Is racisme wel uit te bannen?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is racisme wel uit te bannen?

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2016 00:38

pindas83 schreef:Heintje heeft wel een punt want mensen worden deze flauwekul gewoon zat. Ook anders gekleurde lui vinden het een beetje vervelend worden hoe dit allemaal doordraaft.

"Houd nou eens op met ons op ons racistisch gedrag wijzen, dat zijn we onderhand beu hoor..."

Een grapje ten koste van een ander word al gauw als een collectieve belediging gezien. Dat is jammer want met humor en een beetje zelfspot houd je de boel luchtig en open.
Mensen nemen zichzelf vaak veel te serieus, dat blijkt weer.

Zelfspot is een deugd. Dus maak grappen over jezelf. Als je grappen over een ander maakt, is dat anderspot, oftewel gewoon spot.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 08 jul 2016 10:30

pindas83 schreef:Uiteindelijk maakt het ook niet uit, wit, zwart of geel. Als je maar blank van binnen bent denk ik dan altijd maar.

Mee eens maar ook dat mag je niet zeggen volgens linkse rakkers. :mrgreen:

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 08 jul 2016 13:07

@Mortlach
Het blijft wat mij betreft een schreeuw om onnodige aandacht. In de poep roeren heet dat.
We leven met z'n allen al naast elkaar in dit tolerante land. In dat land waar moskeeën en andere gebedsruimten gebouwd mogen worden, in dit land waar zo'n beetje iedere nationaliteit vertegenwoordigd is en iedereen een kans krijgt. Een werknemer moet zoveel blanken aannemen (nee, dat mag natuurlijk niet, want dat is discriminatie), zoveel mannen en vrouwen en allochtonen (en dat woord mag je dan eigenlijk ook niet meer gebruiken.)
je mag m.a.w. niet meer de beste kandidaat aannemen, nee...deze moet gekleurd zijn, want dan krijg je subsidie in dit land.
En moeten we dan nu in de (geschiedenis)poep gaan zitten roeren omdat onze voorvaderen niet beter wisten dan dat dit allemaal untermenschen waren?
We zijn al zo ontzettend de goede kant op gegaan maar steeds moet het verleden weer opgerakeld worden. En hoe doen we dat? Door kinderfeesten en pretparken aan te pakken!
Ga je tijd beter besteden en zorg dat je met uitwassen van religie om kunt gaan. Want als er 1 brandhaard in de wereld is, die op het punt staat te ontvlammen, is het religie. IS doet in ieder geval haar best die lont aan te steken en het wachten is op het happen van de beide wereldgodsdiensten.

En troost je. Dan bestaan zwarte Piet en de Efteling helemaal niet meer. Er zijn belangrijker zaken dan een pretpark zwart maken. Want jij weet ook dat dit vervolgens niet ophoud. Daarna is de kleur geel aan de beurt, of de ronde vormen, of bepaalde geluiden...Je kan het zo gek niet bedenken of mensen kunnen zich er aan storen.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 jul 2016 13:09

naamloos schreef:Ja knul, ik ken dat 'getalletjes-argument' van jou nou onderhand wel. Het zegt me nog steeds niks.
Chaya schreef:Dit is behoorlijk denigrerend, net zo erg als racisme.
Menens? Ik noem mijn ma wel eens meissie, hoe slecht gaat het met me aflopen denk je?
Johan100 schreef:Volgens mij had die knul bijna je vader kunnen zijn als ik me niet vergis! [-X :roll: :wink:
O grutjes, ik wilde net voorstellen om hem dan maar opa te noemen. Lees ik toch direct daarop dat ie dat al is ook. :!:
rotterdam schreef:Geen probleem Johan100, ik heb puberale kleinkinderen dus ik ben deze "Jip en Janneke taal" gewend.
Ik moet er eigenlijk wel om lachen.
Ik ken haar al een tijdje op refoweb, ze heeft een erg hoog whoepa gehalte maar volgens mij is ze best wel aardig.
rotterdam schreef:Ik wist al dat je een aardig typetje bent :mrgreen:
Aan de heer K Nul te Rotterdam,

Stiekem ben ik best aardig hoor, ik zorg er alleen voor dat niemand het merkt. #-o

naamloos: Waar baseer je dat op?

Rotterdam: Eigen waarneming.

Sooow, en uwes zegt tegen mijn: "Je durft, je kent mij niet persoonlijk, het is dus oordelen op afstand."

Maar ik heb ook alleen maar iets geconstateerd vanuit eigen waarneming. Dus deze ouwe baas is zelf ook een durfal die op afstand oordeelt, toch?

naamloos: Jij geeft je mening, en ik doe dat ook. Als je mijn mening kan weerleggen en de onwaarheid ervan kan aantonen zou ik dat vooral doen.

Rotterdam: Ik zou niet durven, wie zou het orakel naamloos tegenspreken ?

Met andere woorden: je hebt geen argumenten om mijn mening te weerleggen :?:

Knuffel van Janneke, en van Jip moet ik uwes ook de groeten doen. =;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 08 jul 2016 13:25

naamloos schreef:Menens? Ik noem mijn ma wel eens meissie, hoe slecht gaat het met me aflopen denk je?

Dat is iets heel anders. Je moeder kent jou heel goed en jij je moeder en meissie is een soort koosnaampje.
Als ik mijn vader zo zou toespreken: "zo knul, ik weet het onderhand wel", zou ik zo oud als ik nu ben een draai om mijn oren krijgen denk ik. Terecht!
Het is jouw kenmerkende manier van discussieren.
Op een bepaald moment in een discussie iemand op een wat laatdunkende wijze toespreken, al dan niet met een overdaad aan smileys.
Iemand "wegzetten" is dus eigenlijk net zo erg als iemand discrimineren, want je lijkt Rotterdam (in dit geval) niet serieus te nemen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 08 jul 2016 13:35

Chaya schreef:Dat is iets heel anders. Je moeder kent jou heel goed en jij je moeder en meissie is een soort koosnaampje.
Als ik mijn vader zo zou toespreken: "zo knul, ik weet het onderhand wel", zou ik zo oud als ik nu ben een draai om mijn oren krijgen denk ik. Terecht!
Op een bepaald moment in een discussie iemand op een wat laatdunkende wijze toespreken, al dan niet met een overdaad aan smileys.
Iemand "wegzetten" is dus eigenlijk net zo erg als iemand discrimineren, want je lijkt Rotterdam (in dit geval) niet serieus te nemen.
Als ik iemand "wegzet" (zoals jij dat noemt) dan is daar wat aan vooraf gegaan waar die ander zelf voor verantwoordelijk is en controle over heeft.
Maar je kunt niet kiezen of je als zwarte, blanke, rode, homo, hetero, man, vrouw .... geboren wordt.
Dat is een groot verschil, en dus ben ik het niet met je eens.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2016 14:46

[quote="Mortlach"

"Houd nou eens op met ons op ons racistisch gedrag wijzen, dat zijn we onderhand beu hoor..."

Inderdaad Mortlach, het wordt zo onderhand vervelend om als racist te worden bestempeld. Het slaat compleet door, straks zelfs zo erg dat zwarte jongentjes en meisjes geen (zwarte) Piet meer mogen zijn met Sinterklaas, want dat is discriminatie #-o . Die arme kindertjes worden dus gediscrimineerd omdat het anders discriminatie is, snap jij het nog?

Zelfspot is een deugd. Dus maak grappen over jezelf. Als je grappen over een ander maakt, is dat anderspot, oftewel gewoon spot.[/quote]

Ook gewone spot is meestal erg leuk, met als voorwaarde dat, als je uitdeelt ook moeten kunnen incasseren.
In de geest van dit onderwerp kunnen we, denkende aan Oom Tom, het misschien zelfs ''hutspot'' noemen?!
Laatst gewijzigd door pindas83 op 08 jul 2016 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2016 14:49

mohamed schreef:
Mee eens maar ook dat mag je niet zeggen volgens linkse rakkers. :mrgreen:

Klopt maar deze geitenwollensokkenfiguren (is dat een woord?) houden dan ook niet van de waarheid he?! :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2016 15:13

heintje schreef:@Mortlach
Het blijft wat mij betreft een schreeuw om onnodige aandacht. In de poep roeren heet dat.

Ja, voor ons blanke, hetero, CIS, niet-invalide mannen kan dat onnodig lijken. Alleen is ons gevoel hier niet maatgevend. Het gevoel van de mensen die het slachtoffer zijn van discriminatie en racisme is dat wel.

We leven met z'n allen al naast elkaar in dit tolerante land. In dat land waar moskeeën en andere gebedsruimten gebouwd mogen worden, in dit land waar zo'n beetje iedere nationaliteit vertegenwoordigd is en iedereen een kans krijgt. Een werknemer moet zoveel blanken aannemen (nee, dat mag natuurlijk niet, want dat is discriminatie), zoveel mannen en vrouwen en allochtonen (en dat woord mag je dan eigenlijk ook niet meer gebruiken.)

Inderdaad, als je het over 4de of 5de generatie hebt, dan begint allochtoon zijn waarde een beetje te verliezen. En goed van ons hoor, dat we anderen de vrijheid op religie gunnen die wij zelf ook genieten. Chapeau voor ons. Betekent dat dan dat we dat mogen afstrepen tegen een bepaalde mate van racisme?

je mag m.a.w. niet meer de beste kandidaat aannemen, nee...deze moet gekleurd zijn, want dan krijg je subsidie in dit land.

Feit is gewoon dat als je bedrijven niet aanspoort een actief personeelsbeleid te voeren, veel bedrijven alleen blanken in dienst zouden hebben, en niet-blanken hooguit in de catering of schoonmaak.

En moeten we dan nu in de (geschiedenis)poep gaan zitten roeren omdat onze voorvaderen niet beter wisten dan dat dit allemaal untermenschen waren?

Kijk, het verleden kunnen we niet veranderen. Dat verwacht niemand. Maar we kunnen wel erkennen dat er onvoorstelbaar veel leed is aangericht waar onze voorouders toen en wij nu nog steeds van profiteren. En als wij dan in het heden bepaalde bevolkingsgroepen nog steeds als untermensch wegzetten, als bosjesman met botje door de neus, terwijl wij wel beter weten, dan vind ik het niet vreemd dat men daar wat van zegt.

Enne... ik blijf het noemen: de Geest van Koning Leopold, over de bezetting van Congo door koning Leopold II van België. Lees het eens en kom me dan nog eens vertellen dat ze zich daar onderhand eens overheen moeten zetten. Zeg eens, denk je dat de Joden zich ooit over de Holocaust dienen heen te zetten?

We zijn al zo ontzettend de goede kant op gegaan maar steeds moet het verleden weer opgerakeld worden.

Omdat de gevolgen in het heden voor mensen nog steeds voelbaar zijn. Je doet net alsof het iets abstracts is voor historici en archivisten.

En hoe doen we dat? Door kinderfeesten en pretparken aan te pakken!

Door feesten en pretparken toegankelijker en leuker te maken voor meer mensen. Ik blijf het bizar vinden dat mensen daar tegen zijn.

Ga je tijd beter besteden en zorg dat je met uitwassen van religie om kunt gaan. Want als er 1 brandhaard in de wereld is, die op het punt staat te ontvlammen, is het religie. IS doet in ieder geval haar best die lont aan te steken en het wachten is op het happen van de beide wereldgodsdiensten.

Ja, hier begon je gisteren ook al over. Toen was het ook geen goed argument dus ik weet niet wat er in de afgelopen 24 uur veranderd zou moeten zijn.

En troost je. Dan bestaan zwarte Piet en de Efteling helemaal niet meer. Er zijn belangrijker zaken dan een pretpark zwart maken. Want jij weet ook dat dit vervolgens niet ophoud. Daarna is de kleur geel aan de beurt, of de ronde vormen, of bepaalde geluiden...Je kan het zo gek niet bedenken of mensen kunnen zich er aan storen.

Ook zou het fijn zijn dat als ik je argument weerlegt, je daar iets mee doet. Ik heb nu al meerdere malen aangegeven waarom niet alle bezwaren gelijk zijn en waarom je bezwaar tegen ronde vormen en geluiden een storende afleiding zijn (geheel onbedoeld, uiteraard). Lees het gerust even terug in de discussie van de afgelopen dagen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2016 15:22

pindas83 schreef:Inderdaad Mortlach, het wordt zo onderhand vervelend om als racist te worden bestempeld.

Goed dan, mensen die zo nu en dan racistische taal uitslaan, racistische grappen maken (want haha om te lachen) en racistisch gedrag vertonen of verdedigen, maar geen racisten zijn. Zo beter?

Ik schreef eerder al dat we van de extreme koppeling af moeten. Dat je racist bent, betekent niet dat je meteen een KKK-er of neo-nazi ben. Ik ben zelf ook racist, nog steeds. Ik erken alleen wel dat dat een probleem is en ik probeer dat probleem op te lossen in mezelf nog meer dan in mijn omgeving

Het slaat compleet door, straks zelfs zo erg dat zwarte jongentjes en meisjes geen (zwarte) Piet meer mogen zijn met Sinterklaas, want dat is discriminatie #-o . Die arme kindertjes worden dus gediscrimineerd omdat het anders discriminatie is, snap jij het nog?

Je bezwaar is niet serieus, dus ga ik er ook niet serieus op in, vind je dat goed? Ik heb al een aantal keer uitgeschreven wat ik als oplossing zie voor het Sinterklaasfeest.

Ook gewone spot is meestal erg leuk, met als voorwaarde dat, als je uitdeelt ook moeten kunnen incasseren.

En hoe wil je in de praktijk brengen? Hoe bepaal ik op voorhand of alle individuen van de groep die ik bespot het ook hebben uitgedeeld?

In de geest van dit onderwerp kunnen we, denkende aan Oom Tom, het misschien zelfs ''hutspot'' noemen?!

Joh, wat geestig gevonden. Zo koddig!

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 08 jul 2016 16:17

Mortlach schreef:Goed dan, mensen die zo nu en dan racistische taal uitslaan, racistische grappen maken (want haha om te lachen) en racistisch gedrag vertonen of verdedigen, maar geen racisten zijn. Zo beter?

Kijk dat klinkt al heel anders!

Ik schreef eerder al dat we van de extreme koppeling af moeten. Dat je racist bent, betekent niet dat je meteen een KKK-er of neo-nazi ben. Ik ben zelf ook racist, nog steeds. Ik erken alleen wel dat dat een probleem is en ik probeer dat probleem op te lossen in mezelf nog meer dan in mijn omgeving

Zolang je omgeving daar niet onder te leiden heeft, is daar niks mis mee. Men kan ook gewoon niet op alle slakken zout leggen en proberen niet overal aan te ergeren. Ik denk dat de kwaliteit van leven daarmee ook verbetert.

Je bezwaar is niet serieus, dus ga ik er ook niet serieus op in, vind je dat goed? Ik heb al een aantal keer uitgeschreven wat ik als oplossing zie voor het Sinterklaasfeest.

Nou, als ik het niet goed vind, doe je het ook niet.

En hoe wil je in de praktijk brengen? Hoe bepaal ik op voorhand of alle individuen van de groep die ik bespot het ook hebben uitgedeeld?

Je moet het niet allemaal kapot gaan beredeneren, mensen moeten niet van die lange tenen hebben het is behoorlijk gênant die al die ophef

Joh, wat geestig gevonden. Zo koddig!

:D Dankje Mortlach, ik stond zelf ook even versteld!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jul 2016 17:06

naamloos schreef:Volgens mij had die knul bijna je vader kunnen zijn als ik me niet vergis!

Het woord "knul" gebruiken op een forum tegen een onbekende is degraderend, en dat weet jij ook, de rest zijn smoesjes,

Stiekem ben ik best aardig hoor, ik zorg er alleen voor dat niemand het merkt. #-o

Complimenten hoor dat gaat je goed af.

Sooow, en uwes zegt tegen mijn: "Je durft, je kent mij niet persoonlijk, het is dus oordelen op afstand."

Maar ik heb ook alleen maar iets geconstateerd vanuit eigen waarneming. Dus deze ouwe baas is zelf ook een durfal die op afstand oordeelt, toch?

Flauwekul - ga ik niet op in.

Met andere woorden: je hebt geen argumenten om mijn mening te weerleggen :?:

Ja hoor meissie je hebt gelijk, droom maar verder.

Knuffel van Janneke, en van Jip moet ik uwes ook de groeten doen. =;

He is er nog een Jip ook ? :redface:

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 08 jul 2016 17:13

naamloos schreef:
Chaya ; Dat is iets heel anders. Je moeder kent jou heel goed en jij je moeder en meissie is een soort koosnaampje.

Iemand "wegzetten" is dus eigenlijk net zo erg als iemand discrimineren, want je lijkt Rotterdam (in dit geval) niet serieus te nemen.Als ik iemand "wegzet" (zoals jij dat noemt) dan is daar wat aan vooraf gegaan waar die ander zelf voor verantwoordelijk is en controle over heeft.
Maar je kunt niet kiezen of je als zwarte, blanke, rode, homo, hetero, man, vrouw .... geboren wordt.
Dat is een groot verschil, en dus ben ik het niet met je eens.

Stop er maar mee Chaya, het orakel heeft altijd gelijk :lol:

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 08 jul 2016 17:26

Mortlach schrijft:

Ja, voor ons blanke, hetero, CIS, niet-invalide mannen kan dat onnodig lijken. Alleen is ons gevoel hier niet maatgevend. Het gevoel van de mensen die het slachtoffer zijn van discriminatie en racisme is dat wel.

Het heeft niets met discriminatie te maken. Dat wordt er nu van gemaakt. Het zou hetzelfde zijn als ik de kleur rood zou gaan verbieden op straat, omdat mijn overgrootouders indianen waren. En indianen zijn gediscrimineerd. Neem dat maar van mij aan. Maar het gaat gewoon te ver om steeds maar weer naar het verleden te gaan wijzen in zaken die hier niets mee van doen hebben! Monsieur Canibal is niet opgezet op eens lekker de zwarte medemens te gaan discrimineren. En zwarte piet is gewoon onderdeel van een heel oude traditie. En deze heet nu eenmaal "zwarte piet" en niet "multi culturele coloured piet"
Inderdaad, als je het over 4de of 5de generatie hebt, dan begint allochtoon zijn waarde een beetje te verliezen. En goed van ons hoor, dat we anderen de vrijheid op religie gunnen die wij zelf ook genieten. Chapeau voor ons. Betekent dat dan dat we dat mogen afstrepen tegen een bepaalde mate van racisme?

Man, als ze bij jou in de straat een moskee willen bouwen...leg jij dan de eerste steen? We zijn met zn allen net zo tolerant totdat het onszelf aangaat. En ik kan me werkelijk niet voorstellen dat DEZE 21e eeuwse generatie nog last heeft van de onderdrukking honderden jaren geleden.
Feit is gewoon dat als je bedrijven niet aanspoort een actief personeelsbeleid te voeren, veel bedrijven alleen blanken in dienst zouden hebben, en niet-blanken hooguit in de catering of schoonmaak.
Tja...dan zit er niets anders op dan Monsieur Canibal verbieden. De wereld ziet er dan een stuk beter en toleranter uit.

Kijk, het verleden kunnen we niet veranderen. Dat verwacht niemand. Maar we kunnen wel erkennen dat er onvoorstelbaar veel leed is aangericht waar onze voorouders toen en wij nu nog steeds van profiteren. En als wij dan in het heden bepaalde bevolkingsgroepen nog steeds als untermensch wegzetten, als bosjesman met botje door de neus, terwijl wij wel beter weten, dan vind ik het niet vreemd dat men daar wat van zegt.

Heb jij enig idee hoeveel leed er aan gericht is door religie? En ...hoeveel leed er nog dagelijks wordt aangericht door religie? Kinderen worden nog dagelijks geïndoctrineerd met DE waarheid. Kinderen wordt het recht ontnomen zelfstandig kritisch rationeel na te denken. DAT vind ik mishandeling en onderdrukking (hoe goed de gelovige ouder het ook bedoelt). Ik pleit dus nog steeds voor afschaffen van indoctrinatie en een brede religieuze maatschappelijke/filosofische opleiding op de lagere scholen. GEEN reformatorische scholen meer!

Maar jij vind het geen goed argument (religie)! En IK vind discriminatie van 100 jaar terug geen goed argument. [quote] Religie maakt meer kapot dan monsieur Canibal of zwarte Piet!!!
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2016 17:53

pindas83 schreef:... mensen moeten niet van die lange tenen hebben het is behoorlijk gênant die al die ophef

Dus als ik een grap over de Holocaust maak, en de Joodse gemeenschap in Nederland vind dat kwetsend, dan moet die Joden niet van die lange tenen hebben?

Terug naar “Actualiteit & Politiek”