Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2021 09:44

Mortlach schreef:Er zijn ook mensen die vinden dat die regelgeving prima werkt want deze situaties was precies de bedoeling...


Als je deze situatie aan mensen voorlegt: "Een moeder is zwanger. Als je het kind niet aborteert sterven beiden. Als je dat we doet overleeft de moeder het. Wat moet er gebeuren, wel of niet aborteren" niemand (of misschien een miniem groepje extremisten) voor "aborteren" kiest. Probleem zit hem dus in dat de wetgeving niet helder is / niet goed wordt nageleefd zoals het artikel ook zegt:

In theory, the woman should have been able to terminate the pregnancy if her life was at risk. But reproductive rights activists argue that restrictive abortion laws tend to make doctors fearful of terminating pregnancies even in legal cases.

“When the laws are very repressive and carry sanctions for doctors, they tend to interpret the law even more rigidly than the wording of the law to avoid taking personal risks,” said Irene Donadio with the International Planned Parenthood Federation.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 03 nov 2021 12:06

Marnix schreef:Als je deze situatie aan mensen voorlegt: "Een moeder is zwanger. Als je het kind niet aborteert sterven beiden. Als je dat we doet overleeft de moeder het. Wat moet er gebeuren, wel of niet aborteren" niemand (of misschien een miniem groepje extremisten) voor "aborteren" kiest. Probleem zit hem dus in dat de wetgeving niet helder is / niet goed wordt nageleefd zoals het artikel ook zegt:

In theory, the woman should have been able to terminate the pregnancy if her life was at risk. But reproductive rights activists argue that restrictive abortion laws tend to make doctors fearful of terminating pregnancies even in legal cases.

“When the laws are very repressive and carry sanctions for doctors, they tend to interpret the law even more rigidly than the wording of the law to avoid taking personal risks,” said Irene Donadio with the International Planned Parenthood Federation.

Valt je ook op dat in de opmerking: "reproductive rights activists argue that restrictive abortion laws tend to make doctors fearful of terminating pregnancies even in legal cases" een mening van een groep activisten is, maar als feit behandeld wordt?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2021 12:19

StillAwake schreef:Valt je ook op dat in de opmerking: "reproductive rights activists argue that restrictive abortion laws tend to make doctors fearful of terminating pregnancies even in legal cases" een mening van een groep activisten is, maar als feit behandeld wordt?


Ja. En nou kan het zijn dat het onderzocht is en wel klopt maar het is niet helemaal een vreemd argument. Alsof je geen regels moet hebben omdat mensen dan denken: Als ik die regel overtreedt doe ik het fout dus doe ik maar niks. Terwijl niks doen juist datgene is wat je niet zou moeten doen als arts. En misschien zijn de regels niet duidelijk genoeg en twijfelt de arts of iets wel of niet mag maar dan zit het probleem niet in de regel an sich maar in de duidelijkheid van de regels.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2021 14:59

StillAwake schreef:Valt je ook op dat in de opmerking: "reproductive rights activists argue that restrictive abortion laws tend to make doctors fearful of terminating pregnancies even in legal cases" een mening van een groep activisten is, maar als feit behandeld wordt?


Het blijkt natuurlijk ook gewoon uit de praktijk, toch? Anders hadden ze waarschijnlijk niet staan toekijken hoe een patiënt van hen overleed aan iets voorkoombaars.

Potentiële straffen voor artsen zorgen dat artsen huiveriger zijn in te grijpen dan wanneer die straffen er niet zijn. Dat ligt ook wel een beetje voor de hand.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2021 15:09

Marnix schreef:Als je deze situatie aan mensen voorlegt: "Een moeder is zwanger. Als je het kind niet aborteert sterven beiden. Als je dat we doet overleeft de moeder het. Wat moet er gebeuren, wel of niet aborteren" niemand (of misschien een miniem groepje extremisten) voor "aborteren" kiest.


Dat begin ik mij steeds meer af te vragen. Er zijn helaas mensen genoeg die altijd, in 100% van de gevallen tegen abortus zijn, want er kan altijd een wonder gebeuren! (tenzij het hen zelf overkomt, de verhalen van abortusprotestanten die wel naar de kliniek gaan als HUN dochter van 15 ineens zwanger blijkt, zijn niet van de lucht). En helaas zijn er gebieden waar deze mensen inbreng hebben in de wetten.

Ik heb zelfs al gehoord van mensen die een ectopische zwangerschap naar 20 weken wilden duwen omdat de foetus dan misschien zou kunnen worden gered. Wat dat verder met de vrouw zou doen, leek niet bij deze mensen op te komen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2021 15:17

StillAwake schreef:hoewel jij met je "5 minuten regel" ook een beetje doorslaat in hoe deze wet functioneerde,


Dat was gewoon een voorbeeld uit de praktijk.

maar onder aan de streep is iedere abortus het einde van een leven, en ik zie principieel niet in waarom het leven van een ongeboren kind minder waard zou zijn dan dat van een geboren kind. Dus in die zin is de Ierse praktijk van een gelijkstelling van al het menselijk leven in de grondwet volslagen logisch, en ook niet onwenselijk.


Behalve dan het situaties in de hand werkt waar de vrucht sowieso niet te redden was en de vrouw onnodig overlijd.

Over de Ierse versie kun jij ongetwijfeld meer zeggen dan wij (hoewel Ierland juist bekend stond als een land met een relatief conservatieve regering, en een relatief progressieve pers, waardoor ook die info redelijk gekleurd gecommuniceerd werd door voorstanders van abortus),


Ik vind dit echt zo'n vreemd argument. De voorstanders hebben een eigen perspectief, ja, uiteraard. Maar de tegenstanders toch ook? Die zwijgen dit soort berichten gewoon dood en dan kun je toch niet zeggen "zie je wel, er is niks aan de hand want de mensen wie dit bericht slecht uitkomt, hoor je er niet over!"

Daarbij waren de conservatieven in de campagne voor het referendum ook luidkeels aanwezig hoor. Grotendeels gefinancierd door Amerikaanse christelijke organisaties die voor hun thuispubliek een voorbeeld wilden hebben van hoe het kon gaan als je maar hard genoeg zou roepen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2021 15:21

Wat ik al zei, een paar mensen met extreme denkbeelden.

Mortlach schreef:Het blijkt natuurlijk ook gewoon uit de praktijk, toch? Anders hadden ze waarschijnlijk niet staan toekijken hoe een patiënt van hen overleed aan iets voorkoombaars.

Potentiële straffen voor artsen zorgen dat artsen huiveriger zijn in te grijpen dan wanneer die straffen er niet zijn. Dat ligt ook wel een beetje voor de hand.


Wat we alleen niet weten is in hoeverre die diagnose door de artsen ook gesteld was, dat de zwangerschap ernstig gevaar opleverde voor de gezondheid van de vrouw. Het kan ook zijn dat ze de kans op overlijden totaal verkeerd hebben ingeschat bijvoorbeeld en hierdoor totaal verrast werden. Dat is lastig te verifiëren. Hoe dan ook, het is bijzonder triest dat zo iemand overlijdt en blijkbaar omdat de regelgeving totaal niet duidelijk was want ze mocht een abortus krijgen. Ik wilde alleen benadrukken nat ik het ook bijzonder triest vindt dat er hier ook een hoop abortussen plaatsvinden omdat het niet goed uitkomt, omdat iemand per ongeluk zwanger raakte, omdat het finaniceel lastig is enzovoorts. Ook dan gaat het om levens die, omdat men er nog niet aan heeft kunnen hechten, vaak minder waardevol voor mensen lijken dan het leven van deze moeder.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2021 16:10

Marnix schreef:Wat ik al zei, een paar mensen met extreme denkbeelden.


Tja, maar als deze mensen de wetten maken... Ik ben misschien iets meer 'in touch' met de Amerikaanse situatie waar dit op dit moment het geval is.

Wat we alleen niet weten is in hoeverre die diagnose door de artsen ook gesteld was, dat de zwangerschap ernstig gevaar opleverde voor de gezondheid van de vrouw. Het kan ook zijn dat ze de kans op overlijden totaal verkeerd hebben ingeschat bijvoorbeeld en hierdoor totaal verrast werden. Dat is lastig te verifiëren.


De Poolse bronnen waren er duidelijker over.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2021 19:10

Goed, ik had er niet over moeten beginnen. Ik begrijp echt wel waarom hier nooit toenadering over zal zijn.

Dus iets anders.

https://www.hln.be/buitenland/aanhanger ... gle.com%2F

Q-Anon aanhangers staan blijkbaar ergens in Texas te wachten op hun Messias, John F. Kennedy jr. die vandaag zou terugkeren volgens Q. Hij zou dan aankondigen dat Trump nog steeds officieel president is en dat ze alle politieke pedofielen zouden oppakken en executeren.

Eén klein probleem, JFK jr. is al 20 jaar dood.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 03 nov 2021 22:58

Mortlach schreef:Goed, ik had er niet over moeten beginnen. Ik begrijp echt wel waarom hier nooit toenadering over zal zijn.

Dus iets anders.

https://www.hln.be/buitenland/aanhanger ... gle.com%2F

Q-Anon aanhangers staan blijkbaar ergens in Texas te wachten op hun Messias, John F. Kennedy jr. die vandaag zou terugkeren volgens Q. Hij zou dan aankondigen dat Trump nog steeds officieel president is en dat ze alle politieke pedofielen zouden oppakken en executeren.

Eén klein probleem, JFK jr. is al 20 jaar dood.


Het is hilarisch om te lezen en tegelijkertijd diep triest dat er zoveel mensen dit soort achterlijke dingen waarvan een klein kind nog kan snappen dat het niet klopt. Een kwart van de republikeinen gelooft volgens een onderzoek dat QAnon waar is en 15% dat de overheid, media en grote bedrijven worden geleid door satanistische pedofielen. En je ziet het breder, ook hier dat steeds meer mensen onzinberichten klakkeloos voor waar aannemen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 03 nov 2021 23:25

Marnix schreef:Het is hilarisch om te lezen en tegelijkertijd diep triest dat er zoveel mensen dit soort achterlijke dingen waarvan een klein kind nog kan snappen dat het niet klopt. Een kwart van de republikeinen gelooft volgens een onderzoek dat QAnon waar is en 15% dat de overheid, media en grote bedrijven worden geleid door satanistische pedofielen. En je ziet het breder, ook hier dat steeds meer mensen onzinberichten klakkeloos voor waar aannemen.


Ik geloof dat de drijvende krachten achter Q er zo'n beetje allemaal de brui aan hebben gegeven, anders zou ik absoluut hebben verwacht dat er gewoon een nieuwe datum de wereld in was geslingerd en die hele groep over 6 maanden weer ergens had staan wachten...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 04 nov 2021 13:00

ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7897
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 04 nov 2021 14:30

Mortlach schreef:JFK jr. is niet komen opdagen...

https://washingtonnewsday.com/news/afte ... ds-is-jfk/

Flauw van JFK jr, maar de link tussen de zoon van een ex-president en de gitarist van de Rolling Stones ontgaat me totaal...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 04 nov 2021 14:35

StillAwake schreef:Flauw van JFK jr, maar de link tussen de zoon van een ex-president en de gitarist van de Rolling Stones ontgaat me totaal...


Allebei oud? Maar goed, als je Qanon volgt, heb je de logica al vrij lang achter je gelaten :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2021 14:56

StillAwake schreef:Flauw van JFK jr, maar de link tussen de zoon van een ex-president en de gitarist van de Rolling Stones ontgaat me totaal...


Die is er niet maar JFK zou rond het Stones-concert in Dallas terugkomen en als je hem dan niet ziet moet je toch wat verzinnen en het beste wat ze konden bedenken is: Dan zal JFK senior wel gewoon een Rolling Stone zijn :-D Maar vraag vooral niet naar logica want die is er bij QAnon niet :-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast