De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor de passant » 10 okt 2019 08:42

Vandaag in het RD: "De historicus John Fea, overtuigd evangelical, beziet deze uitgesproken steun voor Trump als een gevaarlijke ontwikkeling. „Wat als straks blijkt dat Trump werkelijk fout zat? Dan schaadt dat niet alleen de evangelicale leiders, maar het gehele christelijk geloof. Veel christelijke jongeren hebben nu al genoeg van de hechte vriendschap tussen Trump en evangelicale voorgangers. Deze jongeren zijn conservatief, maar begrijpen niet dat wandaden van de president worden goedgepraat. Straks verliezen ze niet alleen het vertrouwen in hun leiders, maar raken ze hun binding aan de Bijbel en het geloof helemaal kwijt. Ik wil geen steun aan een president die de wet overtreedt, ook al bevordert hij belangrijke christelijke waarden. Dat kan niet. Ik verwacht een profetische wijsheid en voorzichtigheid van onze voorgangers.”
https://www.rd.nl/vandaag/buitenland/re ... -1.1600843

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2019 11:24

Precies. Dat is ook een beetje mijn gevoel. Omdat iemand voor bepaalde traditionele christelijke waarden is krijgt hij steun uit de coservatieve christelijke hoek en alle onchristelijkheden worden daarom maar door de vingers gezien. Zelfde gevoel als wat ik heb bij steun uit christelijke hoek voor bijvoorbeeld de PVV. Het draait dan puur om zelfbescherming en dat gaat vaak ten koste van naastenliefde en andere christelijke waarden.

Optimatus schreef:Met dat laatste ben ik uitzonderlijk blij. Het pluriforme stelsel in Nederland vind ik uitstekend.


Ik op zich ook, hoewel er wel een iets hogere kiesdrempel zou mogen zijn. Vroeger had je traditioneel grote partijen (VVD, CDA, PVDA) waardoor je bijna altijd een coalitie kon vormen met 3 partijen, soms maar twee en af en toe een keer vier. Dan was er ook volop keuze en had je een stevige coalitie. Tegenwoordig is het totaal niet meer mogelijk om een meerderheid van 3 partijen te vormen en met 4 partijen heb je weinig keuze en vaak (ook nu) een ontzettend krappe meerderheid. En heb je eigenlijk al 5 partijen nodig voor een wat ruime meerderheid. Dat maakt het moeilijk om een goede coalitie te vormen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten

cron