Yoshi schreef:Ik snap heel goed dat het knap vervelend is als de bevolking opkomt voor haar eigen grondrechten en als dat tegen de plannetjes is van de regenten. De praktijk van een revolutie gaan we echter niet veranderen hoe hard we ook gaan stampvoeten en hoeveel woorden we ook met hoofdletters typen of onderstrepen. Ik zit er zelf ook niet zo op te wachten. Ik heb liever gewoon politici die wel rentmeesterschap vertonen, die wel visie hebben en die wel dienstbaar zijn voor het volk.
Wat betreft de laatste zin ben ik het met je eens. De huidige politieke cultuur kent vele gebreken en misstanden. Maar de oplossing kan simpelweg geen revolutie en fascisme zijn. Ik ben momenteel bezig in een
boek van Ian Kershaw waarin hij de periode tussen 1914 en 1949 beschrijft. Daarin komt ook o.a. de opkomst van Mussolini aan de orde. De reden waarom Mussolini aan de macht kwam, is gelegen in de onvrede van de Italianen met de zwakke, niet naar de bevolking luisterende en soms ook corrupte mainstream politici die deel uitmaakten van de democratisch gezinde partijen. Klinkt bekend, toch? Echter, het middel om dit te bestrijden (het fascisme) bleek uiteindelijk erger dan de kwaal. Mussolini eindigde zijn leven aan de galg, omdat hij het land in puin achterliet.
De onvrede met de huidige politici kan ik heel goed begrijpen. Wie de ontwikkelingen rond bijv. de Teevendeal volgt, kan niet anders dan onthutst zijn over de pogingen om de waarheid te verdoezelen in Den Haag. (zie bijv.
deze column die goed aangeeft waar het aan schort in Den Haag: een gebrek aan verlangen om de waarheid te vertellen) Een reactie kan dan zijn om iemand te volgen die belooft om schoon schip te maken, maar die ondertussen wel helemaal in zijn eentje aan de touwtjes trekt. Juist in dat laatste zit een groot gevaar. We hebben "checks and balances" nodig: niet 1 persoon moet het voor het zeggen hebben, maar we hebben meerdere partijen nodig die zowel integer zijn als bereid zijn om samen zich voor het geheel van Nederland in te zetten. Daarom: als je vindt dat er "regenten" zijn die het voor het zeggen hebben en die niet voor het volk opkomen, dan kun je middels verkiezingen proberen om in gemeenteraden, provinciale staten en de Tweede Kamer te komen. Er is niets wat je daarin tegenhoudt: mits je genoeg handtekeningen weet te verzamelen, kun je gewoon aan de verkiezingen meedoen. Elke andere optie is gedoemd om op een ramp uit te lopen. Gezien het succes van de lokale partijen in de gemeenteraden, is in elk geval op lokaal niveau het regenteske er inmiddels af aan het raken. Nu Den Haag nog.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)