elbert schreef:Er is altijd een joodse aanwezigheid in het land Israel geweest. Het is waar dat er een diaspora is geweest waarbij het grootste deel van het joodse volk uit Israel is verdreven (door de Romeinen), maar er is altijd een deel van de joodse bevolking in het land blijven wonen. Het bewijs zijn de pogroms die in vorige eeuwen op joden zijn gepleegd, zoals bijvoorbeeld de pogrom in Safed in 1834 (maar dat was lang niet de enige). Dus de gedachte dat het land 2000 jaar jodenvrij is geweest, is simpelweg onjuist. Er hebben altijd joden gewoond.
Los hiervan: gisteren werd een concert van Lenny Kuhr (een Nederlandse zangeres die joods is) verstoord door "pro-palestijnse activisten".
"Ik was een lied aan het introduceren toen een man naar voren kwam en mijn plaats op het podium wilde innemen. Hij noemde mij terrorist en beschuldigde mij meteen van genocide".
Het feit dat iemand joods is, is blijkbaar voor deze mensen genoeg reden om die persoon van genocide te beschuldigen.
Dat iemand kritiek op Israel heeft, dat kan natuurlijk. Maar dat elke jood daarom nu vogelvrij verklaard wordt en van genocide (een nogal waanzinnige beschuldiging) beschuldigd kan worden, dat kan niet, dat is gewoon jodenhaat.
Helemaal mee eens, ik denk dat ook niemand hier dat zal ontkennen. Ik merk wel dat kritiek op Israel al snel die kant op wordt gepraat en dat je al snel aan de ene kant op aan de andere kant van het plaatje wordt geplaatst. Al snel wordt 7 oktober erbij gehaald, of wordt er gewezen naar misdragingen bij Pro-Palestijnse demonstraties. Maar kritisch zijn op hoe Israel de oorlog met Hamas aanpakt maakt iemand natuurlijk nog geen Hamas-sympathisant, je kan gerust kritisch zijn op die aanpak en tegelijkertijd ook op de hersenloze figuren die bij een holocaustmuseum of een concert van Lenny Kuhr gaan schreeuwen en protesteren. Wat mij betreft wordt daar ook harder tegen opgetreden want als je willekeurige Joden gaat aanvallen op basis van wat er in Israel gebeurt is dat inderdaad gewoon jodenhaat. Dat is net zoiets als iedere die Palestijn of pro-Palestina is verantwoordelijk maken voor de slachting op 7 oktober. Past wel in deze tijd van polarisering....