Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jan 2016 17:09

Oud-militair gepakt om doden IS-strijders

Is dit nou niet een beetje krom? IS is zo ongeveer het kwaad zelve, en als je dan tegen ze gaat vechten, en je doodt een aantal van hen, word je ineens veroordeeld! Hier krijg ik het gevoel van overregulering, als staat alles strak zelf in de hand willen houden, geen ruimte voor eigen initiatief en gedachten.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 15 jan 2016 17:18

Het OM is al jaren helemaal de weg kwijt in recht en onrecht. Dit verbaast me helemaal niets. IS terroristen komen ook terug en worden als het even meezit enkel in de gaten gehouden.....

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2016 17:33

Als ik het zo lees, lijkt het me volledig terecht.

Je kunt de kop namelijk ook anders schrijven: Nederland reist naar buitenland en pleegt moorden.

Enkel omdat we niet al te sympathiek tegenover het slachtoffer staan, betekent niet dat mensen zomaar op eigen houtje mensen kunnen gaan vermoorden. Als het slachtoffer inderdaad een IS-strijder was, zal ik er verder geen traan om laten, laat dat duidelijk zijn, maar de overheid heeft het monopolie op geweld en niet de individuele burgers.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 15 jan 2016 17:38

Dan nog kan je je afvragen of het Nederlandse OM dan zonder verzoek van de staat waar het gebeurd is tot actie moet over gaan. Of sturen we straks ook Nederlandse agenten naar Syrië om de moordzaken te onderzoeken en worden getuigen ook naar Nederland toegehaald om te getuigen in de rechtbank.

Dat is tweemaal nee. Conclusie is dat het OM volstrekt van de pot gerukt is en eens nodig (ook om vele andere zaken) zelf het onderwerp van grondig onderzoek moet zijn. Het zal me niets verbazen als ook hier weer politiek bedreven wordt.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2016 18:38

Yoshi schreef:Dan nog kan je je afvragen of het Nederlandse OM dan zonder verzoek van de staat waar het gebeurd is tot actie moet over gaan. Of sturen we straks ook Nederlandse agenten naar Syrië om de moordzaken te onderzoeken en worden getuigen ook naar Nederland toegehaald om te getuigen in de rechtbank.


Als een Nederlands burger een misdrijf begaat, kan hij/zij door de Nederlandse staat worden vervolgd. Het maakt toch niet uit of de staat waar het gebeurt is dat wil of niet? En ja, als die zaak moet worden onderzocht, dan moet die worden onderzocht.

Dat is tweemaal nee. Conclusie is dat het OM volstrekt van de pot gerukt is en eens nodig (ook om vele andere zaken) zelf het onderwerp van grondig onderzoek moet zijn. Het zal me niets verbazen als ook hier weer politiek bedreven wordt.


Het kan zijn dat het OM moet worden doorgelicht, maar deze verontwaardiging is niet geheel terecht. Ik zei al: moord is niet ineens minder erg omdat we het slachtoffer toevallig niet aardig vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 15 jan 2016 19:16

Het Nederlandse OM en de politie zijn dus niet bij machte om überhaupt een betekenisvol onderzoek te doen.

Daarnaast een moord blijft een moord zoals je aangeeft. Dan zouden Nederlandse piloten ook aangeklaagd moeten worden. Moorden in opdracht van x of y blijft immers ook gewoon moorden. Pak dan gelijk de politici op voor medeplichtigheid.

Indien een militair het wel mag en een burger niet; Nederland is in oorlog met IS, dat maakt het wat mij betreft gerechtvaardigd voor elke Nederlander om IS terroristen om te brengen. Of zijn de verzetslieden tijdens de nazi bezetting ook achteraf nog aangeklaagd omdat ze Duitse militairen vermoord hebben terwijl ze niet in actieve dienst waren?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2016 19:41

Yoshi schreef:Het Nederlandse OM en de politie zijn dus niet bij machte om überhaupt een betekenisvol onderzoek te doen.

Daarnaast een moord blijft een moord zoals je aangeeft. Dan zouden Nederlandse piloten ook aangeklaagd moeten worden. Moorden in opdracht van x of y blijft immers ook gewoon moorden. Pak dan gelijk de politici op voor medeplichtigheid.


Als je echte argumenten hebt, hoor ik het wel weer, goed?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 15 jan 2016 19:46

Mortlach schreef:Als je echte argumenten hebt, hoor ik het wel weer, goed?

Zodra jij met echte argumenten komt zal ik er eens serieus over na gaan denken.

Gebruikersavatar
Boekenlezer
Generaal
Generaal
Berichten: 6585
Lid geworden op: 10 jan 2004 21:00
Locatie: Nel centro di Olanda

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Boekenlezer » 15 jan 2016 19:52

Mortlach schreef:Als je echte argumenten hebt, hoor ik het wel weer, goed?

