Marnix schreef:Ik denk dat de NOS redelijk neutraal verslag doet van het nieuws, hoewel er wel wat verkeerde keuzes zijn geweest.
Het gaat me niet om verkeerde keuzes die weleens kunnen gebeuren. Het gaat me meer om het grote plaatje. Dan heb ik het over welke bronnen citeer je, welke context geef je en wat laat je weg. Ik ga nu een voorbeeld geven en voordat we in een "ja maar dat is maar 1 voorbeeld" discussie terechtkomen, wil ik opmerken dat dit nogal breed voorkomt bij de NOS. Dat kan ik dus uitbreiden als ik wil. Maar goed, ik moet me beperken.
Hier dat vrij willekeurige voorbeeld:
"Ziekenhuizen in Gaza systematisch aangevallen".
Wat lezen we in dit artikel?
1. Enkelvoudige bronnen: we krijgen maar 1 kant van het verhaal. Bepaalde organisaties die iets zeggen: Israel valt systematisch ziekenhuizen aan. Geen Israelisch weerwoord.
2. Een enkelvoudige reden die wordt gegeven voor de bombardementen: Israel bombardeert die ziekenhuizen blijkbaar met het doel om de bevolking uit te roeien. Dat wordt nog versterkt doordat er onder het kopje "In strijd met genocideverdrag" een aantal experts aan het woord worden gelaten die impliceren dat Israel blijkbaar om die reden de ziekenhuizen aanvalt. Nergens wordt nagegaan of dat ook werkelijk de intentie van Israel is. En dat is nu juist de crux want bij genocide gaat het erom dat je de intentie achter bepaalde daden kunt bewijzen.
3. Feiten die dit verhaal weerspreken worden in dit artikel niet genoemd. Zoals het feit dat Israel
het nieuwe hoofd van de Hamasorganisatie bombardeerde terwijl hij zich letterlijk onder een ziekenhuis verborg. Net zoals velen van zijn terreurorganisatie doen of hebben gedaan. Maar blijkbaar beheerst de nieuwsredactie ook de kunst van het weglaten, zodat het lijkt alsof het bombarderen van ziekenhuizen op zichzelf een doel is.
Om de NOS niet helemaal in een kwaad daglicht te stellen moet opgemerkt dat
in een ander artikel wel over de dood van Mohammed Sinwar wordt gesproken, maar ook daar is het opvallend hoe dat gedaan wordt. Want in dat artikel wordt gezegd dat hij "mogelijk" dood is (terwijl er meerdere bronnen voor zijn), terwijl in hetzelfde artikel de NOS stelt dat er "zeker" meer dan 100 doden zijn gevallen bij een bombardement. Bron daarvoor? Eentje, een Palestijnse.
Blijkbaar zijn voor de dood van een terrorist meerdere bronnen niet genoeg, maar is voor de "zekere dood" van meer dan 100 burgers 1 gekleurde bron wel voldoende.
Hetzelfde zie je in een
ander artikel: als Al-Jazeera (een pro-Hamaskanaal dat net als Hamas ook het hoofdkantoor in Qatar heeft) zegt dat er meer dan 140 mensen zijn omgekomen bij bombardementen, dan wordt dit zonder vragen te stellen overgenomen. Als Israel zegt dat een aanval is gedaan omdat er een commandocentrum van Hamas onder het ziekenhuis zat, dan wordt er bij gezegd dat er geen bewijs voor is geleverd.
Zo kunnen we nog wel even doorgaan: het zijn de kleine dingen in zo'n verslag die het hem doen.
Juist als er weinig bronnen zijn, dan is het mijns inziens beter om beide gezichtspunten te melden onder: "bron A zegt dit en bron B zegt dat" en het verder zo te laten totdat er meer bevestiging voor komt. Maar stelselmatig experts optrommelen die narratief A ondersteunen en geen enkele expert die narratief B ondersteunt, dat is wel wat vreemd. Dat terwijl die er wel zijn trouwens. Om van dat laatste een paar voorbeelden te geven:
- volgens deze expert in urban warfare (stadsoorlogen) is er
geen sprake van genocide.
- volgens iemand die de Hamascijfers (!) over het aantal doden heeft doorgespit, blijkt dat het aantal jonge mannen daarin
oververtegenwoordigd is, wat een teken is dat Israel vooral Hamasstrijders op de korrel neemt.
- er zijn de afgelopen tijd grote
demonstraties geweest in Gaza tegen Hamas. De NOS? Die bericht er niets over.
- hetzelfde geldt voor hoe Hamas
omgaat met mensen die zich verzetten tegen het bewind van deze organisatie. Dat er mensen worden gemarteld en geexecuteerd wordt niet of nauwelijks genoemd en beelden daarvan krijgen we helemaal niet te zien. Die moeten we zelf maar opzoeken, terwijl ze er weldegelijk zijn.
Is dit de boodschapper verdacht maken? Nee, dat vind ik niet, want er valt zonder de fouten van de NOS genoeg kritiek op Israel te leveren op basis van de feiten die onomstreden zijn. Maar de graagte waarmee een bepaald narratief wordt gepusht, is niet alleen bij de media aanwezig, maar ook bij bepaalde organisaties, niet in de laatste plaats bij de VN. Want die vertelde ons dit weekend dat er binnen 48 uur 14.000 baby's in Gaza zouden overlijden van de honger. De media
penden dit braaf over.
En vandaag moeten ze dit met het schaamrood op de kaken
weer intrekken. Goed dat dit gebeurt trouwens, dat is lang niet altijd zo.
En nee, dit is niet de eerste keer dat we met desinformatie worden gevoed.
Marnix schreef:Nee ik doel op wat er in Gaza gebeurt.
En wat gebeurt er dan precies behalve dat er een rotoorlog aan de gang is waarbij slachtoffers vallen? Want om de details gaat het en ik ben er lang niet altijd gerust op dat we correcte feiten voorgeschoteld krijgen.
Marnix schreef:Dat heeft toch te maken met de schaal van het conflict, de gevoelsmatige afstand (het conflict in Gaza leeft hier veel meer omdat we veel Joden hebben met een bewogen geschiedenis en daarnaast ook veel moslims en zo.
Het is eerder omdat er hier veel moslims zijn en we hier weinig Joden overhebben omdat de meesten van hen dood of vertrokken zijn door die bewogen geschiedenis.
Marnix schreef:Maar ik denk dat als Azerbeidzjan (ik neem aan dat je daarop doelt) in 2 jaar heel Nagorno Karabach had platgegooid met zo'n 50000 doden waaronder veel vrouwen en kinderen tot gevolg en beelden van uitgemergelde kinderen als gevolg, dit geluid er ook wel was geweest.
Dat geluid was er alleen geweest als de mensen in Nagorno-Karabach geen Armeense christenen maar moslims waren geweest en de mensen in Azerbeidzjan geen moslims maar joden waren geweest. Zo cynisch ben ik onderhand wel.
Marnix schreef:Waarmee wat daar gebeurd is alsnog droevig is, maar het argument dat er andere dingen zijn waar je veel minder van hoort is waar maar zegt verder niet zoveel.
Dat zegt wel veel omdat het aantal moslims hier voor een groot deel bepalend is voor hoe hier tegen dingen wordt aangekeken. De temperatuur zou bij demonstraties in elk geval wel een stukje minder zijn opgelopen dan het nu doet als het geen strijd tussen Israel en moslims zou zijn.
Want dit is hoe christenen (mensen zoals jij en ik dus) nu
momenteel bejegend worden als ze bij een CvI bijeenkomst aanwezig zijn. En wat
zegt oom wijkagent dan tegen die christenen die rustig in een zaaltje zitten terwijl er buiten "kindermoordenaars" wordt geroepen? "Niet met ze in gesprek gaan en ze niet in de ogen kijken", want anders komen er "begrijpelijke emoties" die ook fysieke (lees: gewelddadige) emoties kunnen zijn.
Bebloede babypopjes die bij de ingang worden neergelegd moeten daar van de politie blijven liggen, want ja, misschien komt er dan wel escalatie.
Een
NSC politicus die bij een CIDI bijeenkomst aanwezig is, wordt bovendien in het oor getetterd: "jij bent een NAZI!".
Het is een zotte situatie en we worden nog geacht om daar begrip voor te hebben ook.
Edit: vannacht zijn er
2 diplomaten uit Israel in Washington doodgeschoten. Ik ben bang dat dit niet de laatste keer is en dat dit ook hier in Nederland kan gebeuren. Dat is wat er wordt bedoeld met het globaliseren van de Intifada.
elbert schreef:Maar ik kan van Israël wel verwachten dat het zich enigszins terughoudend opstelt en daarbij militaire logica en humanitaire overwegingen volgt en niet een ideologische agenda volgt. Volgens militaire logica en humanitaire overwegingen zou Israel er goed aan doen om het conflict te stabiliseren en bovendien humanitaire hulp naar burgers te laten gaan.
Zonder het te weten verwoordde ik ongeveer hetzelfde als
de Israelische ex-generaal Amos Yadlin. Volgens hem moet Israel een gijzelaarsdeal sluiten, de oorlog proberen te beeindigen en zich richten op andere zaken, zoals Iran en de uitbreiding van de Abraham akkoorden. Dat lijkt me inderdaad een betere optie dan wat er nu gebeurt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)