Irak en ISIS

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Faramir

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Faramir » 24 sep 2014 17:47

Nee, ik denk niet dat God er veel mee heeft te maken.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2014 18:28

Ai, dat is een moeilijke. Mag je bidden tot God of hij je vijanden neer wil slaan? Er staat ongetwijfeld genoeg in het OT dat dat ondersteunt, maar er was toch ook zo'n gebod je vijand lief te hebben? Iemand liefhebben en tegelijkertijd wensen dat hij kapot wordt gebombardeerd kan ik lastig combineren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bambi

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2014 18:49

Mortlach schreef:Ai, dat is een moeilijke. Mag je bidden tot God of hij je vijanden neer wil slaan? Er staat ongetwijfeld genoeg in het OT dat dat ondersteunt, maar er was toch ook zo'n gebod je vijand lief te hebben? Iemand liefhebben en tegelijkertijd wensen dat hij kapot wordt gebombardeerd kan ik lastig combineren.

Denk niet dat met 'Je vijanden liefhebben' bedoeld wordt:
Het toelaten dat: vrouwen en meisjes verkracht worden en mannen onthoofd worden en hen dwingen hun geloof af te zweren.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Katlheen » 24 sep 2014 19:03

Het gaat erom dat wij ons niet verlagen door zomaar geweld te gebruiken zonder mandaat. En dat gebeurt er nu. Er is vast wel een diplomatieke oplossing te vinden voor dit alles.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2014 19:17

Bambi schreef:Denk niet dat met 'Je vijanden liefhebben' bedoeld wordt:
Het toelaten dat: vrouwen en meisjes verkracht worden en mannen onthoofd worden en hen dwingen hun geloof af te zweren.


Als je op de ene wang geslagen wordt, keer dan ook de ander toe, toch? In het hof van dinges sloeg Petrus iemand een oor af, wat er door Jezus direct weer werd aangezet. Ik vind het moeilijk, hoor. Natuurlijk is het begrijpelijk blij te zijn als dat soort beesten wordt uitgeschakeld, maar of het ook goed is? Geweldloos verzet is niet voor de zwakken van hart.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Mortlach » 24 sep 2014 19:19

Katlheen schreef:Het gaat erom dat wij ons niet verlagen door zomaar geweld te gebruiken zonder mandaat. En dat gebeurt er nu. Er is vast wel een diplomatieke oplossing te vinden voor dit alles.


Dat weet ik niet. Misschien is dit echt de enige realistische oplossing. In dat geval zou het met wat minder fanfare mogen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 24 sep 2014 22:56

Ik neem aan dat niemand het cynisme van Kathleen is ontgaan. :)
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bambi

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Bambi » 24 sep 2014 23:09

Optimatus schreef:Ik neem aan dat niemand het cynisme van Kathleen is ontgaan. :)

Ik had wel zo'n donkerbruin vermoeden, want als hij serieus meende wat hij zei, was ik erg aan hem gaan twijfelen.
Dan was hij helemaal van zijn geloof afgevallen. :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Bambi op 25 sep 2014 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 25 sep 2014 08:17

Hij is actief in een prachtig ketkgenootschap.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Arco » 25 sep 2014 08:20

Obama doet hetzelfde als Bush jr. Zonder mandaat in een soeverein land inmengen. Dat kan gewoon niet, ook niet na de VN-vergadering van vannacht (onze tijd). ISIS moet bestreden worden, maar verlaag niet tot het overtreden van de eigen afspraken. Het doel heiligt niet de middelen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Faramir

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Faramir » 25 sep 2014 08:44

Mortlach schreef:Als je op de ene wang geslagen wordt, keer dan ook de ander toe, toch? In het hof van dinges sloeg Petrus iemand een oor af, wat er door Jezus direct weer werd aangezet.

Jezus wist dat het zo voorbestemd was. En tot op zekere hoogte dien je als christen je wang toe te keren. Maar ook hier zijn er grenzen, grenzen die al lang en breed overschreden zijn. Het christendom is niet hetzelfde als pacifisme.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Katlheen » 25 sep 2014 08:54

Ik zal wat minder cynisch zijn :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Mortlach » 25 sep 2014 10:52

Faramir schreef:Jezus wist dat het zo voorbestemd was. En tot op zekere hoogte dien je als christen je wang toe te keren. Maar ook hier zijn er grenzen, grenzen die al lang en breed overschreden zijn. Het christendom is niet hetzelfde als pacifisme.


Ook alleen maar omdat het anders was uitgeroeid - hoewel, het pacifisme van Gandhi heeft toch enorm bijgedragen aan de onafhankelijkheid van India. Daar moet ik een beetje aan denken bij deze situatie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Faramir » 25 sep 2014 10:59

Mortlach schreef:Ook alleen maar omdat het anders was uitgeroeid - hoewel, het pacifisme van Gandhi heeft toch enorm bijgedragen aan de onafhankelijkheid van India. Daar moet ik een beetje aan denken bij deze situatie.

Ghandi ws natuurlijk een zeer lovenswaardig figuur. Maar de Britse bezetter was er niet op uit om alles en iedereen te onthoofden die niet zouden bekeren tot het christendom. Als bezetter zullen het wel geen fijne mensen geweest zijn, maar de vergelijkenis met IS gaat wat mank.

Gebruikersavatar
Cornelius
Mineur
Mineur
Berichten: 160
Lid geworden op: 11 dec 2004 17:44
Locatie: Lunteren

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Cornelius » 25 sep 2014 14:59

Optimatus schreef:Hamas is een peulenschil vergeleken met IS.

Dan is het ook misplaatst om nog langer te praten over de weinige Palestijnse burgerslachtoffers door Israëlische zelfverdedigingsacties, nu er zovele Syriërs en Irakezen van verschillende nationaliteit en godsdienst bedreigd of vermoord worden.
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten