Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor StillAwake » 15 mar 2021 15:54

Mortlach schreef:Was dat niet in 2010? Oftewel gewoon de prehistorie tegenwoordig.

Klopt inderdaad!
Gevoelsmatig was het korter geleden.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 20 mar 2021 08:54

De uitbarsting is gisteravond begonnen. Zoals verwacht is het een kleine spleeteruptie in een onbewoond gebied, dus er is geen gevaar: niet voor de bewoners en ook niet voor het vliegverkeer, al is dat tijdelijk even stilgelegd boven het eiland. De IJslanders noemen het dan ook "a tourist eruption": mooi om naar te kijken en goed voor de PR van het land. De gloed van de lava is vanaf Reykjavik te zien. De IJslanders zullen wel blij zijn dat de aardbevingen naar verwachting af zullen nemen.
Deze uitbarsting is historisch, omdat het voor het eerst in 800 jaar is dat op het Reykjanes schiereiland een uitbarsting plaatsvindt. Vandaar ook dat Reykjavik aan zijn naam komt: Rookbaai (naam gegeven door de Vikingen). Op de precieze locatie (Fagradalsfjall) is er zelfs sinds de laatste ijstijd geen uitbarsting geweest, waardoor men eerst dacht dat dit een uitgedoofde vulkaan was.
De eerste beelden zijn hier te zien: https://twitter.com/Vedurstofan/status/ ... 8148948992, maar ik verwacht dat de geologische dienst (die uitstekend werk heeft verricht in het voorspellen en het geruststellen van de bevolking) dit weekend wel een goede webcam ergens neerzet.
Edit: dat is snel, hier is de livecam:

Afbeelding
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 20 mar 2021 17:43

Wat een beelden! Ik zou als Scandinavie-liefhebber erg graag IJsland een keer gaan bezoeken (ok als de vulkaan weer tot rust is gekomen dan want niet vliegen en binnen blijven is dan niet zo handig)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 20 mar 2021 19:09

Marnix schreef:Wat een beelden! Ik zou als Scandinavie-liefhebber erg graag IJsland een keer gaan bezoeken (ok als de vulkaan weer tot rust is gekomen dan want niet vliegen en binnen blijven is dan niet zo handig)
De luchthaven is nu gewoon weer open. Deze vulkaan vormt geen bedreiging. De grote vulkanen die daar wel voor kunnen zorgen op IJsland (Grímsvötn, Katla, Hekla enz.) zijn relatief rustig momenteel, hoewel sommige geologen denken dat Grímsvötn dit jaar voor een flinke uitbarsting kan gaan zorgen.

Hier mooie filmpjes van iemand die met een drone beelden heeft gemaakt (het doet me aan een Lord of the Rings film denken, alleen dit is echt):
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor elbert » 05 apr 2021 16:08

De nieuwe vulkaan op IJsland zorgt vandaag voor een verrassing: nadat de afgelopen 3 weken er lava in een afgesloten dal vloeide, is nu op een kilometer ervandaan de aarde opnieuw opengesprongen waaruit een nieuwe lavastroom op gang is gekomen. Die lava vloeit nu met vrij grote snelheid in een ander, groter dal.
Dit is hier te volgen: https://www.visir.is/g/20212093464d/bei ... -stodvunum
Beelden van de andere kant:

Mij lijkt het toch een wat ongemakkelijk idee voor de mensen die er rondlopen, dat er onder je voeten allerlei heet magma rondstroomt dat zomaar naar boven kan komen. :?
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2021 18:57

Even wat opmerkelijks en ludieks.

YouGov deed onderzoek naar naar de zelfoverschatting van Amerikanen de dierenkennis van Amerikanen en stelde de volgende vraag:

Van welk dier denk jij dat je het in een ongewapend gevecht kunt winnen.

De opties liepen van rat (72% van de respondenten denkt een gevecht te kunnen winnen) tot olifant en grizzlybeer (respectievelijk 8 en 6%).

Afbeelding


Ik zou persoonlijk niet eens weten HOE je het ongewapend tegen een olifant zou moeten opnemen. Je kunt meppen wat je wilt en ik denk niet dat ze er iets van zullen merken.
17% denkt het van een chimpansee te kunnen winnen, en de enige conclusie die daar mogelijk is, is dat 17% nog nooit een chimpansee van dichtbij heeft gezien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor BladeStraight » 15 mei 2021 19:38

Mortlach schreef:17% denkt het van een chimpansee te kunnen winnen, en de enige conclusie die daar mogelijk is, is dat 17% nog nooit een chimpansee van dichtbij heeft gezien.


Precies, die beesten zijn abnormaal gespierd. Door dat haar valt het niet zo op, maar een tijdje geleden ging er een foto van een chimpansee zonder haar rond, en daar win je echt niet van. Los nog van het feit dat ze een halve meter meer range hebben dan een mens.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2021 23:57

Je bedoelt deze foto?

Afbeelding


Ook de mensen die denken een grizzly aan te kunnen. Ja, als die in zijn winterslaap is misschien. Ik heb de poten van die beesten wel eens omschreven horen worden als vuilnisbakdeksels met machetes eraan. Plus dat de beer in het geheel 300 kg weegt en zijn bek ver genoeg kan opentrekken om je schedel naar binnen te werken. Het is eigenlijk meer een wonder dat er mensen zijn die ooit door zo'n beest zijn aangevallen maar het hebben overleefd.

Afbeelding

6 procent van de respondenten denkt dit te winnen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor BladeStraight » 16 mei 2021 20:18

Die ja! Die draait Rico Verhoeven in twee seconden de nek om :P
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 17 mei 2021 01:23

BladeStraight schreef:Die ja! Die draait Rico Verhoeven in twee seconden de nek om :P


En als het daarbij bleef, mocht Rico zich gelukkig prijzen. Als je er tegen kunt, moet je een googlen op "Chimp attack" en dan afbeeldingen***. Foto's van mensen die zijn aangevallen door chimpansees die mensen als huisdier hielden (dan ben je ook mesjogge ook, maar goed). Chimps gaan blijkbaar direct voor het gezicht, de handen en de genitaliën, en je mag van geluk spreken als die lichaamsdelen na de aanval nog aan je vast zitten... :-&

*** ABSOLUUT NIET DOEN ALS JE HIER NIET TEGEN KUNT!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 26 mei 2021 19:00

6% van de mannelijke respondenten denken het ongewapend te kunnen winnen van een grizzlybeer... :roll:

Afbeelding
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2021 11:31

Mortlach schreef:6% van de mannelijke respondenten denken het ongewapend te kunnen winnen van een grizzlybeer... :roll:

Afbeelding


Hmm ik heb er ook een paar in het wild in Canada gezien, van best dichtbij ook wel, metertje of 12. Gelukkig zat ik in een stoeltjeslift die even stilstond en de twee grizzly’s liepen onder ons door. Maar ik heb aardige close ups van de klauwem kunnen maken en maak me geen illusies :-) ook een zwarte moederbeer met twee jongen gezien trouwens op een meter of 20 trouwens :shock: :shock:

Afbeelding
Grizzly, vlakbij Lake Louise, Banff

Afbeelding
moederbeer met jongen in de buurt van Maligne Lake, Jasper

Afbeelding

Allemaal met een gewone compact camera zonder telelens of enorme zoomlens gemaakt. :shock: veel geluk gehad want vaak kan / wil je ze niet zo dichtbij tegenkomen maar dit was in beide gevallen veilig en toch echt in de natuur.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 28 mei 2021 14:07

Dat is echt gaaf! Waar in Canada was dat? Sorry ik zie nu dat het erbij stond

Ik zou trouwens banger zijn voor de moederbeer dan voor de grizzlys:-)

Moose -elanden?- zijn ook van die beesten waar je niet in de buurt wilt komen. Die beesten zijn echt enorm groot en vaak behoorlijk agressief.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Marnix » 28 mei 2021 15:30

Mortlach schreef:Dat is echt gaaf! Waar in Canada was dat? Sorry ik zie nu dat het erbij stond

Ik zou trouwens banger zijn voor de moederbeer dan voor de grizzlys:-)

Moose -elanden?- zijn ook van die beesten waar je niet in de buurt wilt komen. Die beesten zijn echt enorm groot en vaak behoorlijk agressief.


Hm ja we zijn in 2015 met een camper 4 weken door BC en stukje Alberta getrokken. Heen op Vancouver gevlogen, via Vancouver Island (Walvissen gezien op de Pacific) naar Whistler, Wells Gray naar Jasper, Icefield Parkway naar Banff, nog slecht weer ontweken en weer wat westelijker gegaan en daarna richting Calgary waar we terugvlogen.

Wat de Elk betreft (Moose is zo Europees) heb je wel gelijk. In Jasper hadden we dit op de camping hangen:

Afbeelding

Gelukkig was het lang licht maar als je dan ‘s avonds of ‘s ochtends naar het toilet gaat let je wel ff extra op ;-)

Verder niet zoveel last van gehad, een keer twee Belgen meegenomen op een hike die je met minimaal 4 personen moest lopen. En bear spray in de open zijvakken, drinkfles links, spray rechts. Beetje geluid maken tijdens het lopen. Prima.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Mortlach » 28 mei 2021 15:44

Marnix schreef:Hm ja we zijn in 2015 met een camper 4 weken door BC en stukje Alberta getrokken. Heen op Vancouver gevlogen, via Vancouver Island (Walvissen gezien op de Pacific) naar Whistler, Wells Gray naar Jasper, Icefield Parkway naar Banff, nog slecht weer ontweken en weer wat westelijker gegaan en daarna richting Calgary waar we terugvlogen.


Ah, ja, ik zit helemaal aan de andere kant. Misschien komt het er nog eens van dat we die kant op gaan met een camper.


Wat de Elk betreft (Moose is zo Europees) heb je wel gelijk. In Jasper hadden we dit op de camping hangen:

Gelukkig was het lang licht maar als je dan ‘s avonds of ‘s ochtends naar het toilet gaat let je wel ff extra op ;-)

Verder niet zoveel last van gehad, een keer twee Belgen meegenomen op een hike die je met minimaal 4 personen moest lopen. En bear spray in de open zijvakken, drinkfles links, spray rechts. Beetje geluid maken tijdens het lopen. Prima.


Ja, ik weet ook dat je soms met belletjes om moet lopen zodat de beren je horen aankomen.


Volgens mij is moose juist Amerikaans, Canadees in ieder geval. Elke keer als ik foto's zie, is mijn eerste gedachte dat het een photoshop moet zijn.

Afbeelding
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten