Israël

Discussies over het nieuws en de politiek.

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Israël

Berichtdoor Marnix » 06 mei 2025 23:42

benefietdiner schreef:De vraag stellen is ze beantwoorden. Israël houd altijd en ook vanaf 7 oktober er rekening mee met wat je stelt.
Lees de operatie “Gideons strijdwagen”. https://israeltoday.nl/read/we-houden-d ... d-van-idf/

“Gideons Strijdwagen” komt bij Smotrich vandaan, iemand die vanwege zijn uitspraken wordt bestempeld als extreem rechts, door zowel Amerika als Europa wordt hij als gevaarlijk gezien omdat hij regelmatig de Joden als superieur ras bestempelt, aanzet tot haat en oproept om alle Palestijnen te verdrijven, dat geen gram tarwe het land in mag komen, de hele Gazastrook vernietigd moet worden, een heel dorp uitgemoord moet worden. We noemen dit annexatie en het is precies hetzelfde wat Rusland in Oekraiene probeert te doen. Nou is het bekend dat jij met extreemrechts denken sympathiseert dus je reactie (en daarnaast het totaal negeren van mijn punten / vragen zijn niet verrassend. Een goed gesprek voeren is met jou nog nooit mogelijk geweest.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 07 mei 2025 07:41

benefietdiner schreef:De vraag stellen is ze beantwoorden. Israël houd altijd en ook vanaf 7 oktober er rekening mee met wat je stelt.
Lees de operatie “Gideons strijdwagen”.
https://israeltoday.nl/read/we-houden-d ... d-van-idf/

Afbeelding

Uit de krant van vandaag… ik vind dit niet lijken op ‘rekening houden met’.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2025 09:21

Veldkamp wil Europees onderzoek naar Israël: 'Blokkade schendt verdrag'

Minister Veldkamp van Buitenlandse Zaken vindt dat Israël met de voortdurende humanitaire blokkade van Gaza de mensenrechten en democratische principes niet meer respecteert. Bron: NOS
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 mei 2025 09:26

Marnix schreef:Veldkamp wil Europees onderzoek naar Israël: 'Blokkade schendt verdrag'

Minister Veldkamp van Buitenlandse Zaken vindt dat Israël met de voortdurende humanitaire blokkade van Gaza de mensenrechten en democratische principes niet meer respecteert. Bron: NOS

Ongegrond. Het is een vooringenomen besluit, een vermoeden er moet nog onderzoek worden ingesteld.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 mei 2025 09:31

Smotrich zei: We nemen eindelijk de controle over alle humanitaire hulp, zodat die niet langer voor Hamas bestemd is. We scheiden Hamas van de bevolking, zuiveren de Gazastrook, sturen de gijzelaars terug – en verslaan Hamas. Er zal geen terugtrekking zijn uit de gebieden die we hebben veroverd, zelfs niet in ruil voor gijzelaars. Zodra we Gaza bezetten en er blijven, kunnen we over soevereiniteit praten. d:)b

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 mei 2025 09:50

Marnix schreef:Het enige waar je niet op ingaat is wat ik al een paar keer heb genoemd: Er is een verschil tussen het zien van Israel als Gods oogappel, het door Hem geliefde en uitgekozen volk, afkomstig uit Abraham waar God een verbond mee sloot, het land van de voorouders van Jezus, waar Hij leefde en stierf etcetera en het goedkeuren van alle daden van Israel. Ik mis dat onderscheid bij je.

Christelijke onverschilligheid tegenover Israël is actueel. Binnen de christelijke kerken wordt er vaak gesproken over liefde, gerechtigheid en het grote heilsplan van God. Maar opvallend genoeg wordt één onderwerp soms pijnlijk genegeerd: Israël. Niet de politieke staat alleen, maar het volk van Gods verbond, het volk van Abraham, de profeten, en van Jezus zelf. Deze houding van afstand of zelfs onverschilligheid van de christelijke kerken klopt niet. De Bijbel is daar duidelijk over. In Romeinen 11:1 schrijft Paulus:

“Heeft God zijn volk verstoten? Volstrekt niet!”

En verderop in datzelfde hoofdstuk waarschuwt hij christenen uit de heidenvolken om zich niet te verheffen boven Israël. Zij zijn geënt op de edele olijfboom, niet de wortel ervan. In Gods ogen blijft Israël zijn oogappel (Zacharia 2:8), ook als er geestelijk blindheid of ongeloof is. Gods trouw is immers onveranderlijk.

Toch lijkt het soms op, dat de christelijke kerken, liever zwijgen. De kerk bid voor talloze landen, rampen en situaties, maar wanneer baden ze voor de vrede van Jeruzalem (Psalm 122:6)? Wanneer stonden ze stil bij de geestelijke betekenis van Israël, of bij het lijden van het Joodse volk, zowel in de geschiedenis als nu?

Laten de christelijke kerken helder zijn: liefde voor Israël is geen kritiekloze goedkeuring van politieke beslissingen. Zoals we kritisch kunnen zijn op elke regering, mogen we dat ook zijn op Israëlische politiek. Maar wat we niet mogen doen, is het volk vergeten waarmee God een blijvend verbond sloot, een verbond dat niet werd afgeschaft, maar door Christus vervuld en verdiept werd.

Als je echt gelovig bent ben je geroepen tot gebed, bewogenheid en eerbied voor het grotere plaatje van Gods plan. En dat plan omvat nog steeds ISRAEL.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 07 mei 2025 10:14

Ik weet natuurlijk niet in welke kerken jij komt, maar waar ik was sinds de verschrikkelijke 7e oktober klonk in nagenoeg elke dienst het gebed om vrede in Israël en Gaza. Wat jij beschrijft als pijnlijk negeren, is volgens mij vooral een groot ongemak dat gevoeld wordt door de misdaden die Israël pleegt als antwoord op de misdaden die Hamas pleegt (en viceversa).
De bijzondere plaats van Israël blijkt toch ook uit het achterwege blijven van krachtige protesten uit de hoek van regeringen?
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2025 10:49

benefietdiner schreef:Smotrich zei: We nemen eindelijk de controle over alle humanitaire hulp, zodat die niet langer voor Hamas bestemd is. We scheiden Hamas van de bevolking, zuiveren de Gazastrook, sturen de gijzelaars terug – en verslaan Hamas. Er zal geen terugtrekking zijn uit de gebieden die we hebben veroverd, zelfs niet in ruil voor gijzelaars. Zodra we Gaza bezetten en er blijven, kunnen we over soevereiniteit praten. d:)b

Deze man zei wel meer dingen:

Israel’s finance minister, Bezalel Smotrich, sparked international outrage after he said on Wednesday: “No one in the world will allow us to starve 2 million people, even though it might be justified and moral in order to free the hostages.”

At a conference on Wednesday, Smotrich said that he thinks “the village of Huwara needs to be wiped out. I think the State of Israel should do it”

Smotrich's remarks follow similar ones he made in April, when he called for "total annihilation" of the Gazan cities of Rafah, Deir al-Balah and Nuseirat. "There are no half measures," he said, before quoting a bible verse that was featured in South Africa's genocide case against Israel at the International Court of Justice in January after it was invoked by Prime Minister Netanyahu shortly after the outbreak of the war: "'Thou shalt blot out the remembrance of Amalek from under heaven.'"

There are 2 million Nazis in Gaza who want to slaughter, rape and murder every Jew. If a local population rules there it will be a terrorist organization.

Dat is de extreemrechtse nationalist die je hier aan het verheerlijken bent. Waar de westerse wereld maar ook een grot deel van Israel al jaren voor waarschuwt omdat ze zijn boodschap van haat verafschuwen. Toen Smotrich in 2022 op bezoek was in Engeland reageerde de top van de Joodse organisaties in Engeland: Hij is niet welkom in dit land. "We reject the abominable views and the hate-provoking ideology of Bezalel Smotrich. We call on all members of the British Jewish community to show him the door. Get back on the plane, Bezalel, and be remembered as a disgrace forever.”

Roadrunner
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Roadrunner » 07 mei 2025 12:05

Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen of in de vragen rubriek maar ik loop al een tijdje rond met het volgende:

Toen de Joden Egypte verlieten kregen ze de opdracht, die ze echter nooit voltooid hebben, om zo'n beetje heel Kanaän (globaal het huidige Israël) uit te roeien. Niet de soldaten, maar mannen, vrouwen, kinderen/baby's en het vee.
Dit moest gebeuren ivm o.a. kinderoffers, aanvallen van diverse stammen en welke reden dan ook nog meer.

Persoonlijk vind/vond (weet ik niet zo goed) ik dit allemaal vrij heftig en barbaars. Echter, het was God's Eigen opdracht. Wie ben ik om het voorgaande te denken?

Naar aanleiding van een artikel, ik dacht van Dr. Paul, zijn de huidige volken, zowel Israël als de omliggende gebieden niet (dna technisch) 1 op 1 te vergelijken met de huidige bevolking.

Echter zie ik wel een parallel. De aanslagen van Satan/de wereld op Israël(jodendom) zowel toen, als nu. Fysiek en politiek.

Ik geloof niet dat de huidige genocide een opdracht van de Heere is. In het evangelie, dus na Pasen wordt er niet langer opgeroepen tot geweld maar juist tot vergeving, zelfs tot 7 maal 70 maal aan toe.
Anderzijds moet het recht wel zijn loop blijven hebben, en de overheid het zwaard hanteren. De wijze waar dat op moet gebeuren is echter een vraag die ik niet durf te beantwoorden, zeker gezien mijn tweede alinea. Feit blijft wie God's oogappel aanraakt God zelf aanraakt.

Hierdoor vind ik het erg lastig om partij te kiezen in deze zaak, hoewel mn hart nijgt naar Israël. Zijn er hier meer die met vragen lopen of die mij een helder antwoord kunnen geven?

Ps. Ik ben lid van een gergem gemeente, en zoals iemand hier al eerder aangaf wordt er iedere zondag gebeden voor de evangelisatie in Israël, en elders, maar zeer zelden dat er gerept wordt over deze oorlog/conflict.

Mvg, Nico

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2025 13:18

benefietdiner schreef:Christelijke onverschilligheid tegenover Israël is actueel. Binnen de christelijke kerken wordt er vaak gesproken over liefde, gerechtigheid en het grote heilsplan van God. Maar opvallend genoeg wordt één onderwerp soms pijnlijk genegeerd: Israël. Niet de politieke staat alleen, maar het volk van Gods verbond, het volk van Abraham, de profeten, en van Jezus zelf. Deze houding van afstand of zelfs onverschilligheid van de christelijke kerken klopt niet. De Bijbel is daar duidelijk over. In Romeinen 11:1 schrijft Paulus:

“Heeft God zijn volk verstoten? Volstrekt niet!”

En verderop in datzelfde hoofdstuk waarschuwt hij christenen uit de heidenvolken om zich niet te verheffen boven Israël. Zij zijn geënt op de edele olijfboom, niet de wortel ervan. In Gods ogen blijft Israël zijn oogappel (Zacharia 2:8), ook als er geestelijk blindheid of ongeloof is. Gods trouw is immers onveranderlijk.

Toch lijkt het soms op, dat de christelijke kerken, liever zwijgen. De kerk bid voor talloze landen, rampen en situaties, maar wanneer baden ze voor de vrede van Jeruzalem (Psalm 122:6)? Wanneer stonden ze stil bij de geestelijke betekenis van Israël, of bij het lijden van het Joodse volk, zowel in de geschiedenis als nu?

Laten de christelijke kerken helder zijn: liefde voor Israël is geen kritiekloze goedkeuring van politieke beslissingen. Zoals we kritisch kunnen zijn op elke regering, mogen we dat ook zijn op Israëlische politiek. Maar wat we niet mogen doen, is het volk vergeten waarmee God een blijvend verbond sloot, een verbond dat niet werd afgeschaft, maar door Christus vervuld en verdiept werd.

Als je echt gelovig bent ben je geroepen tot gebed, bewogenheid en eerbied voor het grotere plaatje van Gods plan. En dat plan omvat nog steeds ISRAEL.

Zoals Erik ook al aangeeft, in iedere kerk waar ik de afgelopen tijd ben geweest werd er gebeden voor Israel. Er werd ook gebeden voor Palestina, voor vrede in de regio maar vooral ook om vrede voor Gods volk, voor de nabestaanden van de verschrikkelijke aanslag op 7 oktober. Psalm 122 werd gezongen (vraagt vrede voor Jeruzalem / Bidt heil toe aan dit Vredesoord). De kerken zwegen toen bij dat grote onrecht niet. En als het goed is zwijgen christenen nu ook niet als ze het leiden in Gaza zien, de talloze burgerslachtoffers, de hulpverleners die werden gedood, de uitgemergelde kinderen, mensen die medische hulp nodig hebben die er niet is. Ik ben het helemaal met je eens zoals je het hier schetst, dat we van Israel mogen / moeten houden en voor Israel moeten / mogen bidden vanwege de positie die het heeft en tegelijkertijd, we niet alles wat Israel doet moeten goedkeuren. God verstoot zijn volk niet, ook niet als het dwaalt, maar Hij wijst het wel terecht en roept het ter verantwoordelijk als het dat niet, net zoals Hij dat bij ons doet.

Dus wat je hier zegt, zo sta ik er ook in. Ik ben kritisch op de Israelische regering en heb moeite met wat ze momenteel doen en tegelijkertijd weet ik dat het het volk van God is. Misschien heb ik er daarom wel extra moeite mee. God leert Israel iets anders.

En Roadrunner, dit is denk ik ook een antwoord op je vraag. Ik noemde eerder het voorbeeld van een kind dat iets verschrikkelijks doet. Moet je dan daarom je kind haten? Of blijf je ervan houden? Als het goed is haat je het gedrag maar niet het kind zelf. En zo is het denk ik ook met Israel, juist omdat je ervan houdt, mag je je sterk afzetten tegen liefdeloos gedrag. Dat voelt misschien soms als een spagaat maar als je er goed over nadenkt is dat het niet.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 mei 2025 14:17

Welkom op het forum.
Roadrunner schreef:Ik weet niet of ik het hier moet plaatsen of in de vragen rubriek maar ik loop al een tijdje rond met het volgende:

Toen de Joden Egypte verlieten kregen ze de opdracht, die ze echter nooit voltooid hebben, om zo'n beetje heel Kanaän (globaal het huidige Israël) uit te roeien. Niet de soldaten, maar mannen, vrouwen, kinderen/baby's en het vee.
Dit moest gebeuren ivm o.a. kinderoffers, aanvallen van diverse stammen en welke reden dan ook nog meer.

Persoonlijk vind/vond (weet ik niet zo goed) ik dit allemaal vrij heftig en barbaars. Echter, het was God's Eigen opdracht. Wie ben ik om het voorgaande te denken?

Naar aanleiding van een artikel, ik dacht van Dr. Paul, zijn de huidige volken, zowel Israël als de omliggende gebieden niet (dna technisch) 1 op 1 te vergelijken met de huidige bevolking.

Echter zie ik wel een parallel. De aanslagen van Satan/de wereld op Israël(jodendom) zowel toen, als nu. Fysiek en politiek.

Ik geloof niet dat de huidige genocide een opdracht van de Heere is.

De opdracht om de Kanaänieten uit te roeien (bijv. in Deuteronomium 7 en Jozua 6–11) kwam niet voort uit etnische haat of landhonger, maar was een goddelijke gerechtelijke handeling: Genesis 15:16 – "Het onrecht van de Amorieten is nog niet vol."

Met andere woorden: God wachtte eeuwenlang met oordeel tot de zonden van de Kanaänieten "vol" waren. Toen was het oordeel onafwendbaar. Israël was het instrument van Gods rechtspraak, vergelijkbaar met later hoe God ook andere volken gebruikte om Israël zelf te straffen (zoals Assyrië en Babylon).

Het ging om morele verwoesting, niet etnische zuivering. De volken in Kanaän waren diep geworteld in afschuwelijke praktijken: Kinderoffers Molech-dienst (Leviticus 18:21), rituele tempelprostitutie en magie en toverij

De opdracht was geen etnische genocide, maar een oordeel over extreem gewelddadige en zondige culturen. God zegt expliciet dat Israël het land niet krijgt vanwege hun eigen gerechtigheid, maar vanwege het morele verval van de volken (Deut. 9:4-5).

Gods oordelen zijn zeldzaam, doordacht en rechtvaardig. De vernietiging van Kanaän is een uitzonderlijk moment in de Bijbel, geen blauwdruk voor geweld. Het valt op dat Israël elders niet dezelfde opdracht krijgt tegen andere volken.

Er ruimte was voor vreemdelingen die zich bekeerden (zoals Rachab en de Gibeonieten).

God is traag tot toorn en wacht eeuwen met oordeel (2 Petrus 3:9).

Roadrunner schreef: In het evangelie, dus na Pasen wordt er niet langer opgeroepen tot geweld maar juist tot vergeving, zelfs tot 7 maal 70 maal aan toe.
Anderzijds moet het recht wel zijn loop blijven hebben, en de overheid het zwaard hanteren. De wijze waar dat op moet gebeuren is echter een vraag die ik niet durf te beantwoorden, zeker gezien mijn tweede alinea. Feit blijft wie God's oogappel aanraakt God zelf aanraakt.

Hierdoor vind ik het erg lastig om partij te kiezen in deze zaak, hoewel mn hart nijgt naar Israël. Zijn er hier meer die met vragen lopen of die mij een helder antwoord kunnen geven?

Ps. Ik ben lid van een gergem gemeente, en zoals iemand hier al eerder aangaf wordt er iedere zondag gebeden voor de evangelisatie in Israël, en elders, maar zeer zelden dat er gerept wordt over deze oorlog/conflict.

Mvg, Nico

Ja, volgens de Bijbel zijn de Joden nog steeds Gods volk. Dat is niet alleen een historische waarheid, maar ook een blijvend theologisch gegeven. De apostel Paulus maakt dit zeer duidelijk in het Nieuwe Testament, vooral in de brief aan de Romeinen.

Romeinen 11:1–2 “Heeft God zijn volk verstoten? Volstrekt niet!”
“God heeft zijn volk, dat Hij van tevoren heeft uitgekozen, niet verstoten.”

Dit is de meest directe tekst waarin Paulus bevestigt dat Israël, ondanks ongeloof van velen, nog steeds het door God uitverkoren volk is.

Romeinen 11:28–29 “Wat het evangelie betreft, zijn zij vijanden omwille van u; maar wat de verkiezing betreft, zijn zij geliefden omwille van de vaderen.”
“Want de genadegaven en de roeping van God zijn onberouwelijk.”

God neemt Zijn beloften aan Abraham, Isaak en Jakob niet terug, zelfs niet wanneer een deel van Israël Jezus als Messias afwijst. Zijn verbond blijft staan.

Jeremia 31:35–36 “Zolang de wetten van zon, maan en sterren blijven bestaan, zegt de HEERE, zal ook het nageslacht van Israël niet ophouden een volk voor Mij te zijn.”

Dit is een oudtestamentische bevestiging dat Israël een blijvende plaats heeft in Gods plan.

Wat betekent dat voor christenen?
Israël is niet vervangen, maar de heidenen zijn ingevoegd in het verbond (Romeinen 11:17–24).

Jezus is de vervulling van Gods beloften, maar niet de opheffing van Israël.

De kerken moet Israël erkennen als de wortel van haar eigen bestaan en Gods trouw respecteren.

Dus ja, de Joden zijn nog steeds Gods volk. Niet alle Joden geloven in Jezus als Messias, maar dat verandert niets aan Gods blijvende uitverkiezing en belofte aan Israël. Als christenen mogen we dankbaar zijn dat we door genade zijn geënt op dezelfde boom, en geroepen zijn tot liefde, gebed en nederigheid tegenover het volk waarin het heil begonnen is.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 07 mei 2025 14:47

Bij het kopiëren van een tekst uit chatgpt heeft mijn bovenbuurman een stukje vergeten:

In de profetische boeken wordt Israël vaak aangesproken op onrecht, geweld en afgoderij. Denk aan Micha 6, Jesaja 1 en Amos 5. God veroordeelt het gedrag van leiders en het volk wanneer zij zich niet aan Zijn geboden houden, vooral waar het gaat om recht en zorg voor de kwetsbaren. Je kunt – in lijn met de profeten – onrecht benoemen en oproepen tot bekering, vrede en gerechtigheid.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 mei 2025 15:12

Opnieuw 'belachelijke' discussie rondom 4 mei: 'Dit is fout!'

Jongeren hebben steeds minder kennis van de Holocaust. Die soms zelfs in twijfel wordt getrokken. Een groep leraren in opleiding reisde naar vernietigingskamp Auschwitz om te ervaren hoe je die complexe geschiedenis kan overbrengen op een jongere generatie. De Telegraaf ging mee.
https://www.telegraaf.nl/video/18634170 ... it-is-fout

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 mei 2025 15:38

Israëlische minister Smotrich: 'Gaza wordt volledig verwoest'

"Gaza zal volledig worden verwoest", heeft de extreemrechtse minister van Financiën Bezalel Smotrich gezegd op een persconferentie over Joodse nederzettingen. Hij deelde daar zijn visie op Gaza, schrijft Times of Israel.

"Ze zullen volkomen wanhopig zijn, omdat ze beseffen dat er geen hoop is en niets te verwachten valt in Gaza. Ze zullen op zoek gaan naar een nieuw onderkomen om ergens anders een nieuw leven te beginnen", zei Smotrich. De minister is een fervent voorstander van de bouw van nieuwe Joodse nederzettingen in Gaza.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 07 mei 2025 16:36

Marnix schreef:Israëlische minister Smotrich: 'Gaza wordt volledig verwoest'

"Gaza zal volledig worden verwoest", heeft de extreemrechtse minister van Financiën Bezalel Smotrich gezegd op een persconferentie over Joodse nederzettingen. Hij deelde daar zijn visie op Gaza, schrijft Times of Israel.

"Ze zullen volkomen wanhopig zijn, omdat ze beseffen dat er geen hoop is en niets te verwachten valt in Gaza. Ze zullen op zoek gaan naar een nieuw onderkomen om ergens anders een nieuw leven te beginnen", zei Smotrich. De minister is een fervent voorstander van de bouw van nieuwe Joodse nederzettingen in Gaza.

Proficiat Smotrich.
Toen Israël zich in 2005 volledig terug trok uit Gaza en in 2006/2007 Hamas de verkiezingen won is vanaf dat moment raketaanvallen op raketaanvallen geweest op Israëlische burgers.
19 jaar lang…… en onderhandelen was niet mogelijk.
Nu na 7 oktober is het tij gekeerd en is er geen ander mogelijkheid dan wat Israëlische minister Smotrich voorstelt.

Terug naar “Actualiteit & Politiek”