Irak en ISIS

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Mortlach » 25 sep 2014 15:32

Faramir schreef:Ghandi ws natuurlijk een zeer lovenswaardig figuur. Maar de Britse bezetter was er niet op uit om alles en iedereen te onthoofden die niet zouden bekeren tot het christendom. Als bezetter zullen het wel geen fijne mensen geweest zijn, maar de vergelijkenis met IS gaat wat mank.


Dat klopt. Aan de andere kant werd Ghandi eens gevraagd of geweldloos verzet ook zou werken tegen de Nazi's. Ghandi erkende dat in dat geval de offers die zouden moeten worden gebracht inderdaad erg hoog zouden zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 27 sep 2014 08:12

Dan is het ook misplaatst om nog langer te praten over de weinige Palestijnse burgerslachtoffers door Israëlische zelfverdedigingsacties, nu er zovele Syriërs en Irakezen van verschillende nationaliteit en godsdienst bedreigd of vermoord worden.


Dat bepaal ik nog altijd zelf. Aan censuur heb ik geen behoefte.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor hettys » 27 sep 2014 18:07

Mortlach schreef:
Dat klopt. Aan de andere kant werd Ghandi eens gevraagd of geweldloos verzet ook zou werken tegen de Nazi's. Ghandi erkende dat in dat geval de offers die zouden moeten worden gebracht inderdaad erg hoog zouden zijn.


Ik ben echt tegen elke bom of geweer die bestaat op de wereld. Zinvol geweld bestond niet in mijn ogen, behalve, inderdaad, tegen de nazi's.
Die situatie zien we nu helaas terug. We kunnen niet de andere kant op kijken en achteraf zeggen: Oepsie...
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 28 sep 2014 08:22

De SP is tegen acties tege ISIS. Die partij heeft slappe knietjes, net als die bangerikken die liever Poetin in zijn derrière likken dan weerstand te bieden tegen dreiging.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Cahier » 28 sep 2014 15:09

Optimatus schreef:De SP is tegen acties tege ISIS. Die partij heeft slappe knietjes, net als die bangerikken die liever Poetin in zijn derrière likken dan weerstand te bieden tegen dreiging.


Wanneer acties tegen Poetin alleen plaats vinden omdat er toevallig een vliegtuig werd neergeschoten door een raket van Russische makelij, dan vraag ik om nuchterheid i.p.v. door sentimenten te worden geregeerd. Als het een door Amerika gemaakte raket was, en wellicht ergens in het midden-oosten, zouden we dan Amerika boycotten?

Ik weet niet wat gevaarlijker is: Een Poetin die vergane glorie van de Sovjet unie zoekt te herstellen of de gemiddelde westerse politicus die het mogelijk acht overal in de wereld democratie te verwezenlijken. De eerste heeft tot dusverre alleen nog maar onrust in Oekraine veroorzaakt en een paar (politieke) tegenstanders op laten ruimen. Dankzij de tweede ligt heel het midden-oosten in puin. Eerst Bush die democratie naar Irak bracht, vervolgens de Arabische lente waarbij het westen alle oppositiegroeperingen (waarbij de scheidslijn tussen de radicale islamieten en gematigd islamitisch democraten flinterdun is ) heeft willen helpen. Het westen heeft bloed aan haar handen en niet zo’n klein beetje ook. Zouden ISIS aanhangers uit de Schilderswijk een of twee jaar geleden naar het binnenhof zijn gewandeld en een financiële bijdrage hebben gevraagd voor humanitaire hulp in Syrië, dan hadden ze wellicht flink wat geld kunnen ophalen bij de linkse politici.

Ik heb geen flauw idee wat voor acties er allemaal tegen ISIS zullen worden genomen, maar ik acht het mogelijk dat er uiteindelijk wordt besloten om het "gematigde" Al-Nusra te bewapenen om zo ook een grond-offensief te krijgen.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2014 06:29

Optimatus schreef:De SP is tegen acties tege ISIS. Die partij heeft slappe knietjes, net als die bangerikken die liever Poetin in zijn derrière likken dan weerstand te bieden tegen dreiging.

Dus als ik het goed begrijp heeft een partij die haar pacifistische lijn blijft volgen, tegen de publieke opinie in, slappe knieën?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor elbert » 29 sep 2014 08:25

Nee, slappe knieën verwijt ik de SP niet, wel een verkeerd inzicht.
Tegen nietsontziende agressie werkt pacifisme niet, tenminste niet vanuit geopolitiek oogpunt.
Een legitieme vraag die je je wel kunt stellen is in hoeverre en op welke schaal het westen betrokken moet zijn bij het bestrijden van IS. Mijns inziens moet dat zoveel mogelijk op de achtergrond zijn, waarbij de steun zoveel mogelijk moet uitgaan naar de meest gematigde krachten in de regio (en zelfs daar moet je voorzichtig mee zijn). Maar gezien de huidige zwakte van die gematigde krachten, is dat heel moeilijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2014 08:55

elbert schreef:Nee, slappe knieën verwijt ik de SP niet, wel een verkeerd inzicht.
Tegen nietsontziende agressie werkt pacifisme niet, tenminste niet vanuit geopolitiek oogpunt.
Een legitieme vraag die je je wel kunt stellen is in hoeverre en op welke schaal het westen betrokken moet zijn bij het bestrijden van IS. Mijns inziens moet dat zoveel mogelijk op de achtergrond zijn, waarbij de steun zoveel mogelijk moet uitgaan naar de meest gematigde krachten in de regio (en zelfs daar moet je voorzichtig mee zijn). Maar gezien de huidige zwakte van die gematigde krachten, is dat heel moeilijk.


Ik ben het met het eerste wel eens. Ook ik steun de lijn van de SP niet. Ze stemmen echter wel in lijn met de eigen principes, daarom vind ik Optimatus' uitspraak volledig misplaatst.

In het geval van IS, vrees ik dat het westen wel actief moet zijn in de bestrijding. Er zijn niet veel groepen in het Midden Oosten die je van meer wapens wilt voorzien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 29 sep 2014 11:28

Misplaatst is niets doen, misplaatst is denken dat er een politieke of diplomatieke oplossing mogelijk is inzake ISIS, misplaatst is doen voorkomen alsof men met deze horde barbaren tot een vergelijk kan komen, misplaatst is dit aan anderen voor te leggen zijnde een oplossing, terwijl er mensen op gruwelijke wijze worden verkracht, verminkt en vermoord.

DAT is misplaatst, Parsifal, je moet je kapot schamen dat je überhaupt deze naïviteit durft uit te braken terwijl iedereen ZIET wat er gebeurt. Waar Poetin een gewetenloze schurk is, is ISIS een horde losgeslagen ongedierte. Met schurken kan onderhandeld worden, maar ISIS is het Amalek van deze tijd.

Maar ach, ISIS blijft immers loyaal aan de eigen principes, net als de SP. Weliswaar hebben ISIS en SP weinig met elkaar gemeen, maar ja, trouw aan de eigen principes is toch een groot goed hè.

Schaam je!

Net nog eens de beelden van Van Bommel teruggehaald, waar hij heel hard "Intifada, intifada, Palestina vrij" staat te gillen. Blijkbaar is gewapend verzet tegen Israël geen probleem voor de SP, maar het neerslaan van bloeddorstige terroristische horden, o nee, laten we dat vooral niet doen.

Maar ja, die principes hè.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor parsifal » 29 sep 2014 12:00

Ik ben ook voor militair ingrijpen tegen IS. Het zijn gevaarlijke gekken. Ook denk ik dat daarom dat het pacifistische principes van de SP fout is, maar "slappe knieen" suggereert "afwijken van een goed principe onder druk", niet "het vasthouden aan een fout principe ondanks druk".
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Optimatus » 29 sep 2014 12:02

We zijn het blijkbaar niet eens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor mona » 06 okt 2014 10:04

Plannen van IS om op deze manier naar Europese landen te komen:

http://nos.nl/artikel/706616-isleden-tu ... syrie.html
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Faramir » 06 okt 2014 20:31

Het ziet er sterk naar uit dat Koerden in Kobane aan hun lot worden overgelaten door de Turkse buren. Sterker nog er zijn indicaties dat IS barbaren nu ook via Turkey naar de stad oprukken.

Ergodan bekend dus kleur en kiest voor de barbaren. Die steunt hij schijnbaar liever dan de Koerden. Ik zeg Turkije per direct uit de NAVO en nooit in de EU.

Bambi

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Bambi » 07 okt 2014 13:08

Eerste Nederlandse bommen op ISIS:

2 Nederlandse F-16’s hebben vanmorgen voor het eerst wapens gebruikt in Irak tegen de terroristische organisatie ISIS. De jachtvliegers gooiden in totaal 3 bommen op bewapende ISIS-voertuigen die Peshmerga-strijders onder vuur namen in het noorden van het land. Bij de aanval zijn voertuigen vernietigd en mogelijk ook ISIS-strijders omgekomen.


Bron:

http://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2 ... en-in-irak

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Boerin » 07 okt 2014 15:01

Zielig, zag gisteren een Koerdisch meisje, ze was soldaat, omsingeld door dat tuig heeft ze maar zelfmoord gepleegd met haar laatste kogel. Zou ik ook doen als vuur uit de hemel roepen niet helpt. Ik las ook dat er een ebola uitbraak was onder die ISIS-lui. Iemand zei: Eindelijk eens wat goed nieuws over ebola.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten