Ruimtevaart nieuws topic

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2013 10:54

Mortlach schreef:Mooi is dat, hè? Kleine correctie echter, niet het zonnestelsel is verlaten, maar de heliosfeer. De grens van het zonnestelsel zelf wordt bereikt rond het jaar 40.000 :-)


Ik heb er niet heel veel verstand van, dit in tegenstelling tot o.a. Mortlach...
Mortlach, kun je uitleggen wat het verschil is tussen heliosfeer en zonnestelsel?
De door jou genoemde 40.000 jaar wordt op diverse sites genoemd als aankomstdatum bij de eerstvolgende ster.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor elbert » 13 sep 2013 11:08

Mortlach schreef:Mooi is dat, hè? Kleine correctie echter, niet het zonnestelsel is verlaten, maar de heliosfeer. De grens van het zonnestelsel zelf wordt bereikt rond het jaar 40.000 :-)
De heliosfeer wordt algemeen gezien als de grens van ons zonnestelsel, maar daar kun je over twisten. Bijvoorbeeld: de Oortwolk hoort eigenlijk wel bij het zonnestelsel, maar ligt weer buiten de heliosfeer. Voyager 1 bevindt zich nu in de interstellaire ruimte, dus de ruimte tussen de sterren in. Het jaar 40.000 wordt gegeven als benadering waarbij Voyager 1 het dichtste bij een andere ster komt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2013 11:37

StillAwake schreef:Ik heb er niet heel veel verstand van, dit in tegenstelling tot o.a. Mortlach...
Mortlach, kun je uitleggen wat het verschil is tussen heliosfeer en zonnestelsel?
De door jou genoemde 40.000 jaar wordt op diverse sites genoemd als aankomstdatum bij de eerstvolgende ster.


Zo heel veel weet ik er ook niet van hoor :-)

De heliosfeer is de 'bubbel' met plasmadeeltjes die door de zon worden uitgestoten. Het zonnestelsel zoals gedefinieerd door NASA is het gebied met alle hemellichamen die door de zwaartekracht van de zon in een baan worden gehouden. En we hebben een paar kometen rondvliegen die heel, heel ver weg zijn. Zwaartekracht is wat dat betreft een geweldige kracht.

Voyager vliegt nu door een gebied waar hij meer deeltjes tegenkomt die van andere sterren afkomstig zijn dan deeltjes van de zon. Maar voor de media klinkt het natuurlijk veel spannender om te zeggen dat we het zonnestelsel uit zijn - daar kunnen mensen zich in ieder geval nog IETS bij voorstellen.

In de analyse van NASA zelf wordt er niet gesproken over het verlaten van het zonnestelsel.
http://www.nasa.gov/mission_pages/voyag ... jLpmcakpTA

Het verwarrende is - als ik het goed lees - dat er een deel 'interstellaire ruimte' is dat tegelijkertijd deel uitmaakt van ons zonnestelsel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2013 12:08

Mortlach schreef:Zo heel veel weet ik er ook niet van hoor :-)

De heliosfeer is de 'bubbel' met plasmadeeltjes die door de zon worden uitgestoten. Het zonnestelsel zoals gedefinieerd door NASA is het gebied met alle hemellichamen die door de zwaartekracht van de zon in een baan worden gehouden. En we hebben een paar kometen rondvliegen die heel, heel ver weg zijn. Zwaartekracht is wat dat betreft een geweldige kracht.

Voyager vliegt nu door een gebied waar hij meer deeltjes tegenkomt die van andere sterren afkomstig zijn dan deeltjes van de zon. Maar voor de media klinkt het natuurlijk veel spannender om te zeggen dat we het zonnestelsel uit zijn - daar kunnen mensen zich in ieder geval nog IETS bij voorstellen.

In de analyse van NASA zelf wordt er niet gesproken over het verlaten van het zonnestelsel.
http://www.nasa.gov/mission_pages/voyag ... jLpmcakpTA

Het verwarrende is - als ik het goed lees - dat er een deel 'interstellaire ruimte' is dat tegelijkertijd deel uitmaakt van ons zonnestelsel.


Mortlach, volgens jouw definitie overlappen zelfs sterrenstelsels elkaar, omdat ook binnen ons zonnestelsel de gravitatie van bijvoorbeeld alpha centauri nog steeds (hoewel verwaarloosbaar) aanwezig is.
In hoeverre bestaat er een eensluidende definitie van "zonnestelsel"?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 13 sep 2013 12:45

StillAwake schreef:Mortlach, volgens jouw definitie overlappen zelfs sterrenstelsels elkaar, omdat ook binnen ons zonnestelsel de gravitatie van bijvoorbeeld alpha centauri nog steeds (hoewel verwaarloosbaar) aanwezig is.


Ik denk dat je niet helemaal goed leest wat ik schrijf. Ik heb het over zaken die door de zwaartekracht van de zon in een baan worden gehouden. Dat er door andere sterren zwaartekracht op diezelfde deeltjes wordt uitgeoefend die groter is dan 0 doet daar niets aan af, maar dat heb ik dus ook niet gezegd.

In hoeverre bestaat er een eensluidende definitie van "zonnestelsel"?


Ach, daar zullen ongetwijfeld ideeën over zijn. Ik vind die van NASA aanhouden best een goede keuze.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor StillAwake » 13 sep 2013 13:03

Mortlach schreef:Ik denk dat je niet helemaal goed leest wat ik schrijf. Ik heb het over zaken die door de zwaartekracht van de zon in een baan worden gehouden. Dat er door andere sterren zwaartekracht op diezelfde deeltjes wordt uitgeoefend die groter is dan 0 doet daar niets aan af, maar dat heb ik dus ook niet gezegd.


In dat geval heb ik je post inderdaad niet goed gelezen/begrepen.
In een eerdere post zei je echter dat het nog zo'n 39.787 jaar duurt voordat de grens van het zonnestelsel bereikt is. Dat is de datum die NASA noemt voor het bereiken van het punt waarop de volgende ster het dichtst bij is. op deze wijze lijk je de grens van het zonnestelsel te leggen op de plaats waarvandaan een andere ster dichterbij is, en dus een ander zonnestelsel bereikt wordt. Als dat inderdaad je bedoeling is valt de volledige interstellaire ruimte onder de stelsels van de diverse sterren in het heelal. Vandaar mijn verkeerde interpretatie van je uitleg.

Mortlach schreef:Ach, daar zullen ongetwijfeld ideeën over zijn. Ik vind die van NASA aanhouden best een goede keuze.


mee eens, maar zoals ik net al aangaf noemde je in een eerdere post een getal wat niet echt aan de NASA-definitie voldoet.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Sjaak84 » 17 nov 2013 00:26

Maandag is het zo ver, een nieuwe sonde gaat naar mars :)

http://www.nu.nl/wetenschap/3630495/nas ... -mars.html
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7928
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor StillAwake » 10 feb 2014 13:28

Sjaak84 schreef:Maandag is het zo ver, een nieuwe sonde gaat naar mars :)

http://www.nu.nl/wetenschap/3630495/nas ... -mars.html

Binnenkort de eerste bemande sonde naar Mars, een "one-way-ticket"...
Schijnen toch heel veel mensen naar toe te willen.
Lijkt me ongelofelijk saai...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor hettys » 10 feb 2014 18:43

Nou, saai, het lijkt me ongelooflijk deprimerend dat je nooit meer terug kunt. En je zit daar dan met een paar mensen waar je nooit mee vanaf komt, waar je geen afscheid van kan nemen, al vindt je ze nog zo vervelend. Maar het schijnt wel nuttig te zijn voor de toekomst, als we daar ooit willen wonen.
Want er moeten ongelooflijk veel plantjes gepoot worden om voldoende zuurstof te krijgen om daar ooit te kunnen ademen.

Nou. ik denk niet dat ik me aanmeld.

Het nieuws van vandaag is trouwens dat er een wel heel oude ster is ontdekt:
http://www.scientias.nl/de-methusalem-o ... ooit/97725
Ook gif is geschapen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2014 19:41

Ik zou zelf ook niet gaan, maar je gaat er wel mee de geschiedenisboeken in, natuurlijk. Een ex-collega van mij heeft zich geloof ik aangemeld. Is toch single, heeft nauwelijks een band met famile, dus weinig om voor 'thuis' te blijven.

En wat betreft dat niet van elkaar af kunnen komen... ach, wat dat betreft zal het niet veel verschillen van in een klein dorp wonen :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Sjaak84 » 10 feb 2014 23:15

Ik vraag me af, hoe moreel/ethisch is het om mensen naar mars te sturen zonder dat ze ooit terug kunnen?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 11 feb 2014 11:02

Sjaak84 schreef:Ik vraag me af, hoe moreel/ethisch is het om mensen naar mars te sturen zonder dat ze ooit terug kunnen?


Nou ze kiezen er natuurlijk zelf voor. Daarnaast zullen er behoorlijke pittige psychologische testen aan vooraf gaan, ik weet zeker dat de mensen die uiteindelijk gaan ook echt goed begrijpen waar ze aan beginnen en hier volledig achter staan.

Ook is lang niet zeker dat ze nooit terug kunnen. Er is geen garantie dat het ooit kan, maar ze werken er wel aan. Uiteindelijk zal een betrouwbare "pendeldienst" tussen de Aarde en Mars essentieel zijn.

Als ik geen familie, vrienden en een fantastische vriendin had gehad dan had ik mezelf ook opgegeven. Wat een kans om deel uit te maken van een historische gebeurtenis. Alsof je mee kan varen met Columbus of Marco Polo, de eerste stap van het menselijk ras naar een multi-planetaire beschaving. En uiteindelijk draagt dit hopelijk bij aan het voortzetten van het menselijk ras. Momenteel zijn we één grote astroide, nucleare oorlog of biologische ramp verwijdert van totale uitsterving.

En ga je je niet vervelen daar? Spijt krijgen? De lucht, oceaan, bloemen, planten missen? Wellicht, misschien wel zeker, en toch zou ik het er voor over hebben.

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 11 feb 2014 14:27

Overigens vind ik Mars behoorlijk mooi en veel weg hebben van de Aarde;

http://www.360cities.net/nl/image/mars- ... 12.18,85.0

Gebruikersavatar
Sjaak84
Sergeant
Sergeant
Berichten: 408
Lid geworden op: 27 nov 2011 16:32

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Sjaak84 » 11 feb 2014 16:18

Lock&Stock schreef:
Nou ze kiezen er natuurlijk zelf voor. Daarnaast zullen er behoorlijke pittige psychologische testen aan vooraf gaan, ik weet zeker dat de mensen die uiteindelijk gaan ook echt goed begrijpen waar ze aan beginnen en hier volledig achter staan.


Mensen die zelfmoord willen plegen kiezen er ook zelf voor. Moeten we dan zelfmoord toestaan? Aangezien het toch een eigen keuze is?
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Lock&Stock

Re: Ruimtevaart nieuws topic

Berichtdoor Lock&Stock » 11 feb 2014 16:55

Sjaak84 schreef:
Mensen die zelfmoord willen plegen kiezen er ook zelf voor. Moeten we dan zelfmoord toestaan? Aangezien het toch een eigen keuze is?


Appels en peren, dit is geen doodvonnis, eerder een moeilijk omkeerbare beslissing. Net zoals de bewuste en levensgevaarlijke beslissing van elke astronaut om bovenop het equalivent van een kleine atoombom te gaan zitten.

Of moet dat ook verboden worden?


Terug naar “Actualiteit & Politiek”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten