Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

elbert
Moderator

Re: Israël

Berichtdoor elbert » 16 mei 2025 11:54

Marnix schreef:Wat een rare analyse. Dat dit in de breedte soms gebeurt, zeker als de burgermeester heel links of of juist heel rechts geloof ik best. Maar daarom bij iedere toegestane demonstratie een dubbele moraal claimen is dan wel wat raar. De burgermeester van Katwijk is een CDA'er dus zit goed in het midden en heeft vermoedelijk niet meer sympathie voor Palestina dan voor Israel. Hij heeft duidelijk laten weten een goed overwogen beslissing te hebben genomen waarbij de wet (het grondrecht om te demonstreren) zwaar woog én er geen problemen met grote groepen tegendemonstranten werden verwacht. Vervolgens geeft hij aan dat de demonstratie vreedzaam verliep maar een tegendemonstratie niet. In deze specifieke situatie is het dan raar om met een verhaal te komen over burgermeesters die nogal een dubbele moraal hebben want dat was hier totaal niet aan de orde dus deze verdachtmaking is misplaatst. Past wel in deze tijd, als iemand die naar de wet moet handelen iets doet waar je het niet mee eens, bent die persoon in diskrediet te brengen. Maar ik had dat van jou in deze situatie niet helemaal verwacht.
Ik denk dat deze specifieke burgemeester een inschattingsfout heeft gemaakt. Dat kan gebeuren, al zijn er gemeenteraadsleden die deze rellen wel hadden zien aankomen. Hier een link die niet achter een betaalmuur zit. Zeker gezien de eerdere gewelddadige (!) rellen rond Christenen voor Israel bijeenkomsten (denk aan die in Zaltbommel, Lelystad enz), had de burgemeester hier het zekere voor het onzekere moeten nemen, vind ik. Dat is helemaal zo omdat Katwijk (net als een aantal andere plaatsen in de Bible-belt) een dorpscultuur heeft waarbij men liever niet heeft dat buitenstaanders hen komen vertellen wat ze wel of niet moeten vinden of doen. Ik keur dat verder niet goed, maar bij de veiligheidsanalyse behoort dat wel mee te spelen. Overigens waren er 2 soorten tegendemonstranten in Katwijk: vreedzame Katwijkers die een haag om de kerk hadden gevormd (niks mis mee) en anderzijds voetbalhooligans die tot geweld overgingen (foute boel).
Dat de betrokken burgemeester verder ter goeder trouw heeft gehandeld, geloof ik graag, al is hij dan naar mijn mening enigszins naïef geweest.
Bij andere burgemeesters (met name degenen die politiek geladen opmerkingen maken, zoals burgemeester Halsema) gaat het mijns inziens verder dan naïviteit en dan blijf ik bij mijn standpunt over een dubbele moraal.
Marnix schreef:Daarnaast zijn de vergelijkingen met de Pegidia-demonstraties ook nogal misplaatst want zoals je weet is het doel van Pegida-demonstraties niet om vreedzaam te demonstreren maar om te provoceren.
En je vindt dat het zwaaien met Al Qaida vlaggen, het roepen van "dood aan Israel" en "from the river to the sea" niet provocerend is? Dat gebeurt namelijk bij vrijwel elke pro-Palestina demonstratie. In dezelfde link hierboven spreekt een SGP raadslid over "enorm provocerende teksten" op de spandoeken van de pro-Palestina demonstranten.
Je begeeft je nu op het pad van het inhoudelijk beoordelen van een demonstratie om die wel of niet toe te staan, maar bij de meeste demonstraties wordt er geprovoceerd, in elk geval met teksten. Misschien dat je niet zo vaak met een demonstratie meeloopt en daar dus niet zo mee bekend bent ( d:)b ), maar dit is wel de werkelijkheid.
Dus die Pegida demonstraties en de pro-Palestina demonstraties kun je wel met elkaar vergelijken: beide provoceren en tot op zekere hoogte is dat nog hun goed recht ook, al vind ik het beide bijzonder onsmakelijk. Vandaar ook dat ik aan beide nooit mee zou doen, nog los van de inhoud van waar ze voor staan, waar ik het ook niet mee eens ben.
Dat er dingen worden geroepen of getoond waar je het niet mee eens bent bij een demonstratie, is dan ook geen criterium om een demonstratie wel of niet door te laten gaan. Want dan zou je bijna alles moeten verbieden.
Bij deze demonstratie is de openbare orde ernstig verstoord (dat is wel een geldig criterium) en kun je achteraf zeggen dat die beter niet had kunnen doorgaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2025 13:43

elbert schreef:Ik denk dat deze specifieke burgemeester een inschattingsfout heeft gemaakt. Dat kan gebeuren, al zijn er gemeenteraadsleden die deze rellen wel hadden zien aankomen. Hier een link die niet achter een betaalmuur zit. Zeker gezien de eerdere gewelddadige (!) rellen rond Christenen voor Israel bijeenkomsten (denk aan die in Zaltbommel, Lelystad enz), had de burgemeester hier het zekere voor het onzekere moeten nemen, vind ik. Dat is helemaal zo omdat Katwijk (net als een aantal andere plaatsen in de Bible-belt) een dorpscultuur heeft waarbij men liever niet heeft dat buitenstaanders hen komen vertellen wat ze wel of niet moeten vinden of doen. Ik keur dat verder niet goed, maar bij de veiligheidsanalyse behoort dat wel mee te spelen.

Achteraf is dat makkelijk te stellen. Maar als je Zaltbommel en Lelystad noemt was er geweld vanuit de demonstranten. Dat geweld was er in Katwijk totaal niet. Wat dat betreft was de analyse dus prima: Dit is een ander soort demonstratie, er zijn geen tekenen (je kan dat nooit op voorhand zeker weten maar moet daar een inschatting voor maken) dat de demonstranten niet vreedzaam gaan demonstreren. Het ging mis omdat (ik citeer uit je eigen artikel) tegendemonstranten (in veel grote getale dan gedacht) als ze geweld gebruikten nog voor de demonstratie ook maar was begonnen waarbij ik me afvraag of dat de burgermeester te verwijten is. Die had gedacht dat de inwoners van zijn stad zich wel wat netter aan de regels zouden houden. En dan over met twee maten weten gesproken, als moslimdemonstranten dit zouden doen (en het is al vaak genoeg gebeurd) is Nederland te klein en schreeuwt Wilders dat het tuig het land uit moet worden gezet en in zijn kielzog schreeuwt een flink deel van rechts Nederland dit met hem mee. Maar als blanke Nederlandse hooligans geweld gebruiken bij een vreedzame demonstratie lees je niet iets over "Katwijks tuig" maar "I love Katwijk" want Wilders meet ook met twee maten, geweld door moslims vindt hij (terecht) verschrikkelijk maar geweld tegen moslims vindt hij prachtig, maar ook anderen houden dan graag hun mond. En Benefietdiner heeft een grote mond als er een demonstratie blijkt te zijn geweest waar moslims bij betrokken waren en er vervolgens problemen ontstaan, maar dat die vreedzaam en de problemen door blank tuig ontstond en die geweld gebruikten houdt hij zijn mond of juicht het juist toe.

De bredere discussie over demonstratierecht vind ik overigens uitstekend want het lijkt er op dat het doel bij demonstraties vaak is om te provoceren of te ontwrichten en wat mij betreft kan dat prima aan banden worden gelegd. Of dat nou gaat om BBQ'en of Koran's verbranden voor een moskee of demonstreren tegen een bijeenkomsten in een kerk, of met z'n allen op een snelweg gaan zitten, dat je mag demonstreren wil wat mij betreft niet zeggen dat je alles maar moet kunnen doen tijdens een demonstratie en dat dat ook op iedere gekozen plek zou mogen gebeuren.

Maar los van dit alles, misschien is het een inschattingsfout, blijkbaar was er niet gerekend op zo'n felle en gewelddadige tegenreactie van de Katwijkers maar dat is heel wat anders dan een "dubbele moraal" waar je bij dit verhaal, nav de reactie van de burgermeester van Katwijk over over begon, het verschil tussen die twee zaken weet je heel goed en daar heb ik de meeste problemen mee. Een inschattingsfout maken is iets wat je kan overkomen, men verwachtte A maar er gebeurde B. Een dubbele moraal hebben is meten met twee maten, moslims mogen iets wel en christenen niet, zoiets. Dat is hier duidelijk niet aan de hand.

Overigens waren er 2 soorten tegendemonstranten in Katwijk: vreedzame Katwijkers die een haag om de kerk hadden gevormd (niks mis mee) en anderzijds voetbalhooligans die tot geweld overgingen (foute boel).

Klopt, de eerste tegendemonstratie is uitstekend, het gaat me er ook totaal niet om om alle inwoners van Katwijk over één kam te scheren.

Ik vind dat vlaggen van AL Qaida en "dood aan Israel" roepen ook provocerend en "from the river to the sea" ook als men daarmee impliceert dat alle Joden uit Israel moeten verdwijnen.

Klopt alleen moet een burgermeester zo'n inschatting van tevoren maken en niet achteraf.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 mei 2025 21:37

Demonstraties in Israël, oud-premier roept op tot burgeropstand

Op verschillende plekken in Israël zijn anti-regeringsprotesten en manifestaties gaande om de gijzelaars vrij te krijgen. Afgaand op berichten in Israëlische media gaat het om manifestaties van enkele honderden deelnemers oplopend tot duizenden betogers.

"Netanyahu heeft opzettelijk en herhaaldelijk de kans gedwarsboomd dat onze geliefden terugkomen", zegt de moeder van een gijzelaar op straat in Tel Aviv. Er zijn volgens krant Haaretz nog 58 gijzelaars in Gaza, van wie er zeker 35 niet meer in leven zijn. Betogers noemen het schandalig dat premier Netanyahu een nieuw offensief is gestart in plaats van een gijzelaarsdeal te sluiten.

Op een andere bijeenkomst heeft oud-premier Barak opgeroepen tot een burgeropstand om de regering van Netanyahu ten val te brengen. Sprekend op het Habimaplein in Tel Aviv zei Barak dat Netanyahu "impulsief handelt als een dier in een kooi". Het besluit van de premier om de oorlog in Gaza op te voeren noemt hij dwaas. Volgens Barak heeft Netanyahu Israël naar de rand van de afgrond gebracht.

(Bron: NOS)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2025 10:15

Tot begin dit jaar, toen er een tijdelijke wapenstilstand kwam, was en ben ik nog steeds van mening dat het Israëlische optreden in de Gazastrook te rechtvaardigen was. De afschuwelijke moordpartij door Hamas op 7 oktober 2023 rechtvaardigde hard militair optreden, omdat het bewees dat Hamas een existentiële bedreiging voor Israël vormde. Het vernietigen van Hamas en het bevrijden van gijzelaars is een legitiem militair doel en dat daarbij burgerslachtoffers vallen is heel verdrietig maar onvermijdelijk.

Inmiddels zien we echter dat Israël de oorlogsdoelen aan het bijstellen is en ik vind het daarom nu heel bedenkelijk worden. Militair gezien is Hamas nagenoeg uitgeschakeld of althans qua militair gevaar dusdanig verzwakt dat het geen existentiële bedreiging meer kan vormen voor Israël. Bovendien is het bevrijden van de overgebleven gijzelaars geen kwestie die je met grootschalig geweld kunt oplossen, hooguit met beperkte acties, zoals commando acties en beperkte precisie bombardementen. Toch zien we nu dat de regering van Netanyahu besloten heeft tot een grootschalig offensief. Volgens eigen zeggen heeft het bevrijden van de gijzelaars geen prioriteit meer en is het hoofddoel nu de bezetting van de Gazastrook en het definitief uitschakelen van Hamas. Daarmee is het voornaamste oorlogsdoel nu meer politiek in plaats van militair gemotiveerd en de vraag hierbij is of dat nog wel te rechtvaardigen is. Naar mijn mening is dat niet meer het geval. Zoals ik het nu zie wordt het beleid van de regering Netanyahu nu bepaald door de extremisten zoals Smotrich en Ben-Gvir die meer willen dan slechts veiligheid voor Israël, maar die ook hun ideologische motieven hebben als het om de Palestijnen gaat. Motieven waar ik in elk geval niet achter kan staan en naar mijn overtuiging ook de meeste Israëliërs niet. In hun ideologie is er voor de Palestijnen in de regio geen plaats. Daar komt nog eens bij dat de regering Trump heeft voorgesteld om een miljoen Palestijnen naar Libië te deporteren, wat feitelijk neerkomt op etnische zuivering: een oorlogsmisdaad. Een normale Amerikaanse regering zou nooit met zo’n abject en dwaas voorstel komen en zou in plaats daarvan Israël aansporen en desnoods dwingen om hiervan af te zien. Maar we zitten met Trump opgescheept, helaas.

In elk geval wil ik met mijn post aangeven dat ik de huidige koers van de Israëlische regering betreur en dat die niet in het belang van wie dan ook is, ook Israël niet. Daarom ben ik het eens met de Israëlische oud-politici zoals Ehud Barak die zich hiertegen uitspreken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 mei 2025 13:34

elbert schreef:In elk geval wil ik met mijn post aangeven dat ik de huidige koers van de Israëlische regering betreur en dat die niet in het belang van wie dan ook is, ook Israël niet. Daarom ben ik het eens met de Israëlische oud-politici zoals Ehud Barak die zich hiertegen uitspreken.

Ik wil ook een vrij Palestina, vrij van Hamas

„Ik wil één ding zeggen tegen de mensen in Nederland en Amsterdam”, aldus Alshareef. „Zij die buiten protesteren, denken dat ze het Midden-Oosten, de islam en de Arabisch-Israëlische betrekkingen beter kennen dan ik. Dat is niet zo.”

Loay Alshareef pleit voor toenadering Arabische landen en Israël

De Saoedische vredesactivist Alshareef pleit voor toenadering tussen Arabische landen en Israël. Hij ziet extremistische moslimgroepen als de grootste vijand. Niet alleen voor de Joodse staat, maar voor de Arabische wereld.

Radicale moslims krijgen steeds meer voet aan de grond in Europese landen, betoogt hij. Nederland zou nieuwkomers uit islamitische landen beter in de gaten moeten houden om te zien ’of ze komen om te assimileren of om te overheersen’.
d:)b

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1607110 ... -van-hamas

d:)b

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2025 14:16

benefietdiner schreef:
En nu in je eigen woorden graag. Knippen en plakken kunnen we allemaal.
De vraag van mij aan jou is niet of je Israël steunt, dat doen we allebei.
Mijn vraag is wel of je bereid bent om de Israëlische regering blind te volgen of dat je bereid bent om zelf na te denken en zelf af kunt wegen wat je wel en niet kunt verantwoorden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2025 14:19

Inmiddels is iedereen hier kritisch op de aanpak van Israel behalve Benefietdiner die vrolijk zijn leider Wilders napraat omdat ze tegen moslims zijn en daarom al het geweld tegen moslims ook goed vinden.

Israël blijft onverstoord massaal geweld gebruiken: 'Een schoolvoorbeeld van genocide
'

Ook deskundigen binnen het internationaal recht, die zich doorgaans wat terughoudender opstellen dan bijvoorbeeld historici en sociale wetenschappers, spreken steeds vaker van genocide. "Er is overweldigend bewijs voor", zegt Marieke de Hoon, universitair hoofddocent Internationaal Strafrecht aan de Universiteit van Amsterdam. Volgens haar en advocaat en hoogleraar Göran Sluiter is er onder vakgenoten steeds meer eensgezindheid over die conclusie.

Israël heeft alle ziekenhuizen in Gaza gebombardeerd. Het leger valt zorgklinieken voor vrouwen aan, een "genocidale daad" volgens de VN, schiet apparatuur kapot en doodt hulpverleners. Het land houdt sinds het begin van de oorlog hulpgoederen tegen, nu laat Israël meer dan twee maanden helemaal geen water, voedsel en medicijnen binnen. Zeker 15.000 kinderen zijn gedood, een kwart van de kinderen die nog leven is ondervoed.

Het leger gebruikt kunstmatige intelligentie om duizenden doelwitten te selecteren, zonder dat die gecontroleerd zijn. In bufferzones, ook wel bekend als "kill zones", worden Palestijnen doodgeschoten. De bevolking wordt massaal verdreven van hun woonplek naar een steeds kleiner gebied dat grotendeels onleefbaar is gemaakt: huizen, scholen en landbouwgrond zijn verwoest. Cultureel erfgoed, zoals moskeeën, archieven en begraafplaatsen, is vernietigd.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 18 mei 2025 15:30

elbert schreef:Mijn vraag is wel of je bereid bent om de Israëlische regering blind te volgen of dat je bereid bent om zelf na te denken en zelf af kunt wegen wat je wel en niet kunt verantwoorden.

Loay Alsharef wijst de juiste weg naar een oplossing. Volgens Alsharef kan de oorlog direct eindigen als Hamas de wapens neerlegt en de gijzelaars vrijlaat.

De pro-Palestijnse activisten die vandaag in Amsterdam demonstreren, hebben volgens hem geen begrip van de islam of van de situatie in het Midden-Oosten. Ook Marnix begrijpt er niets van. Israël pleegt geen genocide.

Alsharef uitte stevige kritiek op de protesten tegen Israël in westerse landen. Hij stelt dat de gemiddelde Nederlander het conflict niet begrijpt en een onrealistisch beeld heeft van Hamas.

Hij beschouwt extremistische moslimgroepen als de grootste bedreiging — niet alleen voor de Joodse staat, maar ook voor de Arabische wereld. Volgens hem krijgen radicale moslims steeds meer invloed in Europese landen. Nederland zou beter toezicht moeten houden op nieuwkomers uit islamitische landen, om te beoordelen of zij bereid zijn zich te integreren of juist streven naar dominantie, het laatste is juist.

lees ook Israel Today wat waar is in de Gazastrook.
https://israeltoday.nl/read/idf-onthult ... azastrook/

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 18 mei 2025 18:51

benefietdiner schreef:Loay Alsharef wijst de juiste weg naar een oplossing. Volgens Alsharef kan de oorlog direct eindigen als Hamas de wapens neerlegt en de gijzelaars vrijlaat.

De pro-Palestijnse activisten die vandaag in Amsterdam demonstreren, hebben volgens hem geen begrip van de islam of van de situatie in het Midden-Oosten. Ook Marnix begrijpt er niets van. Israël pleegt geen genocide.

Alsharef uitte stevige kritiek op de protesten tegen Israël in westerse landen. Hij stelt dat de gemiddelde Nederlander het conflict niet begrijpt en een onrealistisch beeld heeft van Hamas.

Hij beschouwt extremistische moslimgroepen als de grootste bedreiging — niet alleen voor de Joodse staat, maar ook voor de Arabische wereld. Volgens hem krijgen radicale moslims steeds meer invloed in Europese landen. Nederland zou beter toezicht moeten houden op nieuwkomers uit islamitische landen, om te beoordelen of zij bereid zijn zich te integreren of juist streven naar dominantie, het laatste is juist.

Tjonge, je hebt wel heel veel woorden nodig om ‘nee’ te zeggen op de vraag die je gesteld werd.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 18 mei 2025 18:56

Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 18 mei 2025 19:49

benefietdiner schreef:Loay Alsharef wijst de juiste weg naar een oplossing. Volgens Alsharef kan de oorlog direct eindigen als Hamas de wapens neerlegt en de gijzelaars vrijlaat.

Je antwoord is dus nee: je kunt niet in eigen woorden weergeven wat je vindt en in plaats daarvan kom je met links naar anderen met hun mening.
Dat is jammer.
Mijn mening over Hamas en de Palestijnen mag toch aardig bekend zijn (lees mijn posts in dit topic): ik ben de afgelopen jaren uiterst kritisch geweest over deze terreurorganisatie en ik heb ook Israël gesteund in de strijd die het tegen deze terreurorganisatie heeft gevoerd.
Ik ben ook niet naïef als het om de Palestijnen als geheel gaat: de meesten steunen of steunden Hamas.
Ik ben ook niet naïef over de groeiende invloed van de islam in Europa. Ik ben daar op zijn zachtst gezegd huiverig voor, omdat ik ervan overtuigd ben dat de islam enerzijds en vrijheid en democratie anderzijds elkaar maar moeilijk verdragen..
Ik ben ook niet naïef over hen die "Free Palestine" roepen. Een vrij Palestina is een onrealistische droom als we ons bedenken dat een onafhankelijk Palestina hoogstwaarschijnlijk 1 van deze 2 alternatieven zal zijn: een extremistisch kalifaat of een corrupte dictatuur. Veel andere smaken zijn er niet in het Midden-Oosten.
Ik ben ook niet naïef over velen van hen die vandaag hebben gedemonstreerd in Den Haag: daarvan is een deel openlijk of verborgen antisemitisch en is een ander deel naïef over hoe het Midden-Oosten in elkaar zit. Daarom zul je mij ook niet in zo'n demonstratie zien meelopen.
Een ander deel is echter oprecht bezorgd over het geweld en die zorgen kan ik op dit moment wel begrijpen.
Het feit dat Israël te maken heeft met een bloeddorstige en psychopathische terreurorganisatie geeft het wel het recht om ieder militant lid van die organisatie aan te pakken, maar niet het recht om iedere Palestijn op de korrel te nemen, zelfs niet als die Palestijnen sympathie hebben richting Hamas. Het geeft Israël ook niet het recht om Palestijnen uit de Gazastrook te verdrijven of de boel daar plat te gooien.
Ik begrijp daarbij best dat het moeilijk is om onderscheid te maken tussen militanten enerzijds en sympathisanten anderzijds, om nog maar te zwijgen over burgers die helemaal niets met Hamas te maken willen hebben. Oorlog is een smerige business, zelfs als je het volgens de oorlogsregels wilt doen.
Maar ik kan van Israël wel verwachten dat het zich enigszins terughoudend opstelt en daarbij militaire logica en humanitaire overwegingen volgt en niet een ideologische agenda volgt. Volgens militaire logica en humanitaire overwegingen zou Israel er goed aan doen om het conflict te stabiliseren en bovendien humanitaire hulp naar burgers te laten gaan. Als Israel vindt dat de VN of andere organisaties te zeer gelieerd zijn aan Hamas en dus gecorrumpeerd: prima, maar dan moet de IDF het zelf maar doen. Hoe dan ook: zorg er dan voor dat de spullen bij de bevolking terechtkomen.
Een ideologische agenda kan er alleen maar op uitlopen dat Israël de Gazastrook met de grond gelijkmaakt en de bevolking deporteert naar elders. Dat steun ik niet.
Kathleen schreef:Deze is wellicht ook verhelderend?
Idem, zie hierboven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 mei 2025 20:57

Dat kan jij vinden (of iemand kan dat vinden en jij praat die persoon maar na) maar experts op dat gebied inclusief een organisatie die veel ervaring ermee heeft en een organisatie die direct na de Tweede Wereldoorlog werd opgericht en sindsdien veel onderzoek heeft gedaan naar de holocaust en naar genocide in de Tweede Wereldoorlog en ook daarna heeft een heel andere mening. Hm, wie zouden we dan beter kunnen geloven, experts of iemand die blind alles wat Israel doet goedkeurt, die er nogal rechtse ideeën op nahoudt en blind anderen napraat, sterker nog, iemand die niet eens zijn eigen mening kan formuleren maar een bot vraag een betoog te schrijven waarom Israel goed is en de rest fout.

Dat Hamas een gevaar is en de Arabische wereld beter af is zonder Hamas heeft ook helemaal niemand bekend. Je niveau van begrijpend lezen is weer teleurstellend laag want dat heeft iedereen hier heel vaak gezegd. Maar dat maak het nog niet oke om een heel land aan puin te schieten inclusief alle voorzieningen, al maanden alle humanitaire hukp / voedsel tegen te houden en openlijk als doel te hebben om heel Gaza te vernietigen. Dat als doel hebben heet genocide en het enige wat je de hele tijd doet is zeggen: Nee, Hamas = terroisme en dan is het kapotschieten van een land inclusief veel burgers en de rest uithongeren gewoon toegestaan hoor want anders krijgen die terroristen ook eten.

Prisma23
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Prisma23 » 19 mei 2025 09:00

Even naast alle boeiende gesprekken in dit draadje,

Wie van jullie was gisteren in Den Haag?

Daar waren veel en eensgezinde mensen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 19 mei 2025 09:12

Marnix schreef:Israël blijft onverstoord massaal geweld gebruiken: 'Een schoolvoorbeeld van genocide[/b]'
Ik vind dit soort koppen een vorm van opruiing. En dan kun je natuurlijk zeggen: "dit zijn deskundigen die dat zeggen" enzovoorts, maar genocide is uiterst moeilijk om juridisch te bewijzen en zolang dat niet is gebeurd, praten deze deskundigen voor hun beurt en gaan ze mijns inziens hun boekje te buiten.
Los daarvan: in elk geval helpt het niet om de gemoederen te bedaren en dat lijkt me toch wel nodig. We moeten bedenken dat het geweld tegen de Christenen voor Israel bijeenkomsten ook kwam nadat Investico, het Nederlands Dagblad en Tim Hofman met hun beschuldigingen kwamen.

Gisteren werd burgemeester Halsema geinterviewd in Buitenhof en ze zei daarin dat de oorlog in Gaza tot onrust in haar stad leidt. Nou, dat klopt in elk geval. De vraag is wel waarom deze oorlog wel tot enorme onrust in haar stad leidt, maar de oorlogen in Soedan, Jemen, Syrie enzovoorts niet? Landen waar meer slachtoffers vallen dan in Gaza?
Het antwoord is niet zo moeilijk te raden.
Dat heeft te maken met de bevolkingssamenstelling van Amsterdam en het feit dat in het Midden-Oosten een gebied met moslims in oorlog is met een land met vooral joden. In die andere landen zijn moslims onderling slaags en zijn er geen joden bij betrokken.
Ze heeft in elk geval wel kleur bekend als het om Gaza gaat: ze bemoeit zich met het buitenlandbeleid van de regering, onder druk van die bevolkingssamenstelling. Dat is haar taak helemaal niet natuurlijk, zij hoort te zorgen voor rust in de stad en dat lukt niet erg momenteel, ondanks haar benadrukken dat de meeste demonstraties vreedzaam verlopen. Feit is dat het de afgelopen 2 jaar opvallend onrustig is in de stad, ook met vandalisme en vernielingen, gisteren ook nog.

Gisteren werd er ook een ander interview gegeven, namelijk van Douglas Murray in WNL. Hij kwam met een visie die diametraal tegenover die van Halsema staat. Volgens hem heeft Israël alle recht om Hamas helemaal van de kaart te vegen, wordt er met een driedubbele standaard naar Israël gekeken en zijn het de links-liberalen en de islamisten die zich in het westen verenigen om zich tegen Israël te keren. Wat dat laatste betreft is het interview met Halsema daar toch wel een voorbeeld van. Ook het feit dat linkse politici zoals Jetten gisteren samen met leden van de moslimbroederschap gisteren in Den Haag tegen het Israëlbeleid van de regering protesteerden, is veelzeggend. Links heeft naast impopulaire zaken als klimaat en stikstof geen eigen ideeën meer en trekt daarom samen op met antiliberale moslimorganisaties. Dat is niet alleen merkwaardig, het is ook zelfdestructief voor de linkse politiek. We komen daarmee in tribaal politiek vaarwater terecht, waartegen rechts zich af zal zetten: links pro-immigratie, pro-islam, anti-Israel en rechts precies andersom. Het lijkt met het verlopen der jaren alsof het boek Soumission van Houellebecq geen fictie meer is, maar profetische trekjes heeft.

Het is interessant om beide interviews naast elkaar te bekijken/beluisteren. Ik zit qua mening dichter bij Murray in de buurt dan bij Halsema, al ben ik het niet in alles met hem eens.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 19 mei 2025 16:31

Na 7 oktober heeft israel juist gereageerd?

Terug naar “Actualiteit & Politiek”