die ik stelde was echt heel serieus bedoeld.
Ik had ook kunnen vragen: Wat zou Jezus doen?

Als Yoshi en Mohamed zich uitgeven voor christenen, dan vind ik dat de vraag aan hen gesteld mag worden of de Heere Jezus ook bij hun feestje kan zijn.
Als je dat spotten of uitlokken vind, en als het dat niet meer kan lijden,
dan moet ik me af gaan vragen of ik hier nog wel op dit christelijke forum thuis hoor.

Als jij je afvraagt of iemand Jezus meeneemt naar een feest komt dat op mij wat spottend over, ongeacht de aard van het feest...
Nu begrijp ik wat je bedoelde, ik zou me zelf echter zo niet willen uitdrukken, hoewel ik het met je eens ben.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Nina

Re: Carnaval 2016

Berichtdoor Nina » 08 feb 2016 11:18

Godvrezende mensen vasten natuurlijk wel gedurende de 40 dagen tijd. Dit doen zij om zich voor te bereiden op de opstanding van de Heere Jezus Christus op Pasen.


Hoe ziet dat vasten er uit? Veertig dagen niet eten lijkt me geen doen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten