Verbod op godslastering mogelijk toch geschrapt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

CaptainCaveman

Verbod op godslastering mogelijk toch geschrapt

Berichtdoor CaptainCaveman » 30 okt 2008 17:02

Verbod op godslastering mogelijk toch geschrapt

DEN HAAG - Het kabinet wil het verbod op godslastering toch uit het Wetboek van Strafrecht halen. De ministerraad bespreekt vrijdag een voorstel om het veelbesproken maar amper gebruikte wetsartikel 147 te schrappen.
ANP

Artikel 137 over de strafbaarstelling van het beledigen van een groep mensen wegens hun ras, godsdienst, levensbeschouwing of seksuele gerichtheid, zou dan iets worden aangepast. Ingewijden hebben donderdag een bericht daarover in het Reformatorisch Dagblad bevestigd.

Vorig jaar oktober besloot het kabinet het verbod op smalende godslastering juist te handhaven. Vervolgens ontstond in de Tweede Kamer door coalitiegenoot PvdA echter een meerderheid om artikel 147 af te schaffen.

CDA-minister Ernst Hirsch Ballin van Justitie kondigde daarop aan te bekijken of het verbod op godslastering kan worden verbreed naar andere levensbeschouwingen, ook die van niet-godsdienstigen.

Brief
Anderhalve maand later stuurde het ministerie van Justitie per ongeluk een brief over de kwestie (uitbreiding artikel 147) naar de Tweede Kamer die vrij snel werd ingetrokken met de mededeling dat die nooit verstuurd had mogen worden.

De oppositiepartijen D66 en PVV vonden het desondanks maar niks en stelden dat Hirsch Ballin de vrijheid van meningsuiting wil inperken.

Termijn
De afgelopen maanden hebben ministers geregeld achter de schermen over het onderwerp gesproken. Volgens betrokkenen kan er op korte termijn een knoop worden doorgehakt.

De Tweede Kamer wilde uitsluitsel van het kabinet voor de bespreking van de justitiebegroting voor 2009, die volgende week op het programma staat.
(c) ANP

Bron

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 okt 2008 19:31

Er werd nu toch al weinig van aangetrokken. Godslastering wordt nu ook amper aangepakt.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 30 okt 2008 22:27

En terecht natuurlijk. Nu het verbod op majesteitsschennis, zoals iemand elders aangaf, nog afschaffen.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 31 okt 2008 13:05

Vind je dat terecht? Ik voel mij altijd heel naar als mensen God afschilderen op tv, en Hem bespottelijk maken! Maar dat ben ik.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

rafaell

Berichtdoor rafaell » 31 okt 2008 14:26

Tsjah iedereen vind weleens wat naar. Vrijheid van meningsuiting. Daarnaast is God natuurlijk geen rechtspersoon.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Berichtdoor Mortlach » 31 okt 2008 15:01

kwebbel schreef:Vind je dat terecht? Ik voel mij altijd heel naar als mensen God afschilderen op tv, en Hem bespottelijk maken! Maar dat ben ik.


Natuurlijk is het niet fijn als je je daar naar bij voelt, maar ja, als je dat verbiedt, dan kun je alles wel gaan verbieden. Een grap over postzegelverzamelaars? Daar beledig je ook duizenden mensen mee.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 31 okt 2008 16:31

Dat is natuurlijk wel heel simplistisch gesteld. Hoewel ik zelf niet tegen het schrappen ben en het alleen maar logisch vind vanuit het gezichtspunt van vrijheid van meningsuiting voor iedereen, kan ik me vanuit christelijk oogpunt voorstellen dat je het schrappen van deze wet betreurd. Vanuit het christelijke gedachtengoed is de overheid toch dienaresse Gods? Dan behoort zij het ijdel gebruik van de naam van God ook tegen te gaan.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 okt 2008 16:51

rafaell schreef:Tsjah iedereen vind weleens wat naar. Vrijheid van meningsuiting. Daarnaast is God natuurlijk geen rechtspersoon.


Vind jij het dan nodig dat Iemand waar jij van houdt, door het slijk gehaald wordt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 31 okt 2008 17:02

Nodig niet maar niet alles wat ik onnodig vind moet dan ook maar direct verboden zijn.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 31 okt 2008 17:07

Godslastering blijft strafbaar
Godslastering wordt als apart delict geschrapt
Het speciale artikel 147 over godslastering wordt toch uit het wetboek van strafrecht geschrapt. Het kabinet bespreekt vrijdag een voorstel van minister Hirsch Ballin (CDA) van justitie.

Het schrappen van het artikel betekent niet dat het uiten van smalende godslasteringen, zoals het misdrijf in het wetboek van strafrecht wordt omschreven, voortaan is toegestaan. Minister Hirsch Ballin wil de bescherming daartegen onderbrengen in een ander artikel uit het strafrecht. Hij wil dan ook regelen dat de bescherming tegen het krenken van iemands religieuze gevoelens gelijk is aan de bescherming voor iemand wiens niet op religie gebaseerde levensovertuiging wordt beledigd.

De minister wil dat regelen in artikel 137 van het wetboek van strafrecht. Dat stelt straffen op beledigende uitlatingen over dan wel tegen een groep mensen op grond van hun ras, godsdienst of levensovertuiging, hun hetero- of homoseksuele gerichtheid of hun lichamelijke, psychische of verstandelijke handicap.

Op zulke uitlatingen over mensen staat een celstraf van maximaal één jaar. Zijn de uitlatingen gedaan aan het adres van de genoemde groepen, dan is de maximum celstraf zes maanden. Tegen deze vergrijpen hangt nog aan het aanzetten van andere mensen tot haat en discriminatie jegens de eerder genoemde groepen. Op dat misdrijf staat ook maximaal een jaar cel.

Op smalende godslastering staat nu maximaal drie maanden cel. Wat de strafmaat wordt als het niet meer als apart delict in het wetboek van strafrecht staat opgenomen maar elders wordt ondergebracht is nog niet duidelijk.

't Is ons Ballin in z'n bol geslagen!

Timioto

Berichtdoor Timioto » 31 okt 2008 20:17

En terecht, waarom zou een god niet ''beledigd'' of belachelijk gemaakt mogen worden?
En ook alleen de christelijke god, dat is wat ik er van begrijp.
Jammer dat het alleen niet echt verdwijnt maar verplaatst in een ander artikel en word uitgebreid.

Het ''beledigen'' van een religie zou ook mogelijk moeten zijn.
ik zie het zoiezo al als een indirecte belediging, en vind het onnodig dat mensen die het geloof aanhangen zelf ook beledigd moeten zijn.

Maar bovendien discrimineerd en beledigen religies (die ik eigenlijk ook zou moeten mogen beledigen) ook.
Waarom zou ik dat niet mogen doen dan, zeggen wat ik wil over een religie of god

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 31 okt 2008 20:29

lekker binnenkomertje timioto :?

Geen enkel geloof zou door het slijk gehaald mogen worden. Alleen al uit respect voor elkaar zouden de mensen het moeten laten. Het is al erg dat deze wet er moet zijn, maar ben blij dat die er is.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Apollyon

Berichtdoor Apollyon » 31 okt 2008 21:32

Het artikel is niet geschrapt, maar verplaatst.

Ik vraag me echter een aantal zaken af.

- Zijn de uitspraken van Geert Wilders ('Islam is een achterlijke Godsdienst') zometeen te bestraffen met een gevangenisstraf ?
- Kan een atheist zo beledigd raken door 'Hel en Verdoemenis-preken' ten aanzien van ongelovigen, dat deze de predikant de cel in kan werken ?
- 'Ik vind creationisten nogal simpele zielen' (sorry om te zeggen en beschaafd uitgedrukt); ben ik nu rijp voor een geruime tijd gevangenisstraf ?

Enkele kamerleden menen dat deze wetsverandering juist de verdrukking van meningen in de weg kan zitten en ik ben het met hen eens; in plaats van artikel 137 uit te breiden, zou deze gelimiteerd moeten worden tot daadwerkelijke bedreigingen en uitsluiting vanwege een huidskleur, geloof en dergelijke. Dat 'beledigen' moeten ze helemaal schrappen; pro-Israel figuren beledigen Palestijnen en pro-Palestijnen beledigen Israel-lovers. Moeten we die allemaal de cel in gaan gooien ? Schelden is niet leuk, maar een gevangenisstaf ? Schrappen die hele handel.

Yrrfur
Verkenner
Verkenner
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 sep 2008 14:57
Locatie: Ede
Contacteer:

Schrap

Berichtdoor Yrrfur » 01 nov 2008 13:26

Ik vind dat het inderdaad geschrapt moet worden. Ik ben zeer voor vrijheid van meningsuiting en ik vind ook dat je godslastering nooit te persoonlijk moet opnemen.

Gebruikersavatar
Flappie
Kapitein
Kapitein
Berichten: 829
Lid geworden op: 11 feb 2004 00:12
Locatie: London (UK)
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 01 nov 2008 14:08

Mwoh met die wet heeft volgens mij ook vrijwel niemand last gehad van inperking van vrijheid van meningsuiting. Er moet ook niet meer van gemaakt worden dan het is natuurlijk.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten