De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor rotterdam » 10 nov 2016 08:17

Cicero schreef:Opvallend feit is dat blanke vrouwen in ruime meerderheid op Trump hebben gestemd.



Dat niet alleen, ook opvallend dat traditionele democratische bolwerken van arbeiders in de industrie steden ook Trump hebben gestemd.
Tel daarbij op de aanhangers van de evangelische kerken (zie artikel in RD van gisteren) en je hebt een meerderheid.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 10 nov 2016 08:29

Marnix schreef:Klopt. En dat laatste is zorgelijk. Als je ziet wat Trump allemaal heeft gezegd over allerlei groepen en minderheden is dat vele malen erger en dat straft de kiezer niet af:
Dat klopt. Hij heeft vreselijke dingen gezegd. Begrijp je ook waarom de kiezer dit niet afstraft? Ik denk dat ik er een idee van begin te krijgen. De kiezers zijn de politieke elite beu die over hun ruggen regeert en die in hun beleving niet naar hen luistert. Een buitenstaander als Trump die tegen deze elite (en hele bevolkingsgroepen) aanschopt is dan een aantrekkelijk alternatief als je boos bent op het establishment. Dan werken die vreselijke uitspraken niet afstotend, maar werken ze juist als een magneet. Misschien heeft Trump dat wel ingezien en deed hij die uitspraken expres. Misschien dat hij daarom gisteren zei dat degenen die zich niet gehoord voelden, vanaf nu wel gehoord zullen worden. Ik hoop dat hij dan ook een betere president zal zijn dan hij als prive persoon en als kandidaat is.

Anyway, dit sentiment van de kiezers zie je ook in Europa. Ik ben de eerste om te erkennen dat dit sentiment potentieel levensgevaarlijk is.
In een boek over Hitler (!) kwam ik een uitspraak tegen van de joodse historicus Fritz Stern, die sprak over "de politiek van de culturele wanhoop". Mensen zijn dan eerder geneigd om voor politici te kiezen die een "instantsprong van wanhoop naar utopie" bieden.
Dat vond ik een rake typering. Mensen voelen zich aangetrokken tot extremen als ze iets van wanhoop ervaren. De fout die de "correcte" politici maken, is om de extreme politici te bestrijden en ze weg te zetten als extreem. Het probleem is dat dat niet werkt. Dat zie je bijvoorbeeld bij Wilders. Men staat als eerste bij de interruptiemicrofoon om foei te roepen als hij weer eens iets uitkraamt. Dat is leuk om je politiek correcte gelijk te halen, maar daarmee is de burger niet geholpen.
Wat ze zouden moeten doen is de kiezer serieus nemen, naar ze luisteren en dat in goede banen proberen te leiden. Daarmee neem je de extremisten de wind uit de zeilen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2016 08:44

elbert schreef:]Dat klopt. Hij heeft vreselijke dingen gezegd. Begrijp je ook waarom de kiezer dit niet afstraft? Ik denk dat ik er een idee van begin te krijgen. De kiezers zijn de politieke elite beu die over hun ruggen regeert en die in hun beleving niet naar hen luistert. Een buitenstaander als Trump die tegen deze elite (en hele bevolkingsgroepen) aanschopt is dan een aantrekkelijk alternatief als je boos bent op het establishment. Dan werken die vreselijke uitspraken niet afstotend, maar werken ze juist als een magneet. Misschien heeft Trump dat wel ingezien en deed hij die uitspraken expres. Misschien dat hij daarom gisteren zei dat degenen die zich niet gehoord voelden, vanaf nu wel gehoord zullen worden. Ik hoop dat hij dan ook een betere president zal zijn dan hij als prive persoon en als kandidaat is.

Anyway, dit sentiment van de kiezers zie je ook in Europa. Ik ben de eerste om te erkennen dat dit sentiment potentieel levensgevaarlijk is.
In een boek over Hitler (!) kwam ik een uitspraak tegen van de joodse historicus Fritz Stern, die sprak over "de politiek van de culturele wanhoop". Mensen zijn dan eerder geneigd om voor politici te kiezen die een "instantsprong van wanhoop naar utopie" bieden.
Dat vond ik een rake typering. Mensen voelen zich aangetrokken tot extremen als ze iets van wanhoop ervaren. De fout die de "correcte" politici maken, is om de extreme politici te bestrijden en ze weg te zetten als extreem. Het probleem is dat dat niet werkt. Dat zie je bijvoorbeeld bij Wilders. Men staat als eerste bij de interruptiemicrofoon om foei te roepen als hij weer eens iets uitkraamt. Dat is leuk om je politiek correcte gelijk te halen, maar daarmee is de burger niet geholpen.
Wat ze zouden moeten doen is de kiezer serieus nemen, naar ze luisteren en dat in goede banen proberen te leiden. Daarmee neem je de extremisten de wind uit de zeilen.


De globalisering die het product is van neo-liberalen heeft grote economische voordelen. Henk en Ingrid en Joe Sixpack ervaren echter niets van die voordelen maar zien hun banen verdwijnen naar andere landen of naar goedkope mensen uit andere (EU-)landen. En dat is iets wat de politiek-bestuurlijke elite niet of onvoldoende door heeft. Ik vind het niet raar dat de sociaal-economische onder- en middenklasse daarom op Trump, Wilders en Le Pen stemmen. De gevestigde orde heeft hun positie enkel doen verzwakken.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor benefietdiner » 10 nov 2016 08:50

elbert schreef:Dat klopt. Hij heeft vreselijke dingen gezegd. Begrijp je ook waarom de kiezer dit niet afstraft? Ik denk dat ik er een idee van begin te krijgen. De kiezers zijn de politieke elite beu die over hun ruggen regeert en die in hun beleving niet naar hen luistert. Een buitenstaander als Trump die tegen deze elite (en hele bevolkingsgroepen) aanschopt is dan een aantrekkelijk alternatief als je boos bent op het establishment. Dan werken die vreselijke uitspraken niet afstotend, maar werken ze juist als een magneet. Misschien heeft Trump dat wel ingezien en deed hij die uitspraken expres. Misschien dat hij daarom gisteren zei dat degenen die zich niet gehoord voelden, vanaf nu wel gehoord zullen worden. Ik hoop dat hij dan ook een betere president zal zijn dan hij als prive persoon en als kandidaat is.

Anyway, dit sentiment van de kiezers zie je ook in Europa. Ik ben de eerste om te erkennen dat dit sentiment potentieel levensgevaarlijk is.
In een boek over Hitler (!) kwam ik een uitspraak tegen van de joodse historicus Fritz Stern, die sprak over "de politiek van de culturele wanhoop". Mensen zijn dan eerder geneigd om voor politici te kiezen die een "instantsprong van wanhoop naar utopie" bieden.
Dat vond ik een rake typering. Mensen voelen zich aangetrokken tot extremen als ze iets van wanhoop ervaren. De fout die de "correcte" politici maken, is om de extreme politici te bestrijden en ze weg te zetten als extreem. Het probleem is dat dat niet werkt. Dat zie je bijvoorbeeld bij Wilders. Men staat als eerste bij de interruptiemicrofoon om foei te roepen als hij weer eens iets uitkraamt. Dat is leuk om je politiek correcte gelijk te halen, maar daarmee is de burger niet geholpen.
Wat ze zouden moeten doen is de kiezer serieus nemen, naar ze luisteren en dat in goede banen proberen te leiden. Daarmee neem je de extremisten de wind uit de zeilen.

Exact =D>
Wat er in Amerika gebeurt is met de verkiezingen gaan we in maart a.s. in Nederland een kopie van krijgen alla Donald Trump en Geert Wilders. :jaknikken:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2016 08:53

Elbert, ja, dat probleem is helder. Populisme werkt goed omdat mensen horen wat ze willen horen. En dus voelen ze zich serieuzer genomen. Maar in deze individualistische tijd is de boodschap dan wel vaak "jij gaat er beter van worden" (jij = de gewone blanke Nederlander, de blanke Amerikaan etc) en dat gaat dan ten koste van minderheden. Maar ja, die leveren niet zoveel stemmen op. Dus die kan je gerust wegzetten als lui, dom, crimineel of wat dan ook, als de meerderheid er daardoor beter van wordt levert het je stemmen op. Dan maar over de rug van anderen. En de vraag is in hoeverre de politiek daar aan moet toegeven, of ook juist een gezond tegenwicht moet bieden. De politieke elite moet zich absoluut achter de oren krabben. Maar alles maar doen wat de kiezer wil is ook niet verstandig, want de kiezer denkt vaak vooral aan zichzelf.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 10 nov 2016 08:56

benefietdiner schreef:Wat er in Amerika gebeurt is met de verkiezingen gaan we in maart a.s. in Nederland een kopie van krijgen alla Donald Trump en Geert Wilders. :jaknikken:
Marnix schreef: De politieke elite moet zich absoluut achter de oren krabben. Maar alles maar doen wat de kiezer wil is ook niet verstandig, want de kiezer denkt vaak vooral aan zichzelf.
Het zou al een slok op een borrel schelen als politici zouden zeggen: "we zijn hier en daar misschien te ver doorgeschoten en moeten nu een stap terug doen of een koerswijziging doorvoeren ten aanzien van (bijvoorbeeld) Europese integratie". Dan geven ze er op z'n minst blijk van dat ze een terugkoppeling hebben met hun kiezers. Je kunt als politicus idealen hebben en een bepaalde richting op willen, maar je moet ook kunnen luisteren naar je achterban, anders vergaloppeer je je.
Je moet als politiek leider soms beslissingen nemen waar je achterban niet blij mee is, maar dat kun je niet te vaak doen. Het krediet dat je bij verkiezingen krijgt, raakt op die manier op.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2016 09:29

Yup. Dat is de keerzijde van democratie als de kiezers steeds meer aan zichzelf gaan denken en minder aan anderen. Blijft altijd lastig. En je zult dingen heel goed uit moeten leggen aan het volk. Neem bijvoorbeeld Europa, mooi voorbeeld n.a.v. Brexit. Als je een referendum zou houden en Nederland zou denk ik een meerderheid tegen Europa zijn. Maar hoeveel mensen weten daadwerkelijk wat de consequenties zijn van wel of geen Europa? Hoeveel mensen hebben inhoudelijk goede redenen om voor of tegen te zijn? De meesten zouden denk ik puur op gevoel stemmen. Zonder te weten wat de consequenties zijn van hun keuze.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 10 nov 2016 09:33

@Marnix: je redeneert een beetje als de politieke elite: "wij politici hebben gelijk en jullie kiezers hebben het verkeerd, laat ik het nog eens uitleggen". Met zo'n houding word je gelijk weggestemd. Politiek is aan de ene kant een kwestie van idealen ("hier sta ik als politicus voor") en aan de andere kant een kwestie van pragmatisme ("wat is haalbaar"). Daarvoor moet je als politicus in gesprek met je achterban en dien je het vertrouwen elke keer weer te verdienen. Soms moet je inderdaad zeggen "sorry kiezer, maar ik moet nu toch echt deze moeilijke beslissing nemen, het kan niet anders" en dien je dat uit te leggen. Maar soms moet je ook zeggen: "ik begrijp dat jullie dit niet trekken, we gaan niet op deze voet verder". De marges zijn smal in de politiek.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2016 10:29

Marnix schreef:Yup. Dat is de keerzijde van democratie als de kiezers steeds meer aan zichzelf gaan denken en minder aan anderen. Blijft altijd lastig. En je zult dingen heel goed uit moeten leggen aan het volk. Neem bijvoorbeeld Europa, mooi voorbeeld n.a.v. Brexit. Als je een referendum zou houden en Nederland zou denk ik een meerderheid tegen Europa zijn. Maar hoeveel mensen weten daadwerkelijk wat de consequenties zijn van wel of geen Europa? Hoeveel mensen hebben inhoudelijk goede redenen om voor of tegen te zijn? De meesten zouden denk ik puur op gevoel stemmen. Zonder te weten wat de consequenties zijn van hun keuze.


Als je werkt als vrachtwagenchauffeur, timmerman, schilder, slachter, etc. dan zie je dat jouw baan is gegeven aan een Oost-Europeaan. Daardoor wordt je in je bestaan en je streven naar een betere toekomst voor jou en je kinderen ernstig bedreigd. Jouw reacties geven geen blijk van het herkennen en erkennen van dit probleem dat veel mensen ervaren.

Jij praat enkel op macro-niveau, net zoals de politieke elite. Wat heb je aan macro-economische groei als je in je eigen leven dat niet mag ervaren.

Kortom, jouw empathisch vermogen is ontoereiken.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23587
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Marnix » 10 nov 2016 10:54

Bedankt voor je onbegrip ;)

elbert schreef:@Marnix: je redeneert een beetje als de politieke elite: "wij politici hebben gelijk en jullie kiezers hebben het verkeerd, laat ik het nog eens uitleggen". Met zo'n houding word je gelijk weggestemd. Politiek is aan de ene kant een kwestie van idealen ("hier sta ik als politicus voor") en aan de andere kant een kwestie van pragmatisme ("wat is haalbaar"). Daarvoor moet je als politicus in gesprek met je achterban en dien je het vertrouwen elke keer weer te verdienen. Soms moet je inderdaad zeggen "sorry kiezer, maar ik moet nu toch echt deze moeilijke beslissing nemen, het kan niet anders" en dien je dat uit te leggen. Maar soms moet je ook zeggen: "ik begrijp dat jullie dit niet trekken, we gaan niet op deze voet verder". De marges zijn smal in de politiek.


Ik wil vooral het spanningsveld benoemen wat jij hier ook noemt?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor MoesTuin » 10 nov 2016 11:00

de tendens is gezet en gaande en ik denk dat als je over 10 jaar, misschien 5 jaar (er gebeurd zoveel wat men voor onmogelijk heeft gehouden momenteel) terugblikt op de dag van vandaag.
Dat je het niet voor mogelijk houdt hoe het toen was.
Het is zaak om stevig in de (Geloofs) schoenen te staan, met Christus in je hart en zo de toekomst tegemoet te treden.
Het is al genoemd, Brexit kwam er, Trump kwam er, Nederland staat aan de verkiezingen vooravond, Wilders krijgt wind onder zijn ideeen.
Het is enorm dom dat Nederlandse politci Wilders nog altijd niet serieus nemen (vandaag de dag nog niet)
Als deze tendens ook in Nederland gaat doorzetten, dan zullen ze lelijk op hun neus kijken.
Dhr Pechtold was gisteren al emotioneel op het journaal vanwege Trump (had ie nooit gedacht)
We praten verder Medio Maart 2017 na de verkiezingsuitslag in Holland.

Afbeelding
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor schaapje » 10 nov 2016 11:34

Op CNN gehoord: De media nam Trump letterlijk maar niet serieus, de volgers namen hem serieus maar niet letterlijk.

http://www.welingelichtekringen.nl/poli ... innen.html

De kiesmannen kunnen ook nog weigeren om op hem te stemmen.
Ik voorzie grote rellen als dit gaat gebeuren.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Sabra
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3115
Lid geworden op: 04 apr 2003 15:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Sabra » 10 nov 2016 11:42

Marnix schreef:Bedankt voor je onbegrip ;)


Graag gedaan. Je gaat echter niet in op mijn tegenwerping op jouw uitspraak dat mensen op basis van hun gevoel (=onderbuik?) tegen de EU (=globalisering) zijn en hiervoor geen goede redenen hebben of kunnen hebben. Ik geef je één van de vele redenen, maar die negeer je gemakshalve.

Marnix schreef:
Ik wil vooral het spanningsveld benoemen wat jij (=elbert) hier ook noemt?


Dat doe je dan niet op een heldere wijze. Sterker, ik vind dat je de mensen wegzet als achterlijk, dom, etc. Zie mijn opmerking hierboven.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor Pcrtje » 10 nov 2016 11:44

schaapje schreef:Op CNN gehoord: De media nam Trump letterlijk maar niet serieus, de volgers namen hem serieus maar niet letterlijk.

http://www.welingelichtekringen.nl/poli ... innen.html

De kiesmannen kunnen ook nog weigeren om op hem te stemmen.
Ik voorzie grote rellen als dit gaat gebeuren.
Dus er is toch nog een heel kleine theoretische kans dat de VS een presidente krijgen in plaats van een president..? Wie kan hier meer over vertellen?
"Een libelle zweeft over het water..."

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Amerikaanse presidentsverkiezingen 2016

Berichtdoor elbert » 10 nov 2016 11:57

Pcrtje schreef:Dus er is toch nog een heel kleine theoretische kans dat de VS een presidente krijgen in plaats van een president..? Wie kan hier meer over vertellen?
Iemand die in het kiescollege mag stemmen, heeft beloofd op de gekozen kandidaat (in zijn/haar staat) te zullen stemmen. Er zijn in de geschiedenis enkele gevallen geweest van mensen die expres of per ongeluk op een ander hebben gestemd (zgn. faithless electors), maar die gevallen zijn zeldzaam. In de 19e eeuw kwam het vaker voor dan nu. In een aantal staten zijn er ook wetten tegen.
Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Faithless_elector
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 79 gasten