Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 29 mar 2019 11:01

https://rewire.news/religion-dispatches ... -chaplain/

Amerikaanse Hooggerechtshof stelt een executie in Texas uit omdat de gevangenis niet de juiste geestelijke begeleidger heeft voor de gevangene die zich jaren geleden tot het Boeddhisme bekeerde.

Patrick Murphy, ter dood veroordeeld voor deelname aan de moord op een agent - hij zat in de vluchtauto terwijl zijn makkers tijdens een mislukte inbraak een agent doodschoten - mag volgens het Supreme Court niet worden terechtgesteld totdat de gevangenis een gepaste geestelijke weet te vinden die hem in zijn laatste momenten kan bijstaan. De keuze die de gevangenis gaf - een christelijke geestelijke of niks - is een overtreding van de rechten van de veroordeelde.

Twee maanden geleden besloot het hof nog eenzelfde soort zaak voor een gevangene die moslim was, maar toen werd de executie goedgekeurd omdat de aanvrager zogenaamd 'te laat' was met de aanvraag hoewel hij op vrijdagavond te horen kreeg dat hij alleen een christelijke geestelijke kon krijgen en er maandag al een petitie bij het hooggerechtshof lag. (normaal gesproken gaan die petities echt niet zo snel blijkbaar).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 04 apr 2019 09:48

De zaak hierboven is opgelost. De gevangenis heeft het reglement aangepast en nu mag geen enkele spirituele begeleider meer aanwezig zijn in de executieruimte, ook de christelijke niet, enkel in de ruimte voor toeschouwers. Zo wordt er inderdaad niet meer gediscrimineerd, maar of het nou een stap in de juiste richting is, weet ik niet zo zeker.

https://www.texastribune.org/2019/04/03 ... death-row/
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 09 apr 2019 15:30

Mortlach schreef:De zaak hierboven is opgelost. De gevangenis heeft het reglement aangepast en nu mag geen enkele spirituele begeleider meer aanwezig zijn in de executieruimte, ook de christelijke niet, enkel in de ruimte voor toeschouwers. Zo wordt er inderdaad niet meer gediscrimineerd, maar of het nou een stap in de juiste richting is, weet ik niet zo zeker.

https://www.texastribune.org/2019/04/03 ... death-row/

Daar hebben we een uitdrukking voor...
"Het kind met het badwater weggooien"
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor K80 » 10 apr 2019 07:50

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/09/ne ... n-a3956304

Verplicht vaccineren en anders boete betalen. Zo zie je maar weer, waar de vaccinatiegraad laag is, kan de ziekte weer uitbreken.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 08:43

K80 schreef:https://www.nrc.nl/nieuws/2019/04/09/new-york-verplicht-inwoners-brooklyn-te-vaccineren-a3956304

Verplicht vaccineren en anders boete betalen. Zo zie je maar weer, waar de vaccinatiegraad laag is, kan de ziekte weer uitbreken.

Zou hier in Nederland ook moeten worden ingevoerd in mijn ogen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor K80 » 10 apr 2019 08:59

Inderdaad. Zeker voor die zeer besmettelijke ziektes.
Vandaag is het gisteren van morgen.

coby6
Majoor
Majoor
Berichten: 1536
Lid geworden op: 01 apr 2018 19:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor coby6 » 10 apr 2019 09:13

Mortlach schreef:https://rewire.news/religion-dispatches/2019/03/28/christian-or-nothing-buddhist-prisoner-to-be-executed-without-buddhist-chaplain/

Amerikaanse Hooggerechtshof stelt een executie in Texas uit omdat de gevangenis niet de juiste geestelijke begeleidger heeft voor de gevangene die zich jaren geleden tot het Boeddhisme bekeerde.

Patrick Murphy, ter dood veroordeeld voor deelname aan de moord op een agent - hij zat in de vluchtauto terwijl zijn makkers tijdens een mislukte inbraak een agent doodschoten - mag volgens het Supreme Court niet worden terechtgesteld totdat de gevangenis een gepaste geestelijke weet te vinden die hem in zijn laatste momenten kan bijstaan. De keuze die de gevangenis gaf - een christelijke geestelijke of niks - is een overtreding van de rechten van de veroordeelde.

Twee maanden geleden besloot het hof nog eenzelfde soort zaak voor een gevangene die moslim was, maar toen werd de executie goedgekeurd omdat de aanvrager zogenaamd 'te laat' was met de aanvraag hoewel hij op vrijdagavond te horen kreeg dat hij alleen een christelijke geestelijke kon krijgen en er maandag al een petitie bij het hooggerechtshof lag. (normaal gesproken gaan die petities echt niet zo snel blijkbaar).

Wat een krankzinnigheid. We gaan je vermoorden en dan mag je je ff snel nog bekeren bij onze kapelaan. Doet me denken aan Jimmy Swaggart. Tell em about Jesus and put em on an electric chair.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 09:17

coby6 schreef:Wat een krankzinnigheid. We gaan je vermoorden en dan mag je je ff snel nog bekeren bij onze kapelaan. Doet me denken aan Jimmy Swaggart. Tell em about Jesus and put em on an electric chair.

Het zijn juist de ter dood veroordeelden die vragen of ze een "zieleherder" mogen consulteren in de laatste uren.
Los van mijn mening over de doodstraf, dat wat jij hier stelt is absoluut onjuist.
Het wordt ziemand opgedrongen, maar als het je in je laatste uren helpen kan is (was) dat toegestaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 09:20

K80 schreef:Inderdaad. Zeker voor die zeer besmettelijke ziektes.

Aan de andere kant, dan heb je nog steeds mensen die de boete voor lief nemen.
Bij Jehova's getuigen worden kinderen, mochten ze een bloedtransfusie nodig hebben, tijdelijk uit de ouderlijke macht onttrokken.
Dat zou voor mensen die hun kinderen weigeren te vaccineren in mijn ogen ook beter zijn.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2019 10:38

StillAwake schreef:Aan de andere kant, dan heb je nog steeds mensen die de boete voor lief nemen.
Bij Jehova's getuigen worden kinderen, mochten ze een bloedtransfusie nodig hebben, tijdelijk uit de ouderlijke macht onttrokken.
Dat zou voor mensen die hun kinderen weigeren te vaccineren in mijn ogen ook beter zijn.


Hoewel ik 100% voor vaccinaties ben, met enkele medische uitzonderingen daargelaten, zou ik niet durven zeggen dat ik in een referendum voor zo'n wet zou stemmen. Het idee dat de overheid het recht zou hebben mij of mijn kinderen tegen mijn wil te injecteren met iets, dat vind ik een ontzettend eng idee. Je moet altijd denken "ik vertrouw de huidige overheid wel, maar vertrouw ik de toekomstige overheden ook?"

Er valt volgens mij veel meer te behalen bij betere voorlichting en mensen leren dat niet alles wat je op het internet leest ook echt klopt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 10:42

Mortlach schreef:Hoewel ik 100% voor vaccinaties ben, met enkele medische uitzonderingen daargelaten, zou ik niet durven zeggen dat ik in een referendum voor zo'n wet zou stemmen. Het idee dat de overheid het recht zou hebben mij of mijn kinderen tegen mijn wil te injecteren met iets, dat vind ik een ontzettend eng idee. Je moet altijd denken "ik vertrouw de huidige overheid wel, maar vertrouw ik de toekomstige overheden ook?"

Er valt volgens mij veel meer te behalen bij betere voorlichting en mensen leren dat niet alles wat je op het internet leest ook echt klopt.

Ik vertrouw de huidige overheid al niet, laat staan een toekomstige.
Toch denk ik dat we nooit mogen marchanderen met de vaccinatiegraad. Medische uitzonderingen inderdaad daargelaten.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2019 10:51

StillAwake schreef:Ik vertrouw de huidige overheid al niet, laat staan een toekomstige.
Toch denk ik dat we nooit mogen marchanderen met de vaccinatiegraad. Medische uitzonderingen inderdaad daargelaten.


Dat laatste geef ik je gelijk in, maar ik weet dus niet of verplicht vaccineren het antwoord is. Of zelfs het 'Het hoeft niet, maar dan krijg je geen kinderbijslag of mag je kind niet naar het kinderdagverblijf', want dat is in bepaalde gevallen gewoon hetzelfde als verplichting.

In ander vaccinatienieuws: In Schotland vaccineren ze al 10 jaar tegen HPV. En nu blijkt het aantal gevallen van baarmoederhalskanker met drastisch (90%) te zijn teruggelopen. Volgens het artikel zeggen wetenschappers dat de ziekte zo goed als is uitgeroeid, terwijl het voorheen de op een na meest voorkomende vorm van kanker was voor vrouwen onder de 35.

https://www.bbc.com/news/uk-scotland-47803975

De sarcastische mij denkt dan weer "hoe gaan mensen dit aan 'betere hygiëne/betere voeding' koppelen"...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Arco » 10 apr 2019 13:10

Ik durf het haast niet te zeggen, maar ik ben het wel eens met Mortlach. 8-[

Zelf ben ik een voorstander van vaccineren, mijn kinderen zijn ook gevaccineerd. Alleen om mensen te dwingen te vaccineren, dat gaat veel te ver. Dus geen vaccinatieplicht.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 10 apr 2019 13:21

Het vaccineren tegen kinderziektes vind ik van een andere orde dan het vaccineren tegen soa's.
Mortlach schreef:Er valt volgens mij veel meer te behalen bij betere voorlichting en mensen leren dat niet alles wat je op het internet leest ook echt klopt.

Precies, want daarmee kun je voor heel groot deel een soa voorkomen.
De moderne mens wil graag leven met zo weinig mogelijk (of geen) regels en vervolgens moet er iets uitgevonden worden om de gevolgen daarvan te verwijderen.

Ik ben benieuwd hoe jullie dan met een broer of zus omgaan die ervoor kiezen om hun kind(eren) niet te laten vaccineren.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor K80 » 10 apr 2019 13:46

Ik heb een aangetrouwde neef die niet wil vaccineren vanwege het geloof. Terwijl zijn vrouw dat eigenlijk wel wil.
Met die kerel is er niet over te praten. Want na 5 zinnen haalt hij Darwin erbij en 2 zinnen later satan.
Niet mee te praten hoeveel goede argumenten je ook hebt.
Als je aan hem vraagt wat hij er van denkt hoe het kan dat de niet gevaccineerde kinderen van vrome ouders wel ziek worden en van de ongelovige ouders gevaccineerde kinderen niet, dan word hij boos. Want vaccineren is zonde zegt hij. Dat zijn kind op sterven na dood is geweest maakt niet uit. Want het heeft zo geweest moeten zijn.
Toen hij zelf een ongeluk heeft gehad was een tetanus prik weer geen probleem. Onbegrijpelijk.
Ik ga nooit hier met hem een gesprek over beginnen want dat heeft toch geen enkel nut.
Vandaag is het gisteren van morgen.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten