Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Johan100
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3644
Lid geworden op: 22 okt 2015 15:06
Contacteer:

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Johan100 » 08 jan 2016 13:35

Ik kan me wel grotendeels vinden in de stukjes die ik plaatste!

Psalm 115: de hemel is des Heeren en de aarde heeft Hij de mensenkinderen gegeven.

Om op je laatste vraag terug te komen L&S: als ik 's avonds naar de sterren kijk bij heldere lucht en ik laat mijn gedachte erover gaan over het onmetelijke heelal zie ik ook iets van de grootheid van God en ben ik niet beperkt tot het speldenknopje van de aarde.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 08 jan 2016 14:12

Johan100 schreef:Ik kan me wel grotendeels vinden in de stukjes die ik plaatste!

Psalm 115: de hemel is des Heeren en de aarde heeft Hij de mensenkinderen gegeven.



Als je dat ultraletterlijk wilt lezen, en niet geschreven vanuit een perspectief waarin alles in de lucht voor eeuwig en altijd onbereikbaar zou zijn, dan is het nog maar de vraag wat ze precies met 'hemel' bedoelen.

Om op je laatste vraag terug te komen L&S: als ik 's avonds naar de sterren kijk bij heldere lucht en ik laat mijn gedachte erover gaan over het onmetelijke heelal zie ik ook iets van de grootheid van God en ben ik niet beperkt tot het speldenknopje van de aarde.


En dan zoek je op internet wat plaatjes van de Hubble telescoop op :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 12 jan 2016 20:22

Ik zat er stiekem al een paar weken op te wachten, maar daar is ie dan, de SpaceX compilatie video van de lancering én de landing. Niet alleen prachtige nieuwe close-up beelden in 4K(!!) van de landing, maar ook een mooi kijkje in de enthousiaste en jonge keuken van SpaceX. ::))

https://www.youtube.com/watch?v=ANv5UfZsvZQ

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 18 jan 2016 13:58

Er zal vast een enkeling zijn die deze updates interessant vind, dus ik ga er gewoon lekker mee door :)

Gisteren was het weer zover, de lancering van Jason-3 vanuit Vandenburg, CA op een SpaceX Falcon 9 raket. Alle SpaceX lanceringen dit jaar gaan na het voltooien van de primaire missie (in dit geval dus het afzetten van de Jason-3 satelliet in een hoge polaire baan) een landing proberen en de eerste poging een paar weken geleden was dan ook een succes. Deze landing was echter een stuk complexer omdat deze op een drijvend platform in een redelijk onstuimige zee zou plaatsvinden.

Afbeelding

Maar zelfs tijdens slecht weer wist de 12 verdiepingen hoge eerste trap met een marge van 1,3 meter het middelpunt van het platform te raken. Helaas zat 1 van de 4 uitklapbare poten niet gelocked en viel de raket na de landen langzaam om. Beelden van de landing en het omvallen hieronder:

https://www.youtube.com/watch?v=or5nVPL6E_Y

Over 3 weken is het weer zover, ook weer een landing op het drijvende platform maar dan voor de kust van Florida.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 31 jan 2016 21:58

soms kom je wel eens een plaatje tegen wat de boel een beetje in perspectief stelt. We denken allemaal wel eens dat onze zon groot is, maar dat is ze niet. De zon is piep-piepklein vergeleken met sommige andere monsters out there...

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/ ... ajoris.svg
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 19:05

Niet echt ruimtevaart, maar wel ruimtenieuws.

Wetenschappers hebben voor het eerst direct zwaartekrachtgolven gemeten, een fenomeen dat 100 jaar geleden al door Einstein was voorspeld, en wat nu dus eindelijk experimenteel is vastgesteld.

Voor ons leken: https://www.theguardian.com/science/201 ... he-century

Voor de diehards hier de technische paper:
https://journals.aps.org/prl/abstract/1 ... 116.061102

De meting werd verricht aan 2 om elkaar heen draaiende zwarte gaten (op zich ook al een unicum) en duurde 20 milliseconden. De gevoeligheid van de benodigde meetapparatuur is moeilijk in woorden uit te drukken. Als de afstand tussen ons zonnestelsel en de dichtsbijzijnde ster - op 4 lichtjaar afstand - met letterlijk een haarbreedte zou toenemen, had deze detector het kunnen meten.

De ontdekking volgt precies het ideale wetenschappelijke pad: eerst berekenen wat je kunt meten (de theorie); dan bepalen hoe het bewijs eruit zou zien (de hypothese) en dan het experiment uitvoeren (empirische verificatie)

Het bijzondere aan deze ontdekking is niet alleen wat ik al heb genoemd, maar ook de gevolgen voor de toekomst. Nu we zeker weten dat gravitatiegolven echt bestaan, kunnen we dus metingen gaan doen aan zaken die geen andere straling uitzenden zoals zwarte gaten. Ook kunnen we nu veel verder terugkijken in de geschiedenis van het universum. Normaal gesproken gebruiken we daarvoor licht, maar tot 400.000 jaar naar de Big Bang was het universum te troebel om licht door te laten. Zwaartekrachtsgolven trekken zich echter niets aan van die troebelheid. Wie weet hoe ver terug we straks kunnen meten. Misschien wel helemaal terug tot op het moment van de singulariteit!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 19:15

O, die laatste 20 milliseconden voordat de twee zwarte gaten fuseerden 1,3 miljard jaar geleden, was de energieoverdracht groter dan die van alle sterren in het universum bij elkaar.

Het meetinstrument is op dit moment alleen nog maar tot het meten dit soort enorme golven in staat, maar het is een begin. Nu kunnen ze gaan verfijnen en wie weet wat ze straks allemaal nog kunnen waarnemen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 12 feb 2016 09:24

Eigenlijk verdient dit een eigen topic, het is echt historisch. We wisten stiekem wel dat Einstein gelijk had en ruimtetijd rekbaar is. GPS werkt, we gebruiken gravitatielenzen om dieper in het heelal te kijken en nog veel meer toepassingen uit de theorieen van Einstein werken gewoon. We hadden het echter nooit direct gemeten. Deze golven gingen door de Aarde, vanaf Antartica naar het noorden. En in dat hele korte moment werd de ruimte waarin wij leven een kleine beetje uitgerekt en weer in elkaar gedrukt. Door dat de vrijwel onmogelijk waar te nemen effecten van een extreem zeldzame gebeurtenis precies ons op dit moment in de geschiedenis raken. Hoe langer je er over nadenkt, hoe bizarder het wordt :D

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor de passant » 12 feb 2016 09:30

Mortlach schreef:O, die laatste 20 milliseconden voordat de twee zwarte gaten fuseerden 1,3 miljard jaar geleden, was de energieoverdracht groter dan die van alle sterren in het universum bij elkaar.


Lijkt me buiten gewoon twijfelachtig.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2016 09:50

de passant schreef:Lijkt me buiten gewoon twijfelachtig.


Waarom? De gebeurtenis van binaire zwarte gaten die elkaar verslinden, ik kan me geen heftigere gebeurtenis voorstellen. En daarbij kunnen wetenschappers de energie gewoon uitrekenen. Als het in de paper staat, hebben ze dat dus gedaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

de passant
Sergeant
Sergeant
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 okt 2014 12:16

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor de passant » 14 feb 2016 14:06

Mortlach schreef:
Waarom? De gebeurtenis van binaire zwarte gaten die elkaar verslinden, ik kan me geen heftigere gebeurtenis voorstellen. En daarbij kunnen wetenschappers de energie gewoon uitrekenen. Als het in de paper staat, hebben ze dat dus gedaan.


Heb het nog even nagelezen, ..had een beetje gelijk Er stond: "“The shock would have released more energy than the light from all the stars in the universe for that brief instant."
Hier heb je gelijk al een probleem, er worden appels en peren vergeleken , namelijk het woord energie en het woord licht(wat ook een vorm van energie(overdracht) is), niet al te exact deze weergave , ik heb gelijk in de mate dat er niet staat dat het om alle energie gaat (leek me al sterk) maar bedoelt waarschijnlijk lichtenergie , wat maar een gedeelte is van alle energie die een ster uitstraalt.
Maar zelfs dan nog blijft het een betwiste uitspraak , immers hoeveel sterren zijn er in het heelal(ik weet het ook niet maar als ik een gooi (schatting, natte vingerwerk) mag doen 7 miljard minimaal a maximaal 115 miljard )(ga jij natuurlijk weer op zeggen dat de wetenschap andere getallen noemt, helaas kan de wetenschap hun beweerde aantallen ook absoluut niet bewijzen , leuk en eerlijk zou zijn als ze toegeven dat ze volgens (wiskundige) modellen werken(wordt mij iets te vaak verzwegen), dat weten we dus niet! en ook niet eens hoeveel energie elke ster uitstraalt, pas al je dat weet kun je een ware uitspraak doen! conclusie: leuk maar onbewezen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 14 feb 2016 16:19

de passant schreef:Heb het nog even nagelezen, ..had een beetje gelijk Er stond: "“The shock would have released more energy than the light from all the stars in the universe for that brief instant."
Hier heb je gelijk al een probleem, er worden appels en peren vergeleken , namelijk het woord energie en het woord licht(wat ook een vorm van energie(overdracht) is), niet al te exact deze weergave , ik heb gelijk in de mate dat er niet staat dat het om alle energie gaat (leek me al sterk) maar bedoelt waarschijnlijk lichtenergie , wat maar een gedeelte is van alle energie die een ster uitstraalt.


Mwa, ik heb natuurlijk niet bij die lui aan tafel gezeten toen ze dit doorrekenden, maar licht is gewoon een beperkt bereik binnen het electromagnetische spectrum en ik neem aan dat als ze 'energie' zeggen, ze niet alleen lichtenergie bedoelen. Daarvoor zijn wetenschappers meestal te precies; wetenschapsjournalisten daarentegen...

Maar zelfs dan nog blijft het een betwiste uitspraak , immers hoeveel sterren zijn er in het heelal(ik weet het ook niet maar als ik een gooi (schatting, natte vingerwerk) mag doen 7 miljard minimaal a maximaal 115 miljard )(ga jij natuurlijk weer op zeggen dat de wetenschap andere getallen noemt, helaas kan de wetenschap hun beweerde aantallen ook absoluut niet bewijzen , leuk en eerlijk zou zijn als ze toegeven dat ze volgens (wiskundige) modellen werken(wordt mij iets te vaak verzwegen), dat weten we dus niet! en ook niet eens hoeveel energie elke ster uitstraalt, pas al je dat weet kun je een ware uitspraak doen! conclusie: leuk maar onbewezen.


115 miljard sterren? Ik denk dat je met 115 miljard sterrenSTELSELS een heel stuk dichter in de buurt komt.

http://www.space.com/26078-how-many-sta ... there.html

Maar goed, het wordt het haarkloverij van heb ik me jou daar. Het was helemaal de bedoeling niet om bewijs te leveren, maar om een analoog te vinden voor de onvoorstelbaar cataclysmische gebeurtenis die plaatsvond.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2016 18:16

Geen nieuws, maar een leuk wetenswaardigheidje wat ik laatst toevallig tegenkwam.

Wist je dat je met een ruimtevoertuig door een astroïdegordel zou vliegen (de Kuyperbelt, bijvoorbeeld), je hoogstwaarschijnlijk geen ruimtepuin zult tegenkomen. Sterker nog, NASA houdt er niet eens rekening mee bij het berekenen van banen of de voorbereiding. De kans dat de sonde door iets wordt geraakt is gewoon te klein. De ruimte is echt heel erg leeg. Zelfs astroidegordels zijn voornamelijk leeg :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Yoshi

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Yoshi » 03 mar 2016 20:44

Dat is leuk om te weten.
Dan is al die drukte van Han Solo ook lichtelijk overdreven wanneer de computer voor het berekenen van de baan voor de hyperdrive mankementen vertoond.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2016 21:19

Yoshi schreef:Dat is leuk om te weten.
Dan is al die drukte van Han Solo ook lichtelijk overdreven wanneer de computer voor het berekenen van de baan voor de hyperdrive mankementen vertoond.


Inderdaad. Dankzij Hollywood hebben we het idee dat een astroïdengordel een stuk ruimte is waar de brokstukken over elkaar heen tuimelen en waar je spannende achtervolgingen kunt houden. In werkelijkheid is het eerder "hé, kijk, een brokje steen, we zitten vast middenin de astroïdengordel"

Aan de andere kant wil je natuurlijk niet het risico lopen dat je hyperdrive-rit uitkomt middenin een ster :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten