Denk je serieus dat ik aan complottheorieen doe? Nee, dat doe ik niet, dus ik ga daar niet in mee. Je kent me blijkbaar nog niet goed genoeg. Bovendien zijn deze beelden (verreweg het beste verslag van gisteravond) duidelijk genoeg: ik zie hier geen antifa aanhangers, wel Trump aanhangers. Antifa is nog steeds vooral in Portland en Seattle actief.Mortlach schreef:Ik kijk uit naar het bericht van Elbert waarin hij aangeeft dat die meute die het HvA bestormde eigenlijk allemaal Antifa waren die zich voordeden als Trump supporters om Trump zwart te maken, want dat is het excuus dat Fox News et al heeft verzonnen. Congreslid en Trumps schoothondje Matt Gaetz begon er ook al over. Nou, dan moet het wel waar zijn, toch?
Elbert?
Goed, nu maar mijn reactie hierop: gisteren voorspelde ik dat het na die dag afgelopen zou zijn met het presidentschap van Trump en dat klopt, al is de manier waarop het gegaan is buitengewoon verdrietig en had ik verwacht dat het op een puur procedurele manier zou zijn gegaan, zoals het hoort. Dat is helaas anders gelopen.
Een deel van de Trump aanhangers is de laatste weken zo opgefokt geraakt en Trump is daar zelf mede schuldig aan door zijn retoriek, dat ze geloofden dat de enige manier waarop ze hun land konden redden (zo zagen ze dat) was door het Capitool binnen te dringen. Dat is uiteraard totaal onaanvaardbaar en is niet de manier waarop in een democratie geschillen worden beslecht. Daarom was ik het, voorafgaand aan deze gebeurtenissen, helemaal eens met wat Senaatsleider McConnell zei (ik parafraseer): "ik heb Trump gesteund in zijn recht om de uitslag via legale middelen aan te vechten, maar nu wij een beslissing moeten nemen en Trump geen gelijk heeft gekregen van o.a. de rechtbanken, zie ik geen reden om deze democratische uitslag naast ons neer te leggen". Dat is de juiste manier om hiermee om te gaan en as we speak zal het Congres de verkiezingsuitslag (met een paar uur vertraging) definitief vaststellen en Biden als winnaar aanwijzen.
Hoe nu verder met Trump? Duidelijk is dat hij zijn retoriek veel te ver heeft doorgevoerd. Een verkiezingsuitslag aanvechten mag, maar het is nu de hoogste tijd dat hij zich er alsnog bij neerlegt dat hij niet gewonnen heeft (dat zei ik op 6 november al). Er wordt door kabinetsministers gesproken om hem middels het 25e amendement af te zetten. Ik weet niet hoe realistisch dat is, maar we zouden eventueel nog een president Pence kunnen krijgen de komende 2 weken. In elk geval: de rol van Trump als president is uitgespeeld.
Wat me wel verbaast, is dat de demonstranten gisteren zo gemakkelijk het Capitool binnen konden komen. Dat is in alle jaren dat er demonstraties in Washington worden gehouden (ook die met een gewelddadig karakter), nog nooit gebeurd. Blijkbaar is er met de beveiliging veel mis gegaan en dient dat onderzocht te worden.
En nee, ik ga niet speculeren middels complottheorieen hoe dat heeft kunnen gebeuren. Incompetentie komt immers veel vaker voor dan daadwerkelijke complotten.