Ik vond dit anders wel een sterke:
Yoshi schreef:Of zijn de verzetslieden tijdens de nazi bezetting ook achteraf nog aangeklaagd omdat ze Duitse militairen vermoord hebben terwijl ze niet in actieve dienst waren?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2016 19:55

Yoshi schreef:Zodra jij met echte argumenten komt zal ik er eens serieus over na gaan denken.


Volgens mij zijn mijn argumenten gewoon valide.

Ik zie net dat Rutte heeft verklaard dat we inderdaad in oorlog zijn. Ik vraag me alleen af of een verklaring van Rutte daar staatsrechtelijk voldoende voor is.

Je vergelijking met het Nederlandse verzet gaat wat mank omdat het in dat geval om het verdedigen van ons eigen grondgebied ging. Zodra IS Nederland inneemt, mag je ze van mij allemaal door het hoofd schieten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Yoshi » 15 jan 2016 19:57

Mortlach schreef:Volgens mij zijn mijn argumenten gewoon valide.

Kwestie van perspectief he, want ik denk namelijk hetzelfde over mijn argumenten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 15 jan 2016 20:18

Dan klopt je vergelijking nog steeds niet. Ten eerste is er het verschil tussen aanvallend "preventief" doden en verdedigend bezetters doden. Daarnaast, toen Nederland bezet was, was er geen (geldige) overheid en was er dus niemand om het monopolie op geweld te dragen. De burger moest het heft wel in eigen hand nemen omdat de overheid er niet meer toe in staat was.

In dit geval is de overheid prima in staat - namens ons - oorlog te voeren met IS. De individuele burger heeft daar in deze situatie die niets te zoeken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor de passant » 15 jan 2016 21:08

Mortlach schreef:Als ik het zo lees, lijkt het me volledig terecht.

Je kunt de kop namelijk ook anders schrijven: Nederland reist naar buitenland en pleegt moorden.

Enkel omdat we niet al te sympathiek tegenover het slachtoffer staan, betekent niet dat mensen zomaar op eigen houtje mensen kunnen gaan vermoorden. Als het slachtoffer inderdaad een IS-strijder was, zal ik er verder geen traan om laten, laat dat duidelijk zijn, maar de overheid heeft het monopolie op geweld en niet de individuele burgers.


Ik neem aan dat je ook verschrikkelijk tegen abortus bent??? =D> :-oo

Lola2015
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 18 dec 2015 16:31

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Lola2015 » 16 jan 2016 09:16

Gisteren het volgende gelezen op cip.nl;

"Angst voor vluchtelingen wegmasseren is geen oplossing"
Naar aanleiding van de deze week bekend gemaakte Ranglijst Christenvervolging zegt Mirjam: "Ik word niet meer door de ranglijst overweldigd. Ook ik en andere christenen worden hier in de wijk wel eens bedreigd door moslims. En ik moet zeggen: mijn geloof is erdoor verdiept."

Ik ben die mirjam eens gaan Googlen en kwam bij een ander interview van haar uit, waarin stond;
Hangjongeren
Toen we verhuisden naar de multiculturele wijk Kanaleneiland vond ik het spannend hoe het daar zou zijn met vrouwenintimidatie. De eerste keer dat ik de supermarkt bezocht, staat me nog levendig voor de geest. Er stond een groep hangjongeren voor de deur. Toen ik kwam aanlopen, zag ik ze al smoezen. De oude angst stak de kop op. Zou ik doorlopen met opgeheven hoofd of rechtsomkeert maken? Ik deed een schietgebed en koos voor het eerste. Toen ik voorbij de groep gelopen was, riep een van de jongens me terug: ‘Mevrouw, mogen we je iets zeggen?’ Verbaasd draaide ik me om. 'Mevrouw'??
Eén van de jongens lachte vriendelijk: ‘We vinden dat je er leuk uitziet vandaag.’ Ik barstte in lachen uit en heb nog even met ze staan doorpraten. In de 12,5 jaar die ik nu in de wijk woon, ben ik nooit uitgescholden of lastig gevallen. (https://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/w ... in-keulen/)

De laatste zin is toch totaal anders dan dat ze in het eerste artikel beschrijft!
Er zit qua tijd tussen de beide artikelen anderhalve week.

Wat is jullie mening hierover?
Ik heb eerder gelezen hier ergens op het forum dat ciP.nl vaker niet als betrouwbaar wordt gezien

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor benefietdiner » 16 jan 2016 10:14

Lola2015 schreef:Wat is jullie mening hierover?
Ik heb eerder gelezen hier ergens op het forum dat ciP.nl vaker niet als betrouwbaar wordt gezien

Ik denk dat zij nog een beetje last heeft van de zware autocrash of haar burn-out.


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten