Marnix schreef:Klopt, maar de oorlog is nog geen week oud. Een flitsoffensief is mislukt maar het Russische leger is veel groter dan het Oekraïense leger dus met de lange adem zou het ook nog wel kunnen. Of met meer geweld waarbij het nog veel meer ten koste van de burgers zal gaan. Dat gaat wel veel meer kosten dan verwacht maar ik ben bang dat het eergevoel van Poetin en wie hem steunen te groot is om nu te stoppen.
Dat denk ik ook. Je ziet nu al in steden als Kharkiv/Charkov dat daar MLRS raketten met clustermunitie naar binnen vliegen (
zie hier) met tientallen burgerdoden tot gevolg. Dan hebben ze nog niet eens de thermobarische wapens ingezet zoals de TOS-1 Buratino. Er zijn nog vele manieren over voor de Russen om te escaleren.
Het probleem voor de Russen is wel dat de kosten van deze oorlog voor hen omhoog vliegen in aantallen dode militairen (duizenden inmiddels) en economische en politieke schade. In hoeverre dat invloed heeft op de Russische bereidheid om in te binden, valt te bezien. Maar zodra duidelijk wordt dat Oekraine voor Rusland weleens een tweede Afghanistan kan worden, dan is er misschien hoop dat er een staakt het vuren inzit. Maar dat zal niet vandaag of morgen zijn, vermoed ik. Duidelijk is wel dat het militaire offensief niet volgens plan verloopt. De Russische tactiek is slecht en het moreel van de troepen evenzeer. Sommige soldaten hadden zelfs geen idee dat ze de oorlog in werden gestuurd, ze dachten dat het een oefening was. De Oekraiense soldaten daarentegen vechten op eigen grond voor hun eigen land en die hoeven niet aangespoord te worden om te vechten. Op Twitter heb ik al tientallen filmpjes voorbij zien komen (soms bloederig dus dat ga ik hier niet tonen) met daarop tientallen wrakken van wat ooit Russisch oorlogstuig was.
Ik heb mijn zorgen bij de houding van de EU in dit conflict. Als een kip zonder kop worden nu allerlei wapenleveranties (in het openbaar nog wel!) aan de Oekraine in het vooruitzicht gesteld, tot
gevechtsvliegtuigen aan toe. Zien de EU bureaucraten niet in dat dit olie op het vuur gooien is? Wat als de Russen zo'n konvooi met wapens gaan bombarderen als dat net de grens met Oekraine is gepasseerd en er nog Europese chauffeurs in die vrachtwagens met Stingers en antitankraketten zitten?
Als je dan toch wapens levert, dan doe je dat discreet, zodat de Russen niet direct een reden hebben om dit uit te vergroten. Bovendien wordt ook het EU lidmaatschap aangeboden, wat 1 van de redenen is waarom Rusland Oekraine aanvalt.
Maar (militaire) strategie is dan ook helemaal niet het terrein van EU bureaucraten en nadenken over een diplomatiek eindspel doet men ook niet. Dat is ronduit gevaarlijk. Het is vuur blussen met benzine.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)