Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2019 14:40

Arco schreef:=D>

Heel veel problemen met seksueel overdraagbare ziektes zijn heel eenvoudig te verminderen. Gewoon het aloude principe: exclusiviteit. Je doet het exclusief met diegene met wie je de rest van je leven wil delen.


En je denkt dat 16-17 jarigen die beslissing kunnen nemen?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 14:42

Mortlach schreef:Volgens mij is de kans dat je drager bent ook kleiner als je ertegen bent ingeënt. En daarbij veroorzaakt het niet alleen baarmoederhalskanker maar ook mond-/keelkanker en darmkanker en kanker aan de penis.

Ik heb me laten vertellen dat het dragerschap door inenting niet beinvloed wordt.
Maar ik ben geen medicus.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2019 14:42

StillAwake schreef:Deze zin snap ik niet.

Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die volstrekt monogaam zijn, en er altijd vanuit gingen dat hun partner dat ook was.
Totdat bleek dat manlief een buitenechtelijk kind had, vrouwlief al een poosje haar collega "ontstresste", of, wat mij is overkomen, dat mijn partner ineens een lesbische relatie opbiechtte.


Of in een huwelijk zitten waar ze helemaal niet in thuishoren omdat de ander losse handjes heeft of alcoholisme ontwikkelt na het trouwen. Maar goed, het idee dat je voor seks gestraft dient te worden met een levenslang ellendige relatie is ook niet nieuw... :-&
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2019 14:44

StillAwake schreef:Ik heb me laten vertellen dat het dragerschap door inenting niet beinvloed wordt.
Maar ik ben geen medicus.


Ik zou het moeten nazoeken, maar zelfs als het geen verschil maakt, krijgen ook mannen kanker van HPV.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 14:44

Mortlach schreef:En je denkt dat 16-17 jarigen die beslissing kunnen nemen?

Dat denk ik wel, maar het moet hun eigen beslissing zijn. Niet die van hun ouders of omgeving.
Zo niet: dan gaat het inderdaad niet werken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 14:45

Mortlach schreef:Ik zou het moeten nazoeken, maar zelfs als het geen verschil maakt, krijgen ook mannen kanker van HPV.

Dat zou kunnen, maar je argument was dat de besmetting van meisjes werd tegengegaan.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor K80 » 10 apr 2019 14:49

StillAwake schreef:Of het blijkt toch ook op andere manieren verspreid te kunnen worden.

Dan is er geen principiële reden meer om het niet te inenten. ;)
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2019 14:49

StillAwake schreef:Dat denk ik wel, maar het moet hun eigen beslissing zijn. Niet die van hun ouders of omgeving.
Zo niet: dan gaat het inderdaad niet werken.


Dan ben je positiever ingesteld dan ik. Ik zeg niet dat het niet KAN, er zullen ongetwijfeld gevallen zijn waar het goed uitpakt, maar dat het verre van de norm is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 10 apr 2019 14:50

StillAwake schreef:Dat zou kunnen, maar je argument was dat de besmetting van meisjes werd tegengegaan.


Ik zou het moeten nazoeken, maar volgens mij gaat de besmettingsgraad wel degelijk omlaag. Dat houd je van me tegoed.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Arco » 10 apr 2019 14:55

StillAwake schreef:Deze zin snap ik niet.

Ik ken genoeg voorbeelden van mensen die volstrekt monogaam zijn, en er altijd vanuit gingen dat hun partner dat ook was.
Totdat bleek dat manlief een buitenechtelijk kind had, vrouwlief al een poosje haar collega "ontstresste", of, wat mij is overkomen, dat mijn partner ineens een lesbische relatie opbiechtte.

Dan kun je hard roepen dat exclusiviteit een SOA besmetting voorkomen zou hebben, maar je hebt slechts invloed op je eigen moraal daarin, die van je partner of eventuele ex-partners daarvan is niet te bewaken...


Waar ik begin, in mijn opvatting over deze zaken, is dat mensen van jongs af aan beginnen te leren dat exclusiviteit een belangrijke (misschien wel de belangrijkste) sleutel is in een relatie. Steeds meer blijkt voor mannen dat hun eerste seksuele ervaring een maatfactor is in de rest van hun seksuele beleving. Als een man zijn eerste seksuele gemeenschap heeft bij een vrouw, waarvoor hij eerst moeite moest doen (zijn hart bloot geven, zijn liefde betonen en trouwen), dan is de kans op buitensporige of buitenechtelijke uitspattingen veel kleiner. Als een vrouw haar eerste seksuele gemeenschap is bij een man waar zij volledig op kan vertrouwen, dan zal haar binding met die man veel sterker zijn. Kortom: seks op waarde. Exclusief, intiem, vertrouwd en verlangd.

Een familielid van mij had al een paar jaar een relatie, maar behield zich van seksuele omgang omdat er eerst getrouwd moest worden. Toen bleek dat die ander een seksueel uitstapje had gemaakt. Dus ging het feest niet door en de relatie werd beëindigd. Nu is dat familielid gelukkig getrouwd met iemand die wel exclusief was en is.

Voor de situaties die jij noemt, StillAwake, daar heb ik geen oplossing voor. De wereld is gebroken. Maar daar hoef je niet aan mee te doen. Tegenwoordig lijk je wel exclusief te zijn als je exclusief bent.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

K80
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1102
Lid geworden op: 25 aug 2016 20:29

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor K80 » 10 apr 2019 14:58

StillAwake schreef:Dat denk ik wel, maar het moet hun eigen beslissing zijn. Niet die van hun ouders of omgeving.
Zo niet: dan gaat het inderdaad niet werken.


Juist je slaat de spijker op de kop. Je kunt als ouders het geloof met zijn regels niet dwingen. Maar toch blijven het je kinderen en moet je ze altijd zo goed mogelijk beschermen.
Mijn broers en zussen en ik hebben heel onze opvoeding in de bijbelse leer gehad met PC basisschool, zondagschool, kerkgang, catecesatie e.d.
Ook dus hoe seksualiteit in het huwelijk moet. ( maagd blijven voor je trouwen)
Maar toch is ons alles verteld over SOA's voorbehoedsmiddelen incl. voorbeelden. En duidelijk gezegt als je het toch wilt doen doe het dan veilig!
Nou, dat heeft me nou echt beschermt in mijn volwassen worden en waardoor ik in mijn ogen de juiste keuzes maakte.
Vandaag is het gisteren van morgen.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 14:59

Mortlach schreef:Dan ben je positiever ingesteld dan ik. Ik zeg niet dat het niet KAN, er zullen ongetwijfeld gevallen zijn waar het goed uitpakt, maar dat het verre van de norm is.

Ik heb dan ook nergens gesteld dat het de norm is.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 10 apr 2019 15:01

Mortlach schreef:Ik zou het moeten nazoeken, maar volgens mij gaat de besmettingsgraad wel degelijk omlaag. Dat houd je van me tegoed.

Ik moet toegeven dat mijn bron een item uit het jeugdjournaal was. Daarin werd door iemand van het RIVM uitgelegd dat vaccineren voor jongens niet nuttig was, omdat het het virus niet tegenhield (wat ik vertaald heb met dragerschap), en de bij mannen mogelijke kankervormen ook niet tegenhield (maar dat laatste weet ik niet helemaal zeker, ik was indertijd mijn belasting aan het regelen ;-))
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 13 apr 2019 14:14

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Chaya » 13 apr 2019 14:39


Moderne slavenhandelaar. :(
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten