Ik dacht: dat zou wel eens een GerGemmer kunnen wezen, gezien de typische bekrompenheid, en ja hoor, het klopt.
@Chaya volgens mij sla je de plank mis.
Chaya schreef:Typisch weer zo'n ongenuanceerd gekleurd bericht.
De normaal zo nuchtere en gesloten jongen, besloot het in de openbaarheid te gooien, op FB.
Sjiek hoor, vergroot zeker zn kansen op de arbeidsmarkt.
Tja.. Het is zeker alleen niet sjiek omdat refo's zo in een kwaad daglicht komen. Zou je zo ook reageren omdat iemand zou melden dat hij/zij geweigerd was wegens het zijn van refo?
Laat ik even een paar vragen stellen:
* Hoe zag dat profiel eruit, welke foto's en postings stonden er precies op?
Dat is volledig irrelevant. Uit de info blijkt dat betreffende persoon een goede indruk had gemaakt, en dat de stagair zich dus professioneel kan gedragen.
* Hoe is het sollicitatiegesprek verlopen?
Dat was goed verlopen, want er was al tegen hem gezegd dat ze hem als collega zouden beschouwen enzovoort. Ik zie geen reden deze informatie te wantrouwen, ook omdat de vader van de stagair goede banden met het bedrijf heeft.
* De jongeman wist dat het bedrijf christelijk was, hij gaat het toch proberen, allee, anno 2015 wordt homoseksualiteit alom geaccepteerd.
Het bedrijf is christelijk? Verkopen ze alleen aan christelijke mensen die de drie formulieren onderschrijven? Nee, het is een openbaar bedrijf waarbij het niet relevant voor de functie is wat je levensovertuiging is. En volgens de wet mag je dan niet discrimineren.
Er is onlangs een jonge vrouw afgewezen bij een veiligheids- en bewakingsdienst, omdat zij een relatie had met een jongeheer van "vijandige" achtergrond.
Let wel, het was niet bewezen dat deze jongeman echte banden zou hebben met een terreurorganisatie en de relatie was kortgeleden uit gegaan.
Ik heb niets gehoord over een rechtszaak.
Het zal wel, maar deze situatie is onvergelijkbaar omdat het om andere gronden gaat. Een veiligheidsbedrijf heeft bepaalde belangen die het bedrijf als zodanig betreffen.
Als je gaat solliciteren moet je verwachten dat het bedrijf je gaat natrekken op de social media en dan kunnen er allerlei redenen zijn waardoor een bedrijf zegt: nee, wij nemen jou niet aan.
Maar die redenen moeten wel deugen. Zo was er pas geleden een bedrijf dat geen neger wilde, en dat mag dus niet.
Als dit Drachtense bedrijf gezegd had: 'bij nader inzien lijk je toch niet bij het bedrijf te passen' o.i.d., zou dat vreemd geweest zijn gezien de voorgeschiedenis, maar in principe zou er dan niets aan de hand geweest zijn.
Maar de directeur kon zich kennelijk niet inhouden en heeft gezegd dat het om het enkele feit ging dat de man een relatie heeft. Ja, dat mag wettelijk niet.
En voordat er weer een verontwaardigingsbombardement over me wordt uitgestort: nee, je mag niet zondermeer iemand afwijzen omdat hij/zij een andere geaardheid heeft!!!
Maar ik zeg ook: als je weet dat het gevoelig ligt, ga het dan niet uitlokken, dat is ook niet fair.
Als homofiele leraar is het beter dat je niet bij een refoschool (ook niet bij een isl. school trouwens) gaat solliciteren, maar bij een prot. chr. die het geen probleem vindt.
Een school is een levensbeschouwelijke organisatie, dus dat ligt anders. Deze jongen heeft het niet uitgelokt, naar het schijnt.