Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Cicero
Kolonel
Kolonel

Re: Opmerkelijke nieuwtjes [deel 3]

Berichtdoor Cicero » 20 nov 2015 12:41

Chaya schreef:Als ik solliciteer komt mijn persoonlijk leven ook aan bod, of ik (on)gehuwd ben, kinderen heb, enz.
Zo vreemd is dat toch niet op zich?

Nee, maar als dat verder niet relevant is voor het vervullen van de functie mag dat nooit een reden zijn om je af te wijzen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2015 12:53

Cicero schreef:Je parafrase is tendentieus. Dat heb ik niet gezegd. En al had ik het gezegd (wat ik nooit zou doen), dan mag dat, want het is gewoon een mening over een bepaalde groep mensen.

Cicero schreef:Ik dacht: dat zou wel eens een GerGemmer kunnen wezen, gezien de typische bekrompenheid, en ja hoor, het klopt.

Je zegt het toch?

Nogmaals, je gaat solliciteren bij een bedrijf wat je wel aantrekt. Het was geen onwetendheid van die jongen, hij had een bepaalde voorkennis, toch?
Ik ga ook niet solliciteren bij een islamitisch bedrijf, waar vrouwen verplicht een hoofddoek moeten dragen.
Het wordt ontzettend uitvergroot m.i.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 nov 2015 12:53

Het maakt inderdaad helemaal niets uit wat die jongen op zijn FB-profiel heeft staan. Als hij in de gesprekken een goede indruk heeft gemaakt (en dat heeft hij) zou dat leidend moeten zijn, en niet zijn relatie.
Ik begrijp ook niet dat je als reformatorisch bedrijf iemand weigert om deze reden. Wie ga je dan nog wel aannemen?
De reactie van de directeur (hij noemt het 'triest' en 'laag' dat het in de openbaarheid is) is ook best apart. Eerst ga je zo'n rare actie doen, en dan ben je verbaasd dat het gevolgen heeft..

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 nov 2015 12:56

Chaya schreef:Nogmaals, je gaat solliciteren bij een bedrijf wat je wel aantrekt. Het was geen onwetendheid van die jongen, hij had een bepaalde voorkennis, toch?
Ik ga ook niet solliciteren bij een islamitisch bedrijf, waar vrouwen verplicht een hoofddoek moeten dragen.

Nee, je vader heeft een kennis die een bedrijf heeft waar je eventueel je stage kunt doen. Je gaat erlangs, je voert gesprekken, het bevalt van beide kanten en vervolgens wordt het om deze idiote reden geannuleerd.

Dit mag gewoon niet, en wel omdat mensen op basis van hun seksuele voorkeur niet anders behandeld mogen worden dan anderen.

Nina

Berichtdoor Nina » 20 nov 2015 12:56

Chaya schreef:
Ik vraag me ook af of hij het goedkeurt als hij erachter komt dat zijn werknemers ongehuwd samenwonen.

Als ik solliciteer komt mijn persoonlijk leven ook aan bod, of ik (on)gehuwd ben, kinderen heb, enz.
Zo vreemd is dat toch niet op zich?

Ja, dat vind ik wel vreemd. Ik kom als werknemer om werk te verrichten, en naar alles wat daarmee te maken heeft mag de werkgever mij er naar vragen. Maar vragen die daar niets mee te maken hebben, beantwoord ik niet.
Ik hoed toch ook niet in te stemmen met de theologische interpretaties van mijn werkgever?
(en dan heb ik het niet over een baan in het onderwijs, opvoeding etc want dan valt er m.i. wel meer over te vertellen)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2015 12:57

Kijk, DIT had die jongen eerst even moeten lezen:
De meeste werkgevers gluren wel even op Facebook als ze overwegen je uit te nodigen voor een gesprek. Dus ga je solliciteren, maak dan eerst je Facebookprofiel sollicitatie-proof. Je potentiële nieuwe baas hoeft nu eenmaal niet meteen alles te zien. Maak je Facebookprofiel sollicitatie-proof!

Gebruik je gezonde verstand. Een artistieke foto van je kat of een publicatie van een artikel publiek online zetten kan niet zoveel kwaad. Sterker nog, het kan juist in je voordeel werken als je laat zien dat je creatief of actief bent. Minder geslaagd zijn uiteraard aangeschoten foto’s van feestjes en scheldpartijen als reactie op het lokale openbaar vervoer. Hou ze voor je of deel ze alleen met (een specifieke groep) vrienden.

bron: vacatureluurs.

Kortom, het is heel gebruikelijk dat een werknemer toch een FB raadpleegt, terwijl het sollicitatiegesprek goed verliep.
De man was eerlijk in zijn reden voor afwijzing, dat had ie dus beter niet kunnen doen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 20 nov 2015 13:00

Nina schreef:Zo'n jongen moet toch ook bedenken dat hij zich daar niet thuis zou voelen?

Cicero schreef: Waarom niet? Het sollicitatiegesprek was uitstekend verlopen. En je denkt toch niet dat ze alleen maar refo-werknemers hebben? Anders hadden ze die man niet eens uitgenodigd voor een gesprek. Trouwens, zouden ze alleen reformatorisch veevoer verkopen?

Nee, dat denk ik niet. Maar deze jongen had kunnen weten hoe zijn baas er tegen aan keek. Ik persoonlijk zou me de ellende hebben bespaard, en elders hebben gekeken naar een baan.
Ik heb zelf wel eens van een baan afgezien (kreeg na het sollicitatiegesprek te horen dat ik was aangenomen) omdat ik voorzag dat ik het niet zou kunnen vinden met mijn baas. Goede collega's en een goede onderlinge sfeer telt voor mij zwaar mee in het overwegen of ik een baan wel / niet wil.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2015 13:01

Nina schreef:Ja, dat vind ik wel vreemd. Ik kom als werknemer om werk te verrichten, en naar alles wat daarmee te maken heeft mag de werkgever mij er naar vragen. Maar vragen die daar niets mee te maken hebben, beantwoord ik niet.
Ik hoed toch ook niet in te stemmen met de theologische interpretaties van mijn werkgever?
(en dan heb ik het niet over een baan in het onderwijs, opvoeding etc want dan valt er m.i. wel meer over te vertellen)

In de regel kun en zul je je privéleven er niet geheel buiten houden. Ik bedoel, je hebt wel eens een gesprek met elkaar, deelt elkaars vreugdevolle en verdrietige momenten.
Als die jongen werkelijk zo geraakt is, wil hij daar toch niet meer werken?
M.a.w. draag het als een man, schudt het stof van je voeten en ga verder.
Diezelfde discussies zie je ook altijd weer opduiken in hoofddoekjeskwesties.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 nov 2015 13:02

Chaya, een relatie met een man valt niet onder aangeschoten foto's of scheldpartijen.
Het profiel van de jongen in kwestie ziet er heel gewoon uit.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 nov 2015 13:03

Chaya schreef:In de regel kun en zul je je privéleven er niet geheel buiten houden. Ik bedoel, je hebt wel eens een gesprek met elkaar, deelt elkaars vreugdevolle en verdrietige momenten.
Als die jongen werkelijk zo geraakt is, wil hij daar toch niet meer werken?
M.a.w. draag het als een man, schudt het stof van je voeten en ga verder.
Diezelfde discussies zie je ook altijd weer opduiken in hoofddoekjeskwesties.

Het gaat natuurlijk om het principe dat er niet gediscrimineerd mag worden.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 nov 2015 13:07

Nina schreef:Nee, dat denk ik niet. Maar deze jongen had kunnen weten hoe zijn baas er tegen aan keek. Ik persoonlijk zou me de ellende hebben bespaard, en elders hebben gekeken naar een baan.
Ik heb zelf wel eens van een baan afgezien (kreeg na het sollicitatiegesprek te horen dat ik was aangenomen) omdat ik voorzag dat ik het niet zou kunnen vinden met mijn baas. Goede collega's en een goede onderlinge sfeer telt voor mij zwaar mee in het overwegen of ik een baan wel / niet wil.

Ik zou bijvoorbeeld niet bij het RD of een dergelijke organisatie gaan werken omdat ik weet dat het niet bij mij past.
Maar een 'regulier' bedrijf met toevallig een refo-directeur. Ik zou niet weten waarom dat niet zou kunnen.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 20 nov 2015 13:08

Chaya schreef:Je zegt het toch?
Nee.

Nogmaals, je gaat solliciteren bij een bedrijf wat je wel aantrekt. Het was geen onwetendheid van die jongen, hij had een bepaalde voorkennis, toch?

Vast wel, maar dat hoeft goede werkrelaties niet in de weg te staan. Als mijn baas een D66'er is, en ik een PVV'er, betekent dat niet dat ik om die reden niet in een bedrijf zou passen - als ik m'n werk maar goed doe.
Kun jij mij in Nederland een bedrijf noemen dat islamitisch is en waar vrouwen verplicht een hoofddoek moeten dragen, zonder dat dit op voorhand in de sollicitatie vermeld wordt?

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 20 nov 2015 13:33

@Chaya:

Je schrijft dat hij het maar als een man moet dragen en verder moet gaan? Dat vind ik nogal erg makkelijk! Als ik vanmiddag een sollicitante afwijs omdat ik weet dat ze principieel niet op zondag wil werken (niet dat het nodig is, maar door die zin op haar cv weet ik uit welke hoek ze komt), ergo dus op religieuze gronden, dan moet dat ook mogen? Want ik zeg gewoon dat ik nogal moeite heb met (fundamentalistische) christenen.
Kan dat ook? Ik zie op haar FB pagina allerlei links over kerken en geloofsmeetings. Stemmig lange zwarte rokken. Past dus om die reden niet bij dit bedrijf. Kan dat? Mag dat? Deze dame zou dan ook maar door moeten gaan?

Deze jongen wist weliswaar dat het een "christelijk" bedrijf is (hoe zich dat dan verder moet uiten weet ik niet), maar hij geeft ook aan dat zijn vriend uit een christelijk nest komt waar homoseksualiteit helemaal geen issue is. Hij zou zomaar kunnen denken dat het dus geen issue is. Daarnaast, men komt er pas achter nadat ze op zijn FB hebben zitten koekeloeren (Filternet??). Deze jongen liep er dus niet mee te koop, anders was het wel uit gesprekken gebleken.

Ik krijg hier toch een beetje het gevoel dat er wel op basis van geaardheid mag worden gediscrimineerd, maar als er andersom discriminatie plaatsvindt, is het driewerf schande?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2015 13:57

Katlheen schreef:@Chaya:
Je schrijft dat hij het maar als een man moet dragen en verder moet gaan? Dat vind ik nogal erg makkelijk! Als ik vanmiddag een sollicitante afwijs omdat ik weet dat ze principieel niet op zondag wil werken (niet dat het nodig is, maar door die zin op haar cv weet ik uit welke hoek ze komt), ergo dus op religieuze gronden, dan moet dat ook mogen? Want ik zeg gewoon dat ik nogal moeite heb met (fundamentalistische) christenen.
Kan dat ook? Ik zie op haar FB pagina allerlei links over kerken en geloofsmeetings. Stemmig lange zwarte rokken. Past dus om die reden niet bij dit bedrijf. Kan dat? Mag dat? Deze dame zou dan ook maar door moeten gaan?

Ja hoor, dat kan en mag.
Overigens vind ik het nogal van kokervisie getuigen als je een refovrouw automatisch aan een zwarte lange rok koppelt. Als ik hier over de markt slenter, zie ik meer vrouwen uit landen rondom de Middellandse zee die in dergelijke kledingstukken lopen.
Refo's zijn niet meer te herkennen als zodanig.

Nogmaals, voel je gekwetst, maar ga verder met solliciteren en zoek de bedrijven iets zorgvuldiger uit, ipv op de media te huilen. Natuurlijk duikt iedereen erop, daar kun je op wachten.
Ik zie al weer een tafelgesprek bij Humberto of Jeroen. :mrgreen:

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 20 nov 2015 14:06

Chaya schreef:Ja hoor, dat kan en mag.
ik geloof niet dat je dit meent, en ik ben het er ook nog eens absoluut mee oneens.
We hebben in onze samenleving afgesproken dat we geen onderscheid maken tussen mensen. Dus ook geen onderscheid tussen al dan niet gelovigen of hetero- of homoseksuelen.

Chaya schreef:Nogmaals, voel je gekwetst, maar ga verder met solliciteren en zoek de bedrijven iets zorgvuldiger uit, ipv op de media te huilen.
Nee, er moet een einde komen aan dit soort discriminatie. Dus moet er aandacht voor komen. Ik geloof trouwens niet dat de jongen zelf de media opgezocht heeft. Mijn indruk is dat hij het op FB heeft gezet en dat het vanzelf viral is gegaan. Meer dan 55.000 likes intussen.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”