Nu de strijd in de tweede dag in is gegaan, wordt duidelijk dat de Russen dit (zoals verwacht) gaan winnen.
Wat gaat er de komende dagen/weken gebeuren? Hieronder een scenario. Ik baseer me daarbij op
deze analyse die ik voor een groot deel onderschrijf, op het slot na.
1. Rusland bezet Kiev en brengt de huidige regering ten val.
2. Waarschijnlijk zal het met de mensen die in die regering zitten, niet goed aflopen. Westerse inlichtingendiensten hebben berichten onderschept die erop duiden dat Rusland
ongewenste elementen in Oekraine wil liquideren. Bijltjesdag dus. Poetin hintte daar ook op in zijn toespraak eerder deze week.
3. Er komt een marionettenregering in Kiev onder leiding van een door Rusland aangestelde leider (de oligarch
Medvedchuk wordt genoemd).
4. Die marionettenregering zal alle Russische eisen goedkeuren: afstaan van gebied (sowieso de Krim), het definitief afzien van NAVO en EU lidmaatschap, autonomie voor Donetsk en Luhansk, het invoeren van het Russisch als officiele taal (naast het Oekraiens), totale ontwapening enzovoorts. Ik ga ervan uit dat de Russen ook militaire bases in het land willen behouden om een oogje in het zeil te houden.
5. Die marionettenregering zal worden erkend door Wit-Rusland, Kazachstan, Armenie en een aantal andere staten (ik vermoed ook China).
Daarmee is Oekraine gewapenderhand binnen de Russische invloedssfeer getrokken en er is dan niets wat we eraan kunnen doen.
De vraag is wat het westen dan gaat doen. De schrijver van deze analyse is er niet voor om de sancties dan in stand te houden en hij wil dat we dan toch maar weer toenadering gaan zoeken, maar op dat punt lopen onze meningen uiteen.
De voornaamste reden waarom ik dat niet met hem eens ben, is naast boosheid over de Russische invasie mijn overtuiging dat we hiermee nog niet van het probleem af zijn. Er zijn al zorgen over Bosnie: de Republika Srpska wil zich
afscheiden van Bosnie en zich bij Servie aansluiten. Aangezien Rusland een bondgenoot is van Servie, gaat dit weer voor spanningen zorgen. We kunnen ook aan de Kaukasus denken (bijv. Georgie). Ook mogen we ons wel zorgen maken over de Baltische staten. Hoewel dat NAVO leden zijn en Poetin wel 3 keer na zal denken voordat hij daar wat doet, is het wel een feit dat in bijv. Estland een kwart van de bevolking Russisch sprekend is. Als Poetin vindt dat hij die Russisch sprekenden moet "beschermen" (net als in Oekraine), hebben we weer een crisis.
Mijn overtuiging is dan ook dat we de Russen economisch de duimschroeven aan moeten blijven draaien zolang hij en leden van zijn regime aan de macht zijn en zolang het Russische beleid van "Heim ins Reich" van kracht blijft. Maximale afschrikking dus, want dit mag niet nog een keer gebeuren. Wat mij betreft wordt er weer een ijzeren gordijn opgetrokken zolang Poetin aan de macht blijft.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)