Terrorisme in Frankrijk

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Terrorisme in Frankrijk

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 nov 2015 14:31

Chaya schreef:In Amerika zingen de kerken, "Laat de vervolging aan de Gemeente voorbijgaan", maar in China en Afrika is de vervolging al begonnen. Alleen het afgelopen jaar (1973) zijn er meer dan tweehonderdduizend Christenen in Afrika gemarteld. Dit soort dingen halen de kranten niet omdat dat slechte politieke betrekkingen veroorzaakt. Maar ik weet het. Ik ben er geweest. Daar moeten we eens over nadenken als we in onze mooie huizen zitten in onze nette kleren en onze rijk gevulde maaltijden eten. Vele, vele leden van het Lichaam van Christus worden op ditzelfde ogenblijk doodgemarteld en toch gaan wij gewoon door alsof we allemaal de Grote Verdrukking zullen ontlopen.

Een aantal jaren geleden was ik in Afrika in een land waar een nieuwe regering aan de macht was gekomen. De eerste nacht dat ik er was werd sommige Christeren bevolen om naar het politiekantoor te komen om zich te laten registreren. Toen ze daar aankwamen werden ze gearresteerd en diezelfde nacht geexecuteerd. De volgende dag gebeurde hetzelfde met andere Christenen. De derde dag ging het weer zo. Alle Christenen uit dat district werden systematisch vermoord.

De vierde dag moest ik in een klein kerkje spreken. De mensen kwamen maar ze waren vol angst en spanning. De hele dienst zaten ze elkaar aan te kijken met ogen die vroegen, "zal degene die hier naast me zit de volgende zijn die gedood wordt? Of zal ik de volgende zijn?"

De kamer was heet en stoffig en insecten kwamen door de ramen zonder glas en zwermden rond de losse lichtpeertjes die boven de kale houten banken hingen. Ik vertelde hen een verhaal uit mijn jeugd.

"Toen ik een klein meisje was", zei ik, "ging ik naar mijn vader en zei, 'papa, ik ben bang dat ik nooit sterk genoeg zal zijn om een martelaar voor Jezus Christus te zijn' ". "Vertel me eens", antwoordde mijn vader, "wanneer je de trein naar Amsterdam neemt, wanneer geef ik je dan geld om het kaartje te kopen? Drie weken vantevoren?". "Nee, pap, je geeft me dat geld voor het kaartje vlak voordat we op de trein stappen". "Dat klopt", zei mijn vader, "en zo gaat dat ook met de kracht die God geeft. Onze hemelse Vader weet wanneer je de kracht nodig hebt om een martelaar voor Jezus Christus te zijn. Hij zal in alles wat je nodig hebt voorzien – en precies op tijd…".

Mijn Afrikaanse vrienden knikten en glimlachten. Plotseling daalde er een geest van vreugde neer op die kerk en begonnen de mensen te zingen, "in die zoete tijd die komt, zullen we elkaar ontmoeten aan die prachtige andere kant". Later die week werd de helft van die kerk geexecuteerd. Later hoorde ik dat een paar maanden daarna de andere helft was omgebracht.

Corrie ten Boom

Dus eigenlijk komt het altijd wel goed?
Behalve bij de concertgangers van afgelopen vrijdag?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2015 14:36

Mortlach schreef:Tja, ik probeer alleen aan te geven dat jij jouw christelijke denkkader (in dit geval "je meent wat je zingt") probeert toe te passen op mensen die (misschien) dat kader niet hebben. Maar op die basis trek je wel conclusies en dan ga je dus de fout in. Ik weet niet wie daarmee geholpen zou zijn.

Het is mijn plicht - als christen - om over de dingen te spreken die van Boven zijn.
Als jouw denkkader is dat het allemaal onschuldig is om een dergelijk lied aan te horen c.q. mee te brullen, zit je toch echt hier verkeerd.
Iedereen is van harte welkom op dit forum - ook niet-christenen - maar als het alleen maar is om christelijke kaders omver te schoppen, is dat heel bedroevend. :(

Let wel: OF je bent van God, OF je bent van de duivel. Een tussenweg is er niet!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2015 14:38

Tante Pollewop schreef:Dus eigenlijk komt het altijd wel goed?
Behalve bij de concertgangers van afgelopen vrijdag?

Hier word ik intens bedroefd van.
Jij weet het!
Waarom zeg je dan deze dingen?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 nov 2015 14:50

Wat moet ik weten en wat zeg ik verkeerd? Ik probeer voor mezelf enige logica in jouw bijdragen te ontwaren, maar het ontgaat me tot nu toe.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2015 15:07

Tante Pollewop schreef:Wat moet ik weten en wat zeg ik verkeerd? Ik probeer voor mezelf enige logica in jouw bijdragen te ontwaren, maar het ontgaat me tot nu toe.

Denk maar aan je opvoeding!

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 nov 2015 15:11

ok, dan niet

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 19 nov 2015 15:23

Chaya schreef:[
Het is mijn plicht - als christen - om over de dingen te spreken die van Boven zijn.
Als jouw denkkader is dat het allemaal onschuldig is om een dergelijk lied aan te horen c.q. mee te brullen, zit je toch echt hier verkeerd.
Iedereen is van harte welkom op dit forum - ook niet-christenen - maar als het alleen maar is om christelijke kaders omver te schoppen, is dat heel bedroevend. :(

Let wel: OF je bent van God, OF je bent van de duivel. Een tussenweg is er niet!

Ik zie het nut er alleen niet zo van. De slachtoffers en de familie een trap na geven? Nee, dat geloof ik niet. Christenen waarschuwen zich vooral niet met dit soort zaken in te laten? Dat doen ze als het goed is toch al niet, en dan is je opmerking zinloos. Niet-christenen waarschuwen zich er niet mee in te laten? Die luisteren toch niet en dan is je opmerking zinloos. Nee, de enige mogelijkheid die ik overhoud is voor de christenen een negatief beeld schetsen van niet-christenen zodat jullie ons zo lekker zielig kunnen vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2015 15:24

Tante Pollewop schreef:ok, dan niet

Tante Pollewop schreef op: 01 Feb 2012

In mijn geval hangt de manier van Bijbellezen niet af van mijn opvoeding. Ik ben zelfs nog steeds lid van de Gereformeerde Gemeente in mijn woonplaats.

en dan vraag je naar de bekende weg aan mij??

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2015 15:30

Mortlach schreef:
Ik zie het nut er alleen niet zo van. De slachtoffers en de familie een trap na geven? Nee, dat geloof ik niet. Christenen waarschuwen zich vooral niet met dit soort zaken in te laten? Dat doen ze als het goed is toch al niet, en dan is je opmerking zinloos. Niet-christenen waarschuwen zich er niet mee in te laten? Die luisteren toch niet en dan is je opmerking zinloos. Nee, de enige mogelijkheid die ik overhoud is voor de christenen een negatief beeld schetsen van niet-christenen zodat jullie ons zo lekker zielig kunnen vinden.

Zie jij het zo?
Triest. :?

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 nov 2015 15:58

Tante Pollewop schreef:ok, dan niet
Chaya schreef:
Tante Pollewop schreef op: 01 Feb 2012

In mijn geval hangt de manier van Bijbellezen niet af van mijn opvoeding. Ik ben zelfs nog steeds lid van de Gereformeerde Gemeente in mijn woonplaats.

en dan vraag je naar de bekende weg aan mij??

Tja, inmiddels ruim 3 jaar verder en geen lid meer van de GerGem.

Ik ben het geloof ik eens met Mortlach over het zielig maken van niet-christenen. En dan ook nog het liefst heel dramatisch erbij doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 19 nov 2015 16:00

Chaya schreef:Van jou had ik geen andere reactie verwacht. Bij alles wat ik zeg spring jij erop als een bok op de haverkist.
Dan moet je bij het heavy metalforum zijn Mortlach.

Kleine correctie. De band maakt geen metal, ook al heten ze "The eagles of death metal". De bandleden zijn net geschokt om wat er gebeurd is. Het zijn ook gewoon mensen. En de bezoekers ook. Wat er gespeeld werd is triest, juist vanwege die naïviteit. Beetje shockerende teksten verzinnen en die lekker meezingen. Het toont aan hoeveel mensen satan volgen, ook al is dat vaak helemaal geen bewuste keuze. Ik snap alleen niet zo goed waarom hun setlist wordt aangehaald. We moeten er mee oppassen. Het komt dan zo snel over als "Ze roepen het ook over zichzelf af". Ze roepen de duivel aan en hij kwam in de gedaante van een paar terroristen. Een straf op de zonde.

Aan de andere kant is het ook niet zoals Mortlach zegt, een negatief beeld schetsen zodat we het lekker zielig kunnen vinden. Of onszelf beter vinden. Of kunnen zeggen: Dat krijg je er nou van als je je met de duivel inlaat .Het kan wel een terechte waarschuwing zijn voor ons en anderen: Kijk uit met wat je doet, wie je volgt. Maar dat staat los van schietpartij. Normaal krijgt zo'n band niet zo veel aandacht maar stel dat die hier aandacht had gekregen terwijl er niets was gebeurd tijdens dat concert, dan was de reactie op dat nummer niet anders geweest. Het staat (of daar ga ik van uit) los van de vreselijke dingen die er vervolgens gebeurden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2015 16:10

Tante Pollewop schreef:Tja, inmiddels ruim 3 jaar verder en geen lid meer van de GerGem.

O, dat vind ik oprecht jammer.
Maar je bent er ooit wel door gevormd, toch?
Dus de dingen die ik zeg, zullen je niet onbekend voorkomen, ook al onderschrijf je die (misschien) niet meer.
Tante Pollewop schreef:Ik ben het geloof ik eens met Mortlach over het zielig maken van niet-christenen. En dan ook nog het liefst heel dramatisch erbij doen.

Ik ben niet dom TP, Mortlach chargeert, lokt mij uit.
Ik zie het niet als wij en jullie.
Als hij het wel zo ziet, vind ik dat heel triest.
En met zielig heeft het al helemaal niets te maken!
Ik neem aan dat jullie volwassen mannen zijn die een bewuste keuze maken. Derhalve houd ik je daarvoor verantwoordelijk.

antoon

Berichtdoor antoon » 19 nov 2015 16:12

In directe zin staat het geheel los van de gebeurtenissen inderdaad , in meer bredere zin heeft het er mee te maken, de ultieme weerzinwekkende reeks staat standaard voor een wereld die naar de vernietiging gaat.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 19 nov 2015 16:14

Chaya schreef:O, dat vind ik oprecht jammer.
Maar je bent er ooit wel door gevormd, toch?
Dus de dingen die ik zeg, zullen je niet onbekend voorkomen, ook al onderschrijf je die (misschien) niet meer.

Ik begrijp totaal niet wat je zegt of wilt zeggen. Ik probeer duidelijkheid te scheppen, maar tot nu toe is dat niet gelukt.

Chaya schreef:Ik ben niet dom TP, Mortlach chargeert, lokt mij uit.
Ik zie het niet als wij en jullie.
Als hij het wel zo ziet, vind ik dat heel triest.
En met zielig heeft het al helemaal niets te maken!
Ik neem aan dat jullie volwassen mannen zijn die een bewuste keuze maken. Derhalve houd ik je daarvoor verantwoordelijk.

Ik geloof niet dat Mortlach je uitlokt. Hij ziet het geloof ik ook niet als wij en jullie. Jouw bijdrage over de teksten vond ik ook best apart. Wat heeft het voor zin om die teksten erbij te halen. Er gingen mensen dood door terrorisme, daar ging het om. En niet om wat de band toevallig op dat moment speelde. Zoals ik al zei, had het net zo goed een slapende zwartekousenkerk kunnen zijn. Was het dan minder erg of erger geweest? Kortom, wat maakt het uit?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 nov 2015 16:16

Nogal overdreven zeg! Weinig kans dat slachtoffers en familie lezen dat Chaya het schokkend vind dat tijdens dat lied de aanval aanving.
Ik zou ook niet weten waarom je dat niet zou mogen delen, mag je alleen een reactie plaatsen als die nuttig is? En wie bepaalt dan of het nuttig is?

Mij maak je niet wijs dat mensen die naar zo'n concert gaan niet in grote lijnen bekent zijn met de inhoud van de liederen.
Wel meezingen en dan zeggen 'ja ik zing dit wel, maar ik meende het niet hoor' dat vind ik een slappe hap.
Dat is mijn mening, vast niet nuttig dus ga hem maar lekker afbranden dan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “Actualiteit & Politiek”