2e kamer verkiezingen 2021

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Op welke partij heb je vandaag gestemd?

VVD
2
6%
PVV
3
9%
CDA
2
6%
D66
2
6%
GroenLinks
1
3%
SP
0
Geen stemmen
PvdA
0
Geen stemmen
ChristenUnie
6
17%
Partij voor de Dieren
1
3%
50PLUS
0
Geen stemmen
SGP
12
34%
DENK
0
Geen stemmen
FVD
3
9%
Bij1
0
Geen stemmen
JA21
1
3%
Code Oranje
0
Geen stemmen
Volt
1
3%
BBB
1
3%
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 35

elbert
Moderator

Re: 2e kamer verkiezingen 2021

Berichtdoor elbert » 01 sep 2021 12:47

StillAwake schreef:Met je eens dat het Deens-Duitse model niet het juiste antwoord is.
Overigens denk ik dat de Nederlandse energieprijzen er ook niet om liegen, de brandstofprijzen zijn hier dan weer hoger dan bij de Denen en de Duitsers.
In die zin denk ik niet dat het eerlijk is om bij energieprijzen alleen naar de elektriciteitsvoorziening te kijken...
Dat klopt. Denk bijvoorbeeld ook aan de brandstofaccijnzen die in Nederland torenhoog zijn. Dat weerspreekt overigens het "subsidie voor fossiel" argument. Fossiel is momenteel een flinke melkkoe voor de Nederlandse schatkist en niet iets waar geld naartoe moet.
StillAwake schreef:Wat ik bedoelde te zeggen met Denemarken als voorbeeld was hoe je uiteindelijk de kennis over iets wat je met subsidiegeld opgestart bent kunt exporteren.
Daarom is het ook des te merkwaardiger dat Nederland vol inzet op windmolens en zonnepanelen die vrijwel zonder uitzondering in het buitenland ontwikkeld zijn. Nederland subsidieert dus nauwelijks Nederlandse innovaties op dit vlak, maar het aanschaffen van buitenlandse producten.
De clubs als Van Oord, Boskalis en Allseas zijn vooral groot geworden door typisch Nederlandse ontwikkelingen (delta werken, baggeren enz.).
StillAwake schreef:Het is inderdaad (grotendeels) waar dat een reductie van de Nederlandse uitstoot wereldwijd weinig zoden aan de dijk zet, maar de kennis die je er in het klein mee opdoet kun je ook buiten Nederland inzetten.
Of je als consument per definitie gebaat bent bij een zo min mogelijk arbeidsintensieve energiewinning: dat klopt, maar neem dan ook de bouw, de vervanging en de ontwikkeling van kolen-en gascentrales mee in je sommetje. Inderdaad is kernenergie (voornamelijk Thorium) het meest logische antwoord, maar het K-woord is lang verboden geweest in Den Haag.
Dat we kolen- en gascentrales mee moeten nemen in mijn sommetje, is helemaal waar. Maar dat doe ik dan ook: omdat windmolens en zonnepanelen niet (nooit) de hoeveelheid energie kunnen leveren die we op elk moment vragen en er voor opslag van energie nog lang geen oplossing is, hebben we dus altijd gas-, kolen- en kerncentrales nodig om het verschil aan te vullen. Soms is dat bijpassen de volle mep van 100%. Andersom werkt dat niet zo, dus moet je bij wind en zon altijd de kosten van die centrales optellen.

Nu weer terug naar de formatie en politiek Den Haag (daar gaat dit topic per slot van rekening over): inmiddels is er wel een kamermeerderheid voor het bouwen van tenminste 1 nieuwe kerncentrale. Nu is links daar mordicus tegen, maar aangezien rechts de meerderheid heeft, zou het kunnen dat die extra centrale er (waarschijnlijk in Borssele naast de bestaande) komt. Wat dat betreft ben ik er niet rouwig om dat de coalitie met PvdA en GroenLinks niet doorgaat. Overigens zal er ook geld van de overheid naar een kerncentrale moeten, maar dat vind ik minder bezwaarlijk dan met subsidie 10.000 windmolens te bouwen die ook nog eens een centrale als backup nodig hebben.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 01 sep 2021 14:15

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 02 sep 2021 08:51

StillAwake schreef:Voor de Nederlandse situatie heb je gelijk, maar bijvoorbeeld Noorwegen en Zwitserland, maar zeker ook Luxemburg hebben in hun stuwmeren mogelijkheid tot energieopslag. En als je het energievraagstuk eerlijk probeert te bekijken valt al snel op dat grenzen daarin minder van belang zijn.
De grenzen zijn in zoverre van belang dat je er afstand mee moet overbruggen wat tot transportverliezen leidt. Bovendien is er nog een capaciteitsgrens. Die stuwmeren in Scandinavie hebben maar een beperkte capaciteit en zijn ook niet bedoeld om heel West-Europa van stroom te voorzien tijdens een dunkelflaute.
StillAwake schreef:Overigens steun ik je volledig in de roep om een Nederlandse kerncentrale 9liefst zelfs twee, waar mogelijk op Thorium (maar dat lijkt nog een jaar of 12 te duren...)
Kerncentrales zijn overigens wel heel erg duur in aanschaf, en zeker niet goedkoper per MWh (vreselijke eenheid trouwens, waar is de ouderwetse Joule gebleven...) dan wind (zeker niet op korte termijn).
Thorium gaat nog minstens 20 jaar duren, zo eerlijk moeten we zijn. Voor de kortere termijn zie ik meer in kleine uraniumreactoren: SMR ontwerpen (zoals van NuScalePower of Rolls Royce), die bovendien in serie gebouwd kunnen worden en daarmee waarschijnlijk goedkoper in aanschaf zullen zijn. Voor 2030 zouden de eerste van die kleine reactoren gebouwd moeten zijn (de eerste NuScale reactor moet in 2029 in Utah draaien). Het grote probleem van kerncentrales zijn inderdaad de aanschafkosten, waardoor je eerst een flink bedrag op tafel moet leggen. Daar hikken investeerders vaak tegenaan. Staan ze er eenmaal en zijn er geen politici die ze willen sluiten, dan kunnen ze minstens 60 jaar mee tegen een concurrerende stroomprijs die niet onderdoet voor andere stroomopwekkers, ook niet wind (dat altijd backup nodig heeft).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

zendeling

Berichtdoor zendeling » 02 sep 2021 17:49

Ik heb op de Partij voor de Dieren gestemd.
Omdat dit de enige partij is die doet wat Jezus ook onderwees.
De rest is hypocriet of gaat daar tegenin.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2021 22:36

zendeling schreef:Ik heb op de Partij voor de Dieren gestemd.
Omdat dit de enige partij is die doet wat Jezus ook onderwees.
De rest is hypocriet of gaat daar tegenin.

Wel wat gechargeerd en scherp richting de overgrote meerderheid hier die wat anders heeft gestemd (zie poll) maar voor iemand die zich orthodox noemt wel een verrassende keuze ;-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 08:29

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 08:48

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 08:48

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2021 08:56

StillAwake schreef:Als je de programma's eerlijk naast elkaar legt denk ik dat het toch minder verrassend dan je denkt...

Hm ja ik volg de keuze van christen zijn en links stemmen heel goed, alleen zijn het meestal niet christenen die zichzelf orthodox noemen die die visie delen ;-) en ik vind de bewering dat dat PVDD dan de enoge optie is en de rest hypocriet is ook wel wat overdreven :-)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 09:28

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.

zendeling

Berichtdoor zendeling » 03 sep 2021 10:06

StillAwake schreef:Deels ook vanwege de naam, die toch wel een hoog groep 6 gehalte heeft, maar ook wel omdat ik niet alle standpunten even realistisch vind (vooral hun ideeen bij energietransitie zijn onwerkbaar),er strandpunten zijn waar i het principieel mee oneens ben (abortus) en de partij zich wel enigszins all one-issue partij profileert.

Aan de andere kant, ik heb in Nederland nog geen partij ontdekt die geen punten in het programma heeft staan waar ik het principieel mee oneens ben. Wat dat betreft is stemmen in Nederland altijd stemmen tegen je geweten in...

Het is inderdaad een afweging, maar abortus alleen weegt niet op tegen de vele goede punten wat mij betreft.
Die naam is niet slim gekozen, maar daar is het wel mee ontstaan, met de ergernis over hoe massaal met levende wezens wordt omgesprongen.
D'66 heeft ook niets meer met 1966 te maken of de Partij van de Arbeid die er niet meer vooral voor arbeiders is.
En wat heeft de VVD nu werkelijk met vrijheid of democratie van doen? Ze zijn er vooral voor het ondersteunen van de rijkere ondernemers wereldwijd.

De meeste partijen buigen mee met het zeer destructieve neoliberalisme dat onze aarde en onze samenleving verwoest.
Allen SP, Bij1 en de PvdD bieden weerstand en buigen niet mee met die materialistische orkaan.
De Heilige Geest of Heerschappij van God behoort centraal te staan in het leven, niet winstbejag voor een te rijke minderheid.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 10:34

-

zendeling

Berichtdoor zendeling » 03 sep 2021 11:33

StillAwake schreef:Ik snap je wel, maar als je stelt dat de PvdD de enige is die doet wat Jezus ook onderwees, maar nu zelf aangeeft dat je hun abortusstandpunt niet Bijbels vindt ben je in jee eerste post misschien toch te stellig geweest...

Wellicht, maar als Jezus een stemadvies had kunnen geven, dan was het een stem voor Esther Ouwehand.
Zeker niet voor de CU, die "constructief" meebuigt met de neoliberale storm die de wereld over blaast en met spoed gestild moet worden.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 sep 2021 11:59

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2021 12:28

StillAwake schreef:Ik weet niet of je dat zo kunt stellen.
Sterker nog: mocht Hij dat stemadvies geven, het kon wel eens een heel verrassende uitkomst hebben.
En het zou vat niet op een partij zijn zie het vermoorden van ongeboren kinderen als een verworvenheid ziet...

Gelukkig bekommeren ze zich dan wel weer om de ongeboren kuikentjes….. over hypocriet gesproken…. En het “als Jezus een stemadvies had mogen geven had hij het zelfde gezegds als wat ik denk en stem” heb ik vaak genoeg gehoord uit allerlei hoeken. Als we tegen hypocrisie zijn moeten we misschien eerst eens stoppen met Hem voor ons karretje met ons gelijk te spannen….

Terug naar “Actualiteit & Politiek”