Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Prisma23 » 26 dec 2021 18:46

Erik1960 schreef:Vandaag werd bekend dat Thomas Quartier het komende jaar de Theoloog des Vaderlands is.


Wel heel bijzonder hoe hij teksten van profeten uit het oude testament en teksten van Bob Dylan in één lied kan combineren!

https://www.nporadio1.nl/podcasts/focus ... flix-kijkt

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 19 jan 2022 17:30

Het is alweer een paar dagen geleden, maar afgelopen zaterdag beleefde de wereld de zwaarste vulkaanuitbarsting in 30 jaar.
De grotendeels-onderzeese Hunga Tonga-Hunga Ha'apai vulkaan barstte met donderend geweld uit. Hieronder een paar plaatjes. Eerst de situatie op 2 januari:
Afbeelding
En nu de huidige situatie:
Afbeelding
Kortom: op een paar kleine restanten na is het hele eiland (ongeveer 4 km breed) verdwenen.
Hier beelden van de uitbarsting gezien vanuit de ruimte, beelden van de uitbarsting op vrijdag (dit is dus niet de hoofduitbarsting van zaterdag: die staat niet op beeld) en geluid van de schokgolf op het hoofdeiland van Tonga (65 km van de vulkaan):

De schokgolf van de ontploffing ging meerdere keren de wereld rond en werd ook in Nederland gemeten: in korte tijd steeg de luchtdruk in ons land met 1,5 mBar.
De as van de uitbarsting werd meer dan 30 kilometer de lucht in geblazen en werd over een groot gebied (bijna zo groot als Frankrijk) verspreid.
Door het instorten van de caldera van de vulkaan ontstond een tsunami die de hele Stille Oceaan overging.
Het aantal slachtoffers is deels onduidelijk doordat de internetkabel met Australie en Nieuw Zeeland gebroken is. Tot nog toe vielen in elk geval 5 doden (2 in Peru door de tsunami en 3 op Tonga zelf). De situatie op de eilanden is vaak moeilijk doordat ze met een laag as bedekt zijn. De bewoners gaan een moeilijke tijd tegemoet.
Over hoe zwaar de uitbarsting was, wordt nog een stevig debat gevoerd door vulkanologen, maar de consensus lijkt te zijn dat de uitbarsting kleiner was dan die van de Pinatubo in 1991, maar groter dan die van de uitbarstingen die erna volgden. Opvallend was de explosiviteit: deze enorme knal werd waarschijnlijk veroorzaakt doordat zeewater onder druk in contact kwam met de magmakamer van de vulkaan. Daardoor veranderde het water vrijwel direct in stoom. Omdat stoom een veel groter volume heeft dan water, zorgde dit voor een enorme ontploffing.

Het enige geluk bij een ongeluk is dat de vulkaan ver van de bewoonde wereld is gelegen. Was dit in een ander deel van de wereld (Europa, Azie of Amerika) opgetreden dan was het leed totaal niet te overzien geweest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8794
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 31 mar 2022 08:23

Op de berg Ebal is het oudste stukje hebreeuwse tekst gevonden met daarop de naam van God. Het stukje lood met daarop de inscriptie zou dateren uit de ongeveer 1200 voor Christus. Het opvallende aan dit stukje tekst is dat het een vervloekingstekst is, waarbij er een vervloeking wordt uitgesproken over degenen die zich niet aan het woord van God houden.
Dit bevestigt wat er in Deuteronomium 11:29 staat:
Het zal gebeuren, wanneer de HEERE, uw God, u gebracht heeft in het land waar u naartoe gaat om het in bezit te nemen, dat u de zegen uit zult spreken op de berg Gerizim en de vloek op de berg Ebal.
De vervloekingen werden dus inderdaad uitgesproken en opgeschreven op deze berg.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Prisma23 » 21 jan 2023 10:55

MoesTuin schreef:Als dit nu reformatorische evangelisatie is :-k
Laat die mensen lekker geloven in de Heer Jezus volgens en in hun cultuur en enthousiasme....(en leer juist van hen....)





En wat doet de "evangeliserende reformatorische kerk die daar in Malawi te gast in wezen is...



Opmerkelijke ja hooghartige en veroordelende uitspraak om dit in Afrika te willen...." we willen een dienst volgens gereformeerde regels" [-(



https://www.rd.nl/kerk-religie/malawi-s ... -1.1566837


Dit stukje uit het RD is blijkbaar nog actueel, wordt deze week geciteerd in een artikel in De Groene. Dit hele artikel is overigens lezenswaardig omdat het een aardig voorbeeld laat zien van hoe de "buitenwereld" naar de "refowereld" kijkt.

https://www.groene.nl/artikel/van-god-los-in-malawi

Gebruikersavatar
Prisma23
Kapitein
Kapitein
Berichten: 799
Lid geworden op: 02 aug 2016 19:29
Locatie: Republiek der Verenigde Nederlanden
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Prisma23 » 02 mei 2023 12:27

Hier viel net mijn oog op.

Vorig jaar ruim 130.000 dieren dood door stalbrand, meer dan in 2021

https://nos.nl/artikel/2473577-vorig-ja ... an-in-2021

En dan toch maken velen zich meer zorgen over een paar wolven die enige schapen doden.....

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23521
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 02 mei 2023 14:46

Prisma23 schreef:Hier viel net mijn oog op.

Vorig jaar ruim 130.000 dieren dood door stalbrand, meer dan in 2021

https://nos.nl/artikel/2473577-vorig-ja ... an-in-2021

En dan toch maken velen zich meer zorgen over een paar wolven die enige schapen doden.....


Dat zijn met name de eigenaren van de schapen in kwestie, wat dan wel weer begrijpelijk is he. ;-)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Lalage » 02 mei 2023 16:55

ik werd laatst zo verdrietig van weer zo'n stalbrand dat ik donateur ben geworden van Wakker Dier...


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast