De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2016 15:34

Er is recent ook een onderzoek van Princeton gepresenteerd waarin de onderzoekers concluderen dat op belangrijke punten de VS officieel niet meer voldoet aan de definitie van een democratie. Als "gewone burger" mag je niet langer verwachten dat je met je stem ook maar enige invloed hebt, afgezet tegen het massaal invloed kopen door het bedrijfsleven en lobbygroepen.

http://journals.cambridge.org/action/di ... id=9354310
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2016 15:39

En dan dat gedoe met de benoeming van een nieuwe Supreme Court Justice na het overlijden van de conservatieve Antonin Scalia vorige week. Obama heeft de kans met een progressieve benoeming de koers van het hof voor een generatie te bepalen. Dat ziet het republikeinse congres uiteraard niet zitten en die hebben al aangegeven dat ze er alles aan zullen doen om de benoeming te blokkeren - ook al gaat dat keihard in tegen de grondwet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

kinpruik

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor kinpruik » 22 feb 2016 19:54

Mortlach schreef:En dan dat gedoe met de benoeming van een nieuwe Supreme Court Justice na het overlijden van de conservatieve Antonin Scalia vorige week. Obama heeft de kans met een progressieve benoeming de koers van het hof voor een generatie te bepalen. Dat ziet het republikeinse congres uiteraard niet zitten en die hebben al aangegeven dat ze er alles aan zullen doen om de benoeming te blokkeren - ook al gaat dat keihard in tegen de grondwet.


Tuurlijk. Daar zijn de republikeinen bij uitstek goed in. Saboteren. Het is een wonder dat Obama nog naar verhouding best veel tot stand heeft weten te brengen in de VS. Ik denk dat we achteraf gezien Obama zullen herinneren als een van de betere presidenten van de afgelopen decennia.

Yoshi

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Yoshi » 22 feb 2016 20:05

Dat weet ik zo nog niet. Over het algemeen (behalve in het linkse Nederland) wordt hij gezien als een mislukte belofte.

kinpruik

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor kinpruik » 22 feb 2016 20:25

Yoshi schreef:Dat weet ik zo nog niet. Over het algemeen (behalve in het linkse Nederland) wordt hij gezien als een mislukte belofte.


Dat geloof ik direct. De zittende president wordt altijd gezien als een mislukking, dat is niks nieuws. Dat geldt btw ook in Nederland. Ik denk als je overall bekijkt wat deze man tot stand heeft weten te brengen in de situatie die hem gegeven is, dat je niet anders kan concluderen dat het meer dan een zeer bekwame president is geweest. Ik zal een kort lijstje met significante prestaties van Obama neerplempen:

- Universele gezondheidszorg er door gedrukt, waarschijnlijk de belangrijkste politieke verandering sinds de vroege jaren '60.
- Economie verbeterd.
- Bin Laden gepakt.
- Diplomatieke betrekkingen met Cuba hersteld.
- Het wereldwijde imago van de VS aanzienlijk verbeterd.
- Troepen terug getrokken uit Afghanistan en Irak.
- Graaicultuur in de financiele sector aangepakt.

etcetera, etcetera. The list goes on.

Dit alles bovendien met de zeer smerige tegenwerking van de Republikeinen, die helemaal niet van plan waren het land te runnen maar met man en macht de zittende president hebben tegen gewerkt. Ze waren zelfs bereid zover als een government shutdown te gaan.

Yoshi

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Yoshi » 22 feb 2016 20:35

kinpruik schreef:Dat geloof ik direct. De zittende president wordt altijd gezien als een mislukking, dat is niks nieuws. Dat geldt btw ook in Nederland. Ik denk als je overall bekijkt wat deze man tot stand heeft weten te brengen in de situatie die hem gegeven is, dat je niet anders kan concluderen dat het meer dan een zeer bekwame president is geweest. Ik zal een kort lijstje met significante prestaties van Obama neerplempen:

- Universele gezondheidszorg er door gedrukt, waarschijnlijk de belangrijkste politieke verandering sinds de vroege jaren '60.

Symboolpolitiek volgens mij. Het plan is zover afgezwakt dat er weinig van over is.
- Economie verbeterd.

De staatsschuld is volgens mij wederom gigantisch gestegen.
- Bin Laden gepakt.

Het militaire apparaat werkt in de VS ook wel prima zonder een president. Elk poppetje wat er die tijd zat had Bin Laden dus wel gepakt.
- Diplomatieke betrekkingen met Cuba hersteld.

Daar was vrij weinig voor nodig behalve de eigen trots en ego wat te temperen. Uit humanistisch oogpunt kan je ook nauwelijks anders.
Maar goed, hij is idd de president die daartoe bereid was, dat moet je hem nageven.
- Het wereldwijde imago van de VS aanzienlijk verbeterd.

Dat valt vies tegen. Is het overigens meetbaar? Volgens mij wordt de VS nog steeds uitgekotst door grote delen van de wereld. De belabberde buitenlandse politiek die ook onder Obama door ging heeft weinig indruk gemaakt.
- Troepen terug getrokken uit Afghanistan en Irak.

Dus eerst maak je er met grof geweld een zooi van en vervolgens neem je je verantwoordelijkheid niet en is het gebied er nu vele, vele malen slechter aan toe als voor de Amerikaanse bemoeienis.
- Graaicultuur in de financiele sector aangepakt.

Daar trapt toch hopelijk niemand in? Het verschil tussen arm en rijk is enkel groter geworden en de zuidelijke staten liggen er grotendeels bij als een 3e wereldland.
etcetera, etcetera. The list goes on.

Tot nu toe maakt de lijst geen tot zeer weinig indruk. Vul gerust aan met indrukwekkende zaken.
Dit alles bovendien met de zeer smerige tegenwerking van de Republikeinen, die helemaal niet van plan waren het land te runnen maar met man en macht de zittende president hebben tegen gewerkt. Ze waren zelfs bereid zover als een government shutdown te gaan.

Smerige tegenwerking? Gewoon Amerikaanse politiek zoals het al decennia is. Als er straks een republikein in het witte huis zit is het omgekeerd net zo. Enkel dan wordt het vanuit de Nederlandse media positief belicht.

kinpruik

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor kinpruik » 22 feb 2016 20:53

Yoshi schreef:Symboolpolitiek volgens mij. Het plan is zover afgezwakt dat er weinig van over is.


Obamacare maakt nog steeds voor tientallen miljoenen mensen het verschil tussen wel gezondheidszorg of geen gezondheidszorg.

Yoshi schreef:De staatsschuld is volgens mij wederom gigantisch gestegen.


De slechte economie is dan ook grotendeels een erfenis van zijn fantastische voorganger geweest. Hij heeft alles gedaan in zijn macht om hier verbetering uit te krijgen. Na de val van Lehman Bros. heeft hij dan ook de financiële sector beter aangepakt dan dat in de EU is gebeurd.

Yoshi schreef:Het militaire apparaat werkt in de VS ook wel prima zonder een president. Elk poppetje wat er die tijd zat had Bin Laden dus wel gepakt.


Niet helemaal correct. Hij heeft op het juiste moment de beslissing genomen om toch op een lead te reageren. De uitgekozen strategie was bovendien bijzonder effectief en paste in het beoogde buitenlandse beleid van Obama.

Yoshi schreef:Daar was vrij weinig voor nodig behalve de eigen trots en ego wat te temperen. Uit humanistisch oogpunt kan je ook nauwelijks anders.
Maar goed, hij is idd de president die daartoe bereid was, dat moet je hem nageven.


Exact.

Yoshi schreef:Dat valt vies tegen. Is het overigens meetbaar? Volgens mij wordt de VS nog steeds uitgekotst door grote delen van de wereld. De belabberde buitenlandse politiek die ook onder Obama door ging heeft weinig indruk gemaakt.


Ook dit is toch weer een grote erfenis van zijn grote voorganger.

Yoshi schreef:Dus eerst maak je er met grof geweld een zooi van en vervolgens neem je je verantwoordelijkheid niet en is het gebied er nu vele, vele malen slechter aan toe als voor de Amerikaanse bemoeienis.


De oorlog was al gaande voordat hij überhaupt in aanmerking kwam voor het presidentschap. Hij heeft altijd betoogd tegen beide invasies te zijn, en heeft alles in werking gesteld om zo veilig en zo snel mogelijk terug te trekken. Als hij dit echter te snel had gedaan had hem dit onmiddellijk zijn tweede termijn gekost. Sommigen beargumenteren dat als hij een vent was, hij dat er maar voor over gehad zou moeten hebben. Daarnaast heeft hij de grondoorlog vervangen met een drone-oorlog, wat het aantal slachtoffers aan beide zijden drastisch verminderd heeft. Indirect is hij zo verantwoordelijk voor het redden van duizenden levens.

Yoshi schreef:Daar trapt toch hopelijk niemand in? Het verschil tussen arm en rijk is enkel groter geworden en de zuidelijke staten liggen er grotendeels bij als een 3e wereldland.


Zie mijn tweede punt, hij heeft na de Wall Street crisis wel degelijk concrete actie ondernomen. Dat de zuidelijke staten er als een derdewereldland bij liggen heb je volkomen gelijk in, maar dat kun je toch voornamelijk die fijne republikeinen kwalijk nemen die te beroerd waren om te investeren in zaken als infrastructuur en gezondheidszorg.
etcetera, etcetera. The list goes on.

[quote="Yoshi"]
Tot nu toe maakt de lijst geen tot zeer weinig indruk. Vul gerust aan met indrukwekkende zaken.
[quote]

Ik vind toch dat je Obama te hard beoordeeld. De man heeft letterlijk alles op alles gezet om alle punten goed te behandelen maar is structureel tegen gewerkt door de oppositie, tot een government shutdown aan toe. Als je bekwamere presidenten van de afgelopen decennia weet hoor ik ze graag. De Clintons hebben ook ooit geprobeerd de gezondheidszorg aan te pakken, maar zijn daarin gefaald. De erfenis van Bush Jr. was bovendien zo legendarisch groot, dat Obama alleen al een lintje verdiend voor het feit dat hij hier enigzins wat verbetering in heeft aangebracht.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 22 feb 2016 20:55

Yoshi schreef:Dat weet ik zo nog niet. Over het algemeen (behalve in het linkse Nederland) wordt hij gezien als een mislukte belofte.


Het helpt natuurlijk niet dat vrij snel na het begin van zijn zit als president, hij een extreem vijandig Congress tegenover zich kreeg, waarvan er een groot aantal leden was/is die een eed hebben gezworen nooit met Obama mee te werken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor StillAwake » 24 feb 2016 09:42

Mortlach schreef:Het helpt natuurlijk niet dat vrij snel na het begin van zijn zit als president, hij een extreem vijandig Congress tegenover zich kreeg, waarvan er een groot aantal leden was/is die een eed hebben gezworen nooit met Obama mee te werken.

Da's waar, maar bijvoorbeeld de sluiting van Guantanamo heft de man zelf ook nooit geloofd...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Johan100 » 24 feb 2016 12:17

Ik herinner me nog een statistisch gegeven uit 2014. Ik heb even gezocht en vond het terug op het world wide web.

Afbeelding

De economie en de beurs trekken flink aan onder president Barack Obama, maar ook de staatsschuld van de Amerikaanse overheid vliegt omhoog. In de ruim 5 jaar onder Obama is de schuld gestegen van 10,6 naar nu 17,7 triljoen dollar ($17.700.000.000.000).

Opvallend feit is dat de federale schuld met 105% nu groter is als het Bruto Nationaal Product van de VS. De schuld is 17,7 biljoen dollar. De Amerikanen verdienen met elkaar jaarlijks 16,8 miljard dollar.

De regering Obama komt al 5 jaar jaarlijks het enorme bedrag van ruim 1.000 miljard dollar tekort.

De schuld is opgelopen naar 55.000 dollar per Amerikaan, of ruim 150.000 dollar per huishouden. Toen Obama begon als president was de schuld per huishouden nog maar 62.000 dollar. Een gemiddeld gezin verdient ruim 51.000 dollar per jaar.

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/o ... tra-schuld

Meer uitgeven dan men bezit dus, net zolang tot de luchtbel zo groot is dat die met een ontzettende knal uit elkaar spat.
En dan is er weer een grote oorlog nodig, als excuus (men kan een ander de schuld geven) of om de (oorlogs)industrie weer op te krikken of voor nog meer macht. Daar worden de multinationals erg veel beter van en ten koste van de burgers.
Zolang die luchtbel nog niet uit elkaar gespat is voldoen de 'kleinere'' oorlogen ook. Zie de puinhopen o.a. in Libië en Syrië.

De grafiek in het volgende artikel toont aan dat de er een enorme staatsschuldpiek was in de jaren voor de oorlog 1939-1945.
https://biflatie.nl/artikelen/economisc ... en-dollar/


Afbeelding

Zouden ze daarom ruzie zoeken met de Russen en de Chinezen!?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor de passant » 24 feb 2016 13:35

Johan100 schreef:Ik herinner me nog een statistisch gegeven uit 2014. Ik heb even gezocht en vond het terug op het world wide web.

Afbeelding

De economie en de beurs trekken flink aan onder president Barack Obama, maar ook de staatsschuld van de Amerikaanse overheid vliegt omhoog. In de ruim 5 jaar onder Obama is de schuld gestegen van 10,6 naar nu 17,7 triljoen dollar ($17.700.000.000.000).

Opvallend feit is dat de federale schuld met 105% nu groter is als het Bruto Nationaal Product van de VS. De schuld is 17,7 biljoen dollar. De Amerikanen verdienen met elkaar jaarlijks 16,8 miljard dollar.

De regering Obama komt al 5 jaar jaarlijks het enorme bedrag van ruim 1.000 miljard dollar tekort.

De schuld is opgelopen naar 55.000 dollar per Amerikaan, of ruim 150.000 dollar per huishouden. Toen Obama begon als president was de schuld per huishouden nog maar 62.000 dollar. Een gemiddeld gezin verdient ruim 51.000 dollar per jaar.

http://www.rtlnieuws.nl/economie/home/o ... tra-schuld

Meer uitgeven dan men bezit dus, net zolang tot de luchtbel zo groot is dat die met een ontzettende knal uit elkaar spat.
En dan is er weer een grote oorlog nodig, als excuus (men kan een ander de schuld geven) of om de (oorlogs)industrie weer op te krikken of voor nog meer macht. Daar worden de multinationals erg veel beter van en ten koste van de burgers.
Zolang die luchtbel nog niet uit elkaar gespat is voldoen de 'kleinere'' oorlogen ook. Zie de puinhopen o.a. in Libië en Syrië.

De grafiek in het volgende artikel toont aan dat de er een enorme staatsschuldpiek was in de jaren voor de oorlog 1939-1945.
https://biflatie.nl/artikelen/economisc ... en-dollar/


Afbeelding

Zouden ze daarom ruzie zoeken met de Russen en de Chinezen!?

Je hebt het dus overgenomen zonder goed te lezen?, "De Amerikanen verdienen met elkaar jaarlijks 16,8 miljard dollar. je meent het? moet zijn 16800 miljard .
Het kan nauwelijks alleen Obama verweten worden , ik had begrepen dat binnen de Republikeinse Partij een afspraak gold dat niemand met een belasting verhoging mag instemmen , op straffe van...., onderhand vind de rijkste 1% het allemaal wel best waaronder de 536 miljardiars, het kan niet op , als deze groep nou fatsoenlijk zijn steentje zou bijdragen , dan zouden er al gauw duizenden miljarden aan belasting binnen kunnen komen , ware het niet dat de Rep partij dat categorisch tegen houd. tja , dan krijg je deze situatie , en daar kan Obama niet zo heel veel aan doen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 24 feb 2016 13:48

de passant schreef:Je hebt het dus overgenomen zonder goed te lezen?, "De Amerikanen verdienen met elkaar jaarlijks 16,8 miljard dollar. je meent het? moet zijn 16800 miljard .


Er is verschil tussen Amerikaans en Brits Engels qua waarden. Miljard betekent verschillende dingen.

Amerikaans: Miljoen, biljoen, triljoen, quadrillion
Brits: Miljoen, Miljard, Biljoen, Biljard

Het kan nauwelijks alleen Obama verweten worden , ik had begrepen dat binnen de Republikeinse Partij een afspraak gold dat niemand met een belasting verhoging mag instemmen , op straffe van...., onderhand vind de rijkste 1% het allemaal wel best waaronder de 536 miljardiars, het kan niet op , als deze groep nou fatsoenlijk zijn steentje zou bijdragen , dan zouden er al gauw duizenden miljarden aan belasting binnen kunnen komen , ware het niet dat de Rep partij dat categorisch tegen houd. tja , dan krijg je deze situatie , en daar kan Obama niet zo heel veel aan doen.


Het was geloof ik zo dat er dit jaar voor het eerst geen miljonairs staan op de lijst van Forbes van de 500 rijkste Amerikanen (alleen miljardairs dus). Maar goed, het is te gek dat iemand die miljardair is dankzij een succesvol investeringsportfolio in absolute zin minder belasting betaalt dan de dame die zijn huis schoonmaakt.

De kloof tussen arm en rijk is wel een behoorlijk probleem daar. Ik heb gelezen dat de kloof in de VS op dit moment groter is dan de kloof in Frankrijk vlak voor de Franse revolutie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Johan100 » 24 feb 2016 23:28

de passant schreef:
De Amerikanen verdienen met elkaar jaarlijks 16,8 miljard dollar. je meent het? moet zijn 16800 miljard.

Ach joh, kleinigheidje heb je weleens. Ik las eigenlijk automatisch 16,8 biljoen. Dat begrijpt denk ik iedereen wel, want met 320 miljoen inwoners is 16, 8 miljard niet erg reëel natuurlijk en 105% x 16,8 biljoen bruto nationaal product is een federale schuld van 17,8 biljoen, logisch. Maar wel scherp van je!
En miljard is hetzelfde als billion trouwens, voor het geval je het niet wist.
En geldgierigheid is een wortel van alle kwaad,..1Tim.6:10.

Het kan nauwelijks alleen Obama verweten worden , ik had begrepen dat binnen de Republikeinse Partij een afspraak gold dat niemand met een belasting verhoging mag instemmen , op straffe van...., onderhand vind de rijkste 1% het allemaal wel best waaronder de 536 miljardiars, het kan niet op , als deze groep nou fatsoenlijk zijn steentje zou bijdragen , dan zouden er al gauw duizenden miljarden aan belasting binnen kunnen komen , ware het niet dat de Rep partij dat categorisch tegen houd. tja , dan krijg je deze situatie , en daar kan Obama niet zo heel veel aan doen.

Nee natuurlijk niet alleen. Hij is ook maar een marionet die de opdrachten uitvoert. Maar opdrachtgever en uitvoerder zijn beide verantwoordelijk.
Ik heb eerder de indruk dat het niet uitmaakt of er nu een democraat zit of een republikein. Degene die op dat moment het beste uitkomt wordt wel in het zadel geholpen waarschijnlijk.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor StillAwake » 01 mar 2016 10:14

Vandaag super Tuesday.
Benieuwd wie zich morgen uit de race terugtrekken...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor de passant » 01 mar 2016 12:48

http://www.refdag.nl/nieuws/buitenland/ ... p_1_975499

Lijkt mij vrij duidelijk : de man(trump) deugt niet."Het belangrijkste vindt de redactie dat hij (trump)zegt geen verzoening door het bloed van Christus nodig te hebben."


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 27 gasten