Moderators: Memmem, Moderafo's
Cicero schreef:Volgens mij overschat je je eigen inlevingsvermogen, maar daar gaat het nu niet om.
Cicero schreef:Waar het om gaat, en dat is het punt, dat de overheid discriminatie niet kan toestaan, ook al wordt er een beroep gedaan op een heilige boek. Dat is voor de overheid irrelevant. In het spel van rechten en plichten in een moderne maatschappij moet de gelovige accepteren dat zijn heilige boek hem geen privileges opleveren om zonder aanmerkelijk belang te discrimineren. Dan kun je wel zeggen: ja maar mijn interpretatie van mijn boek is de waarheid! Dan zegt de overheid: tja dat zeggen ze allemaal.
De overheid (die we zelfs trouwens kiezen) heeft hier trouwens geen 'seculiere levensbeschouwing', maar creëert hoogstens een seculiere ruimte, waarin er vrijheid is voor het individu om te geloven wat hij/zij wilt, behoudens de verantwoordelijkheid voor de wet.
Satire en spot is nooit weggeweest. En ook stemmen met de voeten niet: zie bijvoorbeeld refo's die winkels met zondagopenstelling dreigen dat ze niet meer langskomen.Chaya schreef:En we hebben in Nederland rechtspraak, de publieke schandpaal is al een tijdje afgeschaft. Alhoewel. Om die reden verlaten veel mensen weer twitter.
Cicero schreef:Ik heb je echter nog geen enkele keer het gedrag van de Drachtse discriminator zien afkeuren. Waarom? Ben jij voor discriminatie?
Heb ik gedaan, ik kom nergens een expliciete veroordeling van de discriminerende Drachtenaar tegen. Daaruit concludeer ik, dat je vóór deze vorm van discriminatie bent, en uit je verwoede pogingen de wetsovertreder tot slachtoffer te maken dat het wel prima is dat de rechten van Nederlanders geschonden worden.Dan raad ik je aan om mijn vorige reacties te lezen.
Mortlach schreef:Dat begint bij de tien geboden toch al? Er is geen god buiten mij, o.i.d.
Mortlach schreef:Het is inderdaad wel behoorlijk frappant dat die arme directeur tot slachtoffer wordt gemaakt. Ach, die arme man wilde gewoon zijn door God gegeven recht gebruiken om te discrimineren en nu krijg hij al die zooi over zich heen, arme, arme man.
Tante Pollewop schreef:Maar die man zit objectief ook gewoon fout hoor.
Hij heeft de jongen gediscrimineerd, en dat mag niet. Dus fout.
Boekenlezer schreef:Als ik het gebeuren rond die jongen bekijk, zou het mij niets verbazen dat er heel ongenuanceerd vanuit het seculiere geloof gereageerd wordt, niet beseffend dat een ander op redelijke gronden iets anders kan denken. Dat seculiere geloof is ook een geloof! (Het gevaar van het delen in een heersende opvatting.)
Boekenlezer schreef:Oké, dus die jongen was heel netjes, redelijk, zag er goed uit, is kalm, en wat niet al.
Tante Pollewop schreef:Precies. Dat is mijn indruk.
Boekenlezer schreef:En die directeur is bekrompen, onredelijk, raar, enzovoort. Nou, bedankt voor de informatie. Weten we dat ook weer.
Tante Pollewop schreef:Ja, zo komen zijn acties op mij over.
Cicero schreef: Satire en spot is nooit weggeweest. En ook stemmen met de voeten niet: zie bijvoorbeeld refo's die winkels met zondagopenstelling dreigen dat ze niet meer langskomen.
Cicero schreef:Heb ik gedaan, ik kom nergens een expliciete veroordeling van de discriminerende Drachtenaar tegen. Daaruit concludeer ik, dat je vóór deze vorm van discriminatie bent, en uit je verwoede pogingen de wetsovertreder tot slachtoffer te maken dat het wel prima is dat de rechten van Nederlanders geschonden worden.
