Situatie in Israël (deel 3)

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Geytenbeekje
Mineur
Mineur

Re: Situatie in Israël (deel 3)

Berichtdoor Geytenbeekje » 03 aug 2018 15:00

Yoshi schreef:Plaats het gerust. Mein Kampf heb ik overigens ook nog nooit gelezen en de Zuid-Afrikaanse rassenwetten ook niet. Toch kan ik je vertellen dat beide verwerpelijk zijn.

Mariaverering in RK kerk is ook verwerpelijk

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2018 15:07

Geytenbeekje schreef:Mariaverering in RK kerk is ook verwerpelijk

Dat mag je gerust vinden.

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 03 aug 2018 17:08

Yoshi schreef:Jezus als heerser/tiran is een middeleeuwse beeltenis van Jezus. De horigheid werd dat beeld van Jezus voorgehouden door oa landbezitter die zichzelf graag vereenzelvigde met Jezus. Het heeft de mariadevotie een enorme impuls gegeven omdat voor het volk Jezus niet meer geassocieerd werd met iemand die makkelijk benaderbaar was of vergevingsgezind.

Tegenwoordig hechten we (christenen in het algemeen) meer waarde de beeltenis van Jezus als goede herder, onderwijzer.

laten we het zo zeggen: God is een Heilig God en Hij kan de zonde niet verdragen en door de vingers zien.
Dat God Zijn Eniggeboren Zoon geeft dat klopt, maar dat deed Hij alleen omdat Hij de pest aan zonde heeft en gerechtigheid wil.

De hebreeënbrief is voor de gelovigen en ook daar staat in: Hoe verschrikkelijk is het om te vallen in de handen van de Levende God.
Dit staat er ondanks dat God onze zonden en tekortkomingen niet ziet omdat Hij alleen de Gerechtigheid van God ziet, WIJ IN CHRISTUS.

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 03 aug 2018 17:10

Yoshi schreef:Jij ondersteund dus ook apartheid. Persoonlijk denk ik dat Jezus het als immoreel en goddeloos ziet en zeker zal bestraffen.

Bestaft worden zal ik niet, omdat er geen veroordeling is voor mij omdat ik IN CHRISTUS ben.

Trouwens, de goddelozen zijn goddelozen en veranderd niks aan of je nu met de term appartheid gaat gooien of niet.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2018 17:11

Veendam schreef:laten we het zo zeggen: God is een Heilig God en Hij kan de zonde niet verdragen en door de vingers zien.
Dat God Zijn Eniggeboren Zoon geeft dat klopt, maar dat deed Hij alleen omdat Hij de pest aan zonde heeft en gerechtigheid wil.

De hebreeënbrief is voor de gelovigen en ook daar staat in: Hoe verschrikkelijk is het om te vallen in de handen van de Levende God.
Dit staat er ondanks dat God onze zonden en tekortkomingen niet ziet omdat Hij alleen de Gerechtigheid van God ziet, WIJ IN CHRISTUS.

Helemaal prima. Zijn we het dan eens dat apartheid/rassenwetten een zonde zijn die God niet zal verdragen?

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 03 aug 2018 19:07

Yoshi schreef:Jij ondersteund dus ook apartheid. Persoonlijk denk ik dat Jezus het als immoreel en goddeloos ziet en zeker zal bestraffen.

Als je IL (en anderen) probeert te beschuldigen van apartheid (nogmaals, zonder dat je zelf de moeite hebt genomen kennis te nemen van de eigenlijke wetstekst), probéér dan i.i.g. evenwichtig te zijn door die dan eens te vergelijken met de al jaren eerdere (2003) door de Palestijnen aangenomen 'basic law' waarin uitgedrukt wordt dat:
1. Palestina een etnisch Arabische staat moet zijn.
2. Arabisch de enige officiële taal is.
3. De islam de dominante religie is en
4. Sharia-recht voorrang heeft (art. 4).

Maar daar hoor je dan weer nooit iemand over. Dat lijkt allemaal prima in orde. Toch?
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 03 aug 2018 19:45

dalethvav schreef:Als je IL (en anderen) probeert te beschuldigen van apartheid (nogmaals, zonder dat je zelf de moeite hebt genomen kennis te nemen van de eigenlijke wetstekst), probéér dan i.i.g. evenwichtig te zijn door die dan eens te vergelijken met de al jaren eerdere (2003) door de Palestijnen aangenomen 'basic law' waarin uitgedrukt wordt dat:
1. Palestina een etnisch Arabische staat moet zijn.
2. Arabisch de enige officiële taal is.
3. De islam de dominante religie is en
4. Sharia-recht voorrang heeft (art. 4).

Maar daar hoor je dan weer nooit iemand over. Dat lijkt allemaal prima in orde. Toch?

Helemaal niet, dat is net zo verwerpelijk.

Maar omdat de ander het doet is de immorele wetgeving van Israël plots goed?
Het schokt mij werkelijk dat jij als christen je niet gewoon uit durft te spreken tegen deze rassenwet. En vervolgens wijs je met je vingertje; maar zij doen het ook! Dan zijn beide landen gewoon immoreel bezig.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 03 aug 2018 19:51

Geytenbeekje schreef:Mariaverering in RK kerk is ook verwerpelijk

waar komt deze oprisping nou weer vandaan.... ook al lekker on topic...hoewel... Maria was natuurlijk een meisje uit Israel..
desalniettemin... beetje belachelijk.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 03 aug 2018 20:45

Yoshi schreef:Maar omdat de ander het doet is de immorele wetgeving van Israël plots goed?
Het schokt mij werkelijk dat jij als christen je niet gewoon uit durft te spreken tegen deze rassenwet. En vervolgens wijs je met je vingertje; maar zij doen het ook! Dan zijn beide landen gewoon immoreel bezig.

Waar het me in principe om gaat is dit:
Het ene wel noemen en het andere nalaten te noemen kan leiden tot het onevenwichtige beeld dat alleen Israël fout zou zijn. Iets dat je hier overigens wel recht zet. Daarin probeer ik wat evenwicht te brengen.
Over de voors en tegens v.w.b. de concrete inhoud van de wetstekst zou m.i. prima te discussiëren zijn zonder van meet af aan een uitdrukking als apartheid te gebruiken. Wat je ook van die wet vind, prima, maar dat gaat me een stap te ver.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 03 aug 2018 20:47

hans0166 schreef:waar komt deze oprisping nou weer vandaan.... ook al lekker on topic...hoewel... Maria was natuurlijk een meisje uit Israel..
desalniettemin... beetje belachelijk.

Ja dat vroeg ik me ook af.

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 04 aug 2018 12:49

Yoshi schreef:Helemaal prima. Zijn we het dan eens dat apartheid/rassenwetten een zonde zijn die God niet zal verdragen?

Weet je: Als mensen denken dat zonde is dat je bepaalde dingen fout doet en zeggen dat die overtreding zelf de zonde is dan is dat denken op een manier die past bij het Oude Verbond. Als ik dan toch dingen doe die de Bijbel beschrijft als verkeerd is dat dan ook verkeerd om dat te doen ?
Ja dat is dan nog steeds verkeerd. Is dat dan ook zonde ? NEE !!!!!!!!

Weet je wat zonde echt is voor een Kind van God ? Dat je weet wat het goede is en je het goede kunt doen aan iemand maar je laat het na. Dan zorg jij er persoonlijk voor dat God niet een ander mens kan zegenen door jou heen ! Dat is zonde !

Maakt de overheid van Israël fouten ?
Ja dat zal best wel, omdat die bestaat uit mensen zoals jij en ik.
Staat er dan ook in de Bijbel dat je je ouders moet eren ? Ja dat staat er ook !
Toch vreemd dat er dan wel gemekkert wordt als de vleselijke nazaten van Abraham, die krachtens het Woord van God erfgenamen van het land zijn regels hanteren voor hun eigen veiligheid en dat als ouders verschrikkelijke dingen tegen hun kinderen gedaan hebben hier amper over gesproken kan en mag worden in de kerken en dan de tekst over het eren van je ouders om de hoek gegooid wordt steeds.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 aug 2018 15:27

Veendam schreef:Weet je: Als mensen denken dat zonde is dat je bepaalde dingen fout doet en zeggen dat die overtreding zelf de zonde is dan is dat denken op een manier die past bij het Oude Verbond. Als ik dan toch dingen doe die de Bijbel beschrijft als verkeerd is dat dan ook verkeerd om dat te doen ?
Ja dat is dan nog steeds verkeerd. Is dat dan ook zonde ? NEE !!!!!!!!

Weet je wat zonde echt is voor een Kind van God ? Dat je weet wat het goede is en je het goede kunt doen aan iemand maar je laat het na. Dan zorg jij er persoonlijk voor dat God niet een ander mens kan zegenen door jou heen ! Dat is zonde !

Maakt de overheid van Israël fouten ?
Ja dat zal best wel, omdat die bestaat uit mensen zoals jij en ik.
Staat er dan ook in de Bijbel dat je je ouders moet eren ? Ja dat staat er ook !
Toch vreemd dat er dan wel gemekkert wordt als de vleselijke nazaten van Abraham, die krachtens het Woord van God erfgenamen van het land zijn regels hanteren voor hun eigen veiligheid en dat als ouders verschrikkelijke dingen tegen hun kinderen gedaan hebben hier amper over gesproken kan en mag worden in de kerken en dan de tekst over het eren van je ouders om de hoek gegooid wordt steeds.

Dus onder de streep keur je de rassenwet gewoon goed? Is dat wat je met dit hele verhaal wil zeggen?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 aug 2018 15:30

dalethvav schreef:Waar het me in principe om gaat is dit:
Het ene wel noemen en het andere nalaten te noemen kan leiden tot het onevenwichtige beeld dat alleen Israël fout zou zijn. Iets dat je hier overigens wel recht zet. Daarin probeer ik wat evenwicht te brengen.

Ik denk dat iedereen wel weet dat Palestina een shithole country is en dat Israël in vergelijking met Palestina een stuk aangenamer is. Zo denk ik er althans over. Het is slechts dat deze door Israël aangenomen rassenwet nu actueel is. Vandaar dat ik me er nu tegen uit spreek.
Je zou deze rassenwet kunnen afwijzen en vervolgens benoemen dat het aangrenzende Palestina ook een rassenwet heeft en dat het dus in de regio geen uitzondering is.
Over de voors en tegens v.w.b. de concrete inhoud van de wetstekst zou m.i. prima te discussiëren zijn zonder van meet af aan een uitdrukking als apartheid te gebruiken. Wat je ook van die wet vind, prima, maar dat gaat me een stap te ver.

Dan gebruik jij toch gewoon een andere naam. In de tussentijd heb ik je in al die reacties nog niet horen uitspreken tegen deze wet.

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 04 aug 2018 22:14

Yoshi schreef:Dus onder de streep keur je de rassenwet gewoon goed? Is dat wat je met dit hele verhaal wil zeggen?

Wat ik duidelijk zeg is dat ik mij geen woorden in de mond laat leggen op welke manier dan ook.
Ik sta achter een heleboel dingen die Israël vind en doet en als ze zeggen dat Israël het land is voor de Joden dan zeg ik ja dat klopt.

Nederland is het land voor de Nederlanders !
Wil dat dan zeggen dat er verder niemand mag wonen en werken ?
Nee dat zeg ik dus niet, maar ik zeg wel dat de wetten en regels aangehouden moeten worden van de mensen aan wie het land toebehoord.
Aan de Joden dus.

Ben je het daar niet mee eens ? Jammer dan voor jou maar jouw mening telt toch niet mee in hun besluitvorming.
En dat is maar goed ook, anders wilden 20 miljoen moslims ook wel in Nederland de sharia in laten voeren.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 05 aug 2018 14:45

Veendam schreef:Wat ik duidelijk zeg is dat ik mij geen woorden in de mond laat leggen op welke manier dan ook.
Ik sta achter een heleboel dingen die Israël vind en doet en als ze zeggen dat Israël het land is voor de Joden dan zeg ik ja dat klopt.

Nederland is het land voor de Nederlanders !
Wil dat dan zeggen dat er verder niemand mag wonen en werken ?
Nee dat zeg ik dus niet, maar ik zeg wel dat de wetten en regels aangehouden moeten worden van de mensen aan wie het land toebehoord.
Aan de Joden dus.

Ben je het daar niet mee eens ? Jammer dan voor jou maar jouw mening telt toch niet mee in hun besluitvorming.
En dat is maar goed ook, anders wilden 20 miljoen moslims ook wel in Nederland de sharia in laten voeren.

Nederland is het land voor de Nederlanders. Dus Nederlanders van allerlei pluimage zowel qua geloof als qua afkomst. Artikel 1 van de grondwet is een groot goed.
Israël is door deze nieuwe wet echter niet voor de Israëliërs. Nee, als christelijke, atheïstische, islamitische of wat voor andere dan joodse Israëliër ben je gedegradeerd tot een tweederangs burger. Hoe noemde de Duitsers dit een jaar of 70-85 geleden ook al weer ook daar had je op een gegeven moment 2 soorten mensen.

Zo te lezen aan je bijdragen steun je deze vorm van apartheid. Ik vind het onchristelijk, maar goed dat ben ik dan.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”