Oorlog Oekraïne

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Spanning loopt op in Oost Europa.

Berichtdoor elbert » 24 feb 2022 17:25

Marnix schreef:Klopt. Alleen ben ik benieuwd in hoeverre die stabiliteit (en dus ook de steun onder de bevolking) nu in gevaar komt. Waar het me om ging is dat de opmerking van Optimatus dat Poetin maar zo snel mogelijk door het Westen moet worden opgelegd waarschijnlijk het tegenovergestelde zou bewerkstelligen en het daarom niet zo'n goed idee is. Het slechtste wat we nu kunnen doen is van Poetin in de ogen van de bevolking een soort martelaar maken.
Mee eens. Het omleggen van Poetin heeft sowieso weinig kans van slagen van buitenaf. Poetin is erg op zichzelf en bovendien zal geloofwaardige oppositie van binnenuit moeten komen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 24 feb 2022 17:43

China zal met grote interesse de ontwikkelingen volgen. De reactie van het Westen is een goede indicatie voor China inzake het innemen van Taiwan. China vindt het uiteraard prettig om gas en olie van Rusland te kopen. Zijn ze goedkoop uit en Rusland is weer voorzien van geld. Ik vrees met grote vreze dat de grootste ellende nog moet komen als China besluit om Taiwan aan te vallen. Ik kan me niet voorstellen dat de VS en bondgenoten dan niets doen.
Inzake Oekraine zal een guerilla oorlog tegen de Russen weleens het antwoord kunnen zijn. Dat kan de Russen veel materiaal kosten en mensenlevens. En dat is ook veel intensiever om de kop in te drukken. (Tenzij je echt mensonterende situaties gaat toepassen ten koste van burgers).

Putin lijkt me toch echt wel de sterke man van Rusland. Een rancuneuze Tjetsjeen zou dan veel kunnen veranderen. Ik vraag me namelijk echt af of de rest van de Russische top wel zit te wachten op dit militaire avontuur met alle consequenties.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 feb 2022 19:06

Wat mijn mening iets doet nuanceren is het grote aantal demonstraties tegen de oorlog in Rusland zelf.

En het feit dat er Russen zijn die in Nederland Oekraïense demonstranten bijstaan. Hulde. Hulde.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

elburger
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor elburger » 25 feb 2022 09:12

prisma schreef

als reactie op mij

Onzin, pure Amerikaans oorloghitserij.

Onzin he.
Tja, het is zo leuk he om elburger overlal op te "pakken"
ongerechtigheden hadden de overhand over mij, maar onze overtredingen die verzoent Gij

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2022 09:26

elburger schreef:Onzin he.
Tja, het is zo leuk he om elburger overlal op te "pakken"

Het maakt natuurlijk wel verschil of een land lid is van de EU / NAVO of niet. Daardoor kan Poetin zonder directe consequenties Oekraiene binnenvallen maar dat niet zomaar bij de Baltische staten doen. Dan wordt het oorlog met de complete Navo en ik denk dat Poetin nog wel slim genoeg is om dat niet te riskeren. Hij opereert binnen de relatief veilige speelruimte die hij heeft. Moldavie en Georgië zijn dan meer logische vervolgstappen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 25 feb 2022 09:53

elburger schreef:Tja, het is zo leuk he om elburger overlal op te "pakken"

je wordt nergens op gepakt, er zijn nou eenmaal mensen op een FORUM die een andere mening hebben.
Jij wordt netzomin aangevallen als ieder ander, je krijgt alleen reacties op je mening.
( als je er niet tegen kan, heb ik ook hoor... reageer dan niet terug, laat het gaan.)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2022 11:08

Marnix schreef:Het maakt natuurlijk wel verschil of een land lid is van de EU / NAVO of niet. Daardoor kan Poetin zonder directe consequenties Oekraiene binnenvallen maar dat niet zomaar bij de Baltische staten doen. Dan wordt het oorlog met de complete Navo en ik denk dat Poetin nog wel slim genoeg is om dat niet te riskeren. Hij opereert binnen de relatief veilige speelruimte die hij heeft. Moldavie en Georgië zijn dan meer logische vervolgstappen.

Mensen gaan nog uit van het bestaan van ratio bij Poetin. De hysterische toespraken van deze rat wijzen op het tegenovergestelde.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 25 feb 2022 12:14

Optimatus schreef: De hysterische toespraken van deze rat ...

jij kunt je onderschrift zo ondertussen ook wel verwijderen, je bent niet minder hysterisch in je standpunten en reacties.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2022 12:46

hans0166 schreef:jij kunt je onderschrift zo ondertussen ook wel verwijderen, je bent niet minder hysterisch in je standpunten en reacties.

Ik val geen andere landen aan.
Poetin wel.

Jouw allooi ligt liever meteen op de rug met de pootjes omhoog voor Poetin met een snelheid waar zelfs Chamberlain en Daladier van op zouden kijken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2022 13:27

Optimatus schreef:Mensen gaan nog uit van het bestaan van ratio bij Poetin. De hysterische toespraken van deze rat wijzen op het tegenovergestelde.

Hij zit nogal gevangen in zijn oud-russische denkwijzen maar ondertussen weet hij best wat hij wel en niet kan doen. Hij zal het conflict buiten de NAVO willen houden want die landen kan hij wel aan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 feb 2022 14:05

Nu de strijd in de tweede dag in is gegaan, wordt duidelijk dat de Russen dit (zoals verwacht) gaan winnen.
Wat gaat er de komende dagen/weken gebeuren? Hieronder een scenario. Ik baseer me daarbij op deze analyse die ik voor een groot deel onderschrijf, op het slot na.
1. Rusland bezet Kiev en brengt de huidige regering ten val.
2. Waarschijnlijk zal het met de mensen die in die regering zitten, niet goed aflopen. Westerse inlichtingendiensten hebben berichten onderschept die erop duiden dat Rusland ongewenste elementen in Oekraine wil liquideren. Bijltjesdag dus. Poetin hintte daar ook op in zijn toespraak eerder deze week.
3. Er komt een marionettenregering in Kiev onder leiding van een door Rusland aangestelde leider (de oligarch Medvedchuk wordt genoemd).
4. Die marionettenregering zal alle Russische eisen goedkeuren: afstaan van gebied (sowieso de Krim), het definitief afzien van NAVO en EU lidmaatschap, autonomie voor Donetsk en Luhansk, het invoeren van het Russisch als officiele taal (naast het Oekraiens), totale ontwapening enzovoorts. Ik ga ervan uit dat de Russen ook militaire bases in het land willen behouden om een oogje in het zeil te houden.
5. Die marionettenregering zal worden erkend door Wit-Rusland, Kazachstan, Armenie en een aantal andere staten (ik vermoed ook China).

Daarmee is Oekraine gewapenderhand binnen de Russische invloedssfeer getrokken en er is dan niets wat we eraan kunnen doen.
De vraag is wat het westen dan gaat doen. De schrijver van deze analyse is er niet voor om de sancties dan in stand te houden en hij wil dat we dan toch maar weer toenadering gaan zoeken, maar op dat punt lopen onze meningen uiteen.
De voornaamste reden waarom ik dat niet met hem eens ben, is naast boosheid over de Russische invasie mijn overtuiging dat we hiermee nog niet van het probleem af zijn. Er zijn al zorgen over Bosnie: de Republika Srpska wil zich afscheiden van Bosnie en zich bij Servie aansluiten. Aangezien Rusland een bondgenoot is van Servie, gaat dit weer voor spanningen zorgen. We kunnen ook aan de Kaukasus denken (bijv. Georgie). Ook mogen we ons wel zorgen maken over de Baltische staten. Hoewel dat NAVO leden zijn en Poetin wel 3 keer na zal denken voordat hij daar wat doet, is het wel een feit dat in bijv. Estland een kwart van de bevolking Russisch sprekend is. Als Poetin vindt dat hij die Russisch sprekenden moet "beschermen" (net als in Oekraine), hebben we weer een crisis.
Mijn overtuiging is dan ook dat we de Russen economisch de duimschroeven aan moeten blijven draaien zolang hij en leden van zijn regime aan de macht zijn en zolang het Russische beleid van "Heim ins Reich" van kracht blijft. Maximale afschrikking dus, want dit mag niet nog een keer gebeuren. Wat mij betreft wordt er weer een ijzeren gordijn opgetrokken zolang Poetin aan de macht blijft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 25 feb 2022 14:13

Optimatus schreef:Ik val geen andere landen aan.

Jouw allooi ...

nee je oordeelt liever over medelanders... schofterig

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2022 14:16

Vrijheid van meningsuiting. Wen er maar aan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 feb 2022 14:17

Marnix schreef:Hij zit nogal gevangen in zijn oud-russische denkwijzen maar ondertussen weet hij best wat hij wel en niet kan doen. Hij zal het conflict buiten de NAVO willen houden want die landen kan hij wel aan.

Gelet op zijn opmerkingen over o.a. Polen en de Baltische Staten ben ik daar niet van overtuigd. En hoe veilig zijn Finland en Moldavië? (Moldavië is overigens een restant van het Molotow-Ribbentropp-Pact, dat in 1939 de expansie van Rusland (Sovjetunie) mogelijk maakte; de Russische aanwezigheid maakt een hereniging met Roemenië onmogelijk).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 feb 2022 14:34

Optimatus schreef:En hoe veilig zijn Finland en Moldavië?
Ik las deze week een bericht dat erop neerkwam dat volgens een opiniepeiling steun van de Finse bevolking voor eventuele toetreding tot de NAVO toeneemt. Begrijpelijk en ook de Finse premier wil daarover nadenken. Maar het zou wel de ironie ten top zijn als dat zou gebeuren. Poetin valt Oekraine aan omdat hij bang is dat dat een NAVO lid wordt en dan gaat een ander land dat misschien alsnog doen.
De Russen hadden trouwens hele nare ervaringen toen ze probeerden Finland in 1939 onder de voet te lopen: naar schatting meer dan 300.000 doden en gewonden.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”