Marnix schreef:Dat klopt maar de huidige situatie is ook verre van ideaal, het wordt steeds lastiger om te formeren door de versplintering. Als die trend door zou zetten wordt het op een gegeven moment vrijwel onmogelijk. Dus niets doen omdat het nou eenmaal zo geregeld is is ook niet ideaal. Overigens is het wel een typisch Nederlands probleem, ik kan me zo geen land bedenken waar zoveel partijen meedoen aan verkiezingen en zoveel partijen zetels halen, voor ieder meningsverschil wordt weer een nieuwe partij opgericht. Op het gebied van kerkverbanden blinken / blonken we daar trouwens ook al in uit...
Maar los van de geboden oplossing zou het wel zijn als we wat minder partijen zouden hebben. Het hoeft niet te worden zoals in Amerika maar de meeste landen om ons heen hebben rond de 6-8 partijen en dat is qua keuze, formeren, regeren (bij ons willen 18 partijen hun zegje doen in de Kamer) wel beter zijn. Maar de uitdaging zit hem wel in de haalbaarheid inderdaad
De versplintering is nu eenmaal een kwestie van democratie. Als je elke stem gewicht wil geven, dan krijg je ook een parlement met veel partijen. Wat is daar precies zo erg aan? Uiteindelijk komt er bijna altijd binnen een jaar toch wel een coalitieregering uit de bus rollen.
Ik ben helemaal niet zo voor het model waarbij je maar 2 of 3 keuzes hebt, die als lood om oud ijzer te bestempelen zijn. Fractiediscipline is daarbij ook niet alles, want dan moeten "volksvertegenwoordigers" doen wat de leiding van de partij zegt. Hoezo kun je je dan nog met goed fatsoen volksvertegenwoordiger noemen? Dan ben je een vertegenwoordiger van een partij, geen volksvertegenwoordiger. Een zetelwarmhouder, niet een kamerlid dat een zelfstandige afweging kan maken.
Ik stel voor dat als maar een beperkt aantal partijen in de Tweede Kamer zitten mogen nemen, we de term volksvertegenwoordiger dan maar afschaffen.
Ik sta hier nogal principieel in maar ik ben ook de eerste om te erkennen dat de praktijk niet met het ideaal overeenkomt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)