Marnix schreef:Het was een walgelijke vertoning van Trump & Vance die anderen proberen te laten kruipen en af te persen. Terecht kwam de reactie vanuit de EU dat er een nieuwe leider nodig is want Amerika kiest alleen voor zichzelf, voor geld en grondstoffen en is niet meer betrouwbaar voor het Westen. Uiteraard staat een Orban aan zijn kant. Nederland veroordeelt wat er gebeurd is en kiest de kant van Zelensky maar ik ben wel benieuwd wat Wilders hier bijvoorbeeld van gaat vinden.
Ja, Vance was echt een net een kleuter met zijn "Heb je wel genoeg dankjewel gezegd?" en dat hilarische "Ik heb video's van Oekraïne gezien, dus..." Echt schandalig!
En nogmaals - alsof het nog niet duidelijk genoeg was - blijkt dat Trump het temperament ontbreekt dat zijn positie vereist, en dat hij zich omringd heeft met ja-knikkers die hun emoties al net zo min onder controle hebben als hij. Wie herinnert zich nog de sneren dat je maar beter geen vrouwelijke president kunt hebben want die reageren altijd zo emotioneel...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw
Mortlach schreef:Nou, die ondertekeningsceremonie in het Witte Huis tussen Zelensky en Trump verliep echt geweldig!
Het zag eruit als een hinderlaag en dat was het ook. Als ik het probeer te analyseren dan komt het op me over alsof Trump een zondebok zoekt voor het feit dat hij geen deal voor elkaar kan krijgen om deze oorlog te beeindigen. Want dat hij dat zou kunnen, werd vooraf al door bijna iedere geopolitieke analyst betwijfeld. Dan is het makkelijker als Trump Zelensky de schuld ervan geeft, dan dat hij Poetin, die hij blijkbaar toch bewondert, het vuur aan de schenen zou leggen. In elk geval was het misschien wel de meest beschamende vertoning in het Witte Huis van een Amerikaanse president en vice-president die ik me kan heugen.
In 1940 en 1941 bevond Churchill zich in een vergelijkbare situatie als Zelensky nu: zijn land vocht alleen tegen een overmachtige vijand en hij was afhankelijk van Amerikaanse steun. Stel je voor dat Roosevelt Churchill ontvangen had en hem op dezelfde manier had behandeld als Trump en Vance nu Zelensky: "je moet meer dankbaarheid tonen, je moet een deal met Hitler sluiten enz.". Het verschil tussen Roosevelt en Trump is groot: een staatsman met een groot strategisch inzicht versus een opportunistische korte termijndenker. De geschiedenis zal niet mild over Trump oordelen.
Marnix schreef:
Deze had ik ook gezien. Goed filmpje vanuit Oekraïens perspectief. Terwijl het land zich verdedigt tegen Russische agressie, moet het ook nog dealen met een irrationele Amerikaanse president.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)
Niet alleen Oekraine, het Westen, alles wat staat voor eerlijkheid, rechtvaardigheid, vrijheid en democratie zijn verraden door het land dat er altijd de grootste voorvechter voor was. Dat was met deal al een beetje zo geweest want egoisme en greed waren daarin al de drijfveren van Trump, maar nu blijkt dat hij al die dingen prima op het spel wil zetten als Amerika er zelf niet megarijk van wordt. Momenteel is Amerika geen betrouwbare partner meer dus moet Europa zelf deze rol op zich nemen, Amerika verkoopt zijn normen en waarden namelijk schaanmteloos als ze er zelf beter van worden. En ook in Europa is het oppassen, Orban heeft bijvoorbeeld al kamp Trump gekozen, van AFD is dit ook al wel bekend. Als je kijkt hoeveel mensen in Amerika (maar ook op bepaalde fora in Nederland) het ook nu opnemen voor Trump en zijn lijn kunnen we denk ik wel stellen dat de kogel misschien ooit van links kwam maar het gevaar voor de democratie nu van rechts.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity. ― Dr. Martin Luther King, Jr.”
Ik denk dat we gezien de gebeurtenissen van de afgelopen week kunnen concluderen dat de regering Trump ervoor gekozen heeft om Rusland te steunen. Oekraïne is daarbij een hindernis die uit de weg geruimd moet worden. Men praat in regeringskringen er al over dat Zelensky maar moet opstappen en een ander (liefst een Russische marionet) het moet overnemen. Dat laatste gaat niet gebeuren, maar het geeft aan dat Trump precies de Poetin aanhanger blijkt te zijn die velen al in hem zagen. Er wordt gezegd dat de Amerikaanse strategie zou zijn om toenadering te zoeken tot Rusland om het land los te weken van China. Maar dat is absurd: de Russen zijn vooral een olie- en gasproducent en die olie en dat gas wordt vooral geleverd aan China en India. Dus er is 0,0 kans dat Poetin zich tegen China zou keren en als dit Amerikaanse beleid daarop gericht zou zijn, dan zou dat uiteindelijk op een mislukking uitlopen, ook al vindt Poetin het natuurlijk heel fijn dat de Amerikanen een draai van 180 graden maken. Dat Trump daarbij bereid is om de Europeanen (een veel belangrijker partner voor de Amerikanen dan Rusland ooit kan zijn) te laten vallen, is feitelijk krankjorum. In elk geval is het wel zo dat als dit de Amerikaanse strategie is, dat "vrede in Oekraïne" dan niet meer dan een rookgordijn is en dat wat er vorige week in het Oval Office gebeurde, niet meer dan een vooropgezet stukje theater was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)
elbert schreef:Ik denk dat we gezien de gebeurtenissen van de afgelopen week kunnen concluderen dat de regering Trump ervoor gekozen heeft om Rusland te steunen. Oekraïne is daarbij een hindernis die uit de weg geruimd moet worden. Men praat in regeringskringen er al over dat Zelensky maar moet opstappen en een ander (liefst een Russische marionet) het moet overnemen. Dat laatste gaat niet gebeuren, maar het geeft aan dat Trump precies de Poetin aanhanger blijkt te zijn die velen al in hem zagen. Er wordt gezegd dat de Amerikaanse strategie zou zijn om toenadering te zoeken tot Rusland om het land los te weken van China. Maar dat is absurd: de Russen zijn vooral een olie- en gasproducent en die olie en dat gas wordt vooral geleverd aan China en India. Dus er is 0,0 kans dat Poetin zich tegen China zou keren en als dit Amerikaanse beleid daarop gericht zou zijn, dan zou dat uiteindelijk op een mislukking uitlopen, ook al vindt Poetin het natuurlijk heel fijn dat de Amerikanen een draai van 180 graden maken. Dat Trump daarbij bereid is om de Europeanen (een veel belangrijker partner voor de Amerikanen dan Rusland ooit kan zijn) te laten vallen, is feitelijk krankjorum. In elk geval is het wel zo dat als dit de Amerikaanse strategie is, dat "vrede in Oekraïne" dan niet meer dan een rookgordijn is en dat wat er vorige week in het Oval Office gebeurde, niet meer dan een vooropgezet stukje theater was.
De Amerikaanse steun aan Oekraïne is ondertussen ook "gepauzeerd". Als dat net zo'n pauze is als voor de voedselhulp voor Soedan, dan komt die hulp ook niet meer terug. Trump moet echt een hekel hebben aan zijn eigen economie; importheffingen zijn vannacht ingegaan, nu al die orders voor de Amerikaanse defensie-industrie "gepauzeerd". Ben benieuwd of eieren hierdoor goedkoper zullen worden, maar ik vermoed van niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw
Mortlach schreef:De Amerikaanse steun aan Oekraïne is ondertussen ook "gepauzeerd". Als dat net zo'n pauze is als voor de voedselhulp voor Soedan, dan komt die hulp ook niet meer terug. Trump moet echt een hekel hebben aan zijn eigen economie; importheffingen zijn vannacht ingegaan, nu al die orders voor de Amerikaanse defensie-industrie "gepauzeerd".
Als je kijkt naar de aandelenbeurzen, dan valt op dat de aandelenprijzen voor Europese defensiebedrijven de afgelopen weken als een dolle stijgen en die van Amerikaanse dalen. Sowieso is de Dow Jones aan een neerwaartse gang bezig. Zo'n tarievenoorlog gaat inhakken op de wereldeconomie.
Mortlach schreef:Ben benieuwd of eieren hierdoor goedkoper zullen worden, maar ik vermoed van niet.
Nee, die worden alleen maar duurder. Dat kun je hier zien. Ik weet niet of de Amerikaanse kiezer hiervan gecharmeerd is. De mid-term verkiezingen volgend jaar beloven interessant te worden.
De belangen van Poetin en die van Trump komen grotendeels overeen. Er is geen andere logische verklaring. De belangen van de regering Biden en die van de regering Trump verschillen van elkaar. Daar waar Biden Oekraïne als een middel zag om de Russische agressie binnen de perken te houden door het land uit te putten in een oorlog die Poetin zelf begonnen was, ziet Trump in Poetin een gelijkgestemde autocraat en Oekraïne als een hinderlijke sta-in-de-weg voor een toenadering tot Rusland. Waaruit bestaat die overeenstemming tussen Trump en Poetin? De visie dat de wereld in invloedssferen opgedeeld moet worden. Een invloedssfeer voor de VS, eentje voor Rusland en eentje voor China. Dat wordt openlijk in MAGA kringen zo gezegd. Volgens deze visie valt Oekraïne natuurlijk binnen de invloedssfeer van Rusland en dus is een "vredesregeling" die zwaar in het voordeel is van Rusland, er eentje waar de VS mee in zullen stemmen en sterker nog: Oekraïne zullen proberen te dwingen om dat te accepteren. Je ziet dat nu gebeuren: het vernederen van Zelensky in het Oval Office, het land pressen om een mineralendeal te tekenen die de VS allerlei minerale rijkdommen voor een koopje opleveren, het stopzetten van het delen van inlichtingen en de wapenhulp, straks wellicht het stilzetten van StarLink voor het Oekraïense leger, zelfs het zich mengen in de Oekraïense politiek om straks een andere president dan Zelensky verkozen te krijgen enzovoorts. Dat alles wijst maar 1 kant op: Trump en Poetin zijn het eens over hoe dit moet eindigen. Het denken van invloedssferen is ook een verklaring waarom Trump zich de afgelopen weken heeft uitgelaten over Panama, Canada, Mexico en Groenland. Wie op een kaart kijkt, ziet wat er aan de hand is. Dat is de Amerikaanse invloedssfeer en hij wil in deze landen totaal de lakens uitdelen. Wat is de plaats van Europa in dit alles? Daarvoor moeten we kijken naar hoe Amerikaanse officials zich de afgelopen weken/maanden hebben uitgelaten. Zo is daar de speech die JD Vance in Munchen gaf en daarbij de Europeanen de gordijnen injoeg met zijn kritiek over vrijheid van meningsuiting (grotendeels onzin), maar belangrijker nog: met wie hij wel en niet praatte. Wel met Alice Weidel van de AfD, niet met bondskanselier Scholz. Ook Musk die een duit in het zakje deed door openlijk de AfD te steunen. Eerder steunde Trump al Orban en is het duidelijk dat de Republikeinen in Frankrijk Marine Le Pen steunen. Waarom die steun? Omdat al deze partijen eurokritisch zijn en dus een lossere Europese cohesie willen zien. Dat betekent dat de VS de EU zien als een economische concurrent en het liefst zouden willen dat die landen verdeeld zijn. Voor een vierde invloedssfeer van Europa naast die van de VS, Rusland en China zien ze dus geen plek in de wereld. De vraag is natuurlijk of de Europeanen en de Oekraïeners dit zomaar laten gebeuren. Dat zullen we de komende tijd gaan zien. Daarbij wil ik allereerst opmerken dat de militaire situatie voor Oekraïne minder ernstig is dan velen ons willen doen geloven. 70% van de wapens die het land krijgt, komen niet uit de VS en dat percentage stijgt. Bovendien zijn de Russen niet in staat om een beslissend offensief te voeren. Het gaat bijvoorbeeld in het nieuws over Oekraïne nu al 6 maanden over het kleine stadje Pokrovsk dat Rusland aan het aanvallen is. Ze zijn er nog steeds niet, hebben daar enorme verliezen geleden en bovendien knabbelt Oekraïne daar nu weer wat terrein terug. De militaire en economische kracht van Rusland is dusdanig uitgehold dat ze zelfs paarden en ezels inzetten om hun troepen naar het front te vervoeren. In de tweede plaats is men in Europa nu ook wakker aan het worden, zij het rijkelijk laat. Er zal meer geld naar defensie gaan en er zal coordinatie plaatsvinden over een gezamenlijke verdediging, desnoods zonder de VS. Dat zal tijd en geld kosten en politieke onrust veroorzaken, zoveel is wel zeker. En al die tijd zullen de Russen en de Amerikanen zich daarin willen mengen om dat te beïnvloeden. Ook dat zien we nu al. Maar het is tenminste goed dat er dingen duidelijk zijn, zoals bijvoorbeeld deze toespraak van de Franse senator Claude Malhuret die er geen doekjes om windt: hij noemt Trump een verrader van de VS en het westen. Ook de aankomende Duitse bondskanselier Friedrich Merz is duidelijk: Europa moet onafhankelijk worden van de VS en moet op eigen benen staan en hij gaat ervan uit dat de NAVO in de huidige vorm mogelijk niet overleeft. In zijn toespraak van gisteren zei Macron hetzelfde. In Europa weten we wat de uitdaging is. Nu is nog de vraag of die uitdaging beantwoord kan worden. Hieronder de speech van Malhuret:
Ik weet niet hoe ik mijn bericht moet wijzigen. Maar nog iets. Er zijn toch wel republikeinen die christen zijn en het niet eens zijn hoe alles nu gaat. Samen met de democraten zijn ze dan toch een meerderheid? Er zijn toch ook wel republikeinen die geen christen zijn ddie het oneens zijn met Trump.
