Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Veendam » 05 aug 2018 16:36

Yoshi schreef:Nederland is het land voor de Nederlanders. Dus Nederlanders van allerlei pluimage zowel qua geloof als qua afkomst. Artikel 1 van de grondwet is een groot goed.
Israël is door deze nieuwe wet echter niet voor de Israëliërs. Nee, als christelijke, atheïstische, islamitische of wat voor andere dan joodse Israëliër ben je gedegradeerd tot een tweederangs burger. Hoe noemde de Duitsers dit een jaar of 70-85 geleden ook al weer ook daar had je op een gegeven moment 2 soorten mensen.

Zo te lezen aan je bijdragen steun je deze vorm van apartheid. Ik vind het onchristelijk, maar goed dat ben ik dan.


Kijk nu komt de identiteitsvraag om de hoek kijken.
Ook al voel je jezelf een tweederangs burger dan nog wil dat niet zeggen dat je dat dan ook bent.
Je eigen identiteit leren kennen en daar vast in staan is niet alleen voor Nederlanders maar ook voor inwoners van alle andere landen van belang.
Maar wees nu eens eerlijk, een Islamitische Jood dat is toch het meest achterlijke wat zou bestaan of niet ?
Dat een Jood besluit om niet meer als Zoon der Wet te willen leven maar als zoon van slavernij, en dan de idiologie aan te hangen waarin geleert wordt dat Joden varkens zijn en je in het paradijs komt als je joden vermoord.
De duitsers mochten dan zeggen dat er Ubermesch en untermensch verdeling was tussen de mensen maar dat wl nog niet zeggen dat ze gelijk hadden.

Je hebt het er veel over dat ik voor apartheid ben en dat soort dingen maar inhoudelijk heb ik helemaal nog niks over welke wet dan ook gezegt.
Wat ik wel zeg is dat jouw identiteit niet afhangt van welke wet dan ook.

Trouwens: Wat is christelijk dan ?
Is dat hoe de mensen doen in jouw kerk, of is dat door om een bepaalde dag op een bepaalde tijd samen in 1 gebouw te zitten en dan de helft va de tijd liedjes aan het zingen zijn en de andere helft van de tijd stil moeten zitten met de mond dicht omdat ze dan zogenaamd het geestelijk voedsel krijgen aangerijkt ? Waar de mensen die niet in dat gebouw zitten van zeggen dat de mensen in dat gebouw niet christelijk zijn omdat ze anderen nagenoeg negeren omdat ze niet ook in dat gebouw zitten maar anders denken ?
Of is Christelijk auto's van de weg drukken omdat de mensen er langs willen lopen naar dat kerkgebouw en zeggen dat je ook niet met de auto mag rijden op zondag ?

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 05 aug 2018 16:54

Je kan er zoveel woorden aan vuil maken als je wilt het komt er echter steeds op neer dat je deze Israëlische wet ondersteund en daarmee apartheid ondersteund. Je hebt de wet niet gelezen, maar uit alles blijkt dat je het dikke prima vind. Schijnbaar vind je alles goed als het uit Israël komt en slik je het zonder meer. Een veelzeggende houding die schijnbaar wel meer christenen hebben. Dwepen met de moderne staat Israël en al haar tekortkomingen door de vingers zien of steunen ook al gaat het tegen de christelijke moraal in. Een dubbele standaard.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 06 aug 2018 07:28

Yoshi schreef: Je hebt de wet niet gelezen, maar uit alles blijkt dat je het dikke prima vind.
Jij wel inmiddels?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 06 aug 2018 07:32

dalethvav schreef:Jij wel inmiddels?

Zoals die in het artikel staat ja.

Ben je inmiddels moreel al zover gegroeid dat je deze rassenwet kan afkeuren? Of vind je het wel best dat je broeders en zusters in Christus naar tweederangs burgers worden gedegradeerd?

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Veendam » 06 aug 2018 07:59

Yoshi schreef:Je kan er zoveel woorden aan vuil maken als je wilt het komt er echter steeds op neer dat je deze Israëlische wet ondersteund en daarmee apartheid ondersteund. Je hebt de wet niet gelezen, maar uit alles blijkt dat je het dikke prima vind. Schijnbaar vind je alles goed als het uit Israël komt en slik je het zonder meer. Een veelzeggende houding die schijnbaar wel meer christenen hebben. Dwepen met de moderne staat Israël en al haar tekortkomingen door de vingers zien of steunen ook al gaat het tegen de christelijke moraal in. Een dubbele standaard.


Ik weet van iemand die kon Israelisch staatsburger worden maar was Messiasbeleidende Jood, maar hij kon alleen staatsburger worden als hij de Messias aan de kant schoof. Hij heeft dat dus geweigerd.
Je kunt klagen over regels, ook hier in Nederland, maar het gaat er niet om of alle regels zijn zoals God het wil, maar dat het jouw eigen verantwoordelijkheid is om de regels van God te stellen boven de menselijke regels.

Veendam
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 18 sep 2017 20:15

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Veendam » 06 aug 2018 08:31

https://www.cidi.nl/wat-betekent-de-joo ... n-analyse/

Als ik dit zo lees dan zeg ik dat er eigenlijk helemaal niks aan de hand is.


https://cip.nl/69026-erdogan-israel-is- ... van-hitler
Als dit de reactie van Erdogan is dan zeg ik al gelijk dat die wet wel mee zal vallen, omdat Erdogan er alleen maar op uit is haat te zaaien en negatief te spreken over alles wat met Israël te maken heeft.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 06 aug 2018 08:36

Yoshi schreef:Zoals die in het artikel staat ja.

Nee, ik bedoel de LETTERLIJKE tekst. Niet dat uit het NRC-artikel.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Geytenbeekje
Mineur
Mineur
Berichten: 228
Lid geworden op: 18 jan 2018 23:55

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 06 aug 2018 08:43

Goed uitgelegd door CIDI

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 06 aug 2018 08:52

dalethvav schreef:Nee, ik bedoel de LETTERLIJKE tekst. Niet dat uit het NRC-artikel.

Plaats het gerust, dat heb ik overigens al eerder aangegeven.

Maar je neemt nog steeds geen afstand van deze apartheid?

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 06 aug 2018 08:55

Yoshi schreef:Plaats het gerust, dat heb ik overigens al eerder aangegeven.

Je bent kennelijk niet flink genoeg om met JA of NEE te antwoorden. Ik stel een expliciete vraag: Officiële wetstekst gelezen: Ja/nee?.
Zonder expliciet antwoord JA of NEE is elke verdere discussie met jou over dit onderwerp zinloos.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 06 aug 2018 09:07

dalethvav schreef:Je bent kennelijk niet flink genoeg om met JA of NEE te antwoorden. Ik stel een expliciete vraag: Officiële wetstekst gelezen: Ja/nee?.
Zonder expliciet antwoord JA of NEE is elke verdere discussie met jou over dit onderwerp zinloos.

Als je enige leesvaardigheid bezit dan had je meerdere malen kunnen lezen dat het nee is.

Spijtig dat jij als christen je niet uitspreekt tegen deze apartheid. Niet in de laatste plaats omdat je broeders en zusters in Christus er ernstig door benadeeld en gediscrimineerd worden.

Gebruikersavatar
dalethvav
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1332
Lid geworden op: 08 mei 2006 14:19
Locatie: Barneveld
Contacteer:

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor dalethvav » 06 aug 2018 09:26

Yoshi schreef:Als je enige leesvaardigheid bezit dan had je meerdere malen kunnen lezen dat het nee is.
En in de discussie met Veendam zeggen: "Je hebt de wet niet gelezen, maar uit alles blijkt dat je het dikke prima vind." terwijl je niet eens wéét of Veendam de wetstekst al dan niet gelezen heeft.
Wel eens gehoord van een pot en een ketel?

Wat een ongelofelijke slappe manier van discussieren (als je zoiets tenminste nog discussiëren noemen, het is meer een soort trollengedrag) hou je er op na zeg!
Je doet een poging ergens een mening over te hebben zonder de feitelijke inhoud te kennen van dat waar het over gaat. Je kwalificeert een wet als apartheid en rassenwet terwijl je te lui bent om de feitelijke wetstekst eens op te zoeken. En nee, ik ga je luiheid niet belonen door die wet hier te plaatsen. Je zoekt zelf maar eens wat op i.p.v. NRC na te papegaaien.
Met iemand als jou verder discussiëren is zinloos. Iets van parels en zwijnen om er nog maar eens een spreekwoord tegenaan te gooien.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 06 aug 2018 09:31

Begrijpend lezen is schijnbaar te moeilijk voor je. Hint; Veendam had nog geen eens kennis genomen van het artikel.

En nog steeds spreek je je niet uit tegen deze apartheid. Sta jij achter deze Israëlische rassenwet? Ja/Nee

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor elbert » 06 aug 2018 10:09

Yoshi schreef:Als je enige leesvaardigheid bezit dan had je meerdere malen kunnen lezen dat het nee is.

Spijtig dat jij als christen je niet uitspreekt tegen deze apartheid.
Je weet niet waar je het over hebt, maar je hebt er wel een mening over. De kwaal van deze tijd.

Hieronder een engelse vertaling van deze wet. Lees die eerst maar en besluit pas daarna of het over apartheid gaat.
Basic Law: Israel as the Nation State of the Jewish People

1 — Basic principles

A. The land of Israel is the historical homeland of the Jewish people, in which the State of Israel was established.

B. The State of Israel is the national home of the Jewish people, in which it fulfills its natural, cultural, religious and historical right to self-determination.

C. The right to exercise national self-determination in the State of Israel is unique to the Jewish people.

2 — The symbols of the state

A. The name of the state is “Israel.”

B. The state flag is white with two blue stripes near the edges and a blue Star of David in the center.

C. The state emblem is a seven-branched menorah with olive leaves on both sides and the word “Israel” beneath it.

D. The state anthem is “Hatikvah.”

E. Details regarding state symbols will be determined by the law.

3 — The capital of the state

Jerusalem, complete and united, is the capital of Israel.

4 — Language

A. The state’s language is Hebrew.

B. The Arabic language has a special status in the state; Regulating the use of Arabic in state institutions or by them will be set in law.

C. This clause does not harm the status given to the Arabic language before this law came into effect.

5 — Ingathering of the exiles

The state will be open for Jewish immigration and the ingathering of exiles

6 — Connection to the Jewish people

A. The state will strive to ensure the safety of the members of the Jewish people in trouble or in captivity due to the fact of their Jewishness or their citizenship.

B. The state shall act within the Diaspora to strengthen the affinity between the state and members of the Jewish people.

C. The state shall act to preserve the cultural, historical and religious heritage of the Jewish people among Jews in the Diaspora.

7 — Jewish settlement

A. The state views the development of Jewish settlement as a national value and will act to encourage and promote its establishment and consolidation.

8 — Official calendar

The Hebrew calendar is the official calendar of the state and alongside it the Gregorian calendar will be used as an official calendar. Use of the Hebrew calendar and the Gregorian calendar will be determined by law.

9 — Independence Day and memorial days

A. Independence Day is the official national holiday of the state.

B. Memorial Day for the Fallen in Israel’s Wars and Holocaust and Heroism Remembrance Day are official memorial days of the State.

10 — Days of rest and sabbath

The Sabbath and the festivals of Israel are the established days of rest in the state; Non-Jews have a right to maintain days of rest on their Sabbaths and festivals; Details of this issue will be determined by law.

11 — Immutability

This Basic Law shall not be amended, unless by another Basic Law passed by a majority of Knesset members.
Bron.
Kortom: Israel is het thuisland voor het joodse volk (zie het verdelingsplan van de VN uit 1947 dat dit ook zo verwoordt), maar er wonen ook niet-joden en die hebben net zo goed democratische rechten. Feitelijk verandert deze wet niet de voorgaande aangenomen wetten, maar spreekt alleen formeel uit wat al jaar en dag de staat Israel vormt.
Vergelijk dat eens met een eventuele toekomstige Palestijnse staat: daar mag geen enkele jood wonen, volgens de Palestijnse Autoriteit. Over racisme en apartheid gesproken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Yoshi » 06 aug 2018 10:16

Gelezen. En ja; apartheid.
Dat Palestina ook apartheid hanteert is natuurlijk net zo verwerpelijk. Maakt dat de Israëlische apartheid goed? Nee.

Bijzonder dat bepaalde christenen anno 2018 nog achter apartheid kunnen staan.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten