Gevaar vanuit Rusland?

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Gevaar vanuit Rusland?

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 13:14

elbert schreef:Het heeft ook te maken met het feit dat Rusland IS eigenlijk niet zo hard aan wilde pakken en zich allereerst wilde focussen op de groepen in Syrie die een groter gevaar vormen voor het regime van Assad, zoals de FSA en al-Nusra. Het gebied van IS ligt verder weg van de strijdkrachten van Assad. Daarom waren de Russen ook niet zo snel met de conclusie dat het om een bomaanslag ging en dat die door IS gepleegd zou zijn. Verder is het denk ik ook een kwestie van inlichtingen: de Britten hadden gegevens die wezen op betrokkenheid van IS bij het neerkomen van het vliegtuig, de Russen niet.

Ook zie je nu dat de Russen eerder doen aan het creeren van een eigen verhaal i.p.v. de feiten te volgen. Dat zie je bij MH17, dat zien we ook bij het neerhalen van de Su-24 vandaag. Turkije zegt dat F-16s het vliegtuig in het Turkse luchtruim hebben neergeschoten, de Russen beweren dat het in het Syrische luchtruim gebeurde en wel vanaf de grond door rebellen die Assad vijandig gezind zijn. Dat laatste geeft ze een extra argument om die rebellen te blijven bombarderen.

Goed verhaal, helder ook.
Vraagje: geloof jij dat de Russen geen inlichtingendienst op IS hebben gezet?
Frappant inderdaad dat ook dit maal een onjuist verhaal door de Russen de wereld in gestuurd is.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 nov 2015 13:51

StillAwake schreef:Goed verhaal, helder ook.
Vraagje: geloof jij dat de Russen geen inlichtingendienst op IS hebben gezet?
Ik denk het wel, maar het zou kunnen dat de Russen in dit geval over minder informatie beschikten (signals intelligence) dan bijv. de Britten en/of Amerikanen.
StillAwake schreef:Frappant inderdaad dat ook dit maal een onjuist verhaal door de Russen de wereld in gestuurd is.
Dat heeft alles met het voorkomen van gezichtsverlies te maken, net als bij MH17. Dus als je maar volhoudt dat je er niks aan kon doen, dan is dat een manier om gezichtsverlies te voorkomen, ook al wijzen de feiten de andere kant op.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 nov 2015 13:59

Dit is volgens de Turken het bewijs dat het Russische vliegtuig in het Turkse luchtruim is geweest:
Afbeelding
Het gaat dus net om de zuidelijke uitstulping van de grens waar het vliegtuig overheen zou zijn gevlogen. Ik kan niet goed zien of het 1 of 2 keer was.
In elk geval is dit niet het eerste incident en ik denk dat de Turken vonden dat ze nu de daad bij het woord moesten voegen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 nov 2015 14:02

Zwaar overdreven. Mag hopen dat de NAVO zich niet mee laat slepen met de Turken.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 14:08

Yoshi schreef:Zwaar overdreven. Mag hopen dat de NAVO zich niet mee laat slepen met de Turken.

De Russen vliegen na herhaalde waarschuwingen over Turks grondgebied.
Turkije houdt voet bij stuk. En met de wetenschap dat de Russen heel wat meer bombarderen dan alleen IS is dit een gerechtvaardigde actie.
Diezelfde Russen doen toch ook moeilijk dat door NAVO-inmenging in Oekraine hun soevereiniteit geschonden wordt?
Maar aan de soevereiniteit van de NAVO hebben ze dan weer lak...

Zoals jijzelf zou zeggen:
Denk nog eens na over je reactie en herschrijf hem dan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 nov 2015 14:11

De Turken hebben op z'n zachtst gezegd een ambivalente houding tegenover IS. Ze hebben vooral wat appeltjes te schillen met de Koerden. Aangezien IS een vijand van de Koerden is, is Turkije niet bij voorbaat een vijand van IS. Er gaan ook geruchten dat er een soort stilzwijgende overeenkomst is tussen IS en Turkije: als IS geen bomaanslagen in Turkije pleegt (of in elk geval zich koest houdt), zal Turkije niet voluit meedoen aan de strijd tegen IS. Aangezien de Russen nu wel vol tegen IS in de aanval zijn, zijn de Turken niet blij met Russiche straaljagers aan hun zuidgrens, zeker niet als de Russen ook nog eens bondgenoten van Turkije (dus niet alleen IS) in Syrie aanvallen. In een eerste reactie zegt Poetin vandaag dat Turkije IS beschermt. Er zitten veel kanten aan dit verhaal...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 14:14

elbert schreef:De Turken hebben op z'n zachtst gezegd een ambivalente houding tegenover IS. Ze hebben vooral wat appeltjes te schillen met de Koerden. Aangezien IS een vijand van de Koerden is, is Turkije niet bij voorbaat een vijand van IS. Er gaan ook geruchten dat er een soort stilzwijgende overeenkomst is tussen IS en Turkije: als IS geen bomaanslagen in Turkije pleegt (of in elk geval zich koest houdt), zal Turkije niet voluit meedoen aan de strijd tegen IS. Aangezien de Russen nu wel vol tegen IS in de aanval zijn, zijn de Turken niet blij met Russiche straaljagers aan hun zuidgrens. Er zitten veel kanten aan dit verhaal...

Dat klopt.
De Turken hebben een heel dubieuze rol in dezen, maar hadden het volste recht hun luchtruim te verdedigen.
Wat een Russisch jachtvliegtuig dan boven Noord-Syrie doet is ook een vreemde: IS zit daar niet...

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 nov 2015 14:28

Te verdedigen? Tegen wat? Een enkele straaljager die uit koers is? Doe niet zo hysterisch. De Turken schenden bovendien al tijden het Syrische luchtruim om daadwerkelijk aanvallen uit te voeren op Koerden die tegen IS vechten.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 nov 2015 14:33

@StillAwake @Yoshi: de Turken zijn boos over het feit dat de Russen Turkmeense dorpen aan de grens bombarderen. De Turkmenen in Syrie zijn nauw verwant aan en bondgenoten van Turkije. Dus ze willen niet dat de Russen in hun achtertuin hun bondgenoten aanvallen. Dat een Russisch vliegtuig blijkbaar net de grens overvloog, is daarbij de druppel.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 15:04

Yoshi schreef:Te verdedigen? Tegen wat? Een enkele straaljager die uit koers is? Doe niet zo hysterisch. De Turken schenden bovendien al tijden het Syrische luchtruim om daadwerkelijk aanvallen uit te voeren op Koerden die tegen IS vechten.

Het is niet zo dat een enkele straaljager uit koers raakt, maar dar de Russen structureel lak hebben aan andermans luchtruim... Het is nog niet zo lang geleden dat wij er hier in Nederland eentje in ons luchtruim hadden...

Met je eens dat de Turken een slecht verdedigbare koers varen in hun anti koerdische en IS-neutrale politiek, maar dat neemt niet weg dat ook de Russen zich aan conventies dienen te houden.

Overigens bombarderen de Russen niet alleen maar IS-stellingen, maar alles wat Assad niet steunt, waaronder ook gematigde Turkmeense groeperingen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 15:05

elbert schreef:@StillAwake @Yoshi: de Turken zijn boos over het feit dat de Russen Turkmeense dorpen aan de grens bombarderen. De Turkmenen in Syrie zijn nauw verwant aan en bondgenoten van Turkije. Dus ze willen niet dat de Russen in hun achtertuin hun bondgenoten aanvallen. Dat een Russisch vliegtuig blijkbaar net de grens overvloog, is daarbij de druppel.

Laten we inderdaad niet doen alsof de Russen in dezen IS aan het aanvallen waren...

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 nov 2015 15:12

Laten we niet doen dat diegene die wel aangevallen worden door de Russen niet extremistische moslims zijn. Erdogan heeft zelf ook niet zo'n beste reputatie en is op zijn zachtst gezegd een facistische islamitische dictator in de dop.

Een vliegtuig neerschieten is not done. Dat doen wij niet met Russische straaljagers over NAVO grondgebied en dat doen de Russen niet met NAVO straaljagers op hun grondgebied. Die begeleid je gewoon netjes.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 15:25

Yoshi schreef:Laten we niet doen dat diegene die wel aangevallen worden door de Russen niet extremistische moslims zijn. Erdogan heeft zelf ook niet zo'n beste reputatie en is op zijn zachtst gezegd een facistische islamitische dictator in de dop.

Een vliegtuig neerschieten is not done. Dat doen wij niet met Russische straaljagers over NAVO grondgebied en dat doen de Russen niet met NAVO straaljagers op hun grondgebied. Die begeleid je gewoon netjes.

Je visie op Erdogan deel ik volledig. Da's geen frisse vent. Maar hetzelfde kan (met uitzondering van "islamitsich") ook van Poetin gezegd worden.
En als na herhaalde waarschuwingen het nog steeds zo is dat de russen het turkse luchtruim schenden heft Erdogan, hoe eng die vent ook is, in dezen het gelijk aan zijn zijde.
Overigens halen de Russen vliegtuigen die hun luchtruim herhaaldelijk schenden ook neer...

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 nov 2015 15:39

Yoshi schreef:Een vliegtuig neerschieten is not done. Dat doen wij niet met Russische straaljagers over NAVO grondgebied en dat doen de Russen niet met NAVO straaljagers op hun grondgebied. Die begeleid je gewoon netjes.
Ik heb tot nog toe geen Russische straaljagers over NAVO grondgebied horen/zien vliegen. Misschien bedoel je de Russische bommenwerpers die soms boven de Noordzee vliegen? Dat is internationaal luchtruim waar iedereen mag vliegen, maar wel dichtbij genoeg om door onze vliegtuigen begeleid te worden. Dat hoort bij het spel tussen de Russen en de NAVO. Maar vliegen over elkaars grondgebied zonder toestemming is heel iets anders. Dan vraag je erom om neergeschoten te worden, zoals bijvoorbeeld in de jaren 60 met Gary Powers gebeurde.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 nov 2015 16:21

elbert schreef:Ik heb tot nog toe geen Russische straaljagers over NAVO grondgebied horen/zien vliegen. Misschien bedoel je de Russische bommenwerpers die soms boven de Noordzee vliegen? Dat is internationaal luchtruim waar iedereen mag vliegen, maar wel dichtbij genoeg om door onze vliegtuigen begeleid te worden. Dat hoort bij het spel tussen de Russen en de NAVO. Maar vliegen over elkaars grondgebied zonder toestemming is heel iets anders. Dan vraag je erom om neergeschoten te worden, zoals bijvoorbeeld in de jaren 60 met Gary Powers gebeurde.

Die Russiche bommenwerpers boven de Noordzee zitten soms overigens weldegelijk in het Nederlands luchtruim.
Boven de Noordzee is volgens mij geen international luchtruim.
Er zijn in elk geval geen internationale wateren in de Noordzee, omdat deze verdeeld is onder de omringende landen.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”