De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor schaapje » 10 nov 2016 12:00

Marnix schreef:Yup. Dat is de keerzijde van democratie als de kiezers steeds meer aan zichzelf gaan denken en minder aan anderen.

Wat te denken over de elite de politici de zakkenvullers de gouden handdrukken, de idiote bonussen de salarissen van tonnen,
tja wat onzelfzuchtig ](*,) wat een democratie :-k
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2016 12:14

schaapje schreef:Wat te denken over de elite de politici de zakkenvullers de gouden handdrukken, de idiote bonussen de salarissen van tonnen,
tja wat onzelfzuchtig ](*,) wat een democratie :-k


En hoe los je dat op door te stemmen op een kandidaat die nog meer belastingvoordelen belooft aan de rijken? Of heb je het nu over de Nederlandse situatie? (Want in de VS lopen de gouden handdrukken in de miljoenen, niet tonnen)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2016 12:25

Sabra schreef:
Graag gedaan. Je gaat echter niet in op mijn tegenwerping op jouw uitspraak dat mensen op basis van hun gevoel (=onderbuik?) tegen de EU (=globalisering) zijn en hiervoor geen goede redenen hebben of kunnen hebben. Ik geef je één van de vele redenen, maar die negeer je gemakshalve.

Dat doe je dan niet op een heldere wijze. Sterker, ik vind dat je de mensen wegzet als achterlijk, dom, etc. Zie mijn opmerking hierboven.


Ik stel dat mensen vaak niet de consequenties van hun keuze goed kunnen inzien. Dat is toch niet zo vreemd? Daarmee bedoel ik helemaal niet dat mensen achterlijk, dom, etc. zijn. Ik zie die consequenties zelf net zo goed niet in. Ik heb geen idee wat de gevolgen zouden zijn voor de Nederlandse economie, voor het aantal banen in Nederland, voor de positie van Nederlandse bedrijven enzovoorts. En je kan je daarvoor ook niet baseren op hoe het vroeger was want de wereld is niet hetzelfde als toen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor schaapje » 10 nov 2016 13:09

Mortlach schreef:
En hoe los je dat op door te stemmen op een kandidaat die nog meer belastingvoordelen belooft aan de rijken? Of heb je het nu over de Nederlandse situatie? (Want in de VS lopen de gouden handdrukken in de miljoenen, niet tonnen)

Ik heb het niet over een oplossing, dit was een antwoord op iemand die vindt electoraat meer aan zichzelf denkt en minder aan anderen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2016 14:03

Dat kan niet aan mij zijn geweest want ik ben fervent tegenstander van gouden handdrukken, bonussen en belachelijk hoge salarissen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2016 16:18

Marnix schreef:
Ik stel dat mensen vaak niet de consequenties van hun keuze goed kunnen inzien. Dat is toch niet zo vreemd? Daarmee bedoel ik helemaal niet dat mensen achterlijk, dom, etc. zijn. Ik zie die consequenties zelf net zo goed niet in. Ik heb geen idee wat de gevolgen zouden zijn voor de Nederlandse economie, voor het aantal banen in Nederland, voor de positie van Nederlandse bedrijven enzovoorts. En je kan je daarvoor ook niet baseren op hoe het vroeger was want de wereld is niet hetzelfde als toen.


Hetzelfde geldt voor politici, vaak kunnen ze de consequenties van hun keuze niet (goed) inzien. Politici nemen vaak keuzes gebaseerd op gevoel of sentiment en niet op basis van rationele argumenten.

Natuurlijk staat de ontwikkeling niet stil, maar als het nieuwe betekent dat er wordt herverdeeld op een meer ongelijke wijze is het niet raar dat mensen liever het oude bewaren. Toen hadden ze het immers beter. Helaas geldt dit voor grote groepen mensen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Mortlach » 10 nov 2016 16:33

Ik heb eens gelezen dat Amerikanen nooit zullen proberen de rijke bovenklasse zwaarder te belasten, omdat iedereen inherent het idee heeft dat ze zelf ooit ook tot die bovenklasse zullen behoren als ze maar hard genoeg werken: de American Dream. Jammer alleen dat die sociale opwaartse mobiliteit al jaren niet meer bestaat.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2016 16:49

Sabra schreef:
Hetzelfde geldt voor politici, vaak kunnen ze de consequenties van hun keuze niet (goed) inzien. Politici nemen vaak keuzes gebaseerd op gevoel of sentiment en niet op basis van rationele argumenten.


Klopt. Ik zeg toch ook dat politici zich net zo goed achter de oren moeten krabben?

Natuurlijk staat de ontwikkeling niet stil, maar als het nieuwe betekent dat er wordt herverdeeld op een meer ongelijke wijze is het niet raar dat mensen liever het oude bewaren. Toen hadden ze het immers beter. Helaas geldt dit voor grote groepen mensen.


