Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 dec 2015 14:06

Tja, prostitutie is niet voor niets het oudste beroep...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 dec 2015 14:09

Mortlach schreef:Omdat die laatste twee niet in dat rijtje thuishoren. Maar goed, als christen ben jij natuurlijk gewend homoseksuelen in hetzelfde rijtje te plaatsen als moordenaars.

Moordenaars stonden niet in mijn genoemde rijtje, hoor.

Mortlach schreef:Hooguit? Het is ook in andere kaders prima te begrijpen hoor. Toegenomen individualiteit, economische zekerheid en eindelijk genoeg hebben van een archaische organisatie die alles wat leuk is verbiedt.

Dat is geen volledige verklaring, want door die factoren wordt de ultieme waarheid aangaande ons leven niet ineens heel anders. Die blijft daar gewoon hetzelfde bij.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 14:13

Boekenlezer schreef:Moordenaars stonden niet in mijn genoemde rijtje, hoor.

Nee, daarvoor moet je inderdaad in de Bijbel zijn. Als je na al die tijd nog steeds moet worden verteld wat het verschil is tussen een homoseksueel en een pedofiel (qua leed en houding tot/gelijkheid met de gewenste partner), dan aanvaard ik dat maar als bewijs dat je het gewoon niet wil weten.

Dat is geen volledige verklaring, want door die factoren wordt de ultieme waarheid aangaande ons leven niet ineens heel anders. Die blijft daar gewoon hetzelfde bij.

En welke ultieme waarheid zou dat zijn dan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 12 dec 2015 14:21

Tante Pollewop schreef:Tja, prostitutie is niet voor niets het oudste beroep...

Dus we kijken hier niet meer op van het feit dat de minister hier gewoon niets aan doet?
Volgens mij is seks met een minderjarige strafbaar.
En de jongelui mogen steeds eerder rijles gaan nemen.
We wachten natuurlijk weer net zolang tot het kalf verdronken is, nl. dat er een jong meisje wordt verkracht tijdens rijles.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 12 dec 2015 14:26

Ik zei toch niet dat ik er niet van opkijk?

Ik reageerde op boeken lezer, die alleen vanuit zijn eigen kadertje lijkt te denken.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 dec 2015 14:33

Mortlach schreef:En welke ultieme waarheid zou dat zijn dan?

Aangaande het doel en de bestemming van ons leven natuurlijk. Moet ik je álles voor spellen?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 14:54

Boekenlezer schreef:Aangaande het doel en de bestemming van ons leven natuurlijk.

Dat lijkt me eerder een mening dan een waarheid.

Moet ik je álles voor spellen?

Ik moet jou toch ook het verschil tussen een pedofiel die kinderen misbruikt en een homo in een gelijkwaardige relatie zonder slachtoffers uitleggen?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 dec 2015 15:15

Mortlach schreef:Dat lijkt me eerder een mening dan een waarheid.

Mij niet. Er zal hierover echt wel een bepaalde feitelijkheid bestaan. Ik ben minder geïnteresseerd in de mening van mensen (immers, 'zoveel hoofden, zoveel zinnen'), en meer in feiten.
Als atheïst kun je bijvoorbeeld zeggen dat er geen doel en bestemming bestaat. Dus kun je dan lekker voor je blote kont wegleven, en alles gaan doen waar je maar zin in hebt. Goed en kwaad bestaan dan ook niet meer. We hebben als mensen dan hooguit onze voorkeuren, die uitermate relatief en subjectief zijn. (In dat kader valt jouw definiëren van doel en bestemming van het leven als een mening ook perfect te plaatsen.) En over die omwenteling van christelijk naar seculier zeg je dan: voor die omwenteling hadden ze het mis, en daarna werden ze wijs.
Een christen kijkt daar toch anders tegenaan. Dan is er wel degelijk sprake van een doel (God dienen) en een bestemming van ons leven (de eeuwigheid). Een doel en bestemming, die toch duidelijk boven onze subjectiviteit uit gaat. We zijn dan immers onderworpen aan het plan van onze Schepper, of we dat nou willen weten of niet. En die zojuist genoemde omwenteling beoordeel je dan ook anders.
Maar ja, dat gaat er bij jou natuurlijk nooit in, volgestopt als jij jouw hoofd hebt met evolutionistische argumenten/gedachten.

Mortlach schreef:Ik moet jou toch ook het verschil tussen een pedofiel die kinderen misbruikt en een homo in een gelijkwaardige relatie zonder slachtoffers uitleggen?

Van mij hoeft dat niet, hoor. Ik weet echt wel waar je op doelt.
Overigens herinner ik mij, dat ze in de hoek van de PVND aardig bezig waren om dat verschil te relativeren. Natuurlijk om pedofiele verlangens wat uit het kwade daglicht proberen te halen. Aan alles valt natuurlijk te bikken...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 17:49

Boekenlezer schreef:Als atheïst kun je bijvoorbeeld zeggen dat er geen doel en bestemming bestaat. Dus kun je dan lekker voor je blote kont wegleven, en alles gaan doen waar je maar zin in hebt. Goed en kwaad bestaan dan ook niet meer. We hebben als mensen dan hooguit onze voorkeuren, die uitermate relatief en subjectief zijn. (In dat kader valt jouw definiëren van doel en bestemming van het leven als een mening ook perfect te plaatsen.) En over die omwenteling van christelijk naar seculier zeg je dan: voor die omwenteling hadden ze het mis, en daarna werden ze wijs.

Een exacte beschrijving van mijn leven. En nu ga ik even een badkuip puppies in brand steken, want daar heb ik toevallig zin in.

Een christen kijkt daar toch anders tegenaan. Dan is er wel degelijk sprake van een doel (God dienen) en een bestemming van ons leven (de eeuwigheid). Een doel en bestemming, die toch duidelijk boven onze subjectiviteit uit gaat. We zijn dan immers onderworpen aan het plan van onze Schepper, of we dat nou willen weten of niet. En die zojuist genoemde omwenteling beoordeel je dan ook anders.
Maar ja, dat gaat er bij jou natuurlijk nooit in, volgestopt als jij jouw hoofd hebt met evolutionistische argumenten/gedachten.

Nee hoor, ik heb er geen enkele moeite mee aan te nemen dat christenen dit geloven en zo leven.

Van mij hoeft dat niet, hoor. Ik weet echt wel waar je op doelt.
Overigens herinner ik mij, dat ze in de hoek van de PVND aardig bezig waren om dat verschil te relativeren. Natuurlijk om pedofiele verlangens wat uit het kwade daglicht proberen te halen. Aan alles valt natuurlijk te bikken...

Ja, en wanneer heb je voor het laatst van die kwiebussen gehoord? De afkeer van die lui was behoorlijk universeel. Dat kan toch helemaal niet als de mens uit zichzelf niets goed kan doen? Dan had de hele maatschappij toch moeten staan te juichen bij die lui?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 dec 2015 18:35

Mortlach schreef:De afkeer van die lui was behoorlijk universeel.

Dat was de afkeer van homoseksualiteit ooit ook.

Bij de Grieken had je pederastie. De merkwaardige gewoonte, om jongens eerst in te wijden door seks te hebben met een man, voordat ze aan een vrouw toe zouden zijn. Zoiets meen ik wel eens gelezen te hebben.
Ik typte net het woord pederastie in Google in, en ik kom prompt dit tegen: Pedofilie bij de oude Grieken
Zo zie je maar: het kan verkeren...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 dec 2015 22:10

Boekenlezer schreef:Dat was de afkeer van homoseksualiteit ooit ook.

Alleen kent homoseksualiteit idealiter geen slachtoffers.

Bij de Grieken had je pederastie. De merkwaardige gewoonte, om jongens eerst in te wijden door seks te hebben met een man, voordat ze aan een vrouw toe zouden zijn. Zoiets meen ik wel eens gelezen te hebben.
Ik typte net het woord pederastie in Google in, en ik kom prompt dit tegen: Pedofilie bij de oude Grieken
Zo zie je maar: het kan verkeren...

Tja, die lui deden wel meer dingen die we nu niet meer doen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 dec 2015 22:41

Mortlach schreef:Tja, die lui deden wel meer dingen die we nu niet meer doen.

Andere cultuur, en daarmee andere opvattingen. Maar de opvattingen in onze cultuur zijn geen statisch gegeven. Dus wat jij vandaag vanzelfsprekend vindt, daar kan over bijvoorbeeld vijftig of honderd jaar heel anders over gedacht worden.

Zoals de Grieken met hun jongens omgingen, dat vinden we vandaag schandalig. Maar ik kan me voorstellen dat het verhipte moeilijk of zelfs onmogelijk kan blijken om zo'n Griek van toen van jouw cultureel bepaalde opvattingen te overtuigen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 dec 2015 00:29

Boekenlezer schreef:Andere cultuur, en daarmee andere opvattingen. Maar de opvattingen in onze cultuur zijn geen statisch gegeven. Dus wat jij vandaag vanzelfsprekend vindt, daar kan over bijvoorbeeld vijftig of honderd jaar heel anders over gedacht worden.

Zoals de Grieken met hun jongens omgingen, dat vinden we vandaag schandalig. Maar ik kan me voorstellen dat het verhipte moeilijk of zelfs onmogelijk kan blijken om zo'n Griek van toen van jouw cultureel bepaalde opvattingen te overtuigen.

Zeker omdat ik geen woord (oud)-Grieks spreek. :mrgreen:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 dec 2015 18:22

Massale vechtpartijen vluchtelingen Hamburg

In Hamburg is binnen 48 uur tot twee keer toe een massale vechtpartij uitgebroken onder asielzoekers in een opvanglocatie.

De meest recente ongeregeldheden vonden zondagavond plaats. Toen gingen tussen de zestig en tachtig bewoners uit Syrië en Eritrea elkaar te lijf. De mannen gebruikten stokken, stenen en houten latten. Na drie uur was de strijd beëindigd. Vijf bewakers en twee bewoners raakten lichtgewond. De politie pakte tien relschoppers op, maar liet hen nog diezelfde nacht weer vrij.

Zaterdag ging het ook al helemaal mis in hetzelfde vluchtelingenonderkomen. In totaal vielen vijftig Syriërs en Eritreeërs elkaar toen aan. Een bewoner raakte daarbij gewond. Niemand werd opgepakt.

(RD)

En waarom gingen ze dan vechten? Zoiets heeft toch een oorzaak? Ik vermoed dat niet het zal zijn, dat een aantal mannen dachten/zeiden: "We hebben wel zin in een vechtpartij. Dan gaan we dat eens doen!"
Kortom: onvolledig nieuwsbericht.

En verder: „IS doodt kinderen met handicaps”
Ik had dit niet van een streng-islamitische samenleving verwacht. Toch weer iets waarin de overeenkomsten met een seculiere cultuur groter blijken te zijn dan ik denk. Dat soort ervaringen doe ik wel meer op.
Alleen is het bij ons dan wat anders geregeld: je mag een kind doden als het nog niet geboren is, vóór een bepaalde tijd.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 14 dec 2015 19:19

Boekenlezer schreef:En verder: „IS doodt kinderen met handicaps”
Ik had dit niet van een streng-islamitische samenleving verwacht. Toch weer iets waarin de overeenkomsten met een seculiere cultuur groter blijken te zijn dan ik denk. Dat soort ervaringen doe ik wel meer op.
Alleen is het bij ons dan wat anders geregeld: je mag een kind doden als het nog niet geboren is, vóór een bepaalde tijd.

Het heeft in deze niet zo zeer met een seculiere cultuur te maken denk ik. Er heerst binnen het islamitische geloof een enorme schaamtecultuur. Een gehandicapt kind krijgen betekend niet zelden het einde van je status.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”