Presidents/senaat verkiezingen 2020

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Presidents/senaat verkiezingen 2020

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2024 11:00

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2024 16:06

StillAwake schreef:Cisgender is een manier om de klassieke geslachten in te passen in de huidige genderdoctrine. En dan nog, ik identificieer me niet als cisman, maar als man. Ik snap niet zo goed waarom ik ineens een andere geslachtsaanduiding moet accepteren omdat het geslacht waarmee ik me identificeer ineens niet meer salonfähig is.

Zoals ik al zei, ik ben het met je eens dat 'man' genoeg is, tenzij er een medische noodzaak is om het de cis/trans-status duidelijk te maken.

Ik stel ook nergens voor om iemand die graag als man aangesproken wordt stug als vrouw te blijven aanspreken, maar ik zie niet in waarom ik in mijn officiele gegevens niet meer kan aangeven dat ik man ben. Zeker niet als ik het moet invullen in het vakje "fødselskjønn".
En ik snap best dat het kwetsend voor iemand is als het geslacht wat diegene zichzelf toedicht (ik kan zo gauw geen betere verwoording vinden, omdat ik toch wel vrij sterk van mening ben dat er feitelijk maar twee geslachten zijn op een aantal medische bijzonderheden na) door de goegemeente niet benoemd wordt. Maar draai dat dan niet om, waardoor mensen ineens een in hun eigen optiek niet bestande geslachtsregistratie moeten aannemen.

Waarom zou dat niet worden omgedraaid? Omdat jij er nu last van hebt in plaats van de transgender personen? Het is inderdaad heel vervelend als je op officiële papieren een gender moet invullen dat je niet hebt.

Ik voel me er niet prettig bij dat ik mijzelf "man" wens te noemen, maar dat in de officiele documentatie niet kan aanvinken, omdat deze categorie blijkbaar een andere betekenis is gaan krijgen. En ik snap je punt dat het in het Engels (overigens ook pas vrij recent) twee verschillende betekenissen gekregen heeft, maar mijn punt is dat ik een uitdrukking voor mijzelf moet hanteren die alleen in de LHBTI-hoek gangbaar is om het oerwoud aan nieuwe geslachtsvormen te herdefinieren. Het verschil tussen gender en geslacht begrijp ik, maar de aloude aanduiding "man" sloeg op het geslacht waarmee je geboren bent. Dat een enkeling daar ontevreden mee is snap ik, maar waarom moet iedereen ineens een nieuwe term hanteren?

Een enkeling? De schattingen lopen op tot wel 1,6%. Dat zijn in Nederland bijna 300.000 mensen.

En je zegt dat er geen herdefiniering plaats gevonden heeft. Daar ben ik het niet mee eens, pak m beet 20 jaar geleden had niemand van het begrip "cis" gehoord, en kon de hele wereld prima leven het het feit dat er twee geslachten bestonden.

Behalve die eerder genoemde 300.000 dan. Dat is het probleem een beetje. Omdat deze mensen nu ruimte hebben om zichzelf te zijn, zijn ze ineens zichtbaar. En omdat mensen ze nu pas zien, denken sommigen dat er vroeger geen transgender mensen waren. Ken je die grafiek over het aantal linkshandigen waarbij de lijn op een gegeven moment omhoog schiet tot een nieuw plateau? Als je dat ziet en je afvraagt "waarom zijn er ineens zoveel meer linkshandigen", maak je dezelfde denkfout.

Dat ik nu uit 19 vakjes mag kiezen geeft toch wel aan dat er een herdefiniering plaats gevonden heeft.

Alleen een nadere specificering omdat het oude systeem door de praktijk is ingehaald. Als 1,5 procent van de bevolking ergens mee zit, dan wordt daar iets mee gedaan. Het is wel grappig trouwens, want je zegt "het geslacht waarmee je geboren bent" en ik denk direct "dat is niet altijd hetzelfde als het geslacht dat bij je geboorte aan je is toegewezen". Voor mij is het een feit dat je bij de geboorte niet eens kunt zeggen wat het geslacht van de baby zal zijn. Naar de geslachtsdelen kijken en zeggen "een jongetje/een meisje" werkt in slechts 98,5% van de gevallen.

Allereerst kijk ik bijzonder weinig TV, en luister ik hoogst zelden naar de radio (alleen bij grote nieuwsfeiten, op alle andere momenten heb ik liever mijn eigen spotify-asccount). In die zin vraag ik me af of het gevoel wat ik daarbij heb representatief is.
En ja, als ik dan wél een keeer TV kijk zie ik eigenlijk zelden iemand van Christelijke snit die niet als achterhaald wordt weggezet. En dat is inderdaad jammer, maar daar kan ik niet echt mee zitten.

Ik ben blij dat jij hier geen last van hebt, maar je geeft het zelf al aan toch jammer te vinden. Mensen die meer media consumeren, hebben dat gevoel misschien sterker.

Dat de media een afspiegeling van de maatschappij is: in een ideale wereld wellicht, maar in werkelijkheid wordt de media gedomineerd door een politiek links georienteerd en politiek correct gezelschap. In de Nederlandse situatie zijn de meeste omroepen van linkse origine, en ik denk dat dat op een bepaalde wijze ook wel logisch is.

Ik snap nooit zo goed waarom "politiek correct" als negatief wordt gezien. Ik zie dat als "anderen niet met opzet proberen te kwetsen" en dat lijkt me een goed uitgangspunt.

Sowieso ligt dat in de VS anders, omdat er daar wél een rechts medialandschap en een links medialandschap bestaat. Een landschap waar de politiek vrijwel geen invloed op heeft (en zodoende snap ik ook niet zo goed wat de verkiezing van Trump met de Amerikaanse onafhankelijke media te maken heeft).

En als ik rechtse Amerikaans media bekijk, dan is het niets anders als anderen zo grof mogelijk proberen te kwetsen. Ik las in een recentie over een recente antitrans-film het volgende (parafrase) "deze film is niet grappig; als je moet lachen, is het omdat de makers dezelfde mensen haten als jij." Dat is het verschil voor mij: links maakt zich hard tegen nazi's en theocraten; rechts tegen transgenders en klimaatactivisten. (bij benadering dan). Het is wel goed dat het beeld van de 'domme redneck' niet zo veel meer in zwang is.

Maar goed, even weer iets actueels en over de politiek. Er is voor het eerst een transvrouw verkozen in het House of Representatives (voor Delaware, geloof ik). Prima ontwikkeling en ik hoop dat ze haar district goed zal vertegenwoordigen. En helaas is er ineens ook door een andere congreslid een wetsvoorstel ingevoerd om mensen in Congress te dwingen de WC te gebruiken die bij het geslacht dat bij je geboorte aan je is toegewezen. Alleen maar om deze ene vrouw te pesten dus. Daar stoor ik mij dus aan. Laat mensen die gewoon poepen waar ze willen. Aan de ene kant lopen mensen te roepen dat transvrouwen de vrouwen-WC's proberen binnen te dringen om "echte" vrouwen te kunnen aanvallen; en aan de andere kant verdedigen mensen sekscriminelen zoals Matt Gaetz (en Donald Trump trouwens).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 22 nov 2024 16:34

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 nov 2024 21:35

Genderneutrale toiletten zijn toch niet zo raar als hetbgewoon afgesloten toiletten zijn? Ik heb het hier en daar ook wel eens meegemaakt dat vrouwen ook gebruik mogen maken van de andere toiletten. De urionoirs waren helemaal achterin. Dus dat ging best prima en het scheelt een hoop want anders staat er bij de vrouwentoiletten altijd een lange rij na een voorstelling. En tja, als campingganger ben je dat toch ook wel een beetje gewend?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 nov 2024 22:34

StillAwake schreef:Ik heb sowieso wel de indruk dat onze meningen dichter bij elkaar liggen dan in een discussie zichbaar is.
Een discussie gaat in op de verschillen, waar de overeenkomsten vaak veel groter zijn.

Blij dat te horen, zo zie ik het zelf ook.

Mijn moeite zit er vooral in dat het voor transgenders nu mogelijk is om hun geslacht zelf te kiezen, maar dat voor het overgrote deel van de Noorse bevolking (de 98,5% die jij noemt) het geslacht waar ze zich mee identificeren een andere naam gekregen heeft.
Blijkbaar gaat de vrijheid om je eigen geslacht te mogen benoemen ten koste van mensen die het gewoon bij "man" danwel "vrouw" wensen te houden.

Tja, ik zie het als toespitsing, alsof je van "man" naar "rechts-/linkshandige man" gaat, om die analoog nog wat verder uit te melken.

Dat zou ik inderdaad benoemen als "een enkeling". Ik snap dat je het wereldwijd over best grote getallen hebt, maar procentueel blijft het apart dat de 1.6% van de bevolking in de media en de nieuwuiting nnogal oververtegenwoordigd is.

Je zegt oververtegenwoordigd, maar ik ervaar toch heel anders. Daarmee komen we terug op mijn eerdere punt dat "aanwezig zijn in media" voor sommigen blijkbaar wordt gezien als "oververtegenwoordigd in media". Als rechts zou ophouden met de bestrijding en het verketteren, zou je er nauwelijks meer over horen. Je hoort nooit "De bieb heeft 100 nieuwe boeken en 1 ervan gaat over transgender personen"; Je hoort wel "boek over transgenders uit bieb verwijderd na protesten/bommeldingen." Dus die aandacht, door wie wordt dat veroorzaakt?

Je hebt me nooit horen beweren dat er vroeger geen transgenders waren. Sterker nog, ik denk dat er zelfs linkshandige transgenders waren ;-)
Maar iedereen wordt geboren als man danwel vrouw (de eerder genoemde biologisch ingewikkelde gevallen daargelaten), en dat is voor mij eigenlijk wel een vaststaand feit.
En voor dat je dat aan mijn religieuze overtuiging linkt: ik ben bepaald niet religieus opgevoed, en ook toen had ik dezelfde moeite met dit fenomeen, hoewel het toen veel minder aandacht kreeg (ik ben blijkbaar al heel oud... )
Naar de geslachtsdelen kijken en stellen welk geslacht de baby heeft is mijns inziens de enige manier waarop je het kunt doen. en dat werkt (biologisch ingewikkelde gevallen daargelaten) altijd!
Dan kan het best zijn dat een persoon later denkt toch het andere geslacht te hebben, maar dat is dan ook de reden dat diegene nooit volwaardig man of vrouw zal zijn.
Met volwaardig bedoel ik dat diegene ook in staat is voor nageslacht te zorgen op de mannelijke danwel vrouwelijke manier. Daarbij volledig beseffend dat ook mensen uit die 98,5% onvruchtbaar kunnen zijn).
Daarmee is iemand nog steeds wél een volwaardig persoon, dit om misverstanden bij voorbaat uit te wereld te helpen ;-)

Je maakt het jezelf wel heel erg ingewikkeld zo. Als je geen kinderen kunt krijgen, ben je geen 'volwaardige' man/vrouw, maar wel een volwaardige persoon? Dat is een gevaarlijke gedachte, in mijn ogen. Ik ben benieuwd als je 1000 mensen vraagt naar de definitie van 'man' of 'mannelijkheid', hoeveel er dan als eerste "nageslacht kunnen creëren" noemen.

En wat als je wel kinderen zou kunnen verwekken maar dat niet wilt, ben je dan wel 'volwaardig'? Ik blijf er aanhalingstekens omheen zetten want ik vind het om eerlijk te zijn een gruwelijk woord in deze context. Iemand die teelbal- of baarmoederhalskanker krijgt waarbij e.e.a. moet worden weggehaald, zie je die personen ook als 'onvolwaardige mannen/vrouwen'? Ik hoop oprecht van niet, want ik zou me redelijk geschoffeerd voelen als mij dat overkwam.

En verder blijft het wringen rond het verschil tussen sekse en gender. Je kunt bij de geboorte de sekse van een kind misschien vaststellen, maar het gender niet. De kans dat die twee overeenkomen is vrij groot, 98,5% blijkbaar.

Ik benoem "politiek correct" niet als negatief. Bepaald niet, het lijkt me vaak een prettige insteek. Ik denk alleen dat "politiek correct" en "afspiegeling van de maatschappij" met elkaar in tegenspraak zijn.
Daarnaast merk ik ook wel eens dat politiek correct en eerlijk niet altijd in elkaars verlengde liggen. Politieke correctheid ontaard ook wel eens in dingen niet durven zeggen, en kan best beknellend werken.

Goed, het moet niet uitdraaien op zaken niet durven zeggen, maar vaak gaat het om de manier waarop je dingen zegt, of dat de dingen die je zegt gewoon veel te kort door de bocht zijn. Dat zie je in die discussie over de rellen in Amsterdam ook heel duidelijk.

Ik vind het ook neit prettig als mensen met een ander geslacht de toiletruimte binnenlopen waar ik sta te wateren.
Dus in die zin kan ik me voorstellen dat het toelaten van deze persoon tot de toiletten naar eigen keuze niet veilig voelt voor de personen die al gewend waren daarheen te gaan.
Dan is het een kwestie van: laten we 99% van de aanwezigen zich hier opgelaten bij voelen, of kiezen we ervoor dat die ene persoon een bepaalde discretie te berde brengt.
Voor de duidelijkheid, ik ken de specifieke casus niet, maar heb dezelfde discussie in Nederland wél meegemaakt toen bij mijn werkgever genderneutrale toiletten kwamen.

Ik zou er niet wakker van liggen. Op reddit zie je zo nu en dan berichten langskomen van ouders die niet weten welk toilet ze moeten gebruiken als hun jonge kind moet plassen in het winkelcentrum of de bioscoop. En blijkbaar is dit een heet hangijzer voor veel mensen terwijl het antwoord voor mij gewoon "de dichtstbijzijnde" is; als je als vader met je jonge dochter een vrouwentoilet betreedt, is het wel zo netjes om je even aan te kondigen, maar het idee dat dat taboe zou zijn, daar heb ik echt niets mee.

Ik heb ook niet het idee dat als iemand echt kwaad in de zin heeft, een toiletdeur of een taboe veel helpt. En dat dit - zoals met zo veel dingen in de VS - volledig buitenproportioneel is opgeblazen. De angst is puur theoretisch want in de praktijk willen mensen gewoon even plassen/poepen, handen wassen en zijn ze er weer vandoor.

En laten we wel wezen; er zijn transgender personen waar je het echt niet aan ziet als je het niet al weet. Dus buiten het feit dat het vreemd en wreed is om die mensen uit de openbare ruimte te weren door toiletgebruik te verhinderen, zou je ze ook nog eens in gevaar kunnen brengen. Als er een knoest van een kerel met een enorme baard ineens de damestoilet binnenkomt 'omdat dat de enige plek is waar hij wettelijk gezien mag plassen', is de kans in de VS levensgroot dat iemand de politie belt of een enorme heisa maakt. Terwijl als je deze persoon gewoon in het mannentoilet had laten plassen niemand daar iets van zou hebben gemerkt, zelfs als iemand die persoon had gezien!

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 25 nov 2024 11:45

-

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 nov 2024 21:59

StillAwake schreef:Nu heb ik eigenlijk nog nooit gehoord dat na bommeldingen een boek uit een bibliotheek gehaald is. Sterker nog, de meeste "controversiele" boeken worden vaak juist beter gelezen, en dus in groter getale aangeschaft.

Google "Bomb threat Library" en je krijgt een hoop - recente - resultaten.

Dan begrijp je mij enigszins verkeerd, ik probeer aan te geven dat een als vrouw geboren persoon nooit 100% man zal zijn.
Omdat er altijd hormonen geslikt moeten worden, en omdat een aantal typisch mannelijke organen niet aanwezig zijn.
Dat er ook mensen die wél volwaardig man of vrouw zijn toch onvruchtbaar zijn is pijnlijk, maar ik probeerde juist aan te geven dat het niet-volwaardig onderdeel zijn van het geslacht waar je je mee identificeert niet voor hen geldt.

Nogmaals: nee, ik zie zo iemand als een 100% volwaardig man of vrouw. Een transgender daarentegen blijft voor mij toch altijd iemand uit het geslacht waar diegene mee geboren is.

Helder. Wel een bijzonder lichaamsgerichte visie op gender die het emotionele/gevoelsdeel vrijwel negeert, dus heel behulpzaam vind ik het allemaal niet. En het schurkt ook wel tegen het 'cherrypicking' aan. Een transmans is niet 100% omdat hij geen scrotum heeft, maar een cisman die zijn scrotum door teelbalkanker kwijt is wel. Beide gebruiken hormonen trouwens; bij beide zijn typisch mannelijke organen niet aanwezig.

Persoonlijk zou ik met mijn dochter het herentoilet bezoeken. Domweg omdat ik me er zelf ook niet prettig bij voel om een damestoilet binnen te hobbelen. Het gaat er niet om of mensen kwaad willen, het gaat er om waar mensen zich al dan niet prettig bij voelen.
Dat kan waar zijn (al vind ik in dezen de term "kerel" in dezen wat gezocht, maar je onderstreept feitelijk mijn punt. Als iemand die er volledig uitziet als man een vrouwentoilet binnenhobbelt wordt dat als problematisch ervaren. En dat heeft met een stukje privacy van de overige gebruikers van dat toilet te maken.

Ja, en dat doet deze kerel alleen omdat de wet hem daar toe dwingt. Als je zo iemand gewoon in het mannentoilet laat, grijpt 'ie een stalletje en is er verder geen enkel probleem. Maar het gaat helemaal niet om de "veiligheid van vrouwen" of waar mensen zich prettig bij voelen; het gaat om het weren van deze personen uit de openbare ruimte door het hen onmogelijk te maken basale menselijke functies waaronder toiletbezoek uit te voeren. Een transgender persoon die weet dat hij de wet moet breken om naar een concert, restaurant of lezing te kunnen gaan, die gaat misschien wel niet en dat is precies de bedoeling van dit soort onzinnige wetten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2024 10:00

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2024 16:33

StillAwake schreef:Klopt, maar wel voornamelijk Amerikaanse resultaten, en ik heb ook niet zozeer de indruk dat het daarbij uitmaakt of er een progressief danwel een conservatieve regering zit.

Ja, excuses, dit speelt eigenlijk zo goed als alleen in de VS, maar aangezien de 'culture war' daar ondertussen zo goed als het grootste exportproduct is, is het niet onbelangrijk. Wat dat betreft is de VS soms ook toonaangevend als het om dit soort onzin gaat.

Bij de geboorte van een kind wordt het geslacht vastgesteld. Dat is nu eenmaal een bijzonder lichaamsgerichte benadering, omdat een baby van nog geen uur oud hoogst zelden in discussie gaat over het toegewezen geslacht.
Het geslacht wordt bepaald aan de hand van de organen die typisch zijn voor één van de twee geslachten. Ik zou zo gauw geen betere methode weten, jij wel?

Het probleem blijft dat ik geslacht en gender onderscheidt en jij blijkbaar niet.

En ik ken (helaas) een vrouw waarvan de Baarmoeder verwijderd is: ze zegt zelf dat ze sinsdien worstelt met haar identiteit.

Wat vervelend voor deze vrouw; ik ken zelf ook mensen die hetzelfde meemaken en ervaren. Maar het ironische hier is dat je hierbij afgaat op haar ervaring en gevoel. Dat is in dit geval dus blijkbaar leidend en dat is veelzeggend.

Als iemand er volledig uitziet als iemand van het andere geslchat zal niemand daar moeilijk over doen bij "verkeerd" toiletbezoek.

Maar onder de voorgestelde wet is het wél illegaal en er zijn altijd mensen die er wél moeilijk om doen. Ik herinner me nieuwsberichten over ouders die een school aanklaagden omdat ze het niet eerlijk vonden dat die school een jongen liet meespelen in het meisjesteam tijdens een uitwedstrijd. Blijkt alleen dat die 'jongen' waar ze zich op richtten gewoon een cisgender meisje was. Ik kan me de ellende van dat kind nauwelijks voorstellen, dat je ineens aan een rechter moet gaan bewijzen dat je een meisje bent.

En je houding is verder problematisch omdat je man-zijn/vrouw-zijn laat afhangen van iemands uiterlijk. "Als je aan genoeg visuele criteria voldoet, zullen we erkennen dat je man bent en mag je naar het herentoilet. Voldoe je niet aan genoeg criteria, dan niet." Dat is onhoudbaar en arbitrair.

Ik doelde er meer op dat ik ooit een mannelijke collega heb gehad die zich op een dag als vrouw wilde laten aanspreken (en na een non-binaire periode inmiddels weer gewoon man is...).
Als diegene een damestoilet of een dameskleedkamer binnenliep als man met lippenstift voelden de dames zich daar niet prettig bij kan ik je verklappen.
En in alle gevallen waar ik vanaf weet (wellicht ken ik er ook waar ik het niet van weet...) gaat het om mensen die het vooral als schreeuw om aandacht inzetten.
Maar laten we eerlijk zijn: n=4 is een wat dunne bewijslast.

Hoewel ik niet zal zeggen dat er géén mensen zijn die het als schreeuw om aandacht gebruiken, de wereld is immers heel groot, is dat verder wel een beeld dat ik totaal niet herken. De meeste mensen die aandacht willen vinden wel een gemakkelijkere manier dan jaren wachten, ingrijpende operaties, levenslang hormonen, etc.

Voor sommige mensen is het inderdaad zoeken, zeker als ze er op latere leeftijd achter komen dat gender niet per se statisch hoeft te zijn. Er zijn ook mensen die vanaf het moment dat ze gender konden onderscheiden in mensen (kinderen vanaf 3-4 jaar weten al welk gender ze zijn) wisten dat een jongetje/meisje waren, ondanks het lichaam waar ze in zaten. In die gevallen is het heel lastig om overtuigend te zeggen dat het om een schreeuw om aandacht gaat. Zeker als het gevoelsgender stabiel is en ze 10 jaar later nog steeds zeggen dat ze een jongetje/meisje zijn. En 10 jaar later nog steeds. Om tegen zo iemand te zeggen dat ze het fout hebben, daar kan ik met mijn pet niet bij.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2024 16:37

Ook weer even terug naar de politiek en Trump.

Hij kondigde gisteren aan een importtarief van 25% op te leggen aan alle importen uit Mexico en Canada. Op de subreddit was het meteen "Oh, dan doen jullie het toch lekker zonder onze auto's, hout en toiletpapier!"

Maar ik moest ook denken aan mijn schoonfamilie; die zitten deels in Alberta waar ze nogal conservatief zijn en zijn werkzaam in de veehouderij. En ze zijn allemaal enorm fan van Trump; ik ben benieuwd of dat zo blijft als ze merken dat ze hun vleeskoeien nergens meer kwijt kunnen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 nov 2024 18:40

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 10 dec 2024 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 nov 2024 19:38

StillAwake schreef:Het klopt dat ik geen onderscheid maakt tussen geslacht en gender.
Omdat het voor mij domweg hetzelfde is.

En dat is grotendeels bepalend voor dit gesprek. Maakt het uit dat wetenschappers 3 categorieën onderscheiden, te weten geslacht, genderidentiteit, genderexpressie en dat hier individueel onderzoek naar kan worden gedaan? Ontkennen dat 2 van deze 3 categorieën simpelweg niet bestaan, is in dat licht nogal bijzonder.

Verder zijn er 4 criteria waarop je geslacht kunt baseren: chromosonaal - heb je een Y-chromosoom of niet; genetisch: heb je het SRY-gen dat meestal op het Y-chromosoom ligt, maar niet altijd; hormonaal: produceer je de relevante hormonen of niet; en cellulair: reageren je cellen op die hormonen.

En je kunt deze criteria vrijelijk combineren. Je kunt chromosonaal en hormonaal man zijn, maar tegelijkertijd genetisch en cellulair vrouw. Het is echt wel wat ingewikkelder dan bij de geboorte naar de geslachtdelen kijken. Sterker nog, je kunt chromosonaal een ander geslacht hebben zonder dat je dat zelf weet tenzij je je genetisch laat testen.

En wat je sport voorbeeld betreft: afgelopen OS was er een gewichtshefster waarbij vragen waren over haar geslacht.
Nu begreep ik dat dat allemaal volgens de regels van de sport was, maar je zult met me eens zijn dat iemand die als man geboren is in sommige takken van sport een significant voordeel heeft.

Een bokser, geloof ik. Die trouwens gewoon cisgender vrouw was maar waar de rechtse media volledig mee aan de haal ging. En ik vind het sport-argument nooit erg sterk, want iedereen klaagt er altijd wel over, maar in de praktijk is het blijkbaar geen probleem. Je ziet immers niet dat de wereldtop van elke damessport volledig wordt gedomineerd door transvrouwen, terwijl je zou denken dat dat wel zou moeten als die voordelen écht significant zijn. Het blijkt dat als je jarenlang testosteronblokkers neemt, die voordelen volledig wegvallen.

Tot op zekere hoogte kan ik nog wel meevoelen met iemand die in het verkeerde lichaam meent te zitten, maar met het non-binaire gebeuren kan ik persoonlijk heel weinig.

Weet je, je hoeft er toch ook persoonlijk helemaal niets mee te kunnen? Ik begrijp ook niet altijd alles, kan me bepaalde dingen ook niet altijd voorstellen, maar toch accepteer ik het omdat mijn voorstellingsvermogen niet maatgevend kan zijn.

Niks ten nadele van die mensen, de voorbeelden die ik ken (niet geheel toevallig ook mensen die aan iedereen die het wilde horen (of niet wilde horen) dat gender een achterhaald concept is, en dat het tegenwoordig fluïde is) doen mij meer denken aan een schreeuw om aandacht dan aan een wezenlijk probleem.
Nu besef ik ten volle dat de meeste scheepsbemanningen niet open staan voor deze " nieuwlichterij", en dat mijn omgeving als zodanig niet representatief is.

Ja, het idee dat gender een 'social construct' is, loopt in bepaalde kringen tegen heel veel weerstand aan. En toch is het zo. Weet je, de transgender mensen die ik ken, willen gewoon met rust worden gelaten. Dat zijn echt 'huisje boompje beestje'-mensen met een baan en een hypotheek net als iedereen. Die zijn echt niet op zoek naar aandacht.

Overigens ben ik wel van mening dat deze mensen een veilige plaats in de maatschappij verdienen, (wat ze in mijn omgeving niet hebben), en dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn.
De publieke ruimte echter aanpassen aan 1% van de mensheid gaat me daarin wel veel te ver.
Die behoefte is er, dat besef ik, maar het slaat (Scandinavische situatie) wat door.

Iedereen moet zichzelf kunnen zien, behalve als ze naar in de plaatselijke bibliotheek naar het toilet moeten? Want dan mag een kleine groep mensen ineens even niet zichzelf zijn.

Okay, het is dus een marge-probleem. Vanaf welk percentage is het wel gepast om de publieke ruimte aan te passen en waarom dat percentage?

Een snelle google-zoekopdracht laat weten dat ongeveer 1,5% van de wereldbevolking een rolstoel gebruikt, dus als een openbaar gebouw of een winkel (verplicht) toegankelijk moet worden gemaakt door de trappen door een helling te vervangen, vind je dat ook te ver gaan? Ik kan me niet voorstellen dat je antwoord daarop 'Ja' is, maar dan is het dus interessant wat het verschil precies voor je is.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2024 08:46

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 27 nov 2024 08:55

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 nov 2024 09:25

StillAwake schreef:Alberta is geen VS, dus in die zin is het niet bijster terzake doend of deze mensen Trump-fan zijn of niet.
En daarnaast: ik snap heel goed dat er invoerheffingen worden ingevoerd. De VS is een belachelijk protectionistisch land (verdiep je voor de gein eens in de Jones act), en hebben een industrie de behoorlijk achterloopt, en dus wel een boost kan gebruiken.
Over de hoogte van de invoerheffingen kun je van mening verschillen, maar dat Trump van het gegeven dat de VS de sponsor van de Chinese industrie is af wil kan ik me heel goed indenken. En daar heeft hij wellicht ook gewoon gelijk in.
Dat dat voor producenten buiten de VS een vervelend verhaal is is helemaal waar. Maar ik denk niet dat de Amerikanen hun president zouden moeten kiezen op het criterium "hoe goed is deze persoon voor de Chinese auto-industrie, de Canadese veehoduerij, de Europese viegtuigbouw en de Koreaanse scheepsbouw.
Het argument zou moeten zijn: "hoe goed id deze president voor onze eigen industrie, ons eigen levensonderhoud en onze toekomst". En als dat parallel loopt met de wensen van omliggende landen is dat prachtig, maar geen criterium.
Deze landen hebben namelijk ook hun eigen regeringen die het beste zoeken voor hun eigen inwoners.
In die zin snap ik niet zo goed wat dit simpele feit aan Trumps impopulariteit in huize Mortlach bijdraagt. Hij doet wat hij moet doen en wat hij beloofd heeft...

Enige wat je even vergeet is dat de hoofdreden waarom Trump, al voordat hij president is overigens, met dit plan komt, is omdat hij vindt dat er teveel migranten via die landen Amerika binnenkomen. Dat kunnen ze makkelijk oplossen naar zijn mening en dus gaat hij importheffingen instellen totdat ze dit probleem hebben opgelost. Het is dus een soort chantagemiddel, niet omdat het voor de handel voor Amerika zo goed is. Dat laatste is namelijk sterk de vraag. Het is leuk bedacht als kortetermijnoplossing: We gooien de importtarieven omhoog, dan krijgen we meer geld binnen en worden lokale producten aantrekkelijker. Alleen voor het lokale productieproces zijn er wel allemaal grondstoffen nodig die uit die landen moeten komen, die ook duurder worden en dat kan een averechts effect hebben in Amerika. Daarnaast kan Trump denken: "Zo wordt onze economie sterker, jammer voor Europa, China en onze buurlanden dat het ten koste van hen gaat" maar zo werkt het niet helemaal. Als de economie wereldwijd in een recessie komt gaat de Amerikaanse economie dat op een gegeven moment ook wel doen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Actualiteit & Politiek”