KR38 schreef:Ik weet niet hoe ik mijn bericht moet wijzigen. Maar nog iets. Er zijn toch wel republikeinen die christen zijn en het niet eens zijn hoe alles nu gaat. Samen met de democraten zijn ze dan toch een meerderheid? Er zijn toch ook wel republikeinen die geen christen zijn die het oneens zijn met Trump.
- De Democraten zitten in de oppositie om het zo maar te zeggen. In het Huis en de Senaat kunnen ze een kritisch geluid laten horen maar zolang alle Republikeinen met Trump meestemmen kunnen ze daar niets tegen doen. Over 2 jaar zijn er verkiezingen voor het huis en de senaat en kunnen er dingen veranderen.
- Hier en daar hoor je wel een kritische Republikein.... maar veel christenen kiezen toch voor Trump omdat die een conservatieve lijn voert op andere thema's (tegen LHBTI, Abortus enz). Sommigen zullen zeggen dat er geen ideale keuze is maar dat een stem op Trump beter is dan op een Democraat want die zijn links, woke enz, ook al zou de gemiddelde Democraat in Nederland niet erg links gevonden worden...
Misschien interessant om eens "Gods Lobbyisten (Zembla)" te kijken over de rechts conservatieve lobby in Amerika en ook in Europa.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity. ― Dr. Martin Luther King, Jr.”
Marnix schreef:Over 2 jaar zijn er verkiezingen voor het huis en de senaat en kunnen er dingen veranderen.
Over anderhalf jaar al. Maar ik begin nu wel een beetje bezorgd te worden over de vraag of dat volgens de democratische spelregels zal gaan. De Republikeinen hebben sinds 2020 het frame de wereld in geholpen dat die verkiezingen gestolen zouden zijn. Nu ik daar een tijdje over nagedacht heb, komt dit op mij over als een vorm van projectie: de andere partij beschuldigen van iets waar je zelf mogelijk ook toe in staat bent. Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik maak me zorgen.
KR38 schreef:Ik weet niet hoe ik mijn bericht moet wijzigen. Maar nog iets. Er zijn toch wel republikeinen die christen zijn en het niet eens zijn hoe alles nu gaat. Samen met de democraten zijn ze dan toch een meerderheid? Er zijn toch ook wel republikeinen die geen christen zijn ddie het oneens zijn met Trump.
Ongetwijfeld, maar die hebben allemaal hun ruggengraat ingeleverd omdat ze bang zijn dat Trump (en de miljoenen van Elon Musk) een tegenkandidaat zullen helpen wanneer er verkiezingen voor hun zetel zijn.
Ze krijgen momenteel steeds meer weerwoord als ze zogenaamde "town halls" houden: plaatselijke bijeenkomsten met hun kiezers. Het advies van de Republikeinse partij? "Geen town halls meer houden dan!"
elbert schreef:Over anderhalf jaar al. Maar ik begin nu wel een beetje bezorgd te worden over de vraag of dat volgens de democratische spelregels zal gaan. De Republikeinen hebben sinds 2020 het frame de wereld in geholpen dat die verkiezingen gestolen zouden zijn. Nu ik daar een tijdje over nagedacht heb, komt dit op mij over als een vorm van projectie: de andere partij beschuldigen van iets waar je zelf mogelijk ook toe in staat bent. Ik hoop dat ik het mis heb, maar ik maak me zorgen.
Dat hoop ik ook. Vermoedelijk zal Trump Russische waarnemers regelen om erop toe te zien dat de verkiezingen eerlijk verlopen