Boekenlezer schreef:Wel opmerkelijk hoe verschillend de beoordeling is van derden en de betrokkenen. Van betrokkenen hoor je geen harde woorden over henzelf. Derden hebben daar minder moeite mee.
Specialisten: Kraanwerk Alphen was aanfluitingAannemer Alphen: Geen flauw benul hoe dit kon gebeurenAd Kornet, directeur van kraanbedrijf Peinemann, noemt het „verschrikkelijk dat we amateuristisch worden genoemd”. Het bedrijf is volgens hem al jaren deskundig op dit terrein. „We nemen risico’s niet voor lief.” Hij werpt amateurisme verre van zich. „We hebben dit meerdere keren op dezelfde wijze gedaan.”Dat laatste is natuurlijk nog geen bewijs dat je het goed doet.
Wat ik in de video zag, was: de voorste van de twee kranen draaide, en raakte toen uit balans. Hij werd door de plaat blijkbaar omver getrokken. Dan vraag ik mij af: waarom draaide die kraan dan, als dat het gevolg is? Zolang alles stil stond, bleef het nog goed gaan.
Het ponton waarop de kraan stond die als eerste wegklapte was instabiel. Het ging al veel eerder fout dan het door jou genoemde moment.
Zodra dit ponton begon weg te draaien was het feitelijk een verloren zaak.
Ik zou mijzelf géén hijsspecialist willen noemen, hoewel ik 12 jaar werkzaam ben geweest bij een bedrijf wat hijsschepen ontwerpt.
Overigens zou ik de heer Zwagerman die door het RD als deskundige wordt opgevoerd na een aantal akkevietjes in de ontwerpfase van kranen deze kwalificatie ook niet echt durven geven...
Hijsen met een landkraan vanaf een bewegend schip (ponton) is wel degelijk mogelijk, het vereist echter een actief geballast ponton.
Spudpalen (of ankerpalen, zoals ze in het artikel worden genoemd) zouden in dezen geen oplossing geboden hebben.
In dit geval had veel beter vanaf land gehesen kunnen worden, of (maar dat is een duurdere oplossing) met een drijvende bok vanaf het water.
In dit geval lijkt het erop dat de kraandrijver geen flauw benul had van de scheepsdynamiek van het ponton.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.