Irak en ISIS

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Mortlach » 06 mar 2015 17:34

Boekenlezer schreef:De eerste vraag die bij mij opkwam, is: is het wel goed om bepaalde personen iets te vergeven, nog voordat zij berouw getoond hebben? Want zoals het er staat en op het eerste gezicht op mij over kwam, had ik zoiets van: dan denken die lui van IS: 'Mooi, dan kunnen we op dezelfde voet doorgaan!'
Maar om niet zelf op wraak te zinnen, is op zich wel bijbels, dat moet ik toegeven. De wraak komt immers aan God toe: Mij komt de wraak toe en de vergelding (Deuteronomium 32:35a).


Met wrok koesteren heb je uiteindelijk alleen jezelf. De dader voelt er niets van, en jij zit ondertussen met die giftige emoties. In mijn denkwereld is vergiffenis in principe onafhankelijk van de daders, simpelweg omdat je jezelf leed berokkent door niet te vergeven. Dat die daders gewoon doorgaan met hun wandaden, ligt niet aan jouw vergiffenis - ik bedoel, denk je echt dat ze stoppen als je ze niet vergeeft? Misschien is het een krachtig teken wat die lui kan laten inzien dat ze verkeerd bezig zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Boekenlezer » 07 mar 2015 13:15

Mortlach schreef:Misschien is het een krachtig teken wat die lui kan laten inzien dat ze verkeerd bezig zijn.

Het is ontegenzeggelijk waar, dat er in vergeving en liefde een bepaalde kracht zit, die groter is dan het kwaad.

Gisteren las ik dit, en dat vind ik dan wel weer hoopvol:
IS lijkt tekenen te gaan vertonen van 'overstretch'
Want uiteindelijk willen we toch allemaal, dat dat kwaad van IS eens ophoudt. Vergeving kan toch onmogelijk de permissie betekenen om maar door te gaan.
Het is alleen de vraag, of er dan nog iets over is van de resten uit het verleden. (Daar las ik ook wat over.)
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Mortlach » 07 mar 2015 14:46

Boekenlezer schreef:Want uiteindelijk willen we toch allemaal, dat dat kwaad van IS eens ophoudt. Vergeving kan toch onmogelijk de permissie betekenen om maar door te gaan.


Dat doet het dan ook niet. Mensen die dat soort wandaden verrichten laten over het algemeen weinig gelegen liggen aan wat de slachtoffers doen of denken. Dat soort barbarij houd je helaas niet tegen, en de groep du jour is dit keer IS of Boko Haram. Roei je hen uit, dan komt er wel weer een nieuwe groep extremisten.

Het is alleen de vraag, of er dan nog iets over is van de resten uit het verleden. (Daar las ik ook wat over.)


Ja, dat is behoorlijk schokkend. Beetje hetzelfde toen Al Quaida eeuwenoude Boeddhabeelden opblies.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor johannes1 » 09 mar 2015 12:23

Ja, dat is behoorlijk schokkend. Beetje hetzelfde toen Al Quaida eeuwenoude Boeddhabeelden opblies.

@mortlach:
was dat niet de taliban?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Mortlach » 09 mar 2015 12:45

Inderdaad. Ik dacht al toen ik het schreef dat er iets niet klopte. Dat waren die lui inderdaad. Hoor je nu zo goed als niks meer over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor johannes1 » 09 mar 2015 13:04

Dat komt, omdat er een andere groeping is opgestaan die de wereldnieuws domineert.

Volgens mij is dat ook de reden dat andere organisaties zich loyaal aan IS maken om zo mee te liften op de bekendheid.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor elbert » 23 apr 2015 08:18

Een indrukwekkend filmpje van christenen uit het Midden-Oosten aan de jihadisten van ISIS: https://www.youtube.com/watch?v=uSv4vBcFyvo
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor johannes1 » 24 apr 2015 11:19

gister stond er ook een mooi stukje over christenen in Damascus in het RD. Dat moslims naar de kerk kwamen, omdat ze verwonderd waren over de reactie van christenen. Helaas niet online te lezen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

antoon

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor antoon » 22 mei 2015 14:56

Ik weet dat het behoorlijk sarcastisch is, maar frustratie kan je met humor de baas,

k. zag 2 iss boren smeren o het was een wonder
wonder boven wonder wat die iss slopen konden
k. stond erbij en ik keek ernaar.

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor johannes1 » 27 mei 2015 10:48

Lang geleden zeker dat je het kinderliedje hebt gezongen?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor elbert » 05 jun 2015 09:59

Beelden van de enorme verwoesting van een grote fabriek voor autobommen van IS in Hawijah (Irak) door de Amerikaanse luchtmacht eergisteren:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De berichten spreken over 70 doden (IS strijders en burgers).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor johannes1 » 05 jun 2015 11:00

Als je het zo ziet dan ga je eerder denken aan een georganiseerde bende dan over een terreurorganisatie
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3134
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor johannes1 » 19 jun 2015 10:40

Volgens berichten nadert IS de grens van Israel. Zouden ze de grens over gaan?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor mona » 07 aug 2015 19:55

IS komt dichterbij, ik vind Duitsland tenminste vrij dichtbij:

http://nos.nl/artikel/2050546-is-dreigt ... sland.html
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Yoshi

Re: Irak en ISIS

Berichtdoor Yoshi » 08 aug 2015 09:31

mona schreef:IS komt dichterbij, ik vind Duitsland tenminste vrij dichtbij:

http://nos.nl/artikel/2050546-is-dreigt ... sland.html

Eerst zien en dan geloven. Met IS schijnt het vrij slecht te gaan.
Nee, ik ben niet zo heel erg onder de indruk van IS op militair gebied.
Er zijn wel vaker islamitische terreuraanvallen geweest in het westen, en elke keer was het enige wat men bereikte een verslechterende situatie voor het eigen volk.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten