StillAwake schreef:Nog steeds inderdaad. De man is met een behoorlijk mandaat gekozen, trok alle swingstates naar zich toe, heeft de meerderheid van de stemmen, dus heeft blijkbaar het vertrouwen van het grootste gedeelte van de Amerkiaanse bevoling.
En ik ben democraat genoeg om te zien dat dat op een democratische weg tot stand gekomen is.
Dat allemaal klopt. Misschien interpreteerde ik je verkeerd, want ik dacht dat je bedoelde dat hij er misschien geen puinzooi van zou maken en dat kan ik me nauwelijks voorstellen. Ik wilde daar even over doorvragen.
Wél vraag ik me af of hij zozeer het vertrouwen gekregen heeft, of dat Harris nóg meer wantrouwen opriep, maar aangezien het voornamelijk Harris was die deze verkiezingen tot een soort one-issue verhaal omwerkte kan ik me bij dat wantrouwen ook wel iets voorstellen.
One issue? Dan heb je toch een andere campagne gezien als ik. Reproductive freedom, democratie, economie, klimaat, immigratie; het kwam volgens mij allemaal in een redelijk balans aan bod.
Want zeg zelf, afgezien van je (terechte) afkeer van Trump: had Harris echt een inhoudelijk heel veel sterker verhaal? Ik heb een aantal klussen voor de Amerkiaanse overheid moeten uitvoeren, maar ben geschrokken van het bizarre aantal formulieren wat naar een enorm aantal kantoren gestuurd moet worden.
Ik heb een keer een formulier voor de IRS moeten invullen, dus dat gevoel deel ik met je!
Het hele systeem is tot op de bodem inefficient, en dat er iemand kijkt die overkoepelend kijkt in hoeverre taken 3 tot vier keer parallel uitgevoerd worden: ik denk dat dat winst is.
Of dhr Musk daar de aangewezen persoon voor is: ik denk dat we het daar roerend over eens zijn. Het "pratende gehaktbal" gehalte van Musk is in hoog tempo epische vormen aan het aannemen. Het zou kunnen, maar als ik de VS een beetje ken heb ik de indruk dat daar niet zoveel te winnen valt omdat er toch al niet zoveel naar toe gaat. Het idee achter de NAVO is (en was) dat een groot aantal landen samen hun defensie zouden regelen. Daarbij was het idee dat een ieder naar rato mensen, materieel en geld zou inleggen. Effectief is het verworden tot een bondgenootschap waarbij Amerika vrijwel al het geld, vrijwel alle troepen en vrijwel al het materieel doneerde. Dat ligt er enerzijds aan dat de VS inderdaad een behoorlijk defensie-apparaat hebben opgebouwd (wat in een steeds instabielere wereld helemaal niet onverstandig hoeft te zijn, maar werd ook wel veroorzaakt door het feit dat veel andere landen de Navo alleen maar zagen als een constructie waarbij Amerika als een soort wereldwijde politieagent op eigen kosten voor stabiliteit zorgde. En dat Trump daartegen in het geweer kwam snap ik heel goed, en ik ben nog steeds van mening dat hij daar gelijk in had.
Dat politie-agent spelen is natuurlijk wel in het belang van Amerika. Ze spelen veel meer politie-agent in het midden- en verre oosten dan in Afrika, bijvoorbeeld.
En natuurlijk is de NAVO geen organisatie die alleen op geld draait. Maar je punt zou valide zijn als Europese landen naar rato mensen en materieel inzetten. En ik denk dat jij ook wel beseft dat dat niet het geval is (UK uitgezonderd) Daar ben ik het inderdaad in hoofdlijnen wel mee eens, maar ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat dat bij Harris of Hillary Clinton anders lag (ik pik deze twee ertussenuit omdat het de kandidaten zijn die van Trump verloren, en niet vanwege hun geslacht).
Niet
alleen vanwege hun geslacht, misschien.
Uiteindelijk heeft een minister (ook in de VS) een redelijk beperkte rol. In die zin zitten er wellicht clowns, maar de huidige regering van de VS bestaat ook voor een behoorlijk deel uit mensen die er alleen maar zitten omdat Biden ze iets schuldig was.
En om nou te zeggen dat Biden zelf als een goede president de boeken in gaat wordt ook erg lastig hard te maken.
Dat vind ik niet. Biden deed het erg goed, alleen zijn de successen niet zo duidelijk zichtbaar. De situatie in het Midden-Oosten is verre van ideaal, maar het is wel dankzij de diplomatieke inzet van Biden dat het tot de huidige ellende beperkt is gebleven. Oekraïne bestaat nog steeds als onafhankelijk land dankzij Biden. Talloze Amerikanen zijn verlost van een onoplosbare studieschuld die hen in een starterspositie gevangen hield. Noodhulp bij rampen verliep goed. Allemaal zaken die in mijn ogen toch best goed zijn.
En hoewel ik Musk een volidioot vind (de grens tussen geniaal en gek is ruimschoots door hem gepasseerd): vooralsnog komt het DOGE departement (inderdaad, hoe kinderlijk kun je het hebben...) als extern adviesbureau in de boeken.
We gaan het zien, en ik blijf van mening dat Trump voor veel Amerikanen blijkbaar geloofwaardiger is dan Harris, en daar kan ik me best eea bij voorstellen...
Waarbij ik wel van mening ben dat ik (afgezien van de weddenschap die ik met deze verkiezing gewonnen heb) liever Harris in het witte huis gezien had.
Ik ben blij dat te horen. Want afgezien van Trump als persoon (hoe weet je dat Trump liegt? Er komt geluid uit zijn mond) zijn de beleidsvoorstellen ook angstaanjagend.
Alleen naar het beleid kijkend, dan moet mijns inziens toch een keuze maken: of je gelooft niet dat Trump gaat doen wat hij zegt; of je denkt dat importtarieven werken (en weet dus niet hoe die werken); of je denkt dat jouw positie beter wordt als je het een zwakkere minderheid moeilijker maakt.
Dat zit mij bij Trump-stemmers zo dwars: dat Amerikanen geen barst geven om hun landgenoten als die toevallig LGBTQ+ zijn, of gehandicapt, of niet-christelijk, of zwanger, of technisch gezien illegaal zijn omdat de asielprocedure nog loopt (dreamers). Die mensen kunnen allemaal doodvallen, soms letterlijk, en die zullen de komende 4 jaar behoorlijk worden gemarginaliseerd. "We zijn anti-woke, ook al weten we niet wat dat betekent en wat dat door ons doet!"
Het is een onbegrijpelijk machoïsme waarbij de blanke, heteroseksuele man weer de dienst moet gaan uitmaken. Het leger zal worden omgevormd om het meer op dat van Rusland te laten lijken (want daar gaat het toch zo goed mee!), alsof vrouwen of niet-hetero's geen dienst kunnen leveren. Ik zou er graag bij zijn als iemand de vrouwen die de elite training van de Green Barets of de Navy Seals hebben voltooid gaat vertellen dat ze zwak zijn.
En als je transgender bent, dan wordt je helemaal weggedrukt. De bibliotheek heeft geen boeken meer met personages waarin je je herkent; op school wordt het er niet meer over gehad; je mag niet meer meedoen aan sport; je wordt levensreddende medicijnen ontzegt, etc. etc.
Dat er Amerikanen zijn die dat zien en zeggen "Ja! Dat is een goede zaak," daar begrijp ik helemaal niks van.