Cicero schreef:Trouwens, had de Drachtense werkgever zich moeten 'verenigen' met de levenswijze van deze sollicitant om hem aan te nemen? Natuurlijk niet
Boekenlezer schreef:Dat is natuurlijk ook uiterst lastig, om, als je als mensen niet achter de schermen kunt kijken, objectief en voor iedereen duidelijk te bepalen wat de waarheid is. Beter gezegd: dat kunnen wij helemaal niet. We verschillen van geloof. En daarom is het handig om afspraken te maken hoe je met die verschillende overtuigingen samenleeft. Een praktische oplossing dus.
Blijft die kant er echter wel, dat er een bepaalde objectieve waarheid moet bestaan. Ik geloof niet ergens in, omdat het onzin is. Anders zou ik het niet geloven.
Hoe je daarmee omgaat in de publieke ruimte, is dan weer een andere vraag. Als ik het gebeuren rond die jongen bekijk, zou het mij niets verbazen dat er heel ongenuanceerd vanuit het seculiere geloof gereageerd wordt, niet beseffend dat een ander op redelijke gronden iets anders kan denken. Dat seculiere geloof is ook een geloof! (Het gevaar van het delen in een heersende opvatting.)
Boekenlezer schreef:Dat is geen dictatuur. Dat is gewoon een bepaald feit, wat al of niet waar is. Dat mag altijd gezegd worden. Vanuit mijn geloof kan ik niet anders, dan dit te beamen. Iemand die anders wil zal het misschien als dictatoriaal ervaren.
Dat vind ik ook nogal subjectief en suggestief: wat die man doet, beschrijven als een vermeend recht tot discrimineren. Er zit duidelijk een sfeer in van: kijk die man eens overduidelijk fout zijn! Blijkbaar vind jij jouw mening dermate objectief en wijs, dat je geen behoefte meer voelt tot inleving in hoe die directeur denkt. Maar hij is echt niet minder mens dan jij, hoor.
Chaya schreef:Omdat ik mildere bewoordingen gebruik. Ik vind het geen handige actie en het had zeker anders gemoeten!
Ik kan me ook voorstellen dat die jongen geschokt was, zeker als het zo'n prettig gesprek was geweest.
Maar er blijven voor mij OOK 2 kanten aan de zaak zitten. En m.i. wordt (hier) alleen die ene kant teveel belicht.
Die jongen is toch niet mishandeld en keihard geschoffeerd en beledigd in een mail?
Chaya schreef:Omdat ik mildere bewoordingen gebruik. Ik vind het geen handige actie en het had zeker anders gemoeten!
Ik kan me ook voorstellen dat die jongen geschokt was, zeker als het zo'n prettig gesprek was geweest.
Maar er blijven voor mij OOK 2 kanten aan de zaak zitten. En m.i. wordt (hier) alleen die ene kant teveel belicht.
Niet fysiek, maar wel keihard geschoffeerd en beledigd. De werkgever erkent de afgewezen sollicitant niet in zijn rechten als Nederlander/mens.Die jongen is toch niet mishandeld en keihard geschoffeerd en beledigd in een mail?
Tante Pollewop schreef:Ik denk dat je dergelijke afwijzing moet ondervinden om te begrijpen wat het met je doet als je zo behandeld wordt.
Laat ik het zo stellen: je wordt gepakt op een punt waar je niets aan kunt doen, en wat behoort bij wie je bent. En dat is het smerige eraan.
Cicero schreef:een handige actie? Net zoiets als: oeps sorry ik mors deze koffie, dat is geen handige actie? Waarom zo'n versluierende omschrijving? Waarom kun je niet gewoon schrijven dat de Drachtenaar een onwettige daad gepleegd heeft of iets dergelijks?
Als je dat ruiterlijk zou erkennen - momenteel wek je de suggestie dat je het het liefst goed zou praten - dan staat je toch niets in de weg om de andere kant van de zaak te belichten? Het zou jouw gezichtspunt alleen maar sterker maken, omdat je gesprekspartners niet het gevoel zouden hebben dat je met een verborgen agenda spreekt.
Cicero schreef:maar wel keihard geschoffeerd en beledigd.
Terug naar “Actualiteit & Politiek”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 365 gasten