Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 11 sep 2019 21:49

’Israëlische annexatie Jordaanoever onacceptabel’

DEN HAAG - Nederland accepteert niet dat Israël grote delen van de Westelijke Jordaanoever annexeert. Dat schrijft minister Blok (Buitenlandse Zaken) in reactie op een verkiezingstoespraak van de Israëlische premier Netanyahu.


Rest; https://www.telegraaf.nl/nieuws/1380815 ... acceptabel

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 12 sep 2019 10:39

Yoshi schreef:Dat schrijft minister Blok (Buitenlandse Zaken) in reactie op een verkiezingstoespraak van de Israëlische premier Netanyahu.
In ander nieuws: de minister van BZ van Gabon heeft kritiek op een verkiezingstoespraak van Elizabeth Warren van de VS.
Ok, dit is door mij verzonnen, maar sinds wanneer reageert een Nederlandse minister op verkiezingsplannen van een partij in een ander (ver weg gelegen) land?
Gaan we dat ook doen bij verkiezingsbijeenkomsten van partijen in Nepal, of in Peru, of Frankrijk, of Duitsland?
Nee, natuurlijk niet. Dat doet Nederland alleen bij Israël.
Net zoals Nederland meestemde met de belachelijke resolutie van het VN mensenrechtencomité (voorgezeten door bekende lichtende voorbeelden als Iran, Jemen, Saoedi-Arabie en andere despotische landen) die Israël als enige land in het Midden-Oosten bekritiseerde vanwege vrouwenrechten (nota bene: Israël is het meest vrije en liberale land in die regio), zo is Nederland er altijd als de kippen bij om Israël te veroordelen, zelfs als het niet om beleid van dat land gaat.
Dit in weerwil van de motie van der Staaij (aangenomen door de Tweede Kamer) die de regering juist maant om terughoudend te zijn richting kritiek op Israël. Men trekt zich er niets van aan.
Gelukkig is Nederland irrelevant op het wereldtoneel, denk ik dan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 12 sep 2019 11:56

Yoshi schreef:’Israëlische annexatie Jordaanoever onacceptabel’

DEN HAAG - Nederland accepteert niet dat Israël grote delen van de Westelijke Jordaanoever annexeert. Dat schrijft minister Blok (Buitenlandse Zaken) in reactie op een verkiezingstoespraak van de Israëlische premier Netanyahu.


Rest; https://www.telegraaf.nl/nieuws/1380815 ... acceptabel


Een aardig twitterdraadje van Jason Walters dat van meer realiteitszin getuigt dan het gebazel van Blok:
Jason Walters schreef:De waarheid is hard maar simpel: de enige manier om het Israëlisch-Palestijnse conflict op te lossen is wanneer Israël de West Bank in zijn geheel annexeert. De Palestijnen kunnen een eigen staat op de oostbank oprichten. Een 2 statenoplossing creëert een groter Gaza.
De grenzen van 1967 zadelen Israël op met grenzen die onverdedigbaar zijn. Dat is voor een land zonder strategische diepte en dat lager ligt dan de West Bank (en daardoor ook volledig beschoten kan worden met conventionele en simpele wapens) een soort zelfmoord.
Aangezien de Palestijnen zonder enige schroom van de daken schreeuwen dat het conflict pas is opgelost zodra al het 'palestijnse' land 'van de rivier tot de zee' terug is veroverd (maw, ze zijn volledig gecommitteerd om de staat Israël te vernietigen), zal een akkoord niets doen om het conflict op te lossen; het conflict zal enkel een nieuwe fase ingaan.
De common sense aanname is dat een onafhankelijke Palestijnse staat vijandig zal zijn en bondgenootschappen zal sluiten met bijv Iran, teneinde het streven Israël te vernietigen gewoon voort zullen zetten. Aangezien de mentaliteit van de overgrote meerderheid in de regio ten aanzien van Israel en zijn bewoners ronduit genocidaal, SS stijl, is, zijn verdedigbare grenzen geen luxe, maar een absolute noodzakelijkheid om vernietiging te voorkomen.
De huidige status quo heeft afgedaan. Vroeger was het compleet vanzelfsprekend dat de makkelijkste manier om conflicten op te lossen is door ze simpelweg te winnen. De 'palestijnen' hebben altijd al dit conflict voortgezet en zijn in het geheel niet voornemens om dit te beëindigen. Beter om gewoon een einde te maken aan het conflict en de West Bank aan Israël te geven terwijl de 'palestijnen' een eigen staat aan de oostelijke oever van de rivier op kunnen richten. En wellicht dat Gaza door Egypte kan worden geannexeerd.


Bovendien zal Blok bij IL inmiddels niet erg geloofwaardig meer overkomen als je weet wat hij de 2e kamer antwoordde na dat bijzonder vreemde (zeg maar anti-IL) stemgedrag van NL t.a.v. de VN-resolutie m.b.t. vrouwenrechten. Bibi zal niet direkt wakker liggen van Blok.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 13 sep 2019 08:58

Overigens: de rechtse Likud partij van premier Netanjahoe ligt momenteel achter in de peilingen bij zijn belangrijkste tegenstrever Benny Gantz van de Blauw en Wit alliantie (een middenpartij). Er zijn a.s. dinsdag verkiezingen, dus ik snap wel dat Netanjahoe op rechts stemmen probeert te winnen. In de Israëlische pers reageert men daar laconiek op: "ik annexeer Texas als je me daarom vraagt". Om daar als Nederlandse regering op te reageren, is natuurlijk niet passend. Het woord is aan de Israëlische kiezer.

P.S. de Blauw en Wit alliantie wil ook de Jordaanvallei (waar vooral Israëliërs wonen) behouden in een uiteindelijke vredesovereenkomst.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 16 sep 2019 08:53

Een ontwikkeling die niet direct met Israel te maken heeft, maar wel buitengewoon gevaarlijk is: de aanval op de Saoedische oliefaciliteiten in het oosten van dat land.
Afbeelding
De aanval werd uitgevoerd door drones en kruisraketten (meer dan 20) en legde 5% van de wereldproductie aan olie stil. Dit gaan we dus aan de benzinepomp merken.
De Houthi's claimen achter deze aanval te zitten, maar daar wordt nu ernstig aan getwijfeld. De aanval is te omvangrijk om door een rebellengroep/terreurorganisatie te worden uitgevoerd. Bovendien is de afstand van Jemen tot de olievelden te groot (meer dan 1100 km). Ten derde zijn er getuigenverklaringen die zeggen dat de drones en kruisraketten uit het noorden (dus Irak/Iran) kwamen. Ook de impact points van de raketten zitten aan de noordkant van de installaties (Jemen ligt ten zuidwesten van deze installaties).
Dat betekent dat er veel vingers richting Iran wijzen, zelfs al zou dit door de Houthi's zijn uitgevoerd (die hun wapens en know how ook van Iran krijgen).
Het meest waarschijnlijk is dat de aanval is uitgevoerd vanuit Irak door een Iraanse proxy groepering.
Buitengewoon gevaarlijk, want het kan Saoedi-Arabie en de VS in direct conflict met Iran brengen.
Het betekent bovendien, dat ook Israel binnenkort een aanval vanuit die hoek (Irak) kan verwachten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Marnix » 16 sep 2019 19:44

Zeker gevaarlijk. Vraag is wel weer in hoeverre de groepering die dit deed, dit in samenspraak met de regering van Iran deed maar feit is dat Iran de Houthi’s steunen. Ik zie niet direct een gevaar voor Israel, ze zijn te bereiken maar de soennieten en sjiieten zijn zo te zien vooral druk bezig om met elkaar ruzie te maken.

Vraag is wel wat het doel van de actie is. De positie van Saudie Arabie proberen te verzwakken aangezien die de Houthi’s bestrijden? Of gaat het verder en heeft het verbindingen met de olieperikelen tussen Iran en Amerika / Groot-Brittanie en proberen ze Amerika uit de tent te lokken? Ik weet het niet, ik vraag me af of Iran daarop aan wil sturen en zo ruzie met ongeveer de hele wereld wil zoeken. Ik mag toch hopen dat ze niet zo dom zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 17 sep 2019 07:17

Marnix schreef:Zeker gevaarlijk. Vraag is wel weer in hoeverre de groepering die dit deed, dit in samenspraak met de regering van Iran deed maar feit is dat Iran de Houthi’s steunen.
De Amerikaanse inlichtingendiensten zijn tot de voorlopige conclusie gekomen dat de raketten en drones rechtstreeks vanuit Iran kwamen. De "groepering" die dat deed is dus waarschijnlijk de Iraanse regering, althans volgens de Amerikaanse inlichtingendiensten en ik denk dat ze daar waarschijnlijk gelijk in hebben. Dit is geen geïmproviseerd aanvalletje, maar een buitengewoon grote en goed opgezette aanval.
Marnix schreef:Ik zie niet direct een gevaar voor Israel, ze zijn te bereiken maar de soennieten en sjiieten zijn zo te zien vooral druk bezig om met elkaar ruzie te maken.
Israel is niet voor niets al een aantal jaren bezig om Iraanse doelen in zowel Syrië als Irak te bombarderen. De afgelopen weken nog zijn opslagplaatsen voor Iraanse raketten en drones bestookt door Israëlische vliegtuigen. Het komt nauwelijks in het nieuws omdat Israel hier niet publiekelijk over spreekt, maar wie een beetje een aantal relatief betrouwbare kanalen volgt, hoort bijna elke dag berichten over bommen die in Syrië en Irak vallen door "onbekende vliegtuigen". Zie o.a. mijn bericht van vorige week maandag.
Of check deze tweet (gaat over een aanval vannacht in het oosten van Syrie op een pro-Iraanse militie): https://twitter.com/Sarmad_AlJilane/sta ... 7097713664
Marnix schreef:Vraag is wel wat het doel van de actie is. De positie van Saudie Arabie proberen te verzwakken aangezien die de Houthi’s bestrijden?
Zeker, ook.
Marnix schreef:Of gaat het verder en heeft het verbindingen met de olieperikelen tussen Iran en Amerika / Groot-Brittanie en proberen ze Amerika uit de tent te lokken? Ik weet het niet, ik vraag me af of Iran daarop aan wil sturen en zo ruzie met ongeveer de hele wereld wil zoeken. Ik mag toch hopen dat ze niet zo dom zijn.
De Iraanse regering staat onder grote druk door de Amerikaanse sancties. Er zijn bijna geen inkomsten meer en de economie zit zwaar in het slop. De bevolking is groot, jong, werkloos en ontevreden. In die situatie is de aanval de beste verdediging, om zo een sterkere positie te krijgen. Ik denk dat Iran goed heeft gezien dat Trump geen belang heeft bij een directe confrontatie (oorlog) en het land dus relatief veilig de spanning nog wat op kan voeren. Maar de kans op een misrekening is er bij deze zaken natuurlijk zeker. Deze aanval ging wel heel erg ver en onder een andere president was er denk ik al actie ondernomen.

Overigens: de VS hebben momenteel veel minder oliebelangen in de Perzische Golf dan vroeger. De VS zijn momenteel een netto exporteur van olie (mede dankzij de schalieolie revolutie in de VS). De regio's die wel zwaar afhankelijk zijn van olie uit het Midden-Oosten zijn Europa en China. Zij hebben hier economisch gezien het meeste te verliezen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 19 sep 2019 20:22

elbert schreef:Dat doet Nederland alleen bij Israël.

Dat is niet waar en dat weet je.
Spijtig dat je zo meent te moeten polariseren wanneer het Israel betreft.

Maar het schijnt dat de gok van Netanyahu flink verkeerd voor hem heeft uitgepakt;

https://www.trouw.nl/buitenland/arabisc ... ~b79274f1/

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 20 sep 2019 07:02

Yoshi schreef:Dat is niet waar en dat weet je.
Geef eens een voorbeeld waaruit dat blijkt, nl. dat de Nederlandse regering commentaar meent te moeten geven op een verkiezingsplan van een politieke partij in het buitenland? In diplomatieke kringen is dat not done. Je reageert alleen op het buitenlands beleid van een land, niet op een programma van een politieke partij in zo'n land.
Je vindt bovendien dat de motie van der Staaij (aangenomen door het parlement), die de regering opriep om bij de VN te pleiten voor een evenwichtiger beleid ten aanzien van Israel, overbodig was?
Afbeelding
Yoshi schreef:Maar het schijnt dat de gok van Netanyahu flink verkeerd voor hem heeft uitgepakt;
Dat klopt. Hij polariseerde tegen de Arabische partijen en dat heeft gezorgd voor een hogere Arabische opkomst bij de verkiezingen. Dat is de kracht van democratie. De enige democratie overigens in het Midden-Oosten.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 20 sep 2019 07:42

elbert schreef:Geef eens een voorbeeld waaruit dat blijkt, nl. dat de Nederlandse regering commentaar meent te moeten geven op een verkiezingsplan van een politieke partij in het buitenland?

Ik heb het zo niet paraat maar heb op NPO meerdere malen ministers uitspraken horen doen over plannen van Amerikaanse kandidaat presidenten.
In diplomatieke kringen is dat not done. Je reageert alleen op het buitenlands beleid van een land, niet op een programma van een politieke partij in zo'n land.

Dat bepaal jij niet. Een minister kan en mag reageren op dat geen hij/zij nodig acht. Nav vragen bijvoorbeeld.
Je vindt bovendien dat de motie van der Staaij (aangenomen door het parlement), die de regering opriep om bij de VN te pleiten voor een evenwichtiger beleid ten aanzien van Israel, overbodig was?
Afbeelding

Dat vind ik niet, ik vind de motie terecht en hoop dat die spoedig opvolging geniet in de VN. Waarom je dit erbij sleept en mij valse woorden in de mond legt ontgaat mij overigens. Vies spel speel je hier.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 20 sep 2019 10:35

Yoshi schreef:Dat bepaal jij niet. Een minister kan en mag reageren op dat geen hij/zij nodig acht. Nav vragen bijvoorbeeld.
Oke, eerlijk is eerlijk. Het ging om een vraag van kamerlid Sjoerdsma, waarop de minister moest antwoorden. Zijn reactie was niet meer dan een herhaling van standaard Nederlands beleid en geen directe reactie op deze uitspraken. Zo had ik het wel uit de persberichten begrepen.
Yoshi schreef:Dat vind ik niet, ik vind de motie terecht en hoop dat die spoedig opvolging geniet in de VN. Waarom je dit erbij sleept en mij valse woorden in de mond legt ontgaat mij overigens. Vies spel speel je hier.
Het was mijnerzijds geen vies spel, maar een vraag. Met dank voor je duidelijke antwoord.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten

cron