Mortlach schreef:Het valt me gewoon op dat als de groep waar je het mee eens bent demonstreert, het allemaal rustig en vreedzaam is, terwijl als anderen tégen de groep waar je het mee eens bent demonstreert, het allemaal veel te gewelddadig is. Psychologisch geweld is ook geweld, dus die abortuspoppetjes en flyers uitdelen is misschien wat minder overt, maar daarmee niet per se geweldloos.
Je kunt hier niet van 2 walletjes eten, wat je wel lijkt te doen. Als je het uitdelen van flyers (een wel heel rustige manier van actievoeren) als psychologisch geweld betitelt, wat is het tetteren van "kindermoordenaars" in je oren dan? Wees consequent.
Mortlach schreef:En ik weet uiteraard niet precies wat er in die meetings gebeurt, maar zelfs "waar voor vrede gebeden wordt" is niet van verdenking vrij. Als je alle Palestijnen uitroeit, heb je ook vrede, en dat er mensen zijn die zo denken, dat zie je hier op het forum ook. Daarbij vind ik die hele beweging vrij eng, want volgens mij geven zijn er lieden die geen barst om Israël geven, maar die gewoon de Eindtijd hopen te bewerkstelligen en daar is Israel nu eenmaal bij betrokken.
Je komt anders zelf met de suggestie dat landen actie moeten ondernemen tegen Israël. Ook militaire actie? In dat geval breng je de eindtijd onbedoeld pas echt dichterbij. Denk aan
Zacharia 12:2-3 en
Zacharia 14:2-3.
Maar je zegt terecht dat je niet precies weet wat er in die meetings gebeurt. Misschien is het goed om je eens te verdiepen in wat Christenen voor Israel nu echt vindt en doet. Waar jij naar verwijst zijn namelijk extreme visies van (vooral Amerikaanse) aanhangers van de bedelingenleer. Maar die zijn niet bepaald hetzelfde als wat ze bij CvI vinden.
Bijvoorbeeld:
Woordvoerders CvI: wij zijn niet blind voor Israels foutenof:
Moreel vingertje wijst niet de weg naar vrede.
Over het algemeen zijn ze daar vrij genuanceerd en helpen ze zowel Israeliers als Palestijnen.
Mortlach schreef:Je tweet is ondertussen verwijderd en het AD spreekt alleen over Israëlisch geweld. Tenzij je wilt beweren dat Hamas Amerikaanse huurlingen gebruikt?
Het AD is slecht geïnformeerd, dat kan ik wel concluderen. Dat er Israëlisch geweld is geweest tegen degenen die voedsel kwamen halen bij dit distributiecentrum (het Al-Ghafari pakhuis in Deir Al-Balah) waar
tienduizenden zakken meel lagen opgeslagen (! dat op zich roept al vele vragen op), klopt in elk geval niet.
Hamas zelf heeft gezegd dat het daar 5 mensen heeft geëxecuteerd.
Je kunt je afvragen wie er nu de Palestijnen uithongert. Hamas draagt in elk geval een groot deel van de verantwoordelijkheid. Dat zeggen ook
Palestijnse bronnen en er zijn Palestijnen op straat in Gaza die Trump en de IDF/Netanjahoe
bedanken voor voedsel dat ze buiten de VN om krijgen van de Gaza Humanitarian Foundation (nog een
post hier). Ik geef toe dat ik dit ook niet had verwacht, maar blijkbaar hebben een aantal Palestijnen
het zo gehad met Hamas dat ze liever Trump of Netanjahoe hebben.
Maar dit is nogal een politiek dingetje: aan de ene kant heb je Hamas die samen met o.a. de VN voedsel beheren en aan de andere kant Amerikaans/Israelische organisaties als GHF. Je zult zien dat Hamas niet wil dat Palestijnen hun voedsel bij GHF halen en Israel is zoals bekend niet blij met hoe het huidige systeem tot nog toe werkte, waarbij Hamas voedsel zelf achterhield of dat voor vele miljoenen op de zwarte markt in Gaza verkocht, waarmee het zichzelf financierde.
benefietdiner schreef:De hoofdredacteur van de Volkskrant, Pieter Klok, schreef afgelopen zaterdag in de rubriek ’De Week van de Hoofdredacteur’: „De golf aan desinformatie die over het internet spoelt is het grootste gevaar voor de democratie. (...) De journalistiek moet steeds harder werken om voldoende tegengif te bieden en te voorkomen dat desinformatie de macht bereikt.”
Ter informatie: diezelfde Volkskrant heeft
een forse uitbrander gekregen van de Nationaal Coördinator Antisemitismebestrijding (NCAB). De reden: een antisemitische uitspraak. Niet door een columnist of zo, nee, door de redactie van de krant zelf. Ik geef deze uitbrander hier weer, want sommige media gaan inderdaad over de schreef:
NCAB schreef:In de Volkskrant van afgelopen zaterdag stond een analyse van de Gaza oorlog, gepend door de krant zelf. In dit stuk schreef de krant: “de nazaten van de slachtoffers van de Holocaust zijn zelf dader geworden”.
De krant bedient zich hiermee van een klassiek antisemitisch mechanisme: het toeschrijven van negatieve eigenschappen of daden aan een hele bevolkingsgroep, ongeacht individueel gedrag. Daarbij worden Joden ook nog eens gelijkgesteld met beleidsmakers in een ander land, Israël. Ze krijgen een collectieve schuld toeschreven, op basis van hun afkomst en geschiedenis.
Deze zinsnede maakt bovendien een directe morele en historische vergelijking tussen de slachtoffers van de Holocaust en vermeende daden van hun nakomelingen, waarmee het unieke, systematische karakter van de Holocaust wordt gebagatelliseerd, en de herinnering eraan wordt misbruikt voor hedendaagse politieke doeleinden.
Zulke vergelijkingen zijn niet alleen feitelijk onjuist, maar versterken ook antisemitische stereotypen en vijandigheid tegenover Joden als collectief.
De stelling is een krant onwaardig.
Dit is niet beperkt tot de Volkskrant trouwens. De NOS gebruikt bijvoorbeeld koppen als deze:
Hoe Palestijns land officieel Joods bezit wordt: bureaucratisch landjepik. Niet Israelisch bezit dus, maar Joods bezit, geen Israelische nederzettingen, maar Joodse nederzettingen. Dus kan de zin "kritiek op Israel is niet hetzelfde als kritiek op Joden" nu ook de prullenbak in. Het is dus blijkens koppen als deze hetzelfde.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)