Alleen is de vraag of je dat oude ooit terugkrijgt. Bijvoorbeeld: Vroeger was alles beter, dus uit Europa. Maar wordt het dan weer beter? Ik weet het niet. In ieder geval moet je dan ook beseffen dat de veranderingen meer oorzaken hebben, bijvoorbeeld demografische veranderingen (om maar een voorbeeld te noemen), automatisering, enzovoorts.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 nov 2016 09:05

Ik vind dit commentaar van de hoofdredactie van het RD toch wel een nieuw dieptepunt.

Hoe krijg je het verzonnen om te zeggen dat er hoop is door de ethische agenda van Trump, die een aantal uitspraken heeft gedaan die getuigen van het tegenovergestelde van allerlei christelijke waarden en normen.
- Grab them by the pussy,
- Mexicanen zijn criminelen en verkrachters,
-tegen een journaliste zeggen dat ze een bimbo is en na een kritische vraag zeggen dat ze ongesteld is,
- Clinton werd volgens Trump in 2008 'geswaffeld' ('schlonged') door Barack Obama, en zo kan ik nog even doorgaan

Het zijn allemaal dingen die regelrecht ingaan tegen elke vorm van fatsoen. Maar het RD vindt het positief dat deze man Amerika gaat leiden omdat Trump op de heilige punten van het RD aan de goede kant zit (abortus e.d.)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 11 nov 2016 09:14

Ik vind de overtrokkenheid door de CNN, The Daily Show en NOS erg vervelend. Allemaal mensen in beeld brengen die met krokodillentranen staan te janken.

Eerst wel mopperen over de kans dat Trump bij verlies de uitslag niet zomaar zou accepteren. Maar zijn die protesten en zelfs rellen niet hetzelfde? Waarom zoveel aandacht voor een "Cal exit"? Dat is dan wel oké, terwijl een 'Brexit' niet oké is?

De RD heeft het over een vuile campagne. Moet het dan zo zijn dat je dan alle smerigheden weer moet benoemen? Dan zouden we ook de smerigheden van Clinton benoemen, toch? De focus van het stuk gaat over de ethische agenda, niet de campagne.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

coby5
Sergeant
Sergeant
Berichten: 338
Lid geworden op: 09 nov 2016 10:15

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor coby5 » 11 nov 2016 10:04


de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor de passant » 11 nov 2016 10:42

coby5 schreef:Zag dit net op Facebook:

https://medium.com/@trentlapinski/dear- ... .cpcex2rgi

De laatste cijfers zijn 60,086,008 voor Trump
en 60,523,087 voor Hillery, geeft wel aan hoe absurd dat systeem met kiesmannen per staat werkt!

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor de passant » 11 nov 2016 10:44

Tante Pollewop schreef:Ik vind dit commentaar van de hoofdredactie van het RD toch wel een nieuw dieptepunt.

Hoe krijg je het verzonnen om te zeggen dat er hoop is door de ethische agenda van Trump, die een aantal uitspraken heeft gedaan die getuigen van het tegenovergestelde van allerlei christelijke waarden en normen.
- Grab them by the pussy,
- Mexicanen zijn criminelen en verkrachters,
-tegen een journaliste zeggen dat ze een bimbo is en na een kritische vraag zeggen dat ze ongesteld is,
- Clinton werd volgens Trump in 2008 'geswaffeld' ('schlonged') door Barack Obama, en zo kan ik nog even doorgaan

Het zijn allemaal dingen die regelrecht ingaan tegen elke vorm van fatsoen. Maar het RD vindt het positief dat deze man Amerika gaat leiden omdat Trump op de heilige punten van het RD aan de goede kant zit (abortus e.d.)

Misschien vinden ze dat geen probleem bij het RD.

Gebruikersavatar
Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3136
Lid geworden op: 08 aug 2005 17:05

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 nov 2016 10:56

Arco schreef:De RD heeft het over een vuile campagne. Moet het dan zo zijn dat je dan alle smerigheden weer moet benoemen? Dan zouden we ook de smerigheden van Clinton benoemen, toch? De focus van het stuk gaat over de ethische agenda, niet de campagne.

Dat is niet wat ik bedoel.
Ik bedoel dat een ethische agenda wel wat verder gaat dan alleen de punten waar het RD blij van wordt.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Arco » 11 nov 2016 10:59

de passant schreef:De laatste cijfers zijn 60,086,008 voor Trump
en 60,523,087 voor Hillery, geeft wel aan hoe absurd dat systeem met kiesmannen per staat werkt!


Zou je dit ook zeggen als Hillary had gewonnen?

Het is niet de eerste keer dat het totaal aantal stemmen en het aantal kiesmannen een ander resultaat weergeeft:

In 2000 had Al Gore meer stemmen, maar George W. Bush had meer kiesmannen.
In 1888 had Grover Cleveland meer stemmen, maar Benjamin Harrison had meer kiesmannen.
In 1876 had Samuel Tilden meer stemmen, maar Rutherford Birchard Hayes meer kiesmannen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten