Toren moet van de kerk in Turkije

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2009 00:07

Tamerlan schreef:
Wat ik op Turkse blogs heb opgepikt over dit bericht is dat het waarschijnlijk gaat om een splintergroepering van of ultranationalisten of aan Hezbollah gelieerde personen, die juist weer vijandig staan tegenover de Turkse staat en regering.


En die waarschijnlijk door doorsnee moslims niet meer als moslim herkent worden, net zoals xenofobe Amerikaans haat-christenen alleen maar christen zijn omdat ze zichzelf zo noemen en vaak het woord "Jezus" ge-/misbruiken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Denkertje21

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Denkertje21 » 16 dec 2009 10:20

Tamerlan schreef: Wat ik op Turkse blogs heb opgepikt over dit bericht is dat het waarschijnlijk gaat om een splintergroepering van of ultranationalisten of aan Hezbollah gelieerde personen, die juist weer vijandig staan tegenover de Turkse staat en regering.


Allemaal goed en wel, maar ik kom met enige regelmaat in moslimlanden. Daar barst het niet echt van de kerktorens met een haantje of een kruis...
In veel landen (bijv. Saoedi Arabië, Somalië en nog een rijtje) mag dat wettelijk zelfs niet.
Ik heb er niets op tegen als hier moskeeën met minaretten worden gebouwd, maar voor kerktorens in moslimlanden geldt helaas maar al te vaak: mina-redt-het-niet...

Gebruikersavatar
Tamerlan
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 04 dec 2007 18:54
Locatie: Utrecht

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Tamerlan » 16 dec 2009 10:28

Je hebt helemaal gelijk, maar dat is hier ´beside the point´.

Overigens vind ik wel dat er in moslimlanden kerken gebouwd zouden moeten mogen worden :-).
Barmhartigheid wil ik, geen offers.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor JeeWee » 16 dec 2009 10:55

Tamerlan schreef:Overigens vind ik wel dat er in moslimlanden kerken gebouwd zouden moeten mogen worden :-).

Zolang ik in veel landen aan de grens mijn bijbeltje moet inleveren, is dat wel heel veel wishfull thinking!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Joannah

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Joannah » 16 dec 2009 11:18

JeeWee schreef:
Tamerlan schreef:Overigens vind ik wel dat er in moslimlanden kerken gebouwd zouden moeten mogen worden :-).

Zolang ik in veel landen aan de grens mijn bijbeltje moet inleveren, is dat wel heel veel wishfull thinking!

En als Balkenende daar nou eens zijn best voor ging doen, ipv korans sturen naar Afghanistan van ons belastinggeld....Maar wellicht moet je daar iets meer kin voor hebben

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2009 12:20

JeeWee schreef:
Tamerlan schreef:Overigens vind ik wel dat er in moslimlanden kerken gebouwd zouden moeten mogen worden :-).

Zolang ik in veel landen aan de grens mijn bijbeltje moet inleveren, is dat wel heel veel wishfull thinking!


Ach, wie weet begint die douane-beambte er wel in te lezen en dan weet je nooit wat er door jou bewerkstelligd zal worden.

Maar al met al blijft het een slap argument natuurlijk: "bij hen mag het ook niet, dus hier ook niet! "Zij zijn rotzakken, en om ze eens goed terug te pakken worden wij dan ook maar rotzakken!". "Ja maar zij begonnen!" Allemaal redenaties waarvan wij over het algemeen op de kleuterschool al leren dat ze geen reden zijn om onszelf zo te verlagen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Mortlach » 16 dec 2009 12:23

Joannah schreef:
JeeWee schreef:
Tamerlan schreef:Overigens vind ik wel dat er in moslimlanden kerken gebouwd zouden moeten mogen worden :-).

Zolang ik in veel landen aan de grens mijn bijbeltje moet inleveren, is dat wel heel veel wishfull thinking!

En als Balkenende daar nou eens zijn best voor ging doen, ipv korans sturen naar Afghanistan van ons belastinggeld....Maar wellicht moet je daar iets meer kin voor hebben


Nounou, wat een verontwaardiging weer over "ons" belastinggeld. Maak je over mijn deel van het belastinggeld maar geen zorgen hoor. En jij, betaal jij überhaupt wel belasting, of zit je lekker met een uitkering thuis onderwerpen te verzinnen om je over op te winden?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

liefhebber
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 mar 2009 19:48

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor liefhebber » 16 dec 2009 12:42

-
Laatst gewijzigd door liefhebber op 07 jan 2010 22:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Familie Bos » 16 dec 2009 22:29

Ik vind het toch zo appart en verontrustend dat zoveel christenen tegenwoordig vinden dat je tollerant moet zijn naar andere godsdiensten ?????

Naastenliefde ok,
Tollerant naar andere mensen en volken, prima.
Maar in de bijbel vind ik toch echt nergens dat je tollerant moet zijn naar afgoden.
Integendeel, die moet je altijd weren.

Hoe kun je als christen nu toch tollerant, liefdevol, gastvrij, enz.. zijn naar de vijand (en zijn volgelingen) van God ?

Christenen houden er tegenwoordig maar een raar geloof op na geloof ik.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

Gebruikersavatar
maboc
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 13 nov 2008 21:35
Locatie: Den Haag

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor maboc » 16 dec 2009 22:40

Familie Bos schreef:Ik vind het toch zo appart en verontrustend dat zoveel christenen tegenwoordig vinden dat je tollerant moet zijn naar andere godsdiensten ?????

Naastenliefde ok,
Tollerant naar andere mensen en volken, prima.
Maar in de bijbel vind ik toch echt nergens dat je tollerant moet zijn naar afgoden.
Integendeel, die moet je altijd weren.

Hoe kun je als christen nu toch tollerant, liefdevol, gastvrij, enz.. zijn naar de vijand (en zijn volgelingen) van God ?

Christenen houden er tegenwoordig maar een raar geloof op na geloof ik.


Even flauw doen : In de bijbel vind ik ook niet dat ik boerenkool moet eten. En toch...betrap ik mezelf er wel eens op.
Kortom...als iets niet in de bijbel staat betekent dit niet automatisch dat het dan ook maar niet meer mag, in mijn optiek.

Daarnaast, tolerant komt vermoed ik van tolereren. Wij tolereren andere godsdiensten/religies naast degene die wij zelf aanhangen.
Tolerant betekent toch niet dat we het andere geloof moeten omarmen, dat we die andere goden moeten gaan aanbidden? Nee,ik denk dat wij andersgelovigen in ons midden tolereren, dat wij ze laten doen wat zij willen, binnen de grenzen van de wet.
Als ik naar Thailand afreis vind ik het ook prettig dat men mij met mijn bijbeltje tolereert.

Kortom...in mijnoptiek is er niks mis met het tolereren van anders gelovigen.
(Anders wordt het natuurlijk als onze rechten langzaam worden ingekort. Dan mogen we binnen de grenzen van de wet ons natuurlijk verweren.)
Hij die u roept is trouw en doet zijn belofte gestand.
(1 Tessalonicenzen 5 vers 24)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Mortlach » 17 dec 2009 01:14

Familie Bos schreef:Ik vind het toch zo appart en verontrustend dat zoveel christenen tegenwoordig vinden dat je tollerant moet zijn naar andere godsdiensten ?????

Naastenliefde ok,
Tollerant naar andere mensen en volken, prima.
Maar in de bijbel vind ik toch echt nergens dat je tollerant moet zijn naar afgoden.
Integendeel, die moet je altijd weren.

Hoe kun je als christen nu toch tollerant, liefdevol, gastvrij, enz.. zijn naar de vijand (en zijn volgelingen) van God ?

Christenen houden er tegenwoordig maar een raar geloof op na geloof ik.


Zegt Jezus zelf niet dat we zelfs onze vijanden lief moeten hebben? Dat daargelaten zie ik niet goed in hoe je de scheiding tussen de gelovige en het geloof kunt maken. Hoe zou jij je voelen als ik aan de ene kant zeg dat ik jou liefheb als persoon, maar aan de andere kant keihard je geloof probeer uit te roeien? Dan zeg jij neem ik aan toch ook: mijn geloof is een integraal onderdeel van mij; als je dat niet accepteert kun je mij helemaal niet liefhebben. Of zie ik iets over het hoofd? Iemand liefhebben betekent in mijn ogen ook dat je hem/haar niet wilt veranderen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

tante-tortel

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor tante-tortel » 17 dec 2009 07:24

Ja, je ziet iets over het hoofd.
Lees nog eens goed de Bijbel en dan zul je zien dat God juist wil dat Het volk Israël toen het Kanaän introk het HELE volk wat daar woonde moest uitroeien.
Waarom? Omdat het zich daar niet mee mocht vermengen. Dat gebeurde niet en je kunt dan lezen wat de gevolgen daar van waren.
Lees ook nog eens openbaring en dan de brieven aan de 7 gemeenten.

Het valt mij op (en ik hoop nog meer mensen) dat wij als Nederlanders tolerant moeten zijn t.o.v de moslim.
Maar dat de Christenen steeds verder moeten wijken voor hen.
Denk maar aan de tram/busbestuurder uit Amsterdam die een ketting droeg met een kruis daaraan. Die zelf aangeeft uit zijn land gevlucht te zijn omdat hij daar bedreigt werd met de dood. Hij was moslim en is Christen geworden. Nu mogen in nederland bij dezelfde maatschappij de moslims wel hun hoofddoekje dragen, wat ten slotte een teken is van hun geloof. Daar dragen ze mee uit dat ze moslim zijn. Maar dat het kruis niet gedragen mag worden!
Waar zijn we in terecht gekomen?

Las vanmorgen in het ND een aantal zaken die spelen in Moslim landen. Waar kerktorens weg moeten, waar Christenen vermoord worden, waar Christenen hun geloof moeten verloochenen.

En JA, God zegt heb uw vijanden lief, maar dat zegt niet dat we onze vijanden de gelegenheid moeten geven om ons af te maken en het Christendom te verdringen.

Aan Pergamum
12 En schrijf aan de engel der gemeente te Pergamum:
Dit zegt Hij, die het tweesnijdende scherpe zwaard heeft: 13 Ik weet, waar gij woont, dáár waar de troon des satans is; en gij houdt vast aan mijn naam en hebt het geloof in Mij niet verloochend, ook niet in de dagen van Antipas, mijn getuige, mijn getrouwe, die gedood werd bij u, waar de satan woont. 14 Maar Ik heb enkele dingen tegen u: dat gij daar sommigen hebt, die vasthouden aan de leer van Bileam, die Balak leerde de kinderen Israëls een strik te spannen, dat zij afgodenoffers zouden eten en hoereren. 15 Zo hebt ook gij sommigen, die op gelijke wijze aan de leer der Nikolaïeten vasthouden. 16 Bekeer u dan; maar zo niet, dan kom Ik spoedig tot u en Ik zal strijd tegen hen voeren met het zwaard mijns monds.
17 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.
Wie overwint, hem zal Ik geven van het verborgen manna, en Ik zal hem een witte steen geven en op die steen een nieuwe naam geschreven, welke niemand weet, dan die hem ontvangt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor JeeWee » 17 dec 2009 08:25

16 Bekeer u dan; maar zo niet, dan kom Ik spoedig tot u en Ik zal strijd tegen hen voeren met het zwaard mijns monds.
17 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.


Mooi stukje citeer je.
Weer eens wat anders dan de stukken daarvoor waar de oud-testamentische stukken onder het stof vandaan worden gehaald om te vertellen dat we hele volken moeten uitmoorden omdat ze wat anders geloven dan wij...

Wij eisen op hoge poten tolerantie voor onze ideeën over weigerambtenaren, zondagsluiting van winkels en ga zo maar door. Maar als andere godsdiensten datzelfde vragen, stopt het....

Vrijheid houdt daar op, waar het de vrijheid van anderen beperkt...

Ja ja, ik weet het: dat geldt ook voor 'de ander'. Maar aangezien je alleen maar directe invloed op jezelf hebt, kunnen we daar misschien beginnen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Joannah

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor Joannah » 17 dec 2009 09:00

Misschien moeten we af van het idee dat de islam een godsdienst is.
het lijkt meer op een politiek stelsel, want in haar grondbeginselen heeft staan dat ze de hele wereld zal moeten overheersen.Dat is geen religieus, geestelijk streven.
En ieder normaal denkend mens weet dat voorkomen beter is dan genezen.

tante-tortel

Re: Toren moet van de kerk in Turkije

Berichtdoor tante-tortel » 17 dec 2009 10:03

JeeWee schreef:
16 Bekeer u dan; maar zo niet, dan kom Ik spoedig tot u en Ik zal strijd tegen hen voeren met het zwaard mijns monds.
17 Wie een oor heeft, die hore, wat de Geest tot de gemeenten zegt.


Mooi stukje citeer je.
Weer eens wat anders dan de stukken daarvoor waar de oud-testamentische stukken onder het stof vandaan worden gehaald om te vertellen dat we hele volken moeten uitmoorden omdat ze wat anders geloven dan wij...

Wij eisen op hoge poten tolerantie voor onze ideeën over weigerambtenaren, zondagsluiting van winkels en ga zo maar door. Maar als andere godsdiensten datzelfde vragen, stopt het....

Vrijheid houdt daar op, waar het de vrijheid van anderen beperkt...

Ja ja, ik weet het: dat geldt ook voor 'de ander'. Maar aangezien je alleen maar directe invloed op jezelf hebt, kunnen we daar misschien beginnen?


En toch schijn je niet te begrijpen dat ze bij elkaar horen.Het oude en nieuwe testament. Maar het is zo als de tekst zeg: wie een oor heeft die hore wat de Geest tot de gemeente zegt.
En dat je met jou reactie juist laat zien waar tegen gewaarschuwd wordt bij de gemeente Pergamum....


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 76